Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door dentheo »

FLV-FGSP schreef:Op het moment dat de plannen voor de heropening werden opgesteld, wilde Sappi nog papier met de trein vervoeren. Die vraag is er inmiddels niet meer.
het heeft natuurlijk wel enkele jaren geduurd ??? 7-8 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Asterix »

Bibke schreef:De lijn Lanaken en Bilzen moet inderdaad gereactiveerd worden.
Nog een ongebruikte lijn erbij, in het mooie landschap. Waarom ook niet...
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Lanaken was beter aangesloten in Bilzen dan in Maastricht op het spoornet , nu moet alles via NL
in de praktijk geeft dat het volgende probleem
bv een trein Lanaken-Bestemming in Duitsland of Antwerpen ,
1) Machine en Bestuurder moet in de 3 landen toelating hebben D-B-NL ( hoewel er geen seinen zijn in Lanaken moet de bestuurder en Machine van Infabel wel zijn voledige bevoegdheid voor Belgie bezitten)
2)voor naar Antwerpen en Duitsland te rijden kop maken in Vise en nog is in Aken West voor verder duitsland in , of in Maastricht via Heerlen is ook nog een optie (tijd verlies)
3) terminal is kort , bij een normale Hucepacktrein van lengte moet de trein opgesplitst worden om hem voledig binnen te zetten dat bezet de sporen , dwz de terminal moet eerst leeg zijn voor je een trein kan aanvoeren , aan en afvoer tegelijk kan niet voor een lange trein (extra rangeer kost en tijd verlies )

verders denk ik te kort bij de terminals van genk en Luik die een goede dienstregeling hebben op de dag van vandaag
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Asterix »

ijzeren rijn 82 schreef:verders denk ik te kort bij de terminals van genk en Luik die een goede dienstregeling hebben op de dag van vandaag
Is dat niet het echte probleem? Wie zat er op zo een terminal in Lanaken te wachten?
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Sluiting dreigt voor Railterminal Lanaken
Het goederenstation Railport Lanaken wordt met de sluiting bedreigd. Sinds de officiële inhuldiging eind 2011 is er - buiten enkele plechtige openingsritten - geen enkele trein vertrokken. "Als dit volgend jaar nog zo is, stoppen we ermee", zegt Railport-directeur Jurgen Gobyn, zo melden het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad. De treinterminal kostte de overheid 32 miljoen euro.

Actievoerders van Comité Lijn 20 protesteerden gisteren in Lanaken en vroegen een betere ontsluiting van het overslagstation, dat bedoeld was om vracht van het Albertkanaal en de weg over te laden op het spoor. Probleem is dat het goederenstation enkel bereikbaar is via Maastricht en niet aangesloten is op het Belgische spoorwegnet. Volgens het actiecomité moet spoorlijn 20 tussen Bilzen en Lanaken dringend worden gereactiveerd zodat Railport Lanaken een directe verbinding krijgt met de Belgische zeehavens.

Krant HLN
terminal sluiten terwijl die nog nooit echt open is geweest :mrgreen:
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Hobbes »

Lijn 20 heractiveren, desnoods gewoon een lijn met vereenvoudigde exploitatie van maken tussen Bilzen en Lanaken is volgens mij zeker nodig, want anders zal men te Lanaken de boeken mogen toedoen, aangezien aan Nederlandse kant de terminal te Geleen veel interessanter is.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Bibke »

Hobbes schreef:Lijn 20 heractiveren, desnoods gewoon een lijn met vereenvoudigde exploitatie van maken tussen Bilzen en Lanaken is volgens mij zeker nodig, want anders zal men te Lanaken de boeken mogen toedoen, aangezien aan Nederlandse kant de terminal te Geleen veel interessanter is.
Zal spijtig genoeg niet gebeuren. Ik heb al betrokken politici hierover aangesproken en gezegd dat er maar één oplossing is (de reactivatie van de spoorlijn 20 tussen Beverst en Lanaken) maar dit traject is voorzien voor het Spartacusproject. De politici achter dit project willen geen gezichtsverlies hebben en vinden dat de plannen voor de Spartacuslijn 1 veel te ver gevorderd zijn. Anderzijds berusten de politici, die de spoorlijn graag gereactiveerd gezien hadden, in het feit dat er niets meer aan te doen is. Deze laatste wisten me wel te verzekeren dat de spoorlijn naar het noorden (in Limburg en dus de spoorlijn 18 bedoeld wordt) wel degelijk gereactiveerd zal worden. Hopelijk reactiveerd men dan ook het stuk Genk-Goederen - Zonhoven.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Hobbes »

Bibke schreef:
Hobbes schreef:Lijn 20 heractiveren, desnoods gewoon een lijn met vereenvoudigde exploitatie van maken tussen Bilzen en Lanaken is volgens mij zeker nodig, want anders zal men te Lanaken de boeken mogen toedoen, aangezien aan Nederlandse kant de terminal te Geleen veel interessanter is.
Zal spijtig genoeg niet gebeuren. Ik heb al betrokken politici hierover aangesproken en gezegd dat er maar één oplossing is (de reactivatie van de spoorlijn 20 tussen Beverst en Lanaken) maar dit traject is voorzien voor het Spartacusproject. De politici achter dit project willen geen gezichtsverlies hebben en vinden dat de plannen voor de Spartacuslijn 1 veel te ver gevorderd zijn. Anderzijds berusten de politici, die de spoorlijn graag gereactiveerd gezien hadden, in het feit dat er niets meer aan te doen is. Deze laatste wisten me wel te verzekeren dat de spoorlijn naar het noorden (in Limburg en dus de spoorlijn 18 bedoeld wordt) wel degelijk gereactiveerd zal worden. Hopelijk reactiveerd men dan ook het stuk Genk-Goederen - Zonhoven.
Als dat zo is mag men ineens de boel opdoeken, Genk verliest nu al trafiek aan de terminal te Geleen, dus waarom zou men al die moeite doen om naar Lanaken te rijden via Nederland. Jammer dat zulke beslissingen genomen worden door mensen die niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken.

En heractivering L18? Eerst zien en dan geloven, zeker in deze budgettair krappe tijden...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Bibke »

Hobbes schreef:
Bibke schreef:
Hobbes schreef:Lijn 20 heractiveren, desnoods gewoon een lijn met vereenvoudigde exploitatie van maken tussen Bilzen en Lanaken is volgens mij zeker nodig, want anders zal men te Lanaken de boeken mogen toedoen, aangezien aan Nederlandse kant de terminal te Geleen veel interessanter is.
Zal spijtig genoeg niet gebeuren. Ik heb al betrokken politici hierover aangesproken en gezegd dat er maar één oplossing is (de reactivatie van de spoorlijn 20 tussen Beverst en Lanaken) maar dit traject is voorzien voor het Spartacusproject. De politici achter dit project willen geen gezichtsverlies hebben en vinden dat de plannen voor de Spartacuslijn 1 veel te ver gevorderd zijn. Anderzijds berusten de politici, die de spoorlijn graag gereactiveerd gezien hadden, in het feit dat er niets meer aan te doen is. Deze laatste wisten me wel te verzekeren dat de spoorlijn naar het noorden (in Limburg en dus de spoorlijn 18 bedoeld wordt) wel degelijk gereactiveerd zal worden. Hopelijk reactiveerd men dan ook het stuk Genk-Goederen - Zonhoven.
Als dat zo is mag men ineens de boel opdoeken, Genk verliest nu al trafiek aan de terminal te Geleen, dus waarom zou men al die moeite doen om naar Lanaken te rijden via Nederland. Jammer dat zulke beslissingen genomen worden door mensen die niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken.

En heractivering L18? Eerst zien en dan geloven, zeker in deze budgettair krappe tijden...
Hobbes, ik kan u enkel maar gelijk geven.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Shrek »

Het zou zeker niet de eerste terminal zijn die nooit gebruikt is. Sint Katelijne waver heeft zo ook een terminal gehad, ooit.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:Het zou zeker niet de eerste terminal zijn die nooit gebruikt is. Sint Katelijne waver heeft zo ook een terminal gehad, ooit.
Amsterdam heeft jarenlang een peperdure containerterminal gehad die niet gebruikt werd. Pas sinds een jaar of wat rijdt er soms een trein. Het gebeurt overal, dit soort prestigegeneuzel.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door LHOON »

deadlock schreef:
Shrek schreef:Het zou zeker niet de eerste terminal zijn die nooit gebruikt is. Sint Katelijne waver heeft zo ook een terminal gehad, ooit.
Amsterdam heeft jarenlang een peperdure containerterminal gehad die niet gebruikt werd. Pas sinds een jaar of wat rijdt er soms een trein. Het gebeurt overal, dit soort prestigegeneuzel.
Of de fameuze trimodale terminal in Willebroek, waar het aansluitingsspoor thans is opgebroken.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door dentheo »

LHOON schreef:
deadlock schreef:
Shrek schreef:Het zou zeker niet de eerste terminal zijn die nooit gebruikt is. Sint Katelijne waver heeft zo ook een terminal gehad, ooit.
Amsterdam heeft jarenlang een peperdure containerterminal gehad die niet gebruikt werd. Pas sinds een jaar of wat rijdt er soms een trein. Het gebeurt overal, dit soort prestigegeneuzel.
Of de fameuze trimodale terminal in Willebroek, waar het aansluitingsspoor thans is opgebroken.
Ik vond dat die aansluiting (onverantwoord?) snel werd opgebroken ... waarom was dat eigenlijk ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Hobbes »

Op lijn 52 aan de brug over de Rupel in Boom heeft men een paar jaar geleden ook een nieuwe aansluiting, met de nodige kunstwerken(bruggetje) aangelegd richting de kaaien tussen de Rupel en het Zeekanaal.
De voorziene aansluitingswissel ligt al jaren in de bedding naast het hoofdspoor te roesten, blijkbaar is er geen interesse/geld/... om deze aansluiting te gaan gebruiken, maar dat moet toch ook handenvol geld gekost hebben.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door LHOON »

Hobbes schreef:Op lijn 52 aan de brug over de Rupel in Boom heeft men een paar jaar geleden ook een nieuwe aansluiting, met de nodige kunstwerken(bruggetje) aangelegd richting de kaaien tussen de Rupel en het Zeekanaal.
De voorziene aansluitingswissel ligt al jaren in de bedding naast het hoofdspoor te roesten, blijkbaar is er geen interesse/geld/... om deze aansluiting te gaan gebruiken, maar dat moet toch ook handenvol geld gekost hebben.
Nog daar in de buurt, het verbindingsspoor Boom-Willebroek, mooi geëlektrificeerd en alles, maar nooit gebruikt. Zou nochtans van nut kunnen zijn.
De aansluiting van Prayon daar wordt toch nog gebruikt?
Plaats reactie