TimJ36 schreef:Ik ben niet echt voorstander van het feit dat er nu treinen aan 160 km/u door het station zullen rijden. Zoiets verwacht je niet onmiddellijk als je daar als reiziger staat te wachten op het perron. Ik denk dat veel mensen zullen verschieten als ze zo'n trein zien voorbijvliegen.
Dat gaat al vele jaren perfect in tientallen stations in dit land, waarom zou dat nu plots een probleem zijn?
Het is een bedenking, omdat het geen klein station is verwacht je dat de meeste treinen zullen stoppen. 120km/u vind ik nog gaan, maar 160 km/u is toch wel een groot verschil, zeker omdat er voorlopig geen speciale markeringen zijn aangebracht op de perronranden. Kunnen ze niet iets doen in die aard? Als ik me niet vergis staan er in Erps-Kwerps zelfs afrasteringen tussen de perrons, in Mechelen wordt dat een beetje moeilijk denk ik.
In Leuven razen thalys en ice al vele jaren voorbij aan 160 km/u, bij mijn weten zonder noemenswaardige incidenten. Dus waarom zou dat in Mechelen niet kunnen? Ook in middelgrote stations als Aalter komen al tientallen jaren heel erg veel treinen per dag aan 160 km/u voorbij, dat is nooit een probleem.
In Eros kwerps is toegelaten snelheid 200 natuurlijk, dus daar zullen wel andere regels voor zijn. Komt er ook bij dat de afrastering gemakkelijk is omdat die binnenste perrons vrijwel nooit gebruikt worden.
TimJ36 schreef:Ik ben niet echt voorstander van het feit dat er nu treinen aan 160 km/u door het station zullen rijden. Zoiets verwacht je niet onmiddellijk als je daar als reiziger staat te wachten op het perron. Ik denk dat veel mensen zullen verschieten als ze zo'n trein zien voorbijvliegen.
Dat gaat al vele jaren perfect in tientallen stations in dit land, waarom zou dat nu plots een probleem zijn?
Het is een bedenking, omdat het geen klein station is verwacht je dat de meeste treinen zullen stoppen. 120km/u vind ik nog gaan, maar 160 km/u is toch wel een groot verschil, zeker omdat er voorlopig geen speciale markeringen zijn aangebracht op de perronranden. Kunnen ze niet iets doen in die aard? Als ik me niet vergis staan er in Erps-Kwerps zelfs afrasteringen tussen de perrons, in Mechelen wordt dat een beetje moeilijk denk ik.
Langs lijn 36N staan er wandjes op de perrons omdat op de 36N (de middensporen) sommige treinen 200 rijden. In Leuven rijden de doorgaande treinen ook al jaren 160 (met zichtbare en hoorbare aankondigingen). In Mechelen zal dat wel vergelijkbaar worden.
Bovendien zal die 160 in Mechelen nog niet voor direct zijn, er moeten eerst nog heel wat bouwfases volgen. Momenteel is het 120 km/h en dat zal nog enkele jaren zo zijn.
k zie op de nmbs app dat sporen 11 en 12 in Mechelen in eerste fase gebruikt worden voor treinen richting “zuiden”. Sporen 9 en 10 gaan dan buiten dienst.
ostbahnhof schreef:k zie op de nmbs app dat sporen 11 en 12 in Mechelen in eerste fase gebruikt worden voor treinen richting “zuiden”. Sporen 9 en 10 gaan dan buiten dienst.
Ja de plaats waar nu perrons 9 en 10 liggen wordt 10 meter diep uitgegraven, daar zullen dus even geen treinen meer stoppen.
Als ik me niet vergis staan er in Erps-Kwerps zelfs afrasteringen tussen de perrons,
Zo is het in meerdere kleinere stationnetjes tussen Schaarbeek en Leuven: er zijn twee perrons, met daarop een middenafrastering die de middelste hogesnelsheidssporen (2/3) scheidt van de buitenste (1/4), de enige waar normaliter reizigers komen. Dat is geen vergelijk met Mechelen, waar toch tal van treinen wel zullen stoppen op 11/12, voozover ik begrijp zullen er meer stoppen dan dat er nonstop doorheen vlammen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje schreef: ↑08 dec 2020, 11:56
Is die aanbesteding voor de sporen 1-10 nu al afgerond eigenlijk? Aan welk bedrijf is deze dan toegekend?
Ik dacht te hebben begrepen dat de aanbesteding voor het station in zijn geheel was en dat men niet in aparte schijven gewerkt heeft om een situatie als in Gent te voorkomen.
De overkappingen op spoor 11 en 12 werden in elk geval door CIT Blaton uitgevoerd. Ik weet niet zeker of ze ook de rest van de perrons gedaan hebben. Maar aangezien op hun website niets staat over de overige overkappingen begin ik te twijfelen over die algemene uitbesteding.
trainlovertje schreef: ↑08 dec 2020, 11:56
Is die aanbesteding voor de sporen 1-10 nu al afgerond eigenlijk? Aan welk bedrijf is deze dan toegekend?
Ik dacht te hebben begrepen dat de aanbesteding voor het station in zijn geheel was en dat men niet in aparte schijven gewerkt heeft om een situatie als in Gent te voorkomen.
De overkappingen op spoor 11 en 12 werden in elk geval door CIT Blaton uitgevoerd. Ik weet niet zeker of ze ook de rest van de perrons gedaan hebben. Maar aangezien op hun website niets staat over de overige overkappingen begin ik te twijfelen over die algemene uitbesteding.
Ik weet wel zeker dat het nieuwe gedeelte niet onder dezelfde aanbesteding viel als het 'te vernieuwen' gedeelte. Ik weet ook dat die aanbesteding deze tijd vorig jaar nog niet toegekend was, maar hoe het nu zit weet ik dus niet.
Sporen 1-10 zijn een volgende fase en aparte gunning maar aan welke onderneming die gegund is, weet ik niet. De volgende stap is vanaf 2021 de afbraak van het stationsgebouw. Dat is, op de ingang naar de onderdoorgang en nog wat technische zake na, volledig leeggemaakt.
Tram44 schreef: ↑11 dec 2020, 18:27
Sporen 1-10 zijn een volgende fase en aparte gunning maar aan welke onderneming die gegund is, weet ik niet. De volgende stap is vanaf 2021 de afbraak van het stationsgebouw. Dat is, op de ingang naar de onderdoorgang en nog wat technische zake na, volledig leeggemaakt.
Maar weet je zeker dat die gunning administratief volledig afgerond is? Want dat is eigenlijk het voornaamste, omdat de werken dan echt van start kunnen gaan.
Wel eens benieuwd wanneer het parkeren betalend gaat worden. Nu al een hoge parkeerdruk daar, en het aantal parkeerplaatsen gaat naar beneden. Eerst was er nog sprake van een parkeergarage, maar die lijkt in rook opgegaan.