Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Tjuk02

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Tjuk02 »

Maar daar tijden trein en tram ook gescheiden van elkaar met ieder zijn eigen beveiligingssysteem en spoor. :wink:
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door dentheo »

Tjuk02 schreef:Maar daar tijden trein en tram ook gescheiden van elkaar met ieder zijn eigen beveiligingssysteem en spoor. :wink:
Misschien is dat goedkoper en eenvoudiger dan veiligheidssystemen beginnen combineren
Theo
Groeten vanop de Heide
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door giuseppe »

Het Belgische deel van het goederenspoor nadert haar voltooiing, foto's zijn hier te vinden:
http://www.bordertrain.net/bordertrains ... 7_Okt_2010
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Bibke »

Albertterminal Lanaken is klaar

http://www.tvl.be/nl/2011-03-17/albertt ... -is-klaar/
De oude spoorverbinding tussen Lanaken en Maastricht is na 15 jaar opnieuw in dienst. Om dit officieel te maken heeft Railport Lanaken de exploitatieovereenkomst ondertekend.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door poyaud »

En nu nog wachten op de eerste trein.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Bibke »

Inderdaad, die terminal ligt er nu toch al redelijk wat jaren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Inderdaad, die terminal ligt er nu toch al redelijk wat jaren.
Die is nog maar enkele maanden af hoor ...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:
Bibke schreef:Inderdaad, die terminal ligt er nu toch al redelijk wat jaren.
Die is nog maar enkele maanden af hoor ...
Shrek,

Je bedoelt dat de aansluiting tussen die terminal en Maastricht nog maar enkele maanden af is.
De terminal is al langer klaar, hoor.

Met het statement dat de Albertterminal Lanaken klaar is, bedoeld men dat nu de exploitatieovereenkomst ondertekend is.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Shrek »

Bibke schreef: Je bedoelt dat de aansluiting tussen die terminal en Maastricht nog maar enkele maanden af is.
De terminal is al langer klaar, hoor.

Met het statement dat de Albertterminal Lanaken klaar is, bedoeld men dat nu de exploitatieovereenkomst ondertekend is.
Ja dat bedoelde ik, maar zo lang een terminal niet aangesloten is kan je er toch ook niet veel mee doen he :wink:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:
Bibke schreef: Je bedoelt dat de aansluiting tussen die terminal en Maastricht nog maar enkele maanden af is.
De terminal is al langer klaar, hoor.

Met het statement dat de Albertterminal Lanaken klaar is, bedoeld men dat nu de exploitatieovereenkomst ondertekend is.
Ja dat bedoelde ik, maar zo lang een terminal niet aangesloten is kan je er toch ook niet veel mee doen he :wink:
OK, dan zitten we op dezelfde lijn.
Vorig jaar ben ik daar trouwens geweest en zielig hoe die terminal er levensloos bij lag.
De foto's van toen: http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... 20Lanaken/
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
P. Michiels

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door P. Michiels »

De nieuwe trimodale terminal Lanaken is gereed: http://www.nieuwsbladtransport.nl/Nieuw ... fault.aspx
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Asterix »

Weer iets voor in het Blunderboek?
DS schreef:Goederenspoor raakt maar niet op de rails

Railport Lanaken heeft nog geen vaste transportcontracten

woensdag 09 januari 2013, 03u00

LANAKEN - Railport Lanaken voert al lang vruchteloze contractbesprekingen voor vaste verbindingen naar de rest van Europa. Anderhalf jaar na de opstart van het goederenspoor is het opvallend stil. ‘We worden tegengewerkt door de economie', zegt burgemeester Keulen.

Toen op vrijdag 10 juni 2011 de allereerste goederentrein aan de nieuwe Albertterminal vertrok, spraken de betrokkenen van Railport Lanaken nog over een nieuwe troef binnen de logistieke poort van het Maasland. Een historisch moment, helaas zonder veel gevolg. Sindsdien vertrokken in Lanaken nog maar weinig treinen richting Oost- of Zuid-Europa. ‘We worden helaas tegengewerkt door het huidige, ongunstige economische klimaat', reageert burgemeester Marino Keulen (Open VLD).

Lanaken moest 21 jaar lang wachten op de herlancering van het goederenspoor. Het dossier sleepte veertien jaar lang aan. Uiteindelijk kwam er door de aanleg van een nieuw spoor tussen Maastricht en Lanaken een verbinding met het spoorlandschap van West-Europa. Met het Albertkanaal en de snelwegen beschikte Lanaken over een prima verbinding. ‘En dat is nog altijd een geweldige troef die we in onze handen hebben', zegt Keulen. ‘De opstart van het goederenspoor verliep vlot en er liepen vanaf het begin gesprekken met mogelijke klanten en partners voor een verdere ontwikkeling.'

Anderhalf jaar later is er nog steeds geen contract. Een overeenkomst leek in oktober 2012 in de maak. Zo liepen er vergevorderde gesprekken met grote verladers uit de Euregio om vaste treinverbindingen te realiseren naar onder andere Spanje en Italië.

‘Er wordt gepraat, maar jammer genoeg nog zonder doorbraken', zegt Keulen. ‘De mensen van Railport Lanaken leveren goed werk, maar de resultaten blijven voorlopig uit. Aan opgeven denken we niet. We hebben gewoon de pech dat vlak na de opstart van de laad- en loskade de economie niet alleen bij ons, maar in heel Europa klappen kreeg. Als je de problemen kadert, is het best te begrijpen dat het moeilijk loopt', besluit de burgemeester.
FLV-FGSP
Berichten: 1877
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door FLV-FGSP »

Op het moment dat de plannen voor de heropening werden opgesteld, wilde Sappi nog papier met de trein vervoeren. Die vraag is er inmiddels niet meer.
jorgo

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door jorgo »

Ze hebben het over het ontbreken van 'vaste verbindingen'. Maar is er na die eerste week überhaupt nog één incidentele trein vanaf Lanaken vertrokken?

De burgemeester heeft het trouwens over gunstige ligging ten opzichte van de snelwegen. Wat, in Smeermaas? Vanaf de Nederlandse A2 moet men het verstopte Maastricht trotseren, van de E314 de hele Steenweg af vanaf Maasmechelen en doorheen Smeermaas, en vanaf de E313 over de Bilzerbaan en door Veltwezelt. Ik kan me gunstiger plekken voorstellen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Bibke »

De burgemeester stelde dat het noodzakelijk is ook om een verbinding te met Antwerpen. Dat is inderdaad zo. De lijn Lanaken en Bilzen moet inderdaad gereactiveerd worden. Ik heb het enkele weken nog over dit stuk lijn gehad met de Limburgse gedeputeerde voor mobiliteit.

Ook las ik vandaag in HBvl: Gouverneur Reynders wil Vlaamse spoorwegmaatschappij

Voor de tekst zie: http://www.hbvl.be/limburg/reynders-wil ... appij.aspx

Ik zou zelfs zeggen met een Limburgse afdeling.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie