Pagina 1 van 1

Adhesie met de sporen

Geplaatst: 06 nov 2009, 08:20
door Stef
Op railtime staat dit nu te lezen:
Lijn 36 Brussel-Zuid - Luik-Guillemins : gebrek aan adhesie.
7:32: Door een gebrek aan adhesie met de sporen tussen Borgworm en Landen rijden de treinen tussen Brussel en Luik met een vertraging van 10 tot 15 minuten in beide richtingen.

Wat wilt dit zeggen?

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 06 nov 2009, 08:23
door Steven
Dit wil zeggen dat de kracht van de wielen op de rails heel slecht kan worden overgezet, dit geeft dus regelmatig wielslip zowel bij het versnellen als vertragen van de trein. De tijd die nodig is om de max snelheid te halen zal verhogen en de remafstand langer worden. Hierdoor heeft een trein meer tijd nodig om zijn traject af te leggen.

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 06 nov 2009, 08:24
door Bibke
Dit betekent een gebrek aan grip tussen de aangedreven wielen en de rails.

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 06 nov 2009, 08:37
door Stef
Ok bedankt, dat zal - volgens mij - waarschijnlijk van de vallende bladeren zijn.

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 06 nov 2009, 08:46
door Bibke
Stef schreef:Ok bedankt, dat zal - volgens mij - waarschijnlijk van de vallende bladeren zijn.
Gecombineerd met vocht/water.

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 06 nov 2009, 11:05
door AlexNL
Blaadjes op de rails, ieder jaar een terugkerend feest. Rijden er in België eigenlijk Sandite-treinen rond om de rails stroever te maken?

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 06 nov 2009, 11:15
door Jethro
ja nu ben je op de goederen héél blij met een volle zandbak want anders zou het wel eens kunnen passen dat je ergens blijft hangen als je bijna de max. grenslast mee hebt..... Nu zijn de krachtig machienen zoals TRAXX & 13 enzo soms meer in het nadeel dan die oude 23'ers & 26'ers.... :?

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 10 nov 2009, 01:19
door Pendelaar
Dat blaadjesprobleem is ook in deze periode een probleem op lijn 26, die een groot deel van zijn traject door het groen rijdt.
Als het 's morgens wat vochtig is, dan slipt die duikbril als een gek bij het aanzetten en afremmen. De reizigers worden bij vertrek een aantal keren goed door elkaar geschud. Bij het remmen hoor je vaak een relaisgeklik komen van onder de vloer. Het lijkt me erop dat dit een vorm van ABS is, want juist op dat moment voel/hoor je de trein een stukje slippen.

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 10 nov 2009, 01:41
door Steven
Inderdaad de antisliprem op die stellen komt soms tussen. De ene keer iets te snel de andere keer iets te weinig. Het effect voor de reizigers is zoals je zelf omschrijft.

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 10 nov 2009, 23:52
door Bart
Steven schreef:Inderdaad de antisliprem op die stellen komt soms tussen. De ene keer iets te snel de andere keer iets te weinig. Het effect voor de reizigers is zoals je zelf omschrijft.
Och ja, eigenlijk heb ik nog liever ne sprinter bij vettig weer, dan een groentje. Je kan met groentjes wel stand per stand aanzetten, maar als er in je samenstelling een thyristor stel hangt, heeft deze werkwijze ook weeral geen zin.
Zolang je onder 1 bar blijft tijdens het remmen met ne sprinter, valt dat schuiven wel mee.
De 800'en zijn van de motorstellen degene die het beste bestand zijn tegen het vallen van de bladeren. Dankzij hun gewicht, en dat de tractieassen onder het 2de & 3de rijtuig zitten, levert die bijzonder goede resultaten af.

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 21 nov 2016, 19:16
door Asterix
AlexNL schreef:Blaadjes op de rails, ieder jaar een terugkerend feest. Rijden er in België eigenlijk Sandite-treinen rond om de rails stroever te maken?
In België is men eindelijk ook wakker geworden: Reportage RingTV

Re: RE: Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 21 nov 2016, 20:54
door Shrek
Asterix schreef:
AlexNL schreef:Blaadjes op de rails, ieder jaar een terugkerend feest. Rijden er in België eigenlijk Sandite-treinen rond om de rails stroever te maken?
In België is men eindelijk ook wakker geworden: Reportage RingTV
Vorig jaar werd er ook al Sandite gespoten hoor. Infrabel laat het graag elk jaar opnieuw in de pers verschijnen ;)

Re: RE: Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 21 nov 2016, 23:24
door rvdborgt
Shrek schreef:
Asterix schreef:
AlexNL schreef:Blaadjes op de rails, ieder jaar een terugkerend feest. Rijden er in België eigenlijk Sandite-treinen rond om de rails stroever te maken?
In België is men eindelijk ook wakker geworden: Reportage RingTV
Vorig jaar werd er ook al Sandite gespoten hoor. Infrabel laat het graag elk jaar opnieuw in de pers verschijnen ;)
Dat is nog steeds laat als je weet dat ProRail in 1999 proeven met Sandite deed en het daarna ieder jaar gebruikte.

Groetjes,
Rian

Re: Adhesie met de sporen

Geplaatst: 21 nov 2016, 23:39
door Steve
(even een schopje naar forum Infrastructuur)