Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 4327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef:Volgens BFOTO heeft een Break een maximale acceleratie van 54 cm/s², een MW41 haalt 55 cm/s². Naar mijn ervaring trekt een MW41 juist vrij snel op, dus ik begrijp uw standpunt niet?
Dat is bij beide waarschijnlijk de maximumversnelling. Belangrijker is hoe de hele curve ligt.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Dieselfreak »

rvdborgt schreef:Belangrijker is hoe de hele curve ligt.
Heeft iemand daar voorbeelden van? Hoe dan ook, ik heb niet de indruk dat een Break sneller optrekt dan een MW41, integendeel. Een Break heeft verder als nadeel tegenover MW41: geen airco, en in de niet-vernieuwde versie geen gesloten WC.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steve »

Ik moet nu ook wel zeggen dat ik de MW41 niet bepaald traag vind optrekken, zeker niet in vergelijking met een MS80. Voor de betere acceleratie moet je al naar een MS96 of uiteraard de MS08, absolute heer en meester op dat gebied. Heerlijk is dat als je eens op een TB valt die het hendeltje helemaal naar voren durft te duwen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Glodenox »

Steve schreef:Ik moet nu ook wel zeggen dat ik de MW41 niet bepaald traag vind optrekken, zeker niet in vergelijking met een MS80. Voor de betere acceleratie moet je al naar een MS96 of uiteraard de MS08, absolute heer en meester op dat gebied. Heerlijk is dat als je eens op een TB valt die het hendeltje helemaal naar voren durft te duwen.
Inderdaad, de eerste keer dat ik op een MW41 meereed was ik zelfs enorm onder de indruk van de optrekkracht. Het is altijd leuk als de TB met de MS08 een vertraging wil en kan inhalen :D Dan schrikken de mensen soms wel eens op positieve manier.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door nahoj »

Een MW41 heeft alvast het enorme voordeel van een betere verhouding tractiewielen/loopwielen (1/2), dan een MR80 (1/3), wat de adhesie-eigenschappen normaalgezien fel verbetert, en een hogere kracht-overbrenging wiel-spoor toelaat.
Het specifiek vermogen is min of meer hetzelfde.
Een hoger absoluut vermogen zal pas bij hogere snelheid (>100km/h) een voordeel worden, wanneer de windweerstand begint te spelen.

Ik verwacht dus geen groot nadeel of voordeel in acceleratie-mogelijkheden voor de MW41.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door L29&15 »

Goede middag,

In een intervieuw op de regionale televisie Kempen n.a.v. de verkiezingen laat een plaatselijk politicus en ook zijn intervieuwer uitschijnen dat de electrificatie van het baanvak Herentals-Mol het van het is. Als de kempenaar en treingebruiker maar niet ontgoocheld wordt in december 2014. Want wat brengt die electrificatie?
De L-trein Mol-Antwerpen zal met Break gereden worden. De AR41 is van recentere datum dan de break en ik vind het interieur van de AR41 beter dan dat van een niet gerenoveerde break.
Of wordt het de Desiro, met interieur van een lijnbus waar op de weinige plaatsen waar men tegenover elkaar kan zitten, de ene passagier tegen een wand kijkt. Ideaal treinstel voor bij duisternis of in tunnels.
De snelle IC-verbinding blijft met AR41 - waar men toch zo tegen is.

De Kempen heeft zijn electisch spoor, maar of het efficiënt gebruikt gaat worden, is nog een andere vraag.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steve »

... maar niets staat dan ook rechtstreekse P-treinen vanaf Mol naar Brussel nog in de weg, althans zodra de elektrificatie klaar is (en dat zal niet in december 2014 zijn). Nu zou dat enkel met MW41's kunnen en dat is weinig realistisch, aangezien het overgrote deel van dat traject onder de wasdraad zou verlopen en er bij mijn weten ook gewoon niet genoeg MW41's vrij zijn in volle spits voor zoiets.

Voor een meer structurele aanpassing van het aanbod zal het wachten zijn tot de elektrificatie voltooid is tot Hamont (of, kuch, Weert). De elektrificatie tot Mol moet volgens mij dan ook vooral als een stap gezien worden in een groter geheel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

De bovenleiding zal NIET af zijn in december 2014 ! Het is voor december 2015, een jaar na de nieuwe dienstregeling dus.
Ik verwacht (hoop) dat men deze gelegenheid toch zal aangrijpen om een nieuwe P-trein Mol-Brussel te maken, of de bestaande-trein uit Herentals te verlengen.
Misschien kan de IC Binche-Turnhout zelfs gesplitst worden met een stuk naar Herentals en één naar Mol (buiten de spits dan, een M5-stam kan je niet splitsen).

En de belangrijkste reden waarom de bovenleiding gebouwd wordt is nog steeds omdat het een eerste fase is in de bouw van bovenleiding tot Hamont (of Budel?). Over 10 jaar rijden er geen diesels meer tot Neerpelt :wink:
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ijzeren rijn 82 »

L29&15 schreef: De L-trein Mol-Antwerpen zal met Break gereden worden. De AR41 is van recentere datum dan de break en ik vind het interieur van de AR41 beter dan dat van een niet gerenoveerde break.
Of wordt het de Desiro, met interieur van een lijnbus waar op de weinige plaatsen waar men tegenover elkaar kan zitten, de ene passagier tegen een wand kijkt. Ideaal treinstel voor bij duisternis of in tunnels.
De snelle IC-verbinding blijft met AR41 - waar men toch zo tegen is..
De lijn Antwerpen-Mol is geheel 120km/u ,ik verwacht dat je daar niet veel materiaal dat voor 160km/geschikt is gaat vinden . Dan kom je uit bij Breaks,reeks 800 etc.
Wat gaan ze met al die MW 41 aanvangen als er enkel Mol-Hasselt/Hamont wordt gereden ?? daarom zullen die wel blijven doorrijden tot Antwerpen zeker .
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steven »

Breaks mogen ook 160, enkel mw41, sprinters, klassiekjes en 800 hebben een lagere snelheid.
Mr80 (Breaks), mr96, mr08 (Desiro), M4, M5, M6, i11 mogen allemaal 160 en deze laatste zelfs 200.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Breaks mogen ook 160, enkel mw41, sprinters, klassiekjes en 800 hebben een lagere snelheid.
Mr80 (Breaks), mr96, mr08 (Desiro), M4, M5, M6, i11 mogen allemaal 160 en deze laatste zelfs 200.
M5 160?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steve »

140 km/h dacht ik, of is die snelheid opgetrokken naar aanleiding van de modernisering?

Er zijn trouwens ook M6'en die 170 km/h mogen... :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steven »

Oeps foutje, M5 is inderdaad ook maar 140, de toekomstige M7 of wat het ook mogen worden zal ook 160 of 200 worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steven »

M6 is 160 of 200. De beperking tot 170 is tijdelijk en niet uitwendig aangeduid. Ik heb ze bij 160 geplaatst omdat niet de volle reeks aangepast is voor die 200.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door thejay »

Afgelopen zaterdag nog eens tot in Neerpelt gespoord. Me aan de rechtse kant gepositioneerd, zodat ik zicht had op het spoor richting Antwerpen.
Al mijn waarnemingen hebben dus betrekking op deze kant...

De bovenleiding (rijdraad, enz.) lijkt overal compleet te hangen. Tussen Herentals en Geel ontbrak de betonnen fundering van de bovenleidingportalen nog. De bekisting was hier en daar al wel aangebracht, het beton kan dus gestort worden. Tussen Geel en Mol is dat al wel klaar.

Boven het kopspoor in Mol hangt nog geen rijdraad. De bovenleiding hangt tot voorbij de overweg Statiestraat. Het opstelspoor tussen lijn 15 en lijn 19 is ook voorzien van rijdraad. Voor de volgende overweg Rozenberg/Ginderbuiten houdt de bovenleiding nu op.

In Neerpelt is de perrontunnel in ruwbouw klaar, via een stellingentrap kun je er nu gebruik van maken om van spoor 4 naar het busstation (en spoor 3) te geraken.
De sporen 1 en 2 zijn nog(?) volledig uitgebroken.
Plaats reactie