Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door giuseppe »

In een artikel van het hbvl van een maand geleden staat een interessante quote:
hbvl.be schreef: Een van de aanwezige spoorwerkers wist nog te melden dat er ter plaatse een bijkomend spoor wordt aangelegd voor de tramverbinding Hasselt-Maastricht zodat de tram net voor hij Nederlands grondgebied bereikt via een wissel over zal gaan op het Nederlandse treinspoor. “In Nederland mogen tram en trein over één spoor, In België mag dat niet en hebben ze een eigen spoorbed en rails”.

http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/burg ... oiing.aspx
Dat zou dus betekenen dat zolang het centrumgedeelte in Maastricht nog niet klaar is, de tram gewoon naar station Maastricht kan rijden.

Nu Streetview ook in Maastricht beschikbaar is, kan je de aangelegde spoorlijn voor een heel stuk bekijken.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 1,,0,12.13
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door K V B »

giuseppe schreef:In een artikel van het hbvl van een maand geleden staat een interessante quote:
hbvl.be schreef: Een van de aanwezige spoorwerkers wist nog te melden dat er ter plaatse een bijkomend spoor wordt aangelegd voor de tramverbinding Hasselt-Maastricht zodat de tram net voor hij Nederlands grondgebied bereikt via een wissel over zal gaan op het Nederlandse treinspoor. “In Nederland mogen tram en trein over één spoor, In België mag dat niet en hebben ze een eigen spoorbed en rails”.

http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/burg ... oiing.aspx
Toch wel jammer dat men er in België dus voor kiest veel geld uit tegeven aan een afzonerderlijk spoor, ipv. gewoon de wetgeving te veranderen.
P. Michiels

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door P. Michiels »

Gezien de perikelen rondom veiligheid wellicht toch beter op safe spelen door een apart spoor te leggen.....?
pietje

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door pietje »

P. Michiels schreef:Gezien de perikelen rondom veiligheid wellicht toch beter op safe spelen door een apart spoor te leggen.....?
Dus in andere landen nemen ze een loopje met de veiligheid?
Daar kan het namelijk wel over hetzelfde spoor.
P. Michiels

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door P. Michiels »

Ik had het specifiek over de Belgische situatie, wellicht dat men daar op dit moment nog beter op safe speelt.
pietje

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door pietje »

P. Michiels schreef:Ik had het specifiek over de Belgische situatie, wellicht dat men daar op dit moment nog beter op safe speelt.
In deze situatie gaat men uiteindelijk wel een kruising tussen beide sporen hebben, is dat dan zoveel veiliger?
Als ze het geld dat gebruikt wordt voor het extra spoor, eens gebruiken voor extra beveiliging, dan zal men nog overschot hebben om ergens anders een inspanning te doen.

Buiten de onwil van Infrabel zie ik hier echt geen onoverkomelijk probleem.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door jan_olieslagers »

P. Michiels schreef:Ik had het specifiek over de Belgische situatie, wellicht dat men daar op dit moment nog beter op safe speelt.
Dus België is de stomste leerling van de klas? Ook ik kan noch begrijpen noch aanvaarden dat het in België niet zou kunnen terwijl de rest van Europa het wel doet. Zal inderdaad meer te maken hebben met onwil/koppigheid dan met veiligheid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door peejee2 »

Niet vergeten dat de treinen die er gaan rijden goederentreinen zijn die dan een aansluiting moeten binnen rijden.
Dit gaat soms tergend traag waardoor je de trams al snel in de weg gaat zitten, zeker met de frequentie die gewenst was.
Beter apart houden dus.
pietje

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door pietje »

peejee2 schreef:Niet vergeten dat de treinen die er gaan rijden goederentreinen zijn die dan een aansluiting moeten binnen rijden.
Dit gaat soms tergend traag waardoor je de trams al snel in de weg gaat zitten, zeker met de frequentie die gewenst was.
Beter apart houden dus.
Maar aan de aansluiting in Lanaken moeten ze toch kruisen, dus dat lost al niets op.
Als het dan toch zo druk wordt dan kan men beter gewoon dubbelspoor leggen met mogelijkheid om op tegenspoor te rijden, pas dan gebruik je alle infra efficiënt.
wooter

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door wooter »

Nieuw warenhuis na afsluiting zwart kruispunt Grendelbaan

12/04 Het gevaarlijke kruispunt van de N2 met de N76 - beter bekend als het kruispunt van de Grendelbaan - wordt voor de Spartacussneltram volledig afgesloten. Verder worden de (bekende) plannen voor Diepenbeek vermoedelijk grotendeels uitgevoerd: drie bruggen en een fietstunnel vervangen de 9 overgangen. Tegen 2015 moet die operatie afgerond zijn.

Opvallend is dat de ingewikkelde constructie die voor auto’s ter hoogte van de Molenstraat voorzien was, niet meer op het plan staat. In ruil wordt nu het zwarte, drukke kruispunt van de Grendelbaan helemaal afgesloten voor het verkeer. Het verkeer op de N76 wint daardoor aan snelheid. De wagens die vanuit Bilzen komen en het centrum van Diepenbeek willen bereiken worden zo over de Katteweidelaan gestuurd. Die zal daardoor wel een pak drukker worden en het kruispunt met de N76 wordt er ook opgewaardeerd.
Universiteitslaan
Wie naar Hasselt wil, wordt ofwel naar de Universiteitslaan ofwel naar de oprit van de E313 geleid. Door het centrum van Diepenbeek richting Hasselt rijden, kan dus vanuit Bilzen niet langer.
Diepenbeek VV
Voor wie vanuit Diepenbeek naar Bilzen wil, gelden dezelfde regels. Ook in die richting gaat het kruispunt dicht. Er wordt wel voorzien in een veilig fietspad dat de fietsverbinding tussen Bilzen, het centrum van Diepenbeek, de Universitaire Campus en Hasselt verbindt.

Langs die N76 komt trouwens een ventweg vanaf de Katteweidelaan, die over het vroegere voetbalterrein van Diepenbeek VV leidt naar een nieuwe brug en zo richting Molenstraat. Aan de zijkant van die brug zou dan een nieuwe vestiging van Colruyt komen.

De andere bruggen over de spoorweg komen, zoals gepland, aan de Nierstraat en de Waardestraat. Waar nodig worden ook daar verbindingswegen voorzien. De fietstunnel komt op de Stationsstraat, de drukke fietsader vanuit het dorpscentrum richting Provinciale school. De Lijn en Infrabel wachten wel nog op een akkoord van de gemeenteraad die op 19 april over dit plan debatteert.
http://www.hbvl.be/limburg/diepenbeek/n ... lbaan.aspx

Dat kruispunt is net volledig ingericht met een ondergrondse fietstunnel en conflictvrije lichten voor het verkeer op de N76.

De Katteweidelaan loopt in beide kanten uit op woonzones...

En tenslotte is de N2 een calamiteitenroute voor de E313 die enkele maanden geleden nog z'n rol speelde toen er op de E313 enkele zware ongevallen gebeurden, en wordt de N2 op het grondgebied van Bilzen net gerenoveerd... Omleiding via de E313 betekent dat het lokale verkeer dat nu langs Diepenbeek naar Hasselt passeert, zal passeren doorheen Rapertingen of Lutselus.

Waarom die dwang om lokaal verkeer te pushen naar routes voor het doorgaand verkeer? Zo rijdt iedereen makkelijk 5 kilometer meer en is 5 minuten langer onderweg...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door jan_olieslagers »

wooter schreef:Waarom die dwang om lokaal verkeer te pushen naar routes voor het doorgaand verkeer? Zo rijdt iedereen makkelijk 5 kilometer meer en is 5 minuten langer onderweg...
't Is hier een forum over treinen, niet vergeten : T R E I N E N ! ! !
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door giuseppe »

Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Joris »

Hallo,
pietje schreef:
peejee2 schreef:Niet vergeten dat de treinen die er gaan rijden goederentreinen zijn die dan een aansluiting moeten binnen rijden.
Dit gaat soms tergend traag waardoor je de trams al snel in de weg gaat zitten, zeker met de frequentie die gewenst was.
Beter apart houden dus.
Maar aan de aansluiting in Lanaken moeten ze toch kruisen, dus dat lost al niets op.
Als het dan toch zo druk wordt dan kan men beter gewoon dubbelspoor leggen met mogelijkheid om op tegenspoor te rijden, pas dan gebruik je alle infra efficiënt.
En eens over de grens zitten ze toch samen, dus... :wink:
Waarom kan dat in België niet en in Europa wel?
De Lijn <-> Infrabel
De Lijn <-> NMBS
Tram <-> Trein
Vlaams geld <-> Federaal geld
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door giuseppe »

^^ Het is ook pas voor het eerst dat Prorail het toelaat, na 10 jaar lastig doen.
sweek

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door sweek »

giuseppe schreef:^^ Het is ook pas voor het eerst dat Prorail het toelaat, na 10 jaar lastig doen.
Randstadrail rijdt toch ook met trams op zowel 'normaal' spoor alsook door de stad in Den Haag/Rotterdam?
Plaats reactie