werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo »

TB_worden schreef:. Verhoogde, nieuwe perrons,
Is dat zo ? De norm is toch verlaagd tov vroeger. (76cm ipv 85?)
Zelfs Ant. Centraal is lager dan toen ik nog spoorstudent was (Kalmthout ook maar ok :) )
Laatst gewijzigd door dentheo op 15 jan 2015, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: werken: in stations

Bericht door Zorba »

In Station Brugge zijn ze het gedeelte waar de Politie zit (tegenover de Panos) aan het vernieuwen. Volgens de schetsen die er hangen gaat het een stuk moderner worden.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

dentheo schreef:
TB_worden schreef:. Verhoogde, nieuwe perrons,
Is dat zo ? De norm is toch verlaagd tov vroeger. (76cm ipv 85?)
Zelfs Ant. Centraal is lager dan toen ik nog spoorstudent was (Kalmthout ook maar ok :) )
In Genk hadden ze veredelde bushaltes als perron. Nu mooi een quasi gelijke instap.
Cipallieter

Re: werken: in stations

Bericht door Cipallieter »

In het station van Lier staat al enkele dagen een werktrein van Infrabel met o.a. 4 speciale wagons waarop telkens een wissel ligt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:In het station van Lier staat al enkele dagen een werktrein van Infrabel met o.a. 4 speciale wagons waarop telkens een wissel ligt.
Betonnen exemplaren? :)
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door thejay »

Tram44 schreef:Genk heeft door zeijn excentrische ligging maar een bescheiden treinaanbod, maar is wel een regionaalsteldelijk gebied.

Mocht er geen grens in de buurt zijn, waren er wellicht ook spoorlijnen richting Maastricht en Sittard geweest. De stad telt ongeveer 65.000 inwoners, vergelijkbaar met een stad als Sint-Niklaas. Hasselt is niet eens zoveel groter: 75 000 inwoners.
Over Sint-Niklaas gesproken: de tweede perrontunnel is ondertussen in dienst, de liften zijn nu vrij toegankelijk.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX »

Ondertussen begint er in Oostende ook stilaan schot in de zaak te komen. Werd stilaan tijd na al die jaren. Ik ben nog steeds geen echt grote fan van het ontwerp, maar alles beter dan wat er nu staat uiteraard.
Afbeelding (Foto via Facebook van Eddy Geuvels)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Ik moet toch nog wat wennen aan die MS80 in Oostende... niet dat ze er ooit 100% verdwenen waren met de vele toeristen- en andere exotische treinen die er wel eens komen, maar ze waren er toch vele jaren een behoorlijk zeldzame verschijning geworden.
mervyn
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: werken: in stations

Bericht door mervyn »

Steve schreef:
mervyn schreef:Iemand enig idee wanneer men de renovatie van station Jette zal afwerken?
Dat ligt daar nu toch al enkele maanden stil.
Om niet te zeggen dat het al het hele jaar 2014 stilligt... de laatste tijd zijn ze volop bezig met allerlei zaken langs het spoor (bekaling e.d.) tussen Jette en Bockstael, maar niets in het station zelf.

Resultaat: de nieuwe onderdoorgang nog steeds in totale ruwbouwstaat en intussen vol met graffiti, de oude onderdoorgang nog steeds even lamentabel, heel wat problemen qua waterhuishouding (onderdoorgangen staan heel vaak onder water + de nieuwe afkappen lekken op de trappen en perrons). Ook heel de zone rond het stationsgebouw (de helft van perron 1) is nog steeds ontoegankelijk.

... en dan vermeld ik nog niet eens de nog lang niet geplaatste schermen op de perrons, de liften enzovoort...
We zijn ondertussen opnieuw bijna 6 maanden verder en nog steeds geen progressie in Jette.

Iemand enig idee hoe dit komt (ik vermoed geen geld) en wanneer er verder zou gewerkt worden?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

De werkzaamheden rond de bekabeling in de buurt (vooral tussen Jette en Bockstael) lijken afgelopen, maar in en rond het station zelf is er inderdaad niets veranderd. Ook geen spoor van de liften - er was nochtans enige tijd geleden gezegd dat die in maart geleverd zouden worden. Ze zeggen het niet met zoveel woorden, maar hoogstwaarschijnlijk zal het geld inderdaad op zijn.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: in stations

Bericht door rdv »

En ondertussen blijven de vaste kosten van de werf wel lopen (werfinrichting, beveiliging, werfcontainers, veiligheidscoördinatie, etc.). Dit is weer een voorbeeld van valse besparingen: op het einde van de rit is de totale kostprijs door de vertraagde uitvoering een pak hoger dan had men alles in één ruk afgewerkt.
Wat er al afgewerkt is in Jette is mooi, maar of het allemaal beter is, is maar de vraag: zo wordt je onder de luifels even nat dan in open lucht (de luifels staan op 4 m hoogte of zo, vanaf er een heel klein beetje wind is, waait de regen er zo onder).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Nu ja, een echte werf kun je het station nu ook niet meer noemen. De containers bleven nog over voor de bekabeling maar zijn intussen verdwenen, en verder zijn er enkel rond het stationsgebouw zelf (waar het perron nog afgewerkt moet worden) wat nadarhekken aanwezig.

Het probleem is vooral dat het station zich bijna volledig in ruwbouwstaat bevindt, met nog veel overlast (wateroverlast bij veel regen, overal graffiti, perron 1 dat maar half bruikbaar is, gebrek aan liften, enzovoort)...
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

Net nog eens in Genk geweest en blijkbaar kan je er nier meer omlopen... Is het de gewoonte van de NMBS/Infrabel om wissels weg te laten in kopstations?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef:Net nog eens in Genk geweest en blijkbaar kan je er nier meer omlopen... Is het de gewoonte van de NMBS/Infrabel om wissels weg te laten in kopstations?
Ja. Eeklo, Couvin, Ronse,... ze verliezen allemaal hun omloopmogelijkheid. Het is ook gewoon niet meer nodig in deze tijden van (semi-)vaste samenstellingen. En die trend zal zich in de toekomst enkel sneller verderzetten.
Op alle wissels die EBP bediend worden zit een tellertje dat aangeeft hoe vaak hij gedraaid wordt op een jaar. Dit wordt quasi 1 op 1 gekoppeld aan vereenvoudigingsplannen. Het is ook één van de strategische doelen van Infrabel om het aantal wissels met meer dan een kwart te laten dalen.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: werken: in stations

Bericht door Hogersluys »

^^En dus ook de flexibiliteit.
Plaats reactie