werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: werken: in stations

Bericht door stijn »

Lukas schreef: 17 mar 2021, 20:51 De container op spoor C staat er nog steeds.
Mmmm... ik was met Google Earth gaan kijken en ik zie toch sporen waar vroeger die containers stonden.

Hadden we het dan over nog een andere container?

Stijn
Bijlagen
Leuven.jpg
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

stijn schreef: 18 mar 2021, 08:05 Mmmm... ik was met Google Earth gaan kijken en ik zie toch sporen waar vroeger die containers stonden.

Hadden we het dan over nog een andere container?

Stijn
Jij bedoelt de containers (met burelen) die letterlijk op spoor C stonden. Die zijn - uiteraard - verdwenen voor spoor C opnieuw in dienst kwam. Maar de WC-container staat ongeveer aan het uiteinde van het perron tussen de sporen B en C en die staat er momenteel nog steeds.
De werknemers die werkten in die containers zijn verhuisd naar het gerenoveerde stationsgebouw.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door thejay »

Sint-Katelijne-Waver: het stationsgebouw is geheel verdwenen.
Datum van vaststelling: deze namiddag.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Zonet gezien dat perron 6/7 in Hasselt in dienst gegaan is, dus reeds bij aanvang en niet na afloop van de grote werken in de regio Hasselt. Perron 4/5 was dan weer afgesloten en zal de volgende in het rijtje zijn.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

Vanaf volgende week gaat men het stationsplein van Weerde vernieuwen. Het aantal aangeduide parkeerplaatsen zal verdrievoudigd worden (in de praktijk eerder een verdubbeling) en de fietsenstalling zal verdubbelen. Dit doet men als maatregel om meer mensen op de trein te krijgen richting Brussel. Het station van Weerde ligt namelijk niet al te ver van op- en afrit Zemst op de E19.

Voor wagens gaat men de toegang langs de Vredelaan (lokale weg) afsluiten en van de toegang langs de Damstraat de enige toegang maken. Omdat het zicht tussen de twee spoorbruggen daar eerder beperkt is gaat men hier verkeerslichten plaatsen.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

Het station van Asse wordt een Hoppin-punt. Er staat al een automaat van De Lijn, nu wordt gewerkt aan een extra parking voor wagens en fietsen , inclusief laadpalen.
Bijlagen
Asse station automaat De Lijn - kopie.JPG
PICT3570 - kopie.JPG
PICT3573 - kopie.JPG
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: in stations

Bericht door overweg13 »

Ik kan daar eigenlijk niet echt blij over zijn, zolang niet duidelijk wordt hoe de aansluitingen er geregeld zullen worden. Het is niet omdat er infrastructuur aangelegd wordt, dat er in werkelijkheid veel zal veranderen...
Met vriendelijke groet

overweg13
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Glodenox schreef: 06 apr 2021, 16:19 Vanaf volgende week gaat men het stationsplein van Weerde vernieuwen. Het aantal aangeduide parkeerplaatsen zal verdrievoudigd worden (in de praktijk eerder een verdubbeling) en de fietsenstalling zal verdubbelen. Dit doet men als maatregel om meer mensen op de trein te krijgen richting Brussel. Het station van Weerde ligt namelijk niet al te ver van op- en afrit Zemst op de E19.

Voor wagens gaat men de toegang langs de Vredelaan (lokale weg) afsluiten en van de toegang langs de Damstraat de enige toegang maken. Omdat het zicht tussen de twee spoorbruggen daar eerder beperkt is gaat men hier verkeerslichten plaatsen.
En betekent dat ook het einde van de gratis parking daar?
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

trainlovertje schreef: 06 apr 2021, 18:38En betekent dat ook het einde van de gratis parking daar?
Daar is niets van gezegd en lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Het lijkt me ook iets waar het gemeentebestuur helemaal niet tevreden mee zou zijn aangezien de omliggende wijken dan volgeparkeerd gaan staan.
Astro_Geo
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2021, 10:03

Re: werken: in stations

Bericht door Astro_Geo »

Eerste perron in Hasselt is weer in gebruik, al moet er nog het één en ander afgewerkt worden (glazen panelen, afgesloten wachtruimte, lift, ingebruikname roltrap,... Eindelijk hangen daar ook overal schermen waar ze horen te hangen.

Dat heeft de aannemer niet tegengehouden om al aan het volgende perron te beginnen.

Ook in de tunnel is men druk bezig met nieuwe vloerbedekking, wandbekleding en trappen (geen foto van gemaakt).

Afbeelding Afbeelding
Ik was ook van plan in Kiewit, Alken en Sint-Truiden te passeren, maar ik weet niet of de werken aan de perrons daar al begonnen zijn?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: werken: in stations

Bericht door Jan-Mark »

In Kiewit zijn de werken momenteel bezig.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

In Sint Truiden is het perron aan spoor 1 quasi helemaal af, in Alken is het halve perron kant rijrichting Landen/Brussel al even klaar, maar om één of andere reden beginnen ze niet aan de andere helft van dat perron.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: in stations

Bericht door jpvdveer »

Genval: het nieuwe spoor 3 is eerder deze maand in dienst gekomen. Beide sporen zijn nu naar de nieuwe sporen omgelegd. Nu kan de afbraak van de oude sporen en perrons beginnen en het nieuwe station verder worden afgebouwd.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

https://press.infrabel.be/eerst-vernieu ... -is-klaar#

Persbericht over de moderniseringen in een aantal Limburgse stations. Wat nieuw is voor mij, is dat het perron richting Hasselt te Alken wordt verplaatst naar de andere zijde van de overweg, zodat die minder lang gesloten blijft. Dat is zeker geen slecht idee.

Ook nieuw voor mij en waar ik minder enthousiast over ben: in Sint-Truiden zal spoor drie blijkbaar (voorgoed?) worden opgebroken. Nochtans heb ik vaak genoeg drie treinen tezamen in Sint-Truiden zien staan. In de piekuren heb je er sowieso twee nodig voor de commerciële dienst en met enige regelmaat staat er dan ook een overbrengingsrit tussen Landen en Hasselt (of een omgeleide trein bij problemen op L35) te wachten op het derde spoor. Dat zal dus niet meer kunnen.
Anderzijds is station Sint-Truiden bijzonder te noemen, omdat het momenteel nog het enige station is in België met drie perronsporen en langs beide "zijden" aansluit op een enkelsporige lijn (als we (pseudo-)eindstations zoals Poperinge/Eeklo/Neerpelt/Quiévrain en de aparte gevallen Puurs en Athus, waar er ook aansluiting voorzien wordt op een andere lijn, buiten beschouwing laten). Of zie ik nog eentje over het hoofd?
Bon, dat gezegd zijnde: het lijkt in België dus een trend dat eenvoudige "stopplaatsen" langs enkelsporige lijnen maximaal twee perronsporen krijgen. Ik weet niet of dit op andere lijnen voor capaciteitsproblemen heeft gezorgd, maar ik verwacht alleszins wel dat dit manoeuvre het bij momenten pittig druk kan maken op L21, vooral omdat het een omleidingsroute is tussen Hasselt en Leuven. Andere enkelsporige lijnen in België kennen die functie meestal niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Een verdubbeling van lijn 21 zit er wellicht nog niet in?
Plaats reactie