Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
melle

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door melle »

Dat ze maar weg blijven met die elektrificatie, en zéker met hun onnozel plan om de L-treinen te veranderen. Ze moesten eens weten hoeveel man er op zit! Niet alleen in de spits zijn deze verbindingen onmisbaar, maar ook in de dag.

Voor mij is dit géén optie, en elektrificatie nog minder.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door gysev »

Met diesel onder bovenleiding rijden is toch ook vrij belachelijk. Een elektrificatie zal er zeker komen, zeker wanneer de ijzeren rijn eindelijk uit de startblokken schiet.
wrpint
Berichten: 206
Lid geworden op: 06 feb 2006, 16:07
Locatie: MI

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door wrpint »

En wat dan met de IR Hasselt-Antwerpen-C via Mol ? Die zal dan toch ook nog steeds met Diesel moeten worden gereden? Kan me zeker niet voorstellen dat ze het baanvak Hasselt-Mol gaan elektrificeren...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door K V B »

wrpint schreef:En wat dan met de IR Hasselt-Antwerpen-C via Mol ? Die zal dan toch ook nog steeds met Diesel moeten worden gereden? Kan me zeker niet voorstellen dat ze het baanvak Hasselt-Mol gaan elektrificeren...
Als men Antwerpen - Neerpel - Weert electrificeert (voor de ijzeren rijn) lijkt het mij logisch dat men in een moeite door Mol - Hasselt mee neemt. Zo'n diesel eilandje is niet handig...
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

melle schreef:Dat ze maar weg blijven met die elektrificatie, en zéker met hun onnozel plan om de L-treinen te veranderen. Ze moesten eens weten hoeveel man er op zit! Niet alleen in de spits zijn deze verbindingen onmisbaar, maar ook in de dag.

Voor mij is dit géén optie, en elektrificatie nog minder.
Qua dienstregeling wordt er aan de L-trein niets veranderd tussen Mol en Antwerpen. Alleen dat de dienst in 2 gekapt wordt (spijtig genoeg met overstap in H'tals) om MW41'ers in reserve te hebben.

Tijdens de spits zitten niet alleen L-treinen vol, maar ook de rest van de series. Tijdens de daluren is de bezetting gering, maar zeker onmisbaar...

En toekomstgericht is een elektrificatie van L15 (en L19) zeker verantwoord. Denk maar aan het constant stijgend reizigersaantal en de IJzeren Rijn...
Laatst gewijzigd door LML op 29 mar 2009, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

K V B schreef:Als men Antwerpen - Neerpel - Weert electrificeert (voor de ijzeren rijn) lijkt het mij logisch dat men in een moeite door Mol - Hasselt mee neemt. Zo'n diesel eilandje is niet handig...
Ik hoop dat ze tegen dan in Brussel zo slim zijn om deze lijn mee te elektrificeren...

Het extreemste geval (maar dat hoopt niemand, ook ikzelf niet) kan dat deze dienst terug ingekort wordt tot Mol-Hasselt hoe het vroeger was: Dloc 62/63 + M2, maar dan gereden met MW41'ers. Dit kan dan weer een L-trein worden...

Maar ik herhaal: ik hoop van niet...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Dieselfreak »

dcr schreef:Op die manier kunnen de huidige dieseltreinen op die lijn worden vervangen door modernere elektrische treinstellen.
Welk materieel zou dat dan zijn? Best geen dat ouder is dan de AM96 en de I11-rijtuigen, want treinstellen en rijtuigen die ouder zijn hebben geen airconditioning (de MW41 heeft die wel), in feite zou dit dus zelfs achteruitgang zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door treinbruno »

I10/I6 :P
Afbeelding
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Toekomstgericht:
M5m of M6 tijdens de spits, of als de NMBS zich op korte termijn realiseert dat er ook dubbeldekstreinstellen bestaan... Graag!!

'break' (tegen dan zijn ze toch allemaal gemodernizeerd) tijdens de daluren. Vind ik persoonlijk het beste IR-materieel...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Bartjedj

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bartjedj »

Gemoderniseerde breaks zullen ook geen AC hebben.
Al heb je dat volgens mij ook niet nodig. Vanuit Mechelen rijdt niets met AC, tenzij de IC Brussel-Antwerpen. Al de rest is zonder. En de dagen dat je die echt nodig hebt (+25-30°C) zijn in België nu toch beperkt :wink:

BDJ
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Het gaat niet over AC, het gaat over treinmaterieel dat er 'mogelijk' kan ingezet worden op deze verbinding (als 'den draad' er hangt...).
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ostbahnhof
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ostbahnhof »

heb me steeds afgrvraagd waarom dat laatste stuk voorbij herentals niet onder draad is gekomen en wel stukken als herentals-turnhout en ieper-poperinge.

zou dan wel logisch zijn dat alles tot en met neerpelt onder de draad komt.
maar natuurlijk, dat kost wel wat maar kan interessant zijn voor de ijzeren rijn;

allé, afwachten maar.
k herinner me nog de eerste dag electrisch uit antwerpen naar aarschot en herentals, weeral effe geleden. toen nog met "klassiekskes" met schuiframen, de stellen die nu in noorditalie rijden (staan?)
grts
o
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

ostbahnhof schreef:heb me steeds afgrvraagd waarom dat laatste stuk voorbij herentals niet onder draad is gekomen en wel stukken als herentals-turnhout en ieper-poperinge.

zou dan wel logisch zijn dat alles tot en met neerpelt onder de draad komt.
maar natuurlijk, dat kost wel wat maar kan interessant zijn voor de ijzeren rijn
Ik denk dat ze destijds (jaren '80 en begin jaren '90) de Kempen en Limburg fameus aan het verwaarlozen waren. Waar is de tijd dat men sprak om Mol-Hasselt te sluiten en van Antwerpen-Neerpelt een 2-uursdienst te maken...?
De laatste jaren is daar (al 'n geluk) verandering in gekomen:
* 1998: Turnhout-Brussel-Manage.
* begin jaren 2000 kwamen de (toen) nieuwe dieselstellen in dienst. Wel met fameuze vertraging en een heleboel kinderziektes tot gevolg, maar die zijn algemeen bekend. Dus ik ga ze hier niet opnieuw uit de doeken doen.
* Antwerpen-Neerpelt en Mol-Hasselt werd samengesmolten tot Antwerpen-Mol-Neerpelt/Hasselt (koppelen en ontkoppelen in Mol).
* Mol-Hasselt kreeg op weekdagen een uurdienst, een vroegere trein erbij en een latere (o.a. dank zij het SLC Mol-Hasselt van de BTTB, nu TreinTramBus).
* L-trein Mol-Antwerpen.
* IR Turnhout-Antwerpen (Turnhout-Brussel werd een IC).
* Het spoorwegknooppunt voor de Kempische treinreizigers werd verschoven van Antwerpen-Berchem naar Herentals.
* L-trein Herentals-Lier.

Toch al mooie verbeteringen, niet? De elektrificatie van Herentals-Mol vind ik zeker een goeie zaak, en hopelijk kom die er. Toekomstgericht: nog beter een draad tot in Neerpelt (en zelfs tot in Weert?). Nieuwe grensoverschrijdende reizigersverbinding en toekomst IJzeren Rijn.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

En... dan ben ik nog de P-trein Leuven-Neerpelt op vrijdag en Neerpelt-Leuven op zondag (studententreinen) vergeten te vermelden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Hobbes »

Ik lees juist op Wallorail dat de NMBS er over denkt om Siemens-diesellocs te huren om met gesleepte treinen (M4) naar LNP te rijden.
Weet er iemand of dit een late 1 april-grap is, of is dit effectief zo?
Plaats reactie