werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Wim, nog iets vernomen?
AK81

Re: werken: in stations

Bericht door AK81 »

Die vlakte waar vroeger sporen 1&2 lagen was bedoeld voor een 'vitrine' van Train World:

Even terug in de tijd: Voor de bouw van Train World op politiek vlak erdoor te krijgen werd indertijd beslist om een nationaal spoorwegmuseum te bouwen in Schaarbeek (Brussels gewest) met 2 antennes in Vlaanderen en Wallonië. Wallonië is min of meer gerealiseerd (Treignes) maar het Vlaamse deel is er nooit gekomen...Oostende dus. De opheffing van NMBS-Holding en de toewijzing van het historisch patrimonium aan operator NMBS is daar de oorzaak van. Magere troost: het materiaal dat in Oostende zou geëxposeerd worden staat nu achter slot en grendel in Brugge en La Louvière te verkommeren...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo »

In Leipzig is er één spoor van het reuze kopstation voorzien van museummaterieel... Het kan dus goedkoop als men wil.
Theo
Groeten vanop de Heide
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

In het Noordstation heb ik deze morgen na lange tijd nog eens het plafond van de centrale hal kunnen zien. Men was de afscheidingen aan het afbreken, maar ik weet niet of men het er ook al effectief vandaag gaat openstellen. Misschien moet men op grondniveau nog allerhande afwerkingen uitvoeren.
Afbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

De werken gaan nu een nieuwe fase in: de gang kant Schaarbeek zal weldra worden open gesteld, terwijl de centrale gang (de enige nog te renoveren) zal sluiten, samen met de oude lokettenzaal. Men zal hier de trappen naar de K&R op -1 beginnen plaatsen en het niveau -1 verder inrichten (ook de stockageplaatsen van de concessies aldaar). De doorsteek naar het CCN vanuit de oude lokettenzaal zal definitief worden dichtgemaakt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Inmiddels is de gang naar de perrons kant Schaarbeek terug in dienst, evenals de inkomhal. De centrale gang is afgesloten want deze zal de komende periode als laatste worden gerenoveerd. Ook de Kiss&Ride-zone op -1 is nog niet klaar en dus nog niet toegankelijk.
Afbeelding


Bron: Metrotime
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

Ik zal mijn fotoverslag van op SkyScraperCity naar hier kopiëren. Blijkbaar ben ik dat hier vergeten te plaatsen, sorry!

Deze morgen mocht ik vaststellen dat de centrale gang afgesloten was, de noordelijke gang opengesteld was, de Carrefour verhuisd was en de centrale hal opengesteld werd :) Hierbij een uitgebreid fotoverslag.

Algemene nota bij deze foto's: ik heb vaak meerdere minuten gewacht tot het wat rustiger was. Hierdoor lijkt het misschien alsof er niet veel volk was. Ik kan je verzekeren: dat was niet het geval!

Ik wist met zekerheid dat er iets aangepast was vanaf dat de trein aankwam. Ik kon namelijk meteen de noordelijke gang bereiken.

Afbeelding
De noordelijke gang is redelijk uitgerust zoals de zuidelijke gang, maar dan met roltrappen in plaats van liften.

Afbeelding Afbeelding
Ook de ingang aan de Aarschotstraat is in een nieuw jasje gestoken.

Afbeelding
De toegang tot het CCN-gebouw is afgesloten aangezien men dit deeltje nog niet kon aanpakken tijdens de werken. Anders ging men beide ingangen tot de "catacomben" van het spoorwegpersoneel gaan blokkeren, wat uiteraard niet haalbaar zou zijn.

Afbeelding
Met de rug naar de afsluiting nam ik een foto naar links en naar rechts. De Carrefour is verhuisd van het CCN-gebouw naar het station en heeft zo ook licht kunnen uitbreiden.

Afbeelding
De doorgang naar de centrale hal is nu terug open hier en is ook de enige weg naar buiten aan deze kant van de gang.

Afbeelding
Door de felle lichtinval was het moeilijk om een mooie foto te nemen van de centrale hal, maar deze is beter dan niets. Merk op dat de trappen, roltrappen en liften naar de onderste verdieping nog afgesloten waren.

Afbeelding
Ook dit deel van de centrale hal heeft men afgesloten met hekken, misschien omdat dit normaal gezien uitgeeft op de werken die nog gaande zijn in het stukje tussen het CCN-gebouw en de noordelijke gang?

Afbeelding
Hier zie je dat de centrale gang afgesloten is met houten panelen en men duidelijk verwijst naar de twee andere gangen. Ik had niet de indruk dat er iemand echt verloren rondliep, maar er waren toch redelijk wat reizigers die even niet wisten wat ze moesten doen.

Afbeelding
Naar beneden kijken bij de trappen in de centrale hal leverde niet meteen iets interessant op. Hier ga je dus in de toekomst kunnen doorstappen naar de bushalte en zullen er fietsenstallingen voorzien worden. Momenteel is daar nog niets van te zien.

Afbeelding
Vanuit het busstation ziet deze toegang er momenteel nog als volgt uit. Een mirakel lijkt me wat overdreven verwoord, hoewel de renovatie wel gezien mag worden :) (achteraf toegevoegd:) Bij nader inzien twijfel ik ondertussen of ik wel effectief de juiste ingang gefotografeerd heb. Op de vorige foto zie ik nu hekken staan aan de buitenkant. Waarschijnlijk moest ik nog wat verder stappen in het busstation en is dit slechts een zijgang.

Afbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Wat jij daar op de voorlaatste foto hebt gefotografeerd, is m.i. de ingang voor de Kiss & Ride: parallel aan de dreef langs waar de bussen onder de CCN door rijden, bevindt zich een kleinere dreef (dus tussen die voor de bussen en het eigenlijke stationsgebouw). Vroeger was dit een dienstweg met parkeervakken voor de spoorwegen, in de nabije toekomst wordt dit een K&R van waar je dus onmiddellijk naar boven kan richting stationshal.

Wat ik nog steeds een gemis vind, is de onduidelijke aanduiding van de liften aan het uiteinde van de perrons kant Centraal. Nog steeds proberen reizigers met kinderwagens of zware bagage heksentoeren uit te halen op de trappen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

Ah, als er daar nog een ruimte tussen zit kan ik het wel begrijpen. Ik vond het al wat vreemd dat ik niet hetzelfde uitzicht kon vinden dat ik vanuit het station kon zien. Bedankt voor die informatie!

Op zich heeft men op de perrons wel enkele bordjes gehangen die naar de liften toe wijzen, maar echt goed opvallen doen die inderdaad niet. Ik weet niet hoe men de centrale gang gaat inrichten, maar ik ga er van uit dat men geen twee liften per perron zal voorzien. Anders had dat nog kunnen helpen. Hoewel je dan weer vaker mensen zult hebben die de lift gebruiken terwijl ze het eigenlijk niet nodig hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Denk niet dat ze nog extra liften gaan plaatsen, dingen die eens gekomen zijn, zijn omgebouwde oude dienstliften. Voor extra liften gaat men serieus moeten werken omdat in die smalle gang bij te krijgen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Glodenox schreef: 17 jun 2018, 14:51 Ah, als er daar nog een ruimte tussen zit kan ik het wel begrijpen. Ik vond het al wat vreemd dat ik niet hetzelfde uitzicht kon vinden dat ik vanuit het station kon zien. Bedankt voor die informatie!
HIER zie je de toekomstige K&R: het is de onderdoorgang uiterst links van de bus, onder het CCN-voorgebouw en waarboven de man in fluo met de witte helm op staat. De doorgang is nu nog afgesloten. De ingang tot de CCN erboven zou ook verdwijnen in zijn huidige vorm maar het is mij niet meteen duidelijk wat ze daar in de plaats gaan zetten.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: werken: in stations

Bericht door apestaart »

In Oostende is ondertussen het nieuwe busstation in gebruik genomen en is men begonnen met de aanleg voor een nieuwe tramstation, men is nu bezig de tramsporen aan te leggen.
Ook is men bezig met de ondergrondse fietsstallingen.
wdew
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 okt 2017, 11:16
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door wdew »

apestaart schreef: 21 jul 2018, 14:06 In Oostende is ondertussen het nieuwe busstation in gebruik genomen en is men begonnen met de aanleg voor een nieuwe tramstation, men is nu bezig de tramsporen aan te leggen.
Ook is men bezig met de ondergrondse fietsstallingen.
Prachtige uitvoering.
Het nieuwe busstation is nog nooit zo ver van de tramhalte en spoorwegperrons gelegen geweest.
Mooi gekozen op een plan zonder kennis van de toestand ter plaatse.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX »

wdew schreef: 21 jul 2018, 14:32
apestaart schreef: 21 jul 2018, 14:06 In Oostende is ondertussen het nieuwe busstation in gebruik genomen en is men begonnen met de aanleg voor een nieuwe tramstation, men is nu bezig de tramsporen aan te leggen.
Ook is men bezig met de ondergrondse fietsstallingen.
Prachtige uitvoering.
Het nieuwe busstation is nog nooit zo ver van de tramhalte en spoorwegperrons gelegen geweest.
Mooi gekozen op een plan zonder kennis van de toestand ter plaatse.
Of net met... Als zijnde bus- en tramchauffeur geweest en nu treinbestuurder heb ik daar wel enige kennis. De afstand is iets groter dan ze nu was, maar 't is veel veiliger geworden. Je kan feilloos overstappen ZONDER de openbare weg te moeten kruisen. Dit is heel belangrijk want veroorzaakt constant stroppend verkeer in Oostende. Ook is ervoor gekozen dat bussen bij in en uitrijden geen kruising meer hebben met de tram, dat was nu wel het geval en veroorzaakt constant gevaarlijke situaties en opnieuw vertragingen. Dus ik vind het wel een goede keuze, en voor die 20 stappen die een voetganger meer moet doen...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Bovendien is het busstation ook dichter bij de stad, niet iedereen moet een trein halen. De vorige locatie was niet beter wat mij betreft.
Plaats reactie