Pagina 3 van 14

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 09 nov 2009, 22:51
door Trammist
dentheo schreef:
Trammist schreef:
Cipallieter schreef: Is er nog nieuws omtrent deze zaak?
Ik ben bang van niet, nee... Bovendien verwacht ik binnenkort een heropflakkering van de A102-plannen, die gelijklopen het het tracee tussen Wommelgem en Merksem/Ekeren. Al kunnen snelweg en spoorlijn perfect met elkaar gebundeld worden op een ecologische wijze...
Oei weer een volksraadpleging op komst...
:mrgreen:

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 19 nov 2009, 07:12
door Adler
Dinsdagavond is het boorschild, nodig voor de bouw van de eerste van twee tunnelkokers onder de Schelde, aangekomen aan de vertrekschacht aan de Ploegweg in Kallo.
De onderdelen werden aangevoerd vanuit Duitsland.
De tunnelboormachine wordt ter plaatse gemonteerd en zal uiteindelijk 102 meter lang zijn.
Nu volgt de montage die duurt tot ongeveer begin januari 2010.
Het laatste onderdeel dat naar beneden wordt gelaten is het reuzengrote snijrad.
Aansluitend zal Infrabel half januari kunnen starten met de eigenlijke boorwerken op 40m onder de Schelde.
In totaal moet over een afstand van 6 kilometer gewerkt worden.
De boring van de tweede spoorkoker start zowat 2 maanden later.
De verwachting is dat de tunnel midden 2014 operationeel zal zijn.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 19 nov 2009, 13:13
door pietje
Adler schreef:Dinsdagavond is het boorschild, nodig voor de bouw van de eerste van twee tunnelkokers onder de Schelde, aangekomen aan de vertrekschacht aan de Ploegweg in Kallo.
De onderdelen werden aangevoerd vanuit Duitsland.
De tunnelboormachine wordt ter plaatse gemonteerd en zal uiteindelijk 102 meter lang zijn.
Nu volgt de montage die duurt tot ongeveer begin januari 2010.
Het laatste onderdeel dat naar beneden wordt gelaten is het reuzengrote snijrad.
Aansluitend zal Infrabel half januari kunnen starten met de eigenlijke boorwerken op 40m onder de Schelde.
In totaal moet over een afstand van 6 kilometer gewerkt worden.
De boring van de tweede spoorkoker start zowat 2 maanden later.
De verwachting is dat de tunnel midden 2014 operationeel zal zijn.
Op TV zegden ze dat het snijrad een diameter heeft van 8m
Dat is dus al een serieus "tunneltje"
Wordt het eigenlijk een enkelsporige of een dubbelsporige tunnel?

Weet eigenlijk iemand waarom er geboord wordt en niet met prefab bakken die men laat afzinken, zoals bij de bestaande Liefkenshoek tunnel voor het wegverkeer.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 19 nov 2009, 13:18
door Adler
pietje schreef:Wordt het eigenlijk een enkelsporige of een dubbelsporige tunnel?
Er worden 2 kokers geboord.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 19 nov 2009, 13:24
door Stef
pietje schreef:Op TV zegden ze dat het snijrad een diameter heeft van 8m
Dat is dus al een serieus "tunneltje"
Wordt het eigenlijk een enkelsporige of een dubbelsporige tunnel?

Uit een artikel over het spoorproject:

"In totaal spreken we van 18 km dubbelsporig geëlektrificeerd goederenspoor, waarvan 7 km in de tunnel."


http://www.managermagazines.be/magazine ... begin-2009

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 19 nov 2009, 13:45
door pietje
Stef schreef:
pietje schreef:Op TV zegden ze dat het snijrad een diameter heeft van 8m
Dat is dus al een serieus "tunneltje"
Wordt het eigenlijk een enkelsporige of een dubbelsporige tunnel?

Uit een artikel over het spoorproject:

"In totaal spreken we van 18 km dubbelsporig geëlektrificeerd goederenspoor, waarvan 7 km in de tunnel."


http://www.managermagazines.be/magazine ... begin-2009
Ik zal de vraag anders stellen: wordt het 1 dubbelsporige koker?
de geboorde tunnels van de Diabolo en de Antwerpse NZV zijn telkens 2 enkelsporige tunnels

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 19 nov 2009, 15:54
door Adler
pietje schreef:Ik zal de vraag anders stellen: wordt het 1 dubbelsporige koker?
de geboorde tunnels van de Diabolo en de Antwerpse NZV zijn telkens 2 enkelsporige tunnels
Ik had hier toch al op geantwoord: 2 kokers.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 19 nov 2009, 17:26
door Robin
Trammist schreef: Is er nog nieuws omtrent deze zaak?
Ik ben bang van niet, nee... Bovendien verwacht ik binnenkort een heropflakkering van de A102-plannen, die gelijklopen het het tracee tussen Wommelgem en Merksem/Ekeren. Al kunnen snelweg en spoorlijn perfect met elkaar gebundeld worden op een ecologische wijze...
Ik heb eens naar infrabel een mail gestuurd met de vraag of dit nog door ging en kreeg als antwoord dat hun prioriteit bij de liefkeshoektunnel ligt en dit voorlopig opzij word geschoven.

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 19 nov 2009, 19:24
door pietje
Adler schreef:
pietje schreef:Ik zal de vraag anders stellen: wordt het 1 dubbelsporige koker?
de geboorde tunnels van de Diabolo en de Antwerpse NZV zijn telkens 2 enkelsporige tunnels
Ik had hier toch al op geantwoord: 2 kokers.
Sorry Adler, even niet goed wakker denk ik :oops:

Ze beginnen het bij Infrabel wel te kennen, de laatste jaren worden er tunnels bij de vleet geboord.
Is daar niet ooit eens iets geweest asl een idee van een ondergronds goederen transportnet.
wisschien dat ze daarom al wat aan het oefenen zijn :D

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 19 nov 2009, 19:33
door Trammist
pietje schreef: Ze beginnen het bij Infrabel wel te kennen, de laatste jaren worden er tunnels bij de vleet geboord.
Is daar niet ooit eens iets geweest asl een idee van een ondergronds goederen transportnet.
wisschien dat ze daarom al wat aan het oefenen zijn :D
Je doelt waarschijnlijk op Tube Cargo Express en Underground Container Mover van DENYS. Helaas pindakaas, zij hebben naast de liefkenshoek gegrepen...

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 02 dec 2009, 22:23
door Bibke
23-11-2009 Montage tunnelboormachine voor Liefkenshoekspoorverbinding van start
Geen tunnelboormachine zonder boorschild en snijrad.
Afgelopen dinsdag 17/11 zijn de laatste onderdelen van de tunnelboormachine (TBM) aangekomen. De TBM zal de Liefkenshoekspoorverbinding mogelijk maken.

Spoorinfrastructuur beter in haven van Antwerpen
Momenteel wordt er zo’n 8% van het aantal containers in de haven van Antwerpen per spoor vervoerd. Tegen 2020 moet dit aantal met 7% gestegen zijn. Dat is de algemene doelstelling van de Liefkenshoekspoorverbinding.

Concreet houdt die in dat er twee tunnels zullen geboord worden onder de Schelde. Zij zullen een nieuwe rechtstreekse verbinding vormen voor het goederenverkeer tussen beide oevers van de stad Antwerpen. De tunnels zullen zich op 40 meter onder het waterniveau van de Schelde bevinden. Hierdoor ontstaat er geen hinder voor het scheepvaartverkeer.

Eerst monteren, dan boren
Infrabel gaf de opdracht aan LOCORAIL NV om de tunnelboring uit te voeren.
Deze tunnels worden evenals de DIABOLO-tunnel geboord met behulp van een tunnelboormachine. De verschillende onderdelen om deze 102 meter lange boormachine samen te stellen kwamen aan op dinsdag 17/11 in Antwerpen. Maar liefst twee schepen waren er nodig om het boorschild en alle onderdelen te vervoeren. Beide schepen voeren vanuit Duitsland, over de Rijn en de Schelde, tot in ons land.

Van zodra de TBM gemonteerd is, kan men starten met het boren van de eerste van twee enkelsporige tunnelkokers (+/- 6 km). Dit staat op de agenda voor midden januari 2010. Met een gemiddelde snelheid van 20 meter per dag bedraagt de totale duur van beide boringen ongeveer 1,5 jaar.

Voor gedetailleerde info:
• Lees het persbericht over de aankomst van het boorschild (Word - 255 Kb) en de bijlage met cijfers over de tunnel (Word - 606 Kb).
• Bekijk de fotogalerij over de Liefkenshoekspoorverbinding


Bron: http://www.infrabel.be/portal/page/port ... _pgid=1411

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 06 dec 2009, 12:37
door dentheo
Bibke schreef: Voor gedetailleerde info:
• Lees het persbericht over de aankomst van het boorschild (Word - 255 Kb) en de bijlage met cijfers over de tunnel (Word - 606 Kb).
• Bekijk de fotogalerij over de Liefkenshoekspoorverbinding


Bron: http://www.infrabel.be/portal/page/port ... _pgid=1411

Aansluiting richting Gent is niet direkt "strak" te noemen, de toename wordt blijkbaar in de richting van Duitsland verwacht .

één vergetelheid in het plan , men had de aansluiting van Lijn 12 naar Noord op de oude plaats moeten brengen, achter bundel Luchtbal, dan kan men zonder kruisingen van 12 naar 27 en Noord. Minder conflikten , zeker indien het verkeer verdubbelt en de lijn door Nederlands Limburg nog jaren wegblijft .

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 25 sep 2011, 21:50
door Cipallieter
Tijdens de treinrit van Antwerpen-Centraal naar de TW Antwerpen-Noord naar aanleiding van de opendeurdag zag ik tussen de bocht van Ekeren en de TW een verroeste doodlopende spoorlijn die meestal dubbelsporig was maar op enkele plaatsen ook enkelsporig.

Is dit het (schuchtere) begin van de spoorlijn voor de tweede ontsluiting van de haven van Antwerpen?

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 25 sep 2011, 23:22
door dentheo
Waren dat niet de sporen die ooit gebruikt zijn voor de aanleg van de HSL en later gebruikt zullen worden voor de viersporige aansluiting van Antw.
Noord ? Die beginnen inderdaad langs de bocht van Ekeren tot aan het vormingstation....
De flyover hiervoor, naast de bocht van Ekeren is enkele maanden geleden voorgesteld aan de "buren"

Of bedoel je de aansluiting via de nieuwe tunnel ? Kon je die niet zien bij het terugrijden "rond" Antw Noord ? Of werd er kopgemaakt ?

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Geplaatst: 26 sep 2011, 02:27
door Steven
Hij bedoeld wel degelijk de inrit. Die sporen zijn inderdaad eerst gebruikt bij de aanleg van de HLS L4. De werken voor de tweede spooraansluiting van de haven richting Lier zijn echter nog steeds niet gestart en dus ligt er dit stukje spoor wat verweesd bij.