werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

jan_olieslagers schreef: 17 dec 2020, 14:31Intussen gaat het ook in Vilvoorde maar heel stillekesaan... hoeveel jaar duren de werken daar al, aan de nieuwe tunnel onder de perrons en de bijhorende herwaardering van die perrons? Toegegeven: ik meen me te herinneren, wellicht van hier, dat het altijd al de bedoeling was om deze werken breed uit te smeren in de tijd.
Men is 4 jaar geleden begonnen aan de nieuwe onderdoorgang in Vilvoorde. Het is gepland om volgend jaar in september afgewerkt te geraken, wat ze volgens mij wel zullen halen. De ruwbouw van de nieuwe onderdoorgang is zo goed als af, nu moet men voornamelijk nog de afwerking doen. Daar horen ook wel de liften en roltrappen bij, maar dat zou toch wel binnen een jaar moeten lukken, hoop ik.

De perrons gaat men tegen dan voor de helft vernieuwd hebben (het deel rond de nieuwe onderdoorgang), zodat men daarna met de renovatie van de bestaande onderdoorgang kan beginnen en de perrons daarrond kan vernieuwen. Ik weet niet wanneer men dan nog de overkapping gaat plaatsen, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit het laatste zal zijn dat ze gaan doen.

Die werken worden trouwens ook al 8 jaar lang opgevolgd op SkyScraperCity: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... n.1498827/ :)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

TimJ36 schreef: 17 dec 2020, 14:06
rvdborgt schreef: 15 dec 2020, 10:51 Station Leuven is na ruim 22 jaar trouwens ook nog steeds niet klaar. Zo staat er nog steeds een "tijdelijke" container op spoor C.
In Oostende stonden er begin dit jaar ook nog containers terwijl de werken al geruime tijd achter de rug zijn (weet niet of ze er nog altijd staan)
In Leuven zijn ze echt nog niet klaar - en niet alleen de wc's (want die zitten nog in de containers). De perronoverkapping is lek, op verschillende plaatsen. Kom voor de grap eens kijken tijdens een flinke regenbui.

Groetjes,
Rian
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: in stations

Bericht door Lukas »

Hoi,

Rian,

Hier kan ik je alleen maar gelijk in geven. Vooral op spoor 8 en 9 is het schrijnend.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: werken: in stations

Bericht door DDietzen »

Hoe lang zijn de nieuwe perrons 11 en 12 te Mechelen eigenlijk? De meest recente lijst met perronlengtes (die althans online staat bij Infrabel) dateert van 15 november en vermeldt deze perrons nog niet, vandaar de vraag :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

De bedoeling is daar treinen van 400m te kunnen ontvangen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Voortgaande op openstreetmap zou ik dikke 600 meter schatten. Uiteraard onder alle mogelijke voorbehoud, openstreetmap is public domain net zoals wikipedia dus men mag daar geen autoriteit aan toekennen. Maar gewoonlijk klopt het wel, min of meer.

https://www.openstreetmap.org/way/647539483
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 20 dec 2020, 22:29 Voortgaande op openstreetmap zou ik dikke 600 meter schatten. Uiteraard onder alle mogelijke voorbehoud, openstreetmap is public domain net zoals wikipedia dus men mag daar geen autoriteit aan toekennen. Maar gewoonlijk klopt het wel, min of meer.

https://www.openstreetmap.org/way/647539483
Het door jou aangeduide object heeft een lengte van 450m.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

I stand corrected.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

CursorX schreef: 07 dec 2020, 23:38 Ook in middelgrote stations als Aalter komen al tientallen jaren heel erg veel treinen per dag aan 160 km/u voorbij, dat is nooit een probleem.

In Erps Kwerps is toegelaten snelheid 200 natuurlijk, dus daar zullen wel andere regels voor zijn. Komt er ook bij dat de afrastering gemakkelijk is omdat die binnenste perrons vrijwel nooit gebruikt worden.
Ik vraag mij nu af of het ooit de bedoeling is om de treinen tussen Brugge en Gent aan 200 km/u te laten rijden?
Het station van Aalter is daar zo te zien niet op voorzien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 27 dec 2020, 23:26 Ik vraag mij nu af of het ooit de bedoeling is om de treinen tussen Brugge en Gent aan 200 km/u te laten rijden?
Het station van Aalter is daar zo te zien niet op voorzien.
Ooit misschien wel, maar het zal niet voor het komende decennium zijn.
Sporen en bovenleiding zijn er in ieder geval op voorzien.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: in stations

Bericht door Lukas »

Hoi,

De NMBS gaat volgend jaar eindelijk verder doen met de vernieuwing van het station van Tienen. De liften en roltrappen worden vervangen door hellende vlakken en de reizigerstunnel word breder gemaakt.

Ik vind het wel SCHANDALIG dat die werken daar zo lang duren!!

Bron: www.robtv.be

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Jezus Christus, ten vroegste juni volgend jaar pas?!? Dan hebben de werken meer dan twee jaar stilgelegen en het ging daarvoor al aan zo'n slakkentempo. Mijn grote droom wordt stilaan de einde van de werken aan station Tienen nog te mogen meemaken in dit leven...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Ik vind geen nieuws of ze ook extra perrons terug gaan bouwen?
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

Normaal gezien komt er nog een middenperron voor sporen 2 & 3 dacht ik.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

Wanneer zijn de werken in Hasselt begonnen?

Sinds begin dit jaar pendel ik met de trein vanuit Hasselt en kan ik bij vertrek en aankomst vanaf spoor 5 de werken aan het perron tussen spoor 6 en 7 wat volgen. Op spoor 6 staat er ook altijd een werktrein.
Plaats reactie