werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: werken: in stations

Bericht door Eimai »

Weet er eigenlijk iemand wat er in Gent-Dampoort aan de hand is? Treinen komende van Lokeren moeten nu altijd eerst de wissel pakken om langs het eerste stukje perron te rijden ipv rechtstreeks naar het tweede stuk.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: werken: in stations

Bericht door Ducktape »

Eimai schreef:Weet er eigenlijk iemand wat er in Gent-Dampoort aan de hand is? Treinen komende van Lokeren moeten nu altijd eerst de wissel pakken om langs het eerste stukje perron te rijden ipv rechtstreeks naar het tweede stuk.
Een spoorstaafbreuk op een verbindingsspoor tussen Gent-Zeehaven en Gent-Dampoort, wij rijden niet over dat stuk kapot spoor, maar wrs zal de spoorstroomkring ook onderbroken zijn waardoor de normale reisweg niet aangelegd kan worden, daarom moeten we nu idd steeds tegen 40 km/h de wissel nemen om daarna terug op het hoofdspoor te komen. Zou deze week ergens gemaakt moeten worden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef:
groentje schreef:Ik betwijfel dat het in Leuven enkel om andere klinkers gaat, de overkappingen zijn nog altijd lek, om maar iets te zeggen, en er zijn nog zaken die niet af zijn, zoals de brug met de liften.
Precies. Het laatste stukje van de oude overkapping is nog maar een paar maanden geleden verdwenen (bij het seinhuis). Op de plaats van spoor C staan nog altijd een paar containers en boven de trappen naar de tunnel op spoor 1 (kant Brussel) staan npog steeds "tijdelijke" afdakken.
Een jaar of 10 geleden is op een aantal perrons de verharding vervangen en ik vermoed dat nu de rest nog wordt aangepakt.
Misschien is het station dan eindelijk af, bijna 20 jaar na de start van de werkzaamheden...

Groetjes,
Rian
Inmiddels is perron 1 te Leuven al geruime tijd ingekort en staat er een merkbord voor de inkorting van het perron (vierkant, wit bord met een zwarte H). En toch heb ik vanavond voor de derde keer al een trein met MR96'en van de verbinding 1500 het station zien binnen sjeezen en ruim voorbij het bord tot stilstand zien komen waardoor afstappende reizigers over de oranje netten en in de werfzone moeten klauteren. Er wordt hier blijkbaar onvoldoende streng tegen opgetreden.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

Daarnet opgemerkt dat men de lollystokken voor Brussel-Noord aan het verwijderen was. Geen idee of er een probleem mee was, maar misschien het begin van een algemene verwijdering van die aanduiding van 'Het Station'?

Afbeelding
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: werken: in stations

Bericht door Davy »

Dat is het eerste wat ik daarvan hoor, dat die benaming "Het Station" verdwijnt... Waarom deze keuze?
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

Ik weet het niet of dat effectief het geval is hoor! Het viel me gewoon op dat die lollystokken verwijderd werden zonder dat ik er een reden voor kon zien, dus dan vermoed ik meteen dat het in iets groter moet kaderen.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: werken: in stations

Bericht door apestaart »

Komende maandag dus morgen zal men beginnen aan de aanleg van het nieuw busstation aan het station van Oostende.
Het is niet duidelijk of men ook al de tramsporen zal aanleggen.

https://www.hln.be/regio/oostende/aanle ... ~abb752b6/
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX »

apestaart schreef: 03 dec 2017, 14:53 Komende maandag dus morgen zal men beginnen aan de aanleg van het nieuw busstation aan het station van Oostende.
Het is niet duidelijk of men ook al de tramsporen zal aanleggen.

https://www.hln.be/regio/oostende/aanle ... ~abb752b6/
Volgens info die ik als inwoner van Oostende kreeg zal men nog wachten met de tram.
Volgens de originele plannen die ik ooit heb gezien moet die naast spoor 10 komen, onder de parking dus. Dat wil zeggen dat ze na het afdalen van de goedewindhelling een vrij scherpe bocht moeten nemen, wat nog moet aangelegd worden, aan een nieuw perron moeten stoppen, wat nog moet aangelegd worden, er een nieuw wisselcomplex moet komen, wat nog moet aangelegd worden, het huidige gebouw moet afgebroken worden, wat vol asbest zit en dus niet zo snel zal gaan, ....

't Zal dus niet voor direct zijn.
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: werken: in stations

Bericht door Catenist »

Komt het station van Binche nog aan de beurt voor renovatie? Dit mooie klassieke gebouw is vandaag helemaal met hekken omheind, je kan er enkel in om van de perrons naar de straat te gaan. Het was een zielige aanblik, de perronoverkappingen waar het water gewoon in dikke stralen doorliep, ijzeren spijlen die tot minder dan de halve oorspronkelijke diameter zijn herleid door roest, overdekte wachtplaatsen zonder deur met een centimeter water op de vloer, een onderdoorgang die 's avonds als spookplaats zou kunnen dienst doen, enz...
Natuurlijk is het een eindstation en er is misschien erg weinig reizigersverkeer, daarover kan ik niet oordelen. Ik was er gekomen met de IC vanuit Turnhout en was in Binche nog enkel met de treinbegeleider en uiteraard de bestuurder alleen aanwezig, ik was dus de enige reiziger die afstapte. Ongeveer 40 minuten later vertrok de trein terug bestemming Turnhout zonder dat er iemand was opgestapt. Het gebouw is geweldig imponerend en straalt spoorweg nostalgie uit in het kwadraat. Het is ook geweldig groot. Ik kan me voorstellen dat het pakken geld kost om het te renoveren en te bewaren. Zijn er plannen bekend?
AK81

Re: werken: in stations

Bericht door AK81 »

In verband met die 'lollystokken' van 'Het Station':

Dit moest al veel vroeger gebeuren, 2 jaar geleden kreeg men in de stations Mechelen/Vilvoorde al de opdracht om de 4-kleurige vlaggen van 'mijn station' te verwijderen, deze huisstijl wordt niet verdergezet door de directie B-Stations, ontstaan na het opdoeken van de Holding. Het verwijderen van die palen is daar ook een gevolg van maar daar gaat heel wat tijd over want dat is omslachtiger en kost meer dan enkele vlaggen vervangen...
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: werken: in stations

Bericht door Catenist »

Is er niemand die meer weet over de toekomst van het station van Binche? (Zie vorige post)
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: werken: in stations

Bericht door profke »

1515686085725-1156527116.jpg
Weet er iemand waarom de perrons in Lier sinds enkele weken zonder banken zit? De poten staan nog maar de zittingen zijn weg...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Opnieuw schilderen?
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: werken: in stations

Bericht door profke »

Excuseer, maar daar moet ik een keer goed mee lachen.
In dat geval kunnen ze veter de zitjes vervangen door geschilderde, en dan deze van een nieuwe laag voorzien... En daarna kan men ze gebruiken om bij het volgende station hetzelfde te doen...
Dat bespaart massa's ergernis en een dubbele transport kost...

Langs de andere kant... Het zou kunnen waar zijn... Efficiënt werken is niet altijd de proriteit blijkbaar...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

In mechelen zijn sommige zitjes ook verdwenen.
Plaats reactie