werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

jotie schreef: 17 aug 2023, 19:53 Dank voor de updates! Ik zal dus nog even geduldig afwachten om die richting uit te rijden. Mocht iemand iets opvangen over een min of meer vaste opleverdatum, hoor ik het uiteraard graag.
Het zou in ieder geval (eindelijk) nog voor dit jaar moeten zijn.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo »

Een jaar geleden vertelde een onderchef mij, dat hij hoopte dat midden van dit jaar de passerelle ter beschikking zou zijn van de firma's die er een winkeltje willen. Hij zei "als die dan de boel beginnen inrichten zal het eindelijk sneller gaan".

Anderzijds zag ik op de perrons, waar de regenpijp netjes in de ondersteuning is weggestopt, dat de lassen van die omkasting , ondersteuning, wel erg hard beginnen te corroderen...daar heeft blijkbaar water ingestaan, wat niet gepland was.
Theo
Groeten vanop de Heide
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Vandaag voor het eerst een trein genomen op spoor 2 in Namen. Dat ligt samen met spoor 1 in een afgesloten koker, dat enkel toegankelijk is via enkele nooddeuren. Aan deze deuren stonden vandaag Securail-agenten die een oogje in het zeil hielden. De perrons lijken mij niet onderhouden en zijn volgens mij lager dan de andere perrons in het station, m.a.w. het lijken noodperrons.
Waarom liggen deze sporen zo afgezonderd in een koker? Is het misschien een soort "goederencorridor" zodat goederentreinen niet voorbijrazen langs de overige perrons? En waarom werd het perron vandaag wel gebruikt voor reizigersdiensten?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: in stations

Bericht door overweg13 »

Ik denk inderdaad dat het dat laatste is: sporen voor het goederenverkeer waar in noodgevallen ook reizigerstreinen kunnen vertrekken. Enkele jaren geleden moesten we daar instappen op een L-trein naar Bertrix - Libramont. Eigenlijk was het toen improvisatie in de ergste graad.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Correct. Een artikeltje uit de tijd. Met het nieuwe overwelfde station vond men dat de geluidsoverlast door het goederenvervoer niet meer te harden was en werd het van de rest van het station geïsoleerd.
https://www.lalibre.be/belgique/2002/09 ... KAGFBVWRQ/
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

De opening van Mons is alweer uitgesteld: https://www.rtbf.be/embed/m?id=3076264
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

Dus toch niet voor dit jaar :lol:
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Paul »

En zeggen dat het eigenlijk al klaar moest zijn in 2015, toen Mons culturele hoofdstad was... :?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Paul schreef: 02 sep 2023, 09:31 En zeggen dat het eigenlijk al klaar moest zijn in 2015, toen Mons culturele hoofdstad was... :?
Ja. Daarom ben ik altijd zo sceptisch als er vanuit het spoorbedrijf datums genoemd worden van afwerking of inbedrijfsstelling.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

Luik-Guillemins baadt in kleurrijk licht, dat verandert naargelang de stand van de zon en het seizoen.
Er is ruim twee maand aan gewerkt, met de hulp van alpinisten, en was klaar op 14 oktober 2022.
De Franse conceptuele kunstenaar Daniel Buren liet transparante stroken in blauw, geel, rood en groen in een verspringend patroon op het gewelf aanbrengen. Zo ontstaan er ook op de perrons kleurprojecties, verschillend naargelang het moment van de dag.
Het is een initiatief van de groep Uhoda, die samenwerkt met de NMBS. De Luikse ondernemer en verzamelaar Stephan Uhoda koestert de ambitie om kunst naar het grote publiek te brengen. Voor dit project, dat 600.000 euro kost, kreeg hij steun van publieke en private partners.
Luik G - kopie.JPG
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

Visé heeft behalve de actieve perrons 1 en 2 schijnbaar ook perrons 3 en 4, ontoegankelijk; wat kan daar de bedoeling van zijn ?


Visé perron 3 &4 - kopie.JPG
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

De bedoeling daarvan is (of was?) een van de triestigste hoofdstukken uit het grote blunderboek der grensoverschrijdende verbindingen, wat mij betreft: een trein komend uit Maastricht en Eijsden zou daar uitwijken zonder reizigers. Anders gezegd zorgt de Drielandentrein (op een dag...) voor de doorgaande verbinding naar Luik, wordt een van de treinen die nu beperkt zijn tot Maastricht Randwyck doorgetrokken tot Eijsden om daar ook een halfuurdienst te kunnen bieden, alleen is er geen infrastructuur om daar te keren en wordt er dus doorgereden tot Visé, waar wel de nodige infrastructuur aanwezig is. Van enige wil om ook reizigers mee te nemen tot Visé (laat staan aan te sluiten op de Belgische S-trein die daar z'n eindpunt zou krijgen) is kennelijk geen sprake en dus is er een hele infrastructuur ingericht die voorlopig louter dient voor het treinpersoneel. In een volgende fase zou er uiteindelijk ook een loopbrug komen om dit perron met de andere te verbinden, maar het is me onduidelijk of daarmee ook echt een actieve reizigersbediening zou komen vanuit Nederland. In afwachting zou het perron misschien kunnen dienen voor de S-trein die aan Belgische kant tot Visé ingelegd zou worden bovenop de Drielandentrein.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: werken: in stations

Bericht door giuseppe »

De werkzaamheden voor de nieuwe passerelle en stationsgebouw beginnen in december. Als deze klaar is kan spoor 3 ook bereikt worden. Ik neem aan dat de kerende S44 dan daar gaat halteren. De extra trein naar Eijsden zal er voorlopig nog niet komen.
https://www.sudinfo.be/id712560/articl ... e-couverte
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

joverwimp schreef: 23 sep 2023, 15:38 Visé heeft behalve de actieve perrons 1 en 2 schijnbaar ook perrons 3 en 4, ontoegankelijk; wat kan daar de bedoeling van zijn ?



Visé perron 3 &4 - kopie.JPG
Dan heb je toch niet goed gekeken, enkel perron 3 bestaat daar :wink:
Zoals hierboven al gezegd zal dit gebruikt worden om treinen te laten keren, het kan zowel gebruikt worden door treinen uit Luik als uit Maastricht.
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Wout912 »

Aan de stopplaats Antwerpen-Zuid zijn zo te zien ingrijpende werkzaamheden begonnen. Aan de westkant van de stopplaats ('kant Kennedytunnel') is een gedeelte van de perrons afgesloten. Het overgebleven deel van de perrons is nu te bereiken via een tijdelijke voetgangers- (en fietsers?)brug, die parallel met de huidige brug werd aangelegd zo'n honderd meter verder richting Antwerpen-Berchem. Via een ijzeren trap kunnen de reizigers de perrons betreden.
Door de werkzaamheden is de bruikbare lengte van de perrons uiteraard afgenomen. In alle stations op de lijn is een speciale omroep te horen dat reizigers voor Antwerpen-Zuid telkens in de eerste vier rijtuigen van de trein moeten instappen.

Het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik kan online niet direct terugvinden welke werken men er precies aan het uitvoeren is. Zouden er eindelijk werkende roltrappen naar de perrons komen? Of zelfs liften?

Is er toevallig iemand die meer informatie heeft over deze werkzaamheden, en over de duurtijd ervan? Als ik kijk naar de tijdelijke brug die werd aangelegd, lijkt het me niet iets dat van vandaag op morgen klaar zal zijn.
Plaats reactie