werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Hogersluys schreef:^^En dus ook de flexibiliteit.
Dat klopt, maar een deel van de flexibiliteit is overgegaan op het materieel. De tijd dat aan elk eindpunt een loc moet omlopen ligt gelukkig lang achter ons. Het heeft dan ook geen enkele zin om die flexibiliteit in de infra te houden.
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Ik heb opgemerkt dat er in Alken van die bordjes hangen dat AVG niet gebruikt moet worden in 1 van beide richtingen. Op beide perrons hangen deze nu met de pijl in de richting naar Hasselt. Er hangt zwarte plastic over de AVG-infrastructuur voor de richting Hasselt. Weet er iemand waarom die AVG daar buiten werking is gesteld?
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: werken: in stations

Bericht door Horatio »

trainlovertje schreef:Weet er iemand waarom die AVG daar buiten werking is gesteld?
De seinen in Alken zijn vorige maand overgedragen naar de EBP blokpost te Hasselt, daarbij hebben ze de AVG richting Hasselt buiten dienst gesteld. In die richting is het volgende sein een 'niet-beheerd' stopsein. Deze werken met het openblokstelsel, d.w.z. dat dit sein altijd open staat tenzij er in zijn bloksectie een trein staat. Daardoor is een AVG op die plaats niet zo nuttig, want de AVG zijn belangrijkste voordeel is dat hij rood blijft als het groot stopsein nog rood staat, zodat een trein niet zou vertrekken naar een rood sein. Wat daar dus zelden of nooit gebeurt dat 2 treinen zo kort elkaar opvolgen in dezelfde richting dat bij vertrek de AVG nog rood zou blijven.
In stopplaatsen waar het volgende sein niet-beheerd is, is er dan normaalgezien ook geen AVG te vinden! Echter heb je in Brusselse-centraal, Izegem, Merelbeke,... (en tot voorkort Alken) uitzonderingen die de regel bevestigen :roll:
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Waren die seinen richting Hasselt dan beheerd tot voor kort? Ik dacht dat die altijd al open stonden ;o En in Alken komen er wel nog heel wat M6-stammen door, waarbij de TBG dus een zwaai moet doen richting TB. Om die zwaai te vervangen zou AVG toch ook nuttig kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:Waren die seinen richting Hasselt dan beheerd tot voor kort? Ik dacht dat die altijd al open stonden ;o En in Alken komen er wel nog heel wat M6-stammen door, waarbij de TBG dus een zwaai moet doen richting TB. Om die zwaai te vervangen zou AVG toch ook nuttig kunnen zijn?
Daarvoor komt er de nieuwe vertrekprocedure via de GSM-R, daarvoor alleen hoef je dus geen AVG te behouden.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: werken: in stations

Bericht door The_Knitter »

Ik zag vorige week ook "nieuwe" cilinders in de AVG's rondom (sowieso) Brussel zitten. Niet meer de ouderwetse vierkantsleutel, maar iets wat meer rond leek. Wordt dat overal vervangen, of is dit nog een proef?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
trainlovertje schreef:Waren die seinen richting Hasselt dan beheerd tot voor kort? Ik dacht dat die altijd al open stonden ;o En in Alken komen er wel nog heel wat M6-stammen door, waarbij de TBG dus een zwaai moet doen richting TB. Om die zwaai te vervangen zou AVG toch ook nuttig kunnen zijn?
Daarvoor komt er de nieuwe vertrekprocedure via de GSM-R, daarvoor alleen hoef je dus geen AVG te behouden.
Als de bakjes er toch al staan, kan men ze even goed gebruiken tot de nieuwe procedure er ooit eens van komt. Men is trouwens toch - zoals hier al opgemerkt - nieuwe AVG-bakjes aan het testen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef: Als de bakjes er toch al staan, kan men ze even goed gebruiken tot de nieuwe procedure er ooit eens van komt. Men is trouwens toch - zoals hier al opgemerkt - nieuwe AVG-bakjes aan het testen.
Maar als je de volledige seininrichting vernieuwd, zoals in Alken, zijn de bakjes wel een meerkost.
Franksken 2.0

Re: werken: in stations

Bericht door Franksken 2.0 »

Probleem is wel:Wanneer komt die nieuwe procedure?
NMBS kennende kan dit nog lange tijd aanslepen.
En de melding AVG is handig voor iedereen,ook voor de mensen in het seinhuis(Ostch,speakers,...).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Franksken 2.0 schreef:Probleem is wel:Wanneer komt die nieuwe procedure?
NMBS kennende kan dit nog lange tijd aanslepen.
En de melding AVG is handig voor iedereen,ook voor de mensen in het seinhuis(Ostch,speakers,...).
De melding dat een trein vertrekkensklaar is zal nog steeds gegeven worden in in het seinhuis, daarvoor heb je dat fysieke bakje niet persé nodig.
En wanneer de procedure in voege gaat? Dat weet niemand denk ik.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: werken: in stations

Bericht door nahoj »

Horatio schreef:
trainlovertje schreef:Weet er iemand waarom die AVG daar buiten werking is gesteld?
De seinen in Alken zijn vorige maand overgedragen naar de EBP blokpost te Hasselt, daarbij hebben ze de AVG richting Hasselt buiten dienst gesteld. In die richting is het volgende sein een 'niet-beheerd' stopsein. Deze werken met het openblokstelsel, d.w.z. dat dit sein altijd open staat tenzij er in zijn bloksectie een trein staat. Daardoor is een AVG op die plaats niet zo nuttig, want de AVG zijn belangrijkste voordeel is dat hij rood blijft als het groot stopsein nog rood staat, zodat een trein niet zou vertrekken naar een rood sein. Wat daar dus zelden of nooit gebeurt dat 2 treinen zo kort elkaar opvolgen in dezelfde richting dat bij vertrek de AVG nog rood zou blijven.
In stopplaatsen waar het volgende sein niet-beheerd is, is er dan normaalgezien ook geen AVG te vinden! Echter heb je in Brusselse-centraal, Izegem, Merelbeke,... (en tot voorkort Alken) uitzonderingen die de regel bevestigen :roll:
De afstand perron-sein speelt ook een rol in de keuzeregel voor AVG / geen AVG.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: werken: in stations

Bericht door ostbahnhof »

is er een mogelijkheid om beton onder de sporen schoon te spuiten? ik brdoel: het spoorcomplex van brussel luchthaven riekt en ziet eruit als een openbaar wc, niet te doen, kan er eens een kuisploeg/trein langs gaan?
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik zie niet direct een ander geschikt topic...

Op het luchtvaartforum www.luchtzak.be stelt een insider - die het al vaker juist heeft gehad op vlak van ontwikkelingen op de luchthaven - dat 'men' (Brussels Airport?) het station gaat uitbreiden van 3 sporen nu naar 10 (!)... Behalve het feit dat het mij wat overkill lijkt om tien sporen te hebben voor Brussels Airport, is die uitbreiding dan voor rekening voor Brussels Airport of voor Infrabel? Mag Brussels Airport puur wettelijk gezien investeren in spoorinfrastructuur of valt dit ook onder die fameuze 60/40-regel?

Is het technisch en organisatorisch überhaupt mogelijk om te meer dan verdriedubbelen qua capaciteit in de beperkte ruimte en qua capaciteit van de tunnels?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef:Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik zie niet direct een ander geschikt topic...

Op het luchtvaartforum http://www.luchtzak.be stelt een insider - die het al vaker juist heeft gehad op vlak van ontwikkelingen op de luchthaven - dat 'men' (Brussels Airport?) het station gaat uitbreiden van 3 sporen nu naar 10 (!)... Behalve het feit dat het mij wat overkill lijkt om tien sporen te hebben voor Brussels Airport, is die uitbreiding dan voor rekening voor Brussels Airport of voor Infrabel? Mag Brussels Airport puur wettelijk gezien investeren in spoorinfrastructuur of valt dit ook onder die fameuze 60/40-regel?

Is het technisch en organisatorisch überhaupt mogelijk om te meer dan verdriedubbelen qua capaciteit in de beperkte ruimte en qua capaciteit van de tunnels?
10 zou mij vreemd lijken. Bij de bouw is wel rekening gehouden met een station van 5 perrons, die 2 extra zouden relatief gemakkelijk bijgebouwd kunnen worden.
De capaciteit verdriedubbelen gaat sowieso niet omdat je aan beide kanten van de tunnel met een gelijkvloerse kruising zit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Het station is er alvast op voorzien. Doch ben ik niet zeker of het om doorgaande sporen gaat. Kant brucargo is er alvast iets van ruimte voorzien. Op het einde van de tunnel is daar zelfs plaats voorzien voor een extra vertakking indien brucargo ooit een goederenspoorlijn wenst.
Plaats reactie