Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

wbrm schreef:Ik hoop stilletjes dat je Hamont bedoelt, anders hebben die plannen een update nodig.
En als het zover is zullen reizigers vanuit Hasselt mogen overstappen in Mol?
Niet dat ik iets tegen overstappen heb maar de lokale burgemeesters werden nu al zenuwachtig terwijl er niets veranderd.
Er komt een onderstation in Neerpelt, dus tot Hamont elektrificeren gaat perfect.
Hoe de dienstregeling er dan gaat uitzien kan denk ik niemand nu al zeggen. Een bovenleiding laat veel meer toe dan vandaag, waardoor in principe alles nog kan.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Catenist »

En de enkelspoor toestanden tussen Mol en Neerpelt, en tussen Neerpelt en Hamont, is er in de elektrificatieplannen ook daarvoor iets voorzien of blijven deze stukken enkelspoor? Ik neem aan dat omwille van de momenteel gedwongen besparingen er geen prioriteiten voorzien worden voor de uit te voeren werken op de genoemde verbindingen, noch voor elektrificatie, noch voor spoor ontdubbelen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

Catenist schreef:En de enkelspoor toestanden tussen Mol en Neerpelt, en tussen Neerpelt en Hamont, is er in de elektrificatieplannen ook daarvoor iets voorzien of blijven deze stukken enkelspoor? Ik neem aan dat omwille van de momenteel gedwongen besparingen er geen prioriteiten voorzien worden voor de uit te voeren werken op de genoemde verbindingen, noch voor elektrificatie, noch voor spoor ontdubbelen?
Welke projecten wel en welke niet worden uitgevoerd beslist de regering in het meerjaren-investeringsplan. Dat wordt momenteel geschreven. Tot dat plan er is, kan je alleen maar gokken op wat wanneer wordt uitgevoerd.

Het is natuurlijk wel zo dat de stukken enkelspoor niet heel hinderlijk zijn voor de huidige verkeersintensiteiten, terwijl het ontbreken van bovenleiding dat wel is.
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ronny »

Bibke schreef:
Eimai schreef:De treinen tussen Antwerpen en Hamont blijven motorwagens zoals vandaag.
Inderdaad, enkel de l-TRein Mol - Antwerpen-Centraal en de P-treinen naar Brussel zullen elektrisch rijden.
Hoe ga je dan de capaciteit op de verbinding met Antwerpen verhogen? Het was toch de bedoeling om treinen met meer capaciteit in te zetten op deze verbinding daar de IC (IR) op zijn maximale capaciteit was tijdens de spits. Daar was de elektrificatie toch voor bedoeld.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

ronny schreef:
Bibke schreef: Inderdaad, enkel de l-TRein Mol - Antwerpen-Centraal en de P-treinen naar Brussel zullen elektrisch rijden.
Hoe ga je dan de capaciteit op de verbinding met Antwerpen verhogen? Het was toch de bedoeling om treinen met meer capaciteit in te zetten op deze verbinding daar de IC (IR) op zijn maximale capaciteit was tijdens de spits. Daar was de elektrificatie toch voor bedoeld.
De vrijgekomen motorwagens 41 van de L-treinen kunnen vanaf de nieuwe dienstregeling de IC's Hamont - Antwerpen-C versterken.
BTW: ik rij liever met een MW41 mee dan met een Desiro.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

ronny schreef:
Bibke schreef:
Eimai schreef:De treinen tussen Antwerpen en Hamont blijven motorwagens zoals vandaag.
Inderdaad, enkel de l-TRein Mol - Antwerpen-Centraal en de P-treinen naar Brussel zullen elektrisch rijden.
Hoe ga je dan de capaciteit op de verbinding met Antwerpen verhogen? Het was toch de bedoeling om treinen met meer capaciteit in te zetten op deze verbinding daar de IC (IR) op zijn maximale capaciteit was tijdens de spits. Daar was de elektrificatie toch voor bedoeld.
Bijvoorbeeld de P-treinen Mol-Brussel zullen al een stuk ontlasting geven op de IC Hamont-Antwerpen.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door L29&15 »

Bibke schreef:
ronny schreef:
Bibke schreef: De vrijgekomen motorwagens 41 van de L-treinen kunnen vanaf de nieuwe dienstregeling de IC's Hamont - Antwerpen-C versterken.
BTW: ik rij liever met een MW41 mee dan met een Desiro.
Over materieel gesproken!
De voorbije jaren hebben politici (vooral de plaatselijke) zeer euforisch gedaan over de elektrificatie. Het zou comfort, stiptheid en betere aansluitingen brengen.
De elektrificatie is al ruim een jaar een feit. Dit vroegen ze toch?

Ik wil hun reactie zien als blijkt dat op zondag 12 dec. de IC Hamont-Mol-Antwerpen nog altijd met MW41 gereden wordt.

Wat het comfort betreft: ik ben benieuwd naar hun reactie als ze op maandag 13 december 2015 in Mol een "niet gerenoveerde varkensneus" vol grafitie zien verschijnen! of enkele klassiekjes, of combinatie van beide, of niet gerenoveerde duikbril. In het beste(?) geval een Desiro. Dan zitten de Dames en Heren voor Brussel net als in een lijnbus, netjes achter elkaar, al dan niet in rijrichting of naast een wand (zonder venster)(de enige plaats waar men tegenover elkaar kan zitten, zit de ene helft niet aan het raam).
Geef mij dan maar een MW41 zoals Bibke schrijft.

Wat stiptheid en betere aansluitingen betreft: dit kan ook met dieselmaterieel.
Als de L-trein op hetzelfde tijdstip in Mol zou vertrekken als nu, zou hij wat vroeger in Berchem aankomen en de aansluiting naar Brussel-Charleroi gehaald kunnen worden en omgekeerd.
Aankomst L-trein: xx.30, vertrek -> Bru-Charl: xx.30.
Waarom voor de L-trein niet terug de dienstregeling van voor dec.2014 ingevoerd; toen was er in Antwerpen ongeveer om het halfuur een verbinding naar de Kempen waarvan 1x met overstap te Herentals van de IR Antw-Turnhout naar de L-trein Antw-Mol.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

L29&15 schreef:Over materieel gesproken!
De voorbije jaren hebben politici (vooral de plaatselijke) zeer euforisch gedaan over de elektrificatie. Het zou comfort, stiptheid en betere aansluitingen brengen.
De elektrificatie is al ruim een jaar een feit. Dit vroegen ze toch?
De eerste fase van de elektrificatie is een feit, de rest van de lijn is nog niet gedaan. Dus die stiptheid en betere aansluitingen moeten nog even wachten.
260689
Berichten: 3325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door 260689 »

Het zullen effectief desiros worden aangezien depot mol geen ander materiaal zal kennen verlopig dan MW41 en desiro.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

260689 schreef:Het zullen effectief desiros worden aangezien depot mol geen ander materiaal zal kennen verlopig dan MW41 en desiro.
Inderdaad, dat is vanaf het begin gezegd dat Mol de Desiro's ging krijgen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door kika »

L29&15 schreef:De voorbije jaren hebben politici (vooral de plaatselijke) zeer euforisch gedaan over de elektrificatie. Het zou comfort, stiptheid en betere aansluitingen brengen.
De elektrificatie is al ruim een jaar een feit. Dit vroegen ze toch?

Ik wil hun reactie zien als blijkt dat op zondag 12 dec. de IC Hamont-Mol-Antwerpen nog altijd met MW41 gereden wordt.
Ik hoop dat de gemiddelde spoor- of inframedewerker wel weet wanneer schouderophalen tegenover druktemakende politici gepast is. Mocht je een teleurgestelde of boze politicus tegenkomen, dan stel ik voor dat je probeert dat ze hun woede richten op zij die hoger in de pikorde staan en om meer treinkm vragen en een minder stiefmoederlijke behandeling. [Ik weet dat er ook problemen bij de NMBS zijn, maar dit valt er niet onder, vind ik.]
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door dcr »

Er gaan 3 extra treinen rijden tussen BXL en Mol, de IC Antwerpen-Hamont wordt ontlast door extra rijtuigen en de extra verbinding naar BXL.
De nieuwste rijtuigen worden ingezet. En dat in tijden van besparing. Misschien toch even ophouden met klagen dan ? :D
Ik ben in ieder geval content met deze nieuwe verbindingen.
Laatst gewijzigd door dcr op 13 nov 2015, 10:48, 3 keer totaal gewijzigd.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

't is ook weer typisch dat pers en media voor de zoveelste keer foutieve informatie geeft aan hun kijkers, luisteraars of lezers. "Vanaf 13/12 (feitelijk 14/12) rijden de treinen elektrisch. In Mol zal er moeten overgestapt worden op (diesel)treinen die verder rijden naar Limburg." Wat nog ergers is, is dat Noord-Limburgse burgemeesters dit ook zo communiceren. Weten dus zelf niet wat er in hun eigen gemeente/stad qua dienstverlening is per spoor.
Het is al even geweten dat:
* de IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt (en omgekeerd) gewoon blijft rijden hoe 'm nu rijdt, rechtstreeks, met MW41, met (ont)koppeling in Mol (dus overstappen in Mol om verder richting Limburg te reizen is pure bullshit).
* de L Mol-Antwerpen (en omgekeerd) gereden wordt met Desiro ML (de vrijgekomen MW41'ers worden gebruikt om de IC-dienst te versterken).
* de P Mol-Brussel (en omgekeerd) gereden wordt met Desiro ML.

Dus wederom 'dank u' pers en media voor het verspreiden van volledig foute informatie...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door dentheo »

LML schreef: Dus wederom 'dank u' pers en media voor het verspreiden van volledig foute informatie...
Toch heeft de NMBS NU meer persvoorlichters dan OOIT in haar geschiedenis... :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

dentheo schreef:
LML schreef: Dus wederom 'dank u' pers en media voor het verspreiden van volledig foute informatie...
Toch heeft de NMBS NU meer persvoorlichters dan OOIT in haar geschiedenis... :D :D
Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat radio- en tv-zenders er een boeltje van maken...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie