werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

CursorX schreef: 03 jun 2021, 23:30 Over Kortrijk valt heugelijk nieuws te melden:
Ik wordt niet blij met dit nieuws, het stationsgebouw verdwijnt en in de plaats alleen een onderdoorgang? Dan liever behoud van het oude station.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX »

TimJ36 schreef: 07 jun 2021, 14:32
CursorX schreef: 03 jun 2021, 23:30 Over Kortrijk valt heugelijk nieuws te melden:
Ik wordt niet blij met dit nieuws, het stationsgebouw verdwijnt en in de plaats alleen een onderdoorgang? Dan liever behoud van het oude station.
Sorry maar dat gebouw is toch compleet verouderd? En architecturaal is er ook niet veel aan...
Sowieso zal er wel ergens een gebouw moeten komen denk ik, er huist heel veel personeel in momenteel (denk maar aan: veiligheidspersoneel, treinbegeleiders, administratie, opleidingslokalen, ...) En die zal men ergens moeten steken. Maar de voorzieningen die nu in het gebouw zitten zijn echt niet meer van deze tijd hoor.
Dewi
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 aug 2019, 22:31

Re: werken: in stations

Bericht door Dewi »

Ik vind het gebouw zeker niet lelijk, dus ik vind het ook wel jammer dat men het niet kan (wil?) behouden in het plan. Of herbestemmen. Ik wacht op de gedetaileerde plannen en eerste renders van het nieuwe concept voor ik een oordeel vel.

Maar in ieder geval valt er zeker toch iets te zeggen over de architecturele waarde blijkbaar, en is er al protest van een erfgoeddeskundige:
“Het station werd heropgebouw na de Tweede Wereldoorlog en typeert de opvallende na-oorlogse wederopbouwarchitectuur”, benadrukt Adriaan Linters. “Het is een uitzonderlijke staaltje van het kunnen toen in Vlaanderen. De kenmerkende gele bakstenen gevels, de lichtrijke stationshal en de frivole fiftiestoets maken het station uniek in zijn soort. Het vormt een baken in onze stad.”
Dat de NMBS het stationsgebouw wil slopen, kan de erfgoedfanaat dan ook niet snappen. “Herbestemmen zou niet alleen veel ecologischer maar ook veel goedkoper zijn. Het station is dringend aan renovatie toe, dat klopt, maar het is de politiek van de NMBS om gebouwen te laten vervallen en dan de nieuwbouwlobby er bij te roepen”, aldus Adriaan Linters. “Laat er een goede herbestemmingsarchitect op los en je zal resultaten zien. Voor een fractie van die 44 miljoen euro. Voorbeelden in Gent en Leuven tonen dat oud en nieuw perfect te combineren zijn en een meerwaarde vormen.”
Bron:
https://kw.be/nieuws/verkeer-en-mobilit ... te-redden/

Link naar petitie:
https://secure.avaaz.org/community_peti ... CZDfcIyxaA
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

... temeer dat de recente nieuwbouw niet altijd als hoogvlieger kan geklasseerd worden. Vernieuwbouw lijkt inderdaad beter te werken, ook Antwerpen-Centraal toont dat aan.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

Luik Guillemins en Antwerpen Centraal kan ik gezien hun internationale status nog wel begrijpen. Al vind ik Antwerpen een prachtig station en Luik een mottig ding. Maar goed, dat is persoonlijke smaak, natuurlijk...

Anderzijds kom je even later toe in Brussel-Zuid en als je overstapt op een nationale trein, lijk je wel in Albanië terecht te zijn gekomen.

Maar pakweg Leuven, Gent of Bergen (10 keer boven budget :shock: ) en in de toekomst Kortrijk en Namen... Maak daar eens gewone renovaties van conform Hasselt. Ook in Genk heeft men gewoon verhoogde perrons en opgefriste infrastructuur uitgevoerd en dat station is ook zeer mooi geworden.

Waarom zo'n - vaak lelijke - spoormastodonten bouwen terwijl het veel goedkoper kan en uiteindelijk hetzelfde doel bereikt, namelijk een verhoogd passagierscomfort?
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

CursorX schreef: 07 jun 2021, 17:32 Sorry maar dat gebouw is toch compleet verouderd? En architecturaal is er ook niet veel aan...
:x :x :x
Sorry, dit is een schitterend gebouw, met unieke gevel in een mooie naoorlogse stijl. We zijn Bergen en Mechelen al kwijt in een vergelijkbare stijl, Hasselt was ooit ook sprake van, idem Dendermonde... Wat schiet er straks nog over van stations uit de jaren 40-50? Temeer dat Kortrijk echt wel het mooiste van de hoop is.
Ik heb totaal geen probleem met een vernieuwing van de perrons en onderdoorgangen, en een opknapbeurt van het gebouw kan nooit kwaad, maar structureel is er volgens mij niets mis mee. In andere landen zou dit gebouw terecht beschermd zijn. Hier dreigen ze dezelfde fout te maken als indertijd met de art nouveau (want ook dat was 'lelijk', 'kitscherig', 'totaal verouderd'... tot alles weg was, en we het ons zwaar hebben beklaagd.)
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX »

groentje schreef: 08 jun 2021, 17:53
CursorX schreef: 07 jun 2021, 17:32 Sorry maar dat gebouw is toch compleet verouderd? En architecturaal is er ook niet veel aan...
:x :x :x
Sorry, dit is een schitterend gebouw, met unieke gevel in een mooie naoorlogse stijl. We zijn Bergen en Mechelen al kwijt in een vergelijkbare stijl, Hasselt was ooit ook sprake van, idem Dendermonde... Wat schiet er straks nog over van stations uit de jaren 40-50? Temeer dat Kortrijk echt wel het mooiste van de hoop is.
Ik heb totaal geen probleem met een vernieuwing van de perrons en onderdoorgangen, en een opknapbeurt van het gebouw kan nooit kwaad, maar structureel is er volgens mij niets mis mee. In andere landen zou dit gebouw terecht beschermd zijn. Hier dreigen ze dezelfde fout te maken als indertijd met de art nouveau (want ook dat was 'lelijk', 'kitscherig', 'totaal verouderd'... tot alles weg was, en we het ons zwaar hebben beklaagd.)
Je moet niet boos zijn :)
Over smaak valt niet te twisten zeker? Ikzelf vind heel die periode qua bouwstijl echt verschrikkelijk lelijk, anderen zullen er dan weer wel de schoonheid van inzien...
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Over smaken valt inderdaad niet te twisten - budgetten daarentegen zijn behoorlijk ondubbelzinnig. Ook ik zag liever een degelijke grondige eigentijdse verbouwing, vooral wegens de mindere kost. Al vind ook ik het huidige gebouw best fraai.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

CursorX schreef: 08 jun 2021, 18:09
groentje schreef: 08 jun 2021, 17:53 :x :x :x
...
Je moet niet boos zijn :)
Over smaak valt niet te twisten zeker? Ikzelf vind heel die periode qua bouwstijl echt verschrikkelijk lelijk, anderen zullen er dan weer wel de schoonheid van inzien...
Neem smileys best niet te serieus :mrgreen:
Maar inderdaad, ik ben een fan van het huidige gebouw, zeker de gevel. Ik heb geen groot probleem met een update van het gebouw, ik vind bijvoorbeeld het interieur van station Leuven best geslaagd. Niet elk element moet zomaar bewaard blijven. Maar dit gebouw heeft voor mij de lakmoestest van de tijd doorstaan, en past goed in de omgeving, en erger, de geplande nieuwbouw zou een achteruitgang zijn. Het is bovendien een serieuze verspilling van middelen, zowel financieel als ecologisch, om de energie waarmee dit gebouw werd neergezet zomaar weg te gooien en te vervangen door nieuwbouw.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door pietje »

groentje schreef: 09 jun 2021, 15:29 Neem smileys best niet te serieus :mrgreen:
Maar inderdaad, ik ben een fan van het huidige gebouw, zeker de gevel. Ik heb geen groot probleem met een update van het gebouw, ik vind bijvoorbeeld het interieur van station Leuven best geslaagd. Niet elk element moet zomaar bewaard blijven. Maar dit gebouw heeft voor mij de lakmoestest van de tijd doorstaan, en past goed in de omgeving, en erger, de geplande nieuwbouw zou een achteruitgang zijn. Het is bovendien een serieuze verspilling van middelen, zowel financieel als ecologisch, om de energie waarmee dit gebouw werd neergezet zomaar weg te gooien en te vervangen door nieuwbouw.
Ik denk dat je heel erg gelijk hebt: soms wordt er veel te snel over gegaan tot afbraak van gebouwen die eigenlijk gewoon een grondige update nodig hadden.
Bij sommige stations is het zeer moeilijk om die in hun huidige vorm te behouden, maar waarom dat in Kortrijk per sé moet afgebroken worden, is mij toch nogal een raadsel.
In de huidige plannen zie ik alvast weinig meerwaarde.
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: werken: in stations

Bericht door stijn »

pietje schreef: 09 jun 2021, 15:54
Ik denk dat je heel erg gelijk hebt: soms wordt er veel te snel over gegaan tot afbraak van gebouwen die eigenlijk gewoon een grondige update nodig hadden.
Bij sommige stations is het zeer moeilijk om die in hun huidige vorm te behouden, maar waarom dat in Kortrijk per sé moet afgebroken worden, is mij toch nogal een raadsel.
In de huidige plannen zie ik alvast weinig meerwaarde.
Omdat bepaalde politici liever in de pers komen met iets spectaculairs nieuw i.p.v. met iets dat gerenoveerd is.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

stijn schreef: 09 jun 2021, 16:28
pietje schreef: 09 jun 2021, 15:54
Ik denk dat je heel erg gelijk hebt: soms wordt er veel te snel over gegaan tot afbraak van gebouwen die eigenlijk gewoon een grondige update nodig hadden.
Bij sommige stations is het zeer moeilijk om die in hun huidige vorm te behouden, maar waarom dat in Kortrijk per sé moet afgebroken worden, is mij toch nogal een raadsel.
In de huidige plannen zie ik alvast weinig meerwaarde.
Omdat bepaalde politici liever in de pers komen met iets spectaculairs nieuw i.p.v. met iets dat gerenoveerd is.
Maar dat zit er dus ook niet aan de komen, nu de plannen van Eurostation afgevoerd zijn. Ik stel me de vraag wat er in de plaats gaat komen, want er moet íets komen...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: werken: in stations

Bericht door LML »

Om een voorbeeld te geven: het vorige/oude stationsgebouw van Mol had z'n charme. De stationsgebouwen uit diezelfde periode van Olen, Geel en Neerpelt werden steeds onderhouden, terwijl dat van Mol stond te vervallen en de laatste jaren zelfs op toegankelijkheid en brandveiligheid slecht scoorde. Ook machinisten en conducteurs klaagden steen en been...
Toen het nieuwe gebouw klaar was en geopend werd en het oude gebouw werd afgebroken, was dit een schande. Nu is iedereen het huidige gebouw al zo gewoon en weten er vrijwel weinig mensen nog waar het oude gebouw juist gevestigd was en hoe het eruit zag. Smaken verschillen bij iedereen en elk apart...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Het verschil is wel dat van stations in de stijl van Kortrijk er steeds minder overschieten. Het oude station van Mol had z'n charmes, zoals je zegt, maar was uiteindelijk slechts een typisch voorbeeld van een station uit de late 19e eeuw, waarvan er weliswaar tientallen verdwenen zijn, maar er ook nog flink wat van overschieten, je gaf zelf al Geel, Olen en Neerpelt op in de buurt.
Ik pleit niet voor het behoud van elk ooit gebouwd station, maar minstens wel enkele voorbeelden. En als ik dan moet kiezen tussen pakweg Dendermonde en Kortrijk, dan kies ik uitdrukkelijk voor Kortrijk...
Astro_Geo
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 mar 2021, 10:03

Re: werken: in stations

Bericht door Astro_Geo »

Afgelopen weekend tijdens het wandelen op de GR564 het station van Huy gepasseerd (daar eindigt de GR eigenlijk). In de rapte een foto genomen van de werken. Door deze werken was het treinverkeer onderbroken en reden er vervangbussen.
Afbeelding
Plaats reactie