Re: Investeringen L20 Maastricht-Lanaken
Geplaatst: 15 apr 2010, 17:58
Maar daar tijden trein en tram ook gescheiden van elkaar met ieder zijn eigen beveiligingssysteem en spoor.
Misschien is dat goedkoper en eenvoudiger dan veiligheidssystemen beginnen combinerenTjuk02 schreef:Maar daar tijden trein en tram ook gescheiden van elkaar met ieder zijn eigen beveiligingssysteem en spoor.
Die is nog maar enkele maanden af hoor ...Bibke schreef:Inderdaad, die terminal ligt er nu toch al redelijk wat jaren.
Shrek,Shrek schreef:Die is nog maar enkele maanden af hoor ...Bibke schreef:Inderdaad, die terminal ligt er nu toch al redelijk wat jaren.
Ja dat bedoelde ik, maar zo lang een terminal niet aangesloten is kan je er toch ook niet veel mee doen heBibke schreef: Je bedoelt dat de aansluiting tussen die terminal en Maastricht nog maar enkele maanden af is.
De terminal is al langer klaar, hoor.
Met het statement dat de Albertterminal Lanaken klaar is, bedoeld men dat nu de exploitatieovereenkomst ondertekend is.
OK, dan zitten we op dezelfde lijn.Shrek schreef:Ja dat bedoelde ik, maar zo lang een terminal niet aangesloten is kan je er toch ook niet veel mee doen heBibke schreef: Je bedoelt dat de aansluiting tussen die terminal en Maastricht nog maar enkele maanden af is.
De terminal is al langer klaar, hoor.
Met het statement dat de Albertterminal Lanaken klaar is, bedoeld men dat nu de exploitatieovereenkomst ondertekend is.
DS schreef:Goederenspoor raakt maar niet op de rails
Railport Lanaken heeft nog geen vaste transportcontracten
woensdag 09 januari 2013, 03u00
LANAKEN - Railport Lanaken voert al lang vruchteloze contractbesprekingen voor vaste verbindingen naar de rest van Europa. Anderhalf jaar na de opstart van het goederenspoor is het opvallend stil. ‘We worden tegengewerkt door de economie', zegt burgemeester Keulen.
Toen op vrijdag 10 juni 2011 de allereerste goederentrein aan de nieuwe Albertterminal vertrok, spraken de betrokkenen van Railport Lanaken nog over een nieuwe troef binnen de logistieke poort van het Maasland. Een historisch moment, helaas zonder veel gevolg. Sindsdien vertrokken in Lanaken nog maar weinig treinen richting Oost- of Zuid-Europa. ‘We worden helaas tegengewerkt door het huidige, ongunstige economische klimaat', reageert burgemeester Marino Keulen (Open VLD).
Lanaken moest 21 jaar lang wachten op de herlancering van het goederenspoor. Het dossier sleepte veertien jaar lang aan. Uiteindelijk kwam er door de aanleg van een nieuw spoor tussen Maastricht en Lanaken een verbinding met het spoorlandschap van West-Europa. Met het Albertkanaal en de snelwegen beschikte Lanaken over een prima verbinding. ‘En dat is nog altijd een geweldige troef die we in onze handen hebben', zegt Keulen. ‘De opstart van het goederenspoor verliep vlot en er liepen vanaf het begin gesprekken met mogelijke klanten en partners voor een verdere ontwikkeling.'
Anderhalf jaar later is er nog steeds geen contract. Een overeenkomst leek in oktober 2012 in de maak. Zo liepen er vergevorderde gesprekken met grote verladers uit de Euregio om vaste treinverbindingen te realiseren naar onder andere Spanje en Italië.
‘Er wordt gepraat, maar jammer genoeg nog zonder doorbraken', zegt Keulen. ‘De mensen van Railport Lanaken leveren goed werk, maar de resultaten blijven voorlopig uit. Aan opgeven denken we niet. We hebben gewoon de pech dat vlak na de opstart van de laad- en loskade de economie niet alleen bij ons, maar in heel Europa klappen kreeg. Als je de problemen kadert, is het best te begrijpen dat het moeilijk loopt', besluit de burgemeester.