werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Glodenox
Berichten: 527
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox » 27 mei 2019, 22:49

Als je wilt kijken wat er internationaal gekend is kan je best naar luchthavens kijken en daar gebruikt men meestal tekst voor de uitgang omdat er te veel verschillen blijken te zijn. Sommige van die symbolen zijn internationaal gezien eigenlijk veel minder gekend dan we wel zouden denken. Je zou verwachten dat die zaken ondertussen al lang onderzocht en uitgeklaard zijn, maar het blijkt nog altijd een zeer variabel iets te zijn naarmate men meer nationaliteiten aanspreekt. Soms spreekt men reizigers uit bepaalde landen aan om te vragen welke symbolen zij het meest duidelijk vinden voor een bepaald doel en dan blijkt dat sommige symbolen iets anders betekenen.


Gerrieberrie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: werken: in stations

Bericht door Gerrieberrie » 03 jul 2019, 18:54

Het ziet er dan toch naar uit dat er een kwalitatieve oplossing komt voor het Gent-Sint-Pieters Light debacle. De overige niet-gerenoveerde perrons én sporen zullen volledig overkapt worden op een manier die aansluit bij de architecturale stijl van het reeds afgewerkte stationsdeel. Krijgen we een overkapping in de stijl van het station in Oostende? Misschien een grote platte overkapping, zoals architect Xaveer De Geyter dat reeds in 1999 visualiseerde in zijn visie voor de renovatie van het station?

LINK NAAR ARTIKEL: https://www.demorgen.be/nieuws/oplossin ... zYNsaGkmmE
xaveer-de-geyter-gsp.jpg
Visie van architect Xaveer De Geyter uit 1999 over de toekomst van het station Gent-Sint-Pieters ( Copyright Xaveer De Geyter)

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9351
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek » 04 jul 2019, 03:19

Dus het basisidee van de hele renovatie -een grote ruimte onder de sporen- wordt volledig verlaten en de huidige (te smalle) tunnel blijven de enige doorgangen onder sporen 1-8?

Gerrieberrie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: werken: in stations

Bericht door Gerrieberrie » 04 jul 2019, 14:25

Shrek schreef:
04 jul 2019, 03:19
Dus het basisidee van de hele renovatie -een grote ruimte onder de sporen- wordt volledig verlaten en de huidige (te smalle) tunnel blijven de enige doorgangen onder sporen 1-8?
Nee, er wordt enkel een goedkopere en eenvoudigere overkapping geplaatst, die wél de sporen overkapt en architecturaal aansluit bij fase 1. Ik vermoed dat ze nog steeds zwevende spoorbakken voor sporen 1-8 zullen maken, zij het nog steeds met minder glazen vloeren dan sporen 9-12.

Het goede nieuws dat we hier waarschijnlijk uit moeten onthouden is het feit dat Gent-Sint-Pieters geen architecturaal gedrocht gaat worden zoals Brussel Zuid waar enkel de HST terminal afgewerkt is.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3727
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix » 04 jul 2019, 15:56

Volgens Het Nieuwsblad wordt er wel degelijk ook op de ondergrondse ruimte bespaard. Het gaat hier weer om staaltje typisch Belgisch amateurisme: oneindig slabakken om dan finaal een bric-à-brac-rommeltje af te leveren.

Gerrieberrie
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: werken: in stations

Bericht door Gerrieberrie » 04 jul 2019, 17:29

Asterix schreef:
04 jul 2019, 15:56
Volgens Het Nieuwsblad wordt er wel degelijk ook op de ondergrondse ruimte bespaard. Het gaat hier weer om staaltje typisch Belgisch amateurisme: oneindig slabakken om dan finaal een bric-à-brac-rommeltje af te leveren.
Dat waren de "Light-plannen" die in 2018 werden voorgesteld, en ik wist eigenlijk niet dat ze van plan waren te besparen op die zwevende spoorbakken. Schandalige situatie eigenlijk. Ik hoop dat ze dit herbekeken hebben met deze planwijziging, maar we zullen wel zien. De NMBS had namelijk beloofd niet te besparen op het concept van het "intermodale station" waarbij alle transportmiddelen naadloos op mekaar overgaan. Zonder die open ruimte kan men dat toch onmogelijk realiseren

Paul
Berichten: 887
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU

Re: werken: in stations

Bericht door Paul » 03 okt 2019, 09:10

In Willebroek zag ik vanmorgen op spoor 3 twee werktreinen van Infrabel staan, met daarop onder meer wissels op betonnen dwarsliggers gemonteerd. Iemand enig idee waarvoor dat is?

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3727
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix » 12 okt 2019, 12:03

Station krijgt opknapbeurt

Het Leuvense station wordt momenteel onder handen genomen door de NMBS. Het glazen dak werd, na 5 jaar, voor het eerst gepoetst. Maar veel belangrijker: het probleem met de liften is opgelost. Door een constructiefout waren de liftdeuren te zwaar, waardoor de lift regelmatig defect was. De firma werd in gebreke gesteld en verstevigde de deuren, waardoor het probleem opgelost is. Tenslotte worden de 45-jaar oude roltrappen vervangen. De laatste jaren laten ze het heel vaak afweten, waardoor een vervanging zich opdrong.

Afbeelding
Bron

Plaats reactie