werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: werken: in stations

Bericht door Treinen9880 »

kika schreef:Om beter te integreren met het weer? Jammer, ik vind dat toch een stukje vrolijker, maar toegegeven, een nieuwe laag had het zeker nodig.
Het was inderdaad een stuk vrolijker in het geel en het kon zeker een nieuw laagje gebruiken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: werken: in stations

Bericht door ToMiKoN »

Een update van het station van Gent Sint-Pieters
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_00801201

De werken zullen nog tot 2022 duren! :roll:
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: werken: in stations

Bericht door ostbahnhof »

Dit en volgend weekend wordt er tussen Lier en Antwerpen gereden via lijn13 en 27. (werken in Lier)
Een unieke kans om de boog in Kontich te nemen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: werken: in stations

Bericht door Hogersluys »

Treinen9880 schreef:deze week word het station van Aalter in een nieuw kleurtje gestoken. Het oude en versleten geel word in het neutraler grijs geschilderd.
Dat geel dateerde nog uit de jaren '80 wat nu een beetje ouderwets aanvoelt. Gaan ze trouwens ook de gele kozijnen van de ramen in het hoofdgebouw vervangen? Anders 'matcht' het niet meer.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: werken: in stations

Bericht door Treinen9880 »

Hogersluys schreef:
Treinen9880 schreef:deze week word het station van Aalter in een nieuw kleurtje gestoken. Het oude en versleten geel word in het neutraler grijs geschilderd.
Dat geel dateerde nog uit de jaren '80 wat nu een beetje ouderwets aanvoelt. Gaan ze trouwens ook de gele kozijnen van de ramen in het hoofdgebouw vervangen? Anders 'matcht' het niet meer.
Het is dat wat ik heb gezien waar ze aan bezig waren. Wat ze op de perrons hebben gedaan weet ik niet...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: werken: in stations

Bericht door ronny »

Na enkele weken ben ik nog eens in Hasselt geweest. De verbouwing van het voormalig postsorteercentrum is al zover gevorderd dat het nu winddicht is. De afsluiting op het voetpad is ook weg zodat je niet meer over het fietspad moet gaan om het station te bereiken.
Helaas is het station van Hasselt nu de pleisterplaats geworden van migrantenjongeren die mekaar te lijf gaan. Ik hoorde op de trein een vrouw vertellen dat ze enkele dagen geleden haar trein had gemist omdat de jongeren met messen aan de uitgang van de fietsenparking aan het vechten waren. Nu was het in de onderdoorgang dat er iemand op de grond lag. Sommige mensen gaan al door het station en het kleine trapje aan perron 1 naar de onderdoorgang wegens het onveiligheidsgevoel.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: in stations

Bericht door rdv »

In Gent St Pieters is spoor 12 nu het grootste deel van de dag buiten dienst, waarschijnlijk om materiaal over spoor 12 te kunnen tillen naar sporen 11 en 10 die in opbouw zijn.
Maar hoe gaat men dat doen als men aan sporen 8 en 9 begint? 10 tem 12 buiten dienst stellen? Dan kan men beter wat treinen schrappen, 't is nu al regelmatig aanschuiven om GentSP binnen te geraken.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

Bij deze eens een artikeltje over station Vilvoorde, waar men nu toch al 12 jaar zegt dat men de perrons gaat vernieuwen :roll:
Nota: artikel is integraal overgenomen. Fouten in het artikel zijn niet mijn fouten.
Het Laatste Nieuws, editie De Ring; 7/01/2014; p. 19 schreef:Burgemeester dreigt perrons te sluiten
Infrabel belooft midden 2014 te starten met stationswerken

Vilvoorde- Burgemeester Hans Bonte (Sp.a) eist een dringende aanpak van het aftandse treinstation, een dossier dat al jaren aansleept. "Straks ben ik verplicht een aantal perrons te sluiten om veiligheidsredenen", stelt Bonte, wiens oproep gehoor krijgt bij de spoorwegen. Mogelijk zouden midden 2014 de eerste werken dan toch van start gaan. (Dimitri Berlanger)

Het station van Vilvoorde is één van de oudste stations van het continent op de eerste Europese spoorlijn van Europa. Het station ligt er al jaren desolaat bij. De perrons zijn slecht bereikbaar en het station is niet reizigersvriendelijk. Infrabel kondigde aan dat de renovatiewerken vorig jaar eindelijk van start zouden gaan, maar de vergunningsaanvraag hield geen rekening met de komst van een ziekenhuis, twee nieuwe busstations, en de vooropgestelde aanleg van de ringtram. Na een jaar is er nog steeds niets veranderd.

Geen enkele voorziening
Burgemeester Bonte, die zelf geregeld de trein neemt richting hoofdstad, is het meer dan beu. "Als je ziet hoe bepaalde perrons erbij liggen, dan kan dat niet langer. Je hebt geen enkele beschutting. Mensen horen door weer en wind niet eens wanneer hun trein komt en er is ook geen enkele visuele aanduiding. Dan is er ook nog de gladde trap waar af en toe iemand valt. Personen die in een rolstoel zitten of jonge ouders met een buggy moeten er al niet aan denken om de trein hier te nemen."
Ook een bredere doorgang voor voetgangers en fietsers onder het station is een 'must'. "Ik lig met dit dossier onder mijn hoofdkussen. Ik stel de absolute eis dat er dit jaar al een aantal werken worden uitgevoerd. Anders moet ik er vanuit mijn functie van burgemeester al beginnen aan denken om perrons uit veiligheidsoverwegingen te sluiten. Maar ik wil dat niet omdat ik mensen wil aanmoedigen om de trein nemen."

Gevaarlijk
Alain Verhaeren uit Grimbergen neemt vier maal per week de trein in Vilvoorde. Hij beaamt wat Bonte zegt. "Het wordt hier ronduit gevaarlijk voor de mensen. Niet alleen de trap die dan nog vaak vol plassen staat, maar ook het doorgeroeste ijzer van de perronluifels. De hele infrastructuur is in slechte staat. Nochtans zou men van dit station nog iets mooi kunnen maken in art-nouveaustijl."

Start midden 2014
De druk die Bonte op de ketel zet, werpt blijkbaar vruchten af. "De intentie is er wel degelijk om een en ander versneld te realiseren", zegt woordvoerder van Infrabel Frédéric Petit. "De verwachting is dat we in het voorjaar van 2014 de bouwvergunning zullen bekomen. Daarna zal er nog onderhandeld moeten worden met de aannemers. Het zou echter de bedoeling zijn om midden 2014 met de eerste werken van het stationsproject te starten. In een eerste fase zouden de nieuwe onderdoorgang voorop staan en ook de aanpak van de perrons, met vooral dan de vernieuwing van de perronluifels ten behoeve van de reizigers. Dit is een project van drie partners, zijde NMBS, Infrabel en de stad. We verwachten dat er ongeveer vijf jaar nodig zal zijn om alles af te ronden."
Zoals verwacht worden de initiële werken dus weer uitgesteld, nu tot midden 2014. Zo jammer dat het allemaal zo lang moet duren. Maar dit is deels ook de fout van de Vlaamse Overheid die maar blijft aanmodderen met het dossier voor de gronden achter het station en er ook vrij lang over doet in het dossier van de ringtram.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: in stations

Bericht door Stijn91 »

Herinrichting station Denderleeuw vanaf 2015

De herinrichting van de stationsomgeving van Denderleeuw gaat in 2015 van start en kost 19 miljoen euro. Dat zegt gemeenschapssenator en Vlaams volksvertegenwoordiger Cindy Franssen (CD&V) uit Oudenaarde.

Denderleeuw sloot eerder al een samenwerkingsovereenkomst met de NMBS-holding, Infrabel, De Lijn en de provincie Oost-Vlaanderen voor de opmaak van een masterplan voor de vernieuwing van het stationsgebouw en de stationsomgeving.

Ook een betere toegankelijkheid is daarbij een basisobjectief.

‘Er komen aanpassingswerken aan de perrons, de luifels en de twee onderdoorgangen’, aldus Franssen.

‘De doorlopende onderdoorgang kant Brussel krijgt liften. De onderdoorgang kant Aalst wordt gerenoveerd om een vlotte toegang te krijgen tot de perrons. De roltrappen worden aangepast aan de verhoogde perrons.’

Schepen Jan De Nul (CD&V) vindt de aanpassingswerken meer dan nodig.

‘Als tweede belangrijkste station in onze provincie met dagelijks 9.000 personenbewegingen is de infrastructuur aan opwaardering toe. Een betere toegankelijkheid komt alle reizigers ten goede en geeft het openbaar vervoer een beter imago’, stelt De Nul.

Bron: http://www.goeiedag.be/denderleeuw/2014 ... anaf-2015/
stekkerz
Berichten: 101
Lid geworden op: 20 sep 2012, 09:40

Re: werken: in stations

Bericht door stekkerz »

In Gent Sint Pieters is spoor 12 ondertussen terug buiten dienst , voorzien tot begin juni ergens.
Er resten dus nog 9 sporen over , het wordt dus aanschuiven soms om Gent binnen te raken , zeker
in de avondspits met alle treinen die van Brussel komen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: in stations

Bericht door Stijn91 »

stekkerz schreef:In Gent Sint Pieters is spoor 12 ondertussen terug buiten dienst , voorzien tot begin juni ergens.
Er resten dus nog 9 sporen over , het wordt dus aanschuiven soms om Gent binnen te raken , zeker
in de avondspits met alle treinen die van Brussel komen.
Ik wist niet dat spoor 10 al buiten dienst was. Een perron van 400m (spoor 12), damn dat is lang, hoelang was het perron voor de vernieuwing?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: in stations

Bericht door rdv »

stekkerz schreef:In Gent Sint Pieters is spoor 12 ondertussen terug buiten dienst , voorzien tot begin juni ergens.
Er resten dus nog 9 sporen over , het wordt dus aanschuiven soms om Gent binnen te raken , zeker
in de avondspits met alle treinen die van Brussel komen.
Ik heb bij mijn ongerustheid over de verminderde capaciteit geuit bij het Projectbureau Gent-Sint-Pieters, maar deze konden mij geruststellen:
Project Gent-St-Pieters schreef:Wat de buitendienststellingen betreft, klopt de stelling dat er maar twee perronsporen mogen buiten dienst gaan. In het masterplan Gent-Sint-Pieters was het evenwel voorzien dat er met spoor 12 drie perronsporen buiten dienst kunnen gaan, voornamelijk omdat het spoor 12 niet dezelfde ontvangst en vertrekcapaciteit biedt dan de andere sporen. Infrabel heeft de treindienst dan ook onderzocht en de robuustheid van het treinverkeer (ochtend -en avondspits) in Gent-Sint-Pieters zal hierdoor zeker niet afnemen, verminderen of in het gedrang komen.
Dus het feit dat ik al verschillende keren minutenlang heb moeten wachten om St-Pieters binnen te mogen rijden heeft gelukkig niets te maken met het tekort aan perronsporen. :roll:

Ik dacht eigenlijk dat er met de herinrichting van Gent St Pieters perronsporen gingen bijkomen. Door het afbreken van de tussenperrons is er hier voldoende plaats voor. Blijkbaar is dat plan afgevoerd en bouwt men een nieuw station voor een dubbel aantal reizigers met hetzelfde aantal perrons.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: in stations

Bericht door Stijn91 »

Aan het station van Ninove zijn ze bezig geweest aan het 3e spoor waar soms een goederentrein staat om de treinen met pendelaars door te laten. Waarschijnlijk gaat dat spoor binnenkort weer beschikbaar worden.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: werken: in stations

Bericht door ijzeren rijn 82 »

halte Hamont is klaar voor ingebruikname , enkel de seininrichting is nog niet in dienst
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: werken: in stations

Bericht door Bibke »

Infrabel moet daar nog veel werken uitvoeren aan de seininrichting vanuit Neerpelt om deze klaar te krijgen voor de reizigersdienst vanaf 4 april. Daar zal men eerdaags aan beginnen als men al niet begonnen is.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie