Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Hobbes »

LHOON schreef:
Hobbes schreef:Op lijn 52 aan de brug over de Rupel in Boom heeft men een paar jaar geleden ook een nieuwe aansluiting, met de nodige kunstwerken(bruggetje) aangelegd richting de kaaien tussen de Rupel en het Zeekanaal.
De voorziene aansluitingswissel ligt al jaren in de bedding naast het hoofdspoor te roesten, blijkbaar is er geen interesse/geld/... om deze aansluiting te gaan gebruiken, maar dat moet toch ook handenvol geld gekost hebben.
Nog daar in de buurt, het verbindingsspoor Boom-Willebroek, mooi geëlektrificeerd en alles, maar nooit gebruikt. Zou nochtans van nut kunnen zijn.
De aansluiting van Prayon daar wordt toch nog gebruikt?
Prayon wordt inderdaad nog gebruikt, ik denk dat momenteel Europort en Captrain op L52 rijden.
B Logistics heeft momenteel zo goed als geen trafiek op L52...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Asterix »

De Standaard schreef:33 miljoen euro voor een spoorweg zonder treinen

In vijf jaar tijd hebben er amper vijftien treinen gereden op de nieuwe spoorlijn tussen Lanaken en Maastricht.

Met veel toeters en bellen werd in 2011 de nieuwe treinverbinding tussen de Limburgse gemeente Lanaken en het Nederlandse Maastricht ingereden. Het was het paradepaardje voor de regio en het moest het alternatief worden voor het zware vrachtvervoer over de weg. Europa, de Vlaamse en de Nederlandse overheid trokken met plezier de geldbuidel open en investeerden samen 32 miljoen euro. De gemeente Lanaken gaf nog eens 1 miljoen.

Vijf jaar later is het resultaat bedroevend: het eerste jaar pakte Lanaken nog trots uit met één goederentransport met zand naar Roemenië. In totaal reden amper vijftien treinen over de nieuwe spoorweg.

‘Nooit gaat daar een trein passeren, het kleinste kind ziet dat. Kijk naar de kaart, wie gaat zo’n omweg via Nederland maken als je uiteindelijk toch naar de Belgische havens moet? Het ligt volledig geïsoleerd van de Belgische spoorweg’, zegt spoorwegexpert Herman Welter.

Ondanks het voorlopige fiasco blijft Marino Keulen (Open VLD), burgemeester van Lanaken, het project steunen. ‘Ik ga vandaag niet met modder gooien en u naar mijn voorgangers doorverwijzen. Iedereen geloofde in dit project.’

De Limburgse gemeente investeerde zwaar in Railport Lanaken. Keulen wijst erop dat het niet de politiek was die zo hard had aangedrongen op de spoorlijn, maar het bedrijfsleven. ‘Een groot papierbedrijf dat een vestiging heeft in Lanaken en in Maastricht was geïnteresseerd om zijn transporten niet langer over de weg te doen. Europa was laaiend enthousiast. De slabakkende economie heeft dit project gekelderd’, zegt Keulen.

Railport Lanaken blijft een sprankeltje hoop koesteren dat het project op korte termijn toch nog gereanimeerd zal kunnen worden. ‘We zijn nog bezig met een potentiële klant’, klinkt het daar.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Prorail gaat de spoorbrug van Maastricht over de Maas slopen . Er reden slechts 15 treinen over na de renovatie werken van de lijn 20 naar Lanaken.

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20220125_95059272
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door Shrek »

Tjah, het moest er ooit van komen. Dat heb je dan met projecten die uit de politiek komen en niet uit spoorwegexperts :roll:
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 27 jan 2022, 21:33 Tjah, het moest er ooit van komen. Dat heb je dan met projecten die uit de politiek komen en niet uit spoorwegexperts :roll:
Om maar te zwijgen van grote bedrijven die jaren lobbyen om een spooraansluiting te krijgen en ze dan niet gebruiken wanneer ze er ligt...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door jan_olieslagers »

... bedrijven die een verzoek hebben gedaan, en jaren en jaren geduldig gewacht hebben, en toen het geduld op was uiteindelijk maar voor iets anders hebben gekozen, wellicht met enige spijt.

Het spoorbedrijf lijkt niet altijd door te hebben dat de kalenders tegenwoordig sneller lopen dan in de 19de eeuw.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 28 jan 2022, 21:57 Het spoorbedrijf lijkt niet altijd door te hebben dat de kalenders tegenwoordig sneller lopen dan in de 19de eeuw.
En sommige liefhebbers schijnen te denken dat je spoorlijnen zo gemakkelijk (her)aanlegt als ware het de miniatuurtreintjes op hun zolder. Grote bedrijven zouden beter dan wie ook moeten weten dat bouwaanvragen, milieu-effectenrapprten en de behandeling van alle bezwaarschriften van de onvermijdelijke NIMBY's jaren kunnen aanslepen. In dit geval was er dan nog een verdrag tussen twee landen nodig...
Plaats reactie