werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo »

Werkverschaffing voor een NMBS dochter ?
Of is de drukte daar inderdaad niet te overzien ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Werkverschaffing voor een NMBS dochter ?
Of is de drukte daar inderdaad niet te overzien ?
Op brucargo? Het is daar zeer druk ja. Maar ik vrees dat het soort goederen daar niet echt te combineren valt met spoorvervoer.
sunreezer

Re: werken: in stations

Bericht door sunreezer »

Is iemand op de hoogte van de werken in het station van Liedekerke? Eind vorige zomer hebben ze alle beschuttingen op de perrons afgebroken en is men begonnen met nieuwe boordstenen te plaatsen. Sindsdien is er op de perrons niets meer veranderd en is er al een hele winter niets van beschutting tegen wind en regen. Enig idee wanneer men begint aan de herinrichting van de perrons?
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: werken: in stations

Bericht door Tram44 »

Volgens de lokale media is men vandaag gestart met de renovatie van het stationsgebouw van Mechelen-Nekkerspoel. Na vele jaren zou het loket in 2018 vanuit de container opnieuw verhuizen naar het fraaie stationsgebouw.

In het hoofdstation ziet het er dan weer naar uit dat de roltrappen naar de sporen 7/8 en 9/10 nu toch zouden worden hersteld.
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: werken: in stations

Bericht door trein92 »

Vraagje: sinds een paar maanden zijn de loketten van station Diest gesloten in het weekend vanaf 14u15. Wat meteen betekent dat de wachtzaal ook wordt gesloten. Als reiziger moeten we dus buiten wachten in de koude. Enige automaat op het perron durft nogal eens defect te zijn. Andere automaat en infoscherm bevinden zich natuurlijk in de gesloten wachtzaal.

Is het dan zo moeilijk om die wachtzaal open te laten als gebaar naar de reizigers toe?
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: werken: in stations

Bericht door Tram44 »

De vraag kan ook gesteld worden of de loketten op zondag niet beter zouden openen vanaf de middag. Ik kan me voorstellen dat er dan vaak meer reizigers zijn dan op zondagochtend.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

trein92 schreef:Is het dan zo moeilijk om die wachtzaal open te laten als gebaar naar de reizigers toe?
Kort gezegd: ja dat is moeilijk. Zonder permanente aanwezigheid van een personeelslid betrouwen ze het niet, dus moet er iemand daar een volledige zondagschift draaien. Zondag is bij de spoorwegen ongeveer 300% vergoed, dus dat is een heel kostelijke zaak.
In tijden van besparingen is dat dan het eerste waar men naar kijkt natuurlijk.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Kortom, de NMBS is heel wantrouwend over wat er kan gebeuren in haar stations. Niet geheel onterecht als je ziet welke vandalenstreken er gebeuren, maar ik vraag mij toch af of de kuur niet zwaarder is dan de kwaal, je jaagt hier toch maar weer eens je reizigers tegen je in het harnas, terwijl een overheidsbedrijf echt wel nood heeft aan goodwill bij haar klanten/belastingbetalers. En bon, ook met camerabewaking kan m.i. de sociale veiligheid verzekerd worden, en da's ook een besparing. Nu, de besparingslogica stoot wel opnieuw op haar grenzen...
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: werken: in stations

Bericht door loic1811 »

Hier in Herne is de wachtzaal nog open , enkel 's nachts wordt deze gesloten . 8)
sunreezer

Re: werken: in stations

Bericht door sunreezer »

In het station van Liedekerke hebben ze al een gedeelte de nieuwe perrons gelegd, hiervoor zijn er nieuwe betonnen L profielen geplaatst. Ik heb echter gemerkt dat die verder van de sporen geplaatst zijn dan vroeger, waardoor de opening tussen het perron en de trein groter geworden is. Ze hebben dit nu (voorlopig) opgelost door een strook multiplex tegen het perron te plaatsen zodat het iets meer uitsteekt richting de sporen. Is dit de bedoeling, want zo kan men dit toch onmogelijk laten?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

sunreezer schreef:In het station van Liedekerke hebben ze al een gedeelte de nieuwe perrons gelegd, hiervoor zijn er nieuwe betonnen L profielen geplaatst. Ik heb echter gemerkt dat die verder van de sporen geplaatst zijn dan vroeger, waardoor de opening tussen het perron en de trein groter geworden is. Ze hebben dit nu (voorlopig) opgelost door een strook multiplex tegen het perron te plaatsen zodat het iets meer uitsteekt richting de sporen. Is dit de bedoeling, want zo kan men dit toch onmogelijk laten?
Waarschijnlijk zullen in een latere fase de sporen nog een beetje opschuiven :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Ik hoop het, want hier in Jette zijn er ook een paar plaatsen met een nogal grote afstand tussen perron en trein, en daar hebben ze uiteindelijk zo'n houten balk tegen geschroefd bij gebrek aan beter. En ik heb niet de indruk dat het spoor nog verplaatst zal worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Ik hoop het, want hier in Jette zijn er ook een paar plaatsen met een nogal grote afstand tussen perron en trein, en daar hebben ze uiteindelijk zo'n houten balk tegen geschroefd bij gebrek aan beter. En ik heb niet de indruk dat het spoor nog verplaatst zal worden.
Sporen verplaatsen kan enkel bij een grote vernieuwingswerf, die worden jaren op voorhand gepland. Dus dat kan na een paar jaar toch nog opeens in orde komen ;)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Die grote vernieuwingswerf is zogezegd pas achter de rug :roll: (op een aantal kleinere dingen na die nu al jaren aanslepen)
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

[ nauwelijks het melden waard? ] In Weerde worden op perron 3 en 4 de schuilhokjes vervangen - niet dat er veel meerwaarde staat aan te komen, voorzover ik totnogtoe kan zien.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie