Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TBJeroen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door TBJeroen »

Hobbes schreef:Ik lees juist op Wallorail dat de NMBS er over denkt om Siemens-diesellocs te huren om met gesleepte treinen (M4) naar LNP te rijden.
Weet er iemand of dit een late 1 april-grap is, of is dit effectief zo?
Daar zijn zeker plannen voor. Tijdens de spits kunnen de MW41 niet genoeg capaciteit bieden. Had al gehoord dat ze met M6'en en gehuurde HLD's gingen rijden. Op wallorail staat dus M4, wat ook zou kunnen. Alvast geen grap!
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

M5m of M6, daar kan ik mee leven. Maar a.u.b. toch geen M4'en... Een zoveelste kwaliteitsverslechtering... :(

Die Dloc van Siemens (Eurorunner, Dispoloc, ER20,... of hoe je 'm maar noemen wil) in een Belgisch tintje met als nr. 5601 op Wallorail vind ik wel geslaagd...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steven »

ik heb het vermoeden van een paar aprilgrappen op wallorail, weet niet of dat die van de dieselloc er bij is.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Heb je de 1 april-grap van de laatste nieuwe 'Spoorwegjournaal' gezien/ontdekt? Dat is nu echt het toppunt van weinig creativiteit. Maar dit even terzijde...

Laat ze in Brussel maar zoeken wat de beste oplossing is:
* elektrificatie
* inzet van gesleepte dieseltreinen

Ik hou m'n hart vast met een gevoel van: met wat gaan ze afkomen...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steven »

Ik heb die grap gezien maar kon niet zeggen dat ik hard moest lachen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door AlexNL »

LML schreef:Toekomstgericht:
...als de NMBS zich op korte termijn realiseert dat er ook dubbeldekstreinstellen bestaan... Graag!!
VIRM in België? :lol:

Ontopic: gaat de gehele IJzeren Rijn ook voor passagiersvervoer gebruikt worden? Heeft dat überhaupt zin, om een passagierstrein over de IJzeren Rijn naar bijvoorbeeld Nederland of zelfs Duitsland te laten rijden?
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door groentje »

Tot Nederland volgens mij wel. Liefst tot Roermond, of zo... Duitsland is niet zoveel verder, maar ik vraag me af of er veel vraag is naar doorgaande treinen vanuit Antwerpen naar Mönchengladbach. De andere bestemmingen zijn bijna allemaal beter te bereiken via andere routes...
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Steven schreef:Ik heb die grap gezien maar kon niet zeggen dat ik hard moest lachen.
Wie heeft daar wel mee kunnen lachen? En dat vermeld ik juist in m'n vorig bericht:
"Dat is nu echt het toppunt van weinig creativiteit."
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

AlexNL schreef:
LML schreef:Toekomstgericht:
...als de NMBS zich op korte termijn realiseert dat er ook dubbeldekstreinstellen bestaan... Graag!!
VIRM in België? :lol:

Ontopic: gaat de gehele IJzeren Rijn ook voor passagiersvervoer gebruikt worden? Heeft dat überhaupt zin, om een passagierstrein over de IJzeren Rijn naar bijvoorbeeld Nederland of zelfs Duitsland te laten rijden?
1) Er bestaat nog wel iets anders dan VIRM... :wink:

2) Naar Duitsland niet, naar Nederland wel. Ik denk niet dat er veel Belgen iets gaan zoeken in Weert of Roermond (maar naar verder gelegen grootsteden wel), maar dat de Nederlanders het wel goed gaan vinden om vanuit NL-Limburg rechtstreeks naar Antwerpen te kunnen sporen. Nu moet er telkens via Roosendaal omgereden worden...
En,... bekijk het ook langs deze kant: Als er reizigers zijn die vanuit de prov. Antwerpen en Limburg naar Duitsland willen sporen, zijn ze veel sneller in Aachen Hbf via Weert en Heerlen (Euregiobahn) dan via de 'zéér aantrekkelijke verbinding' via Hasselt en Liège...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

LML schreef:
AlexNL schreef:
LML schreef:Toekomstgericht:
...als de NMBS zich op korte termijn realiseert dat er ook dubbeldekstreinstellen bestaan... Graag!!
VIRM in België? :lol:

Ontopic: gaat de gehele IJzeren Rijn ook voor passagiersvervoer gebruikt worden? Heeft dat überhaupt zin, om een passagierstrein over de IJzeren Rijn naar bijvoorbeeld Nederland of zelfs Duitsland te laten rijden?
1) Er bestaat nog wel iets anders dan VIRM... :wink:

2) Naar Duitsland niet, naar Nederland wel. Ik denk niet dat er veel Belgen iets gaan zoeken in Weert of Roermond (maar naar verder gelegen grootsteden wel), maar dat de Nederlanders het wel goed gaan vinden om vanuit NL-Limburg rechtstreeks naar Antwerpen te kunnen sporen. Nu moet er telkens via Roosendaal omgereden worden...
En,... bekijk het ook langs deze kant: Als er reizigers zijn die vanuit de prov. Antwerpen en Limburg naar Duitsland willen sporen, zijn ze veel sneller in Aachen Hbf via Weert en Heerlen (Euregiobahn) dan via de 'zéér aantrekkelijke verbinding' via Hasselt en Liège...
Dit was wel het vermelden waard. Maar euh... terug nu naar het actuele topic 'elektrificatie Herentals-Mol', want er wordt weer fameus afgeweken...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door K V B »

TBJeroen schreef: Daar zijn zeker plannen voor. Tijdens de spits kunnen de MW41 niet genoeg capaciteit bieden. Had al gehoord dat ze met M6'en en gehuurde HLD's gingen rijden. Op wallorail staat dus M4, wat ook zou kunnen. Alvast geen grap!
Als er echt zoveel reizigers in de spits in Neerpelt opstappen leg dan gewoon een extra trein in. Is ook beter voor de reizigers.
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door groentje »

Maar dan zit je opnieuw met het probleem van een tekort aan personeel en -materieel. Op termijn, wanneer die tekorten zijn opgelost, is die oplossing zeker te verkiezen, maar momenteel is het roeien met de riemen die men heeft.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

En vergeet niet dat Neerpelt-Mol enkelspoor heeft... Waarom ze sinds 1948 tussen Mol-Neerpelt-Hamont(grens) het 2de spoor hebben uitgebroken, is voor mij nog altijd een openstaande vraag...

Maar Mol-Neerpelt heeft niets te maken met elektrificatie Herentals-Mol. Terug naar het topic a.u.b.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
elriverslide

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door elriverslide »

LML schreef:En vergeet niet dat Neerpelt-Mol enkelspoor heeft... Waarom ze sinds 1948 tussen Mol-Neerpelt-Hamont(grens) het 2de spoor hebben uitgebroken, is voor mij nog altijd een openstaande vraag...

Maar Mol-Neerpelt heeft niets te maken met elektrificatie Herentals-Mol. Terug naar het topic a.u.b.
Dat is op zich geen probleem. In Balen werkplaatsen (kort bij het station van lommel, naast de fabriek van Nyrstar) kunnen treinen elkaar kruisen, en dat gebeurt ook indien er treinen met vertraging rijden. (als de trein Neerpelt-Antwerpen met grote vertraging vertrekt, staat deze in balen werkplaatsen stil tot de trein Antwerpen-Neerpelt gepasseerd is).

Daarnaast rijd tijdens de zomer ook de toeristentrein naar blankenberge, deze vertrekt 10 minuten later als de IR trein naar antwerpen. het spoor is dan nog steeds vrij. En ook in de namiddag rijden er 2 L treinen (Antwerpen-Mol) door tot Neerpelt. Deze komen 10 minuten voor de IR trein aan in Neerpelt, en vertrekken 10 minuten nadat de IR weer richting Antwerpen spoort.

Het grote nadeel hieraan is dat er op die momenten geen goederenverkeer mogelijk is op de lijn. Maar in de huidige crisis is dat geen probleem, want de 4 goederentreinen uit nerderland (2 vol naar antwerpen, en 2 leeg terug) per dag kunnen op andere momenten rijden. En de fabriek van Nyrstar in Balen ligt ook voor een half jaar stil, daar komen voorlopig ook geen goederentreintjes uit. Daarnaast ligt deze fabriek maar op een 7 à 8 tal minuutjes van Mol waar wel weer een dubbel spoor is.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Akkoord, buiten een kruisingsspoor in Balen-Werkplaatsen en in Neerpelt (station) heeft L19 enkelspoor. Maar dit gaat maar over enkele 100'en meters... Sinds 1948 is de lijn op enkelspoor gebracht...

Nog iemand iets vernomen over de stavaza van de (mogelijke) elektrificatie Herentals-Mol (waar het hier eigenlijk over gaat...)?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie