Meer sporen voor NZ-verbinding

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door jan_olieslagers »

Nee, ik ben (met mijn beperkte niet-professionele inzicht) wel degelijk voorstander van de diepe tunnel. Maar ik betaal mijn overheid niet om het gepeupel achterna te lopen, wel om een beleid uit te stippelen en het ook uit te voeren. Wel beseffende dat dat wel een erg hoge verwachting is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door overweg13 »

Wat me vooral opvalt, is dat hier vooral gesproken wordt over de pendelaars naar Brussel, alsof er geen andere reizigers zijn. Geloof me: uit Halle is de NZV een echte zegen als je NIET in Brussel moet zijn. Waar zou men ons willen laten overstappen als we naar Gent, Antwerpen, Leuven, Charleroi, Namur e.d. willen. Alleen lijn 26 komt enigszins in aanmerking als het om Namur gaat (en voor Charleroi is er inderdaad ook een alternatief via La Louvière), maar eerlijk gezegd komt lijn 28 totaal niet in aanmerking. Dus breng ons a.u.b. verder via de NZV naar de rest van het land. Ik denk dat dit voor zowat iedereen geldt die via de lijnen 96, 50A (en 50C), 25, 36 en 124 naar Brussel komt en dat niet omdat we allemaal met vastgeroeste gewoonten behept zijn, maar omdat dat nu eenmaal de meest praktische oplossing is.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 29 nov 2019, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door jan_olieslagers »

Dat is een terechte opmerking. Maar hoeveel % van de reizigers hebben de hoofdstad als bestemming, en hoe weinigen komen er overstappen?
Moet het meeste gemeenschapsgeld niet gaan naar de meerderheid van de reizigers?
Trouwens, niemand stuurt aan op een afbouw van de dienstverlening op lijn nul.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door ronny »

Shrek schreef: 29 nov 2019, 19:31 Wat is dan het alternatief voor de grote reizigersvraag in de 3 stations? Ga je het ministerie van financiën verhuizen? Proximus dwingen hun hoofdzetel te verplaatsen? De Grote Markt niet meer als toeristische trekpleister promoten?
Ik zou wel eens willen weten of je nog groei hebt op woensdag/vrijdag. Door de toename van thuiswerken heb ik zelfs de indruk dat je op die dagen minder pendelaars hebt in Brussel-Noord en dus ook minder P-treinen kan laten rijden op die dagen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door groentje »

Extra overstappen om Brussel door te rijden is inderdaad geen aantrekkelijk aanbod, en er zullen altijd wel treinen ui de verschillende richtingen naar de NZV moeten, maar mits verstandig aangepakt, kunnen andere stations wel een stuk die rol van overstapstation overnemen van Zuid of Noord. In die zin is Stijns idee wel doordacht, alle lijnen kruisen elkaar wel ergens, waardoor het aantal overstappen grotendeels gelijk zouden blijven voor langere afstanden. Naar Leuven kan dan ook in pakweg Schuman, naar Antwerpen in de Luchthaven. Mijn bedenkingen zijn vooral lokaal.
En er moeten effectief veel mensen naar de Grote 3, maar voor vele anderen is het ook maar een overstapplaats op de metro, en dat kan ook, of zelfs vlotter, in Weststation, Simonis, Schuman of desnoods zelfs Merode. Het aantal mensen dat vandaag in Centraal uitstapt om naar Schuman met de metro te gaan is aanzienlijk, voor hen zou een rechtstreekse trein net een tijds- en comfortwinst zijn.
De oplossing zal, zeker op kortere termijn, een lappendeken van maatregelen moeten zijn, en een uitbouw van de verbindingen die NZV, en Brussel in het algemeen, vermijden, want zelfs als maar een deel van de doorgaande reizigers niet door Brussel komen, creëert dat ruimte op de treinen naar Brussel voor wie hier wél moet zijn.
Plaats reactie