werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX »

In de marge: sinds vandaag zijn de ingangen voor de parkings te Oostende gesplitst. Binnenrijden doe je voor de bovengrondse parking nog steeds op dezelfde plaats, voor de toren kun je nu voor de slagbomen naar links. Vandaag stond voor het eerst geen file om de parking op te rijden deze zomer, dus ik denk een goeie aanpassing.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Asterix schreef: 14 feb 2018, 13:29
Asterix schreef: 28 feb 2017, 15:58
vnze schreef:Opmerkelijk, voor Hasselt lijkt er geen €5 beschikbaar maar Leuven krijgt €3.500.000 omdat de tegels van twee perrons lichtjes anders zijn dan die van de overige perrons. Ik heb dat nog nooit gemerkt. Al kom ik er dan ook niet zo vaak.

Natuurlijk is Leuven groter maar dit is wel een beetje absurd.
Begrijp jouw visie perfect!

Vraag me wel af of ze uiteindelijk dat ontbrekende kopspoor gaan aanleggen.
Vandaag was men een draagarm voor de bovenleiding aan het monteren boven het nog ontbrekende kopspoor. Er komt dus schot in de zaak.
Tot mijn grote vreugde zag ik enkele dagen geleden dat dit spoor wordt gebruikt voor de serie 3250 naar Eigenbrakel. De GEN-werken kant Leuven zijn hiermee eindelijk voltooid.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: werken: in stations

Bericht door ronny »

Bijkomende capaciteit was in Leuven dan ook nodig. Ik heb al gemerkt dat in de spits treinen moeten wachten tot een trein weg is om het station binnen te kunnen. Dat het perron op spoor 13 niet meer als volwaardig perron kan worden gebruikt wegens de fietsstallingen die hierop geplaatst zijn is ook een spijtige zaak.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Ik vraag me wel af hoe een extra kopspoor de capaciteit van de doorgaande sporen kan verhogen. Ik heb immers niet de indruk dat de L-treinen naar Mechelen of Antwerpen zijn verhuisd naar de kopsporen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: in stations

Bericht door Steve »

Het verhuizen van de S9 naar dat nieuwe kopspoor zal ongetwijfeld enige plaats vrijgemaakt hebben als die voorheen genoodzaakt was op de doorgaande sporen om te keren. De kopsporen A tot en met C zijn specifiek voor de S-treinen in de richting Brussel bedoeld en komen rechtstreeks op lijn 36 uit, je kunt er dus niet naar de lijnen 53 of 35 mee. De treinen richting Mechelen en Aarschot blijven dus op de doorgaande sporen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Asterix schreef: 19 jun 2018, 23:50 HIER zie je de toekomstige K&R: het is de onderdoorgang uiterst links van de bus, onder het CCN-voorgebouw en waarboven de man in fluo met de witte helm op staat. De doorgang is nu nog afgesloten. De ingang tot de CCN erboven zou ook verdwijnen in zijn huidige vorm maar het is mij niet meteen duidelijk wat ze daar in de plaats gaan zetten.
De linkse ingang tot het CCN-gebouw op de afbeelding in de link is afgesloten. De facade zou daar worden dicht gemaakt. Vervolgens worden ook de trappen (waarop de werfcontainers staan) afgebroken zodat men een bredere ingang naar de K&R kan maken. In een latere fase komt er ook een grote fietsstalling in de catacomben onder het stationsgebouw (ook links op de afbeelding).
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

Beliris zal 10 miljoen investeren om verschillende kleinere Brusselse stations zoals Bockstaal, Etterbeek en Ukkel-Kalevoet aantrekkelijker te maken.
Beliris een bijproduct van de staatshervorming begin de jaren negentig. De federale staat komt jaarlijks met miljoenen over de brug om de hoofdstedelijk functie te versterken - inmiddels 2 miljard in 1500 projecten
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX »

Ondertussen is in Oostende de ondergrondse fietsenstalling in gebruik, is het plein voor het station al gedeeltelijk open en is men heel hard aan 't werk om ook het tramstation te integreren.
Het moet gezegd, 't is een gigantische vooruitgang bij vroeger, hoor ik ook van reizigers. Enkel werken de schermen nog niet bij aankomst vooraan in 't station en is de doorgang van bus naar trein nog niet erg goed, maar dat komt wel.
Erger is dat elektriciteit met de regelmaat van de klok lijkt uit te vallen, verlichting, schermen, aankondigingen, ... Hopelijk is dit gewoon omdat men af en toe een kabel raakt tijdens de werken en niets structureel.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Bockstael is geen moment te vroeg... Ik was deze week nog eens in mijn lokaal stationnetje van Vorst-Oost, en zag dat de perrons worden aangepakt, staduitwaarts is het perron nu bijna volledig beklinkerd en er staan nieuwe wachthuisjes. Dat maakt daar wellicht ook deel van uit? Helaas verplaatsen ze het spoor richting Brussel dan niet weer naar de andere kant van het station...
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: in stations

Bericht door jpvdveer »

Onderstaand links naar een aantal foto's vanmorgen in Marbehan genomen (en ter vergelijking ook één van de situatie in juni 2018). Waar dit tot voor kort één van mijn favoriete "klassieke" Belgische stations was slaat de modernisering hier nu ook eindelijk toe. Het vreemde korte perron (met daaraan spoor 4) is verwijderd - alleen de toegangstrap resteert nog. Spoor 3 is momenteel buiten dienst - hier wordt momenteel een nieuw verhoogd perron aangelegd. Volgens dienstregeling wordt het hele treinverkeer momenteel over spoor 2 afgewikkeld (met af en toe een trein afwijkend van spoor 1, zoals op één van de foto's te zien is). De vertrekstaten geven aan dat de treinen richting Luxemburg, volgens de huidige planning, in maart weer via spoor 3 gaan rijden.

Juni 2018:

https://www.flickr.com/photos/97551602@ ... en-public/

Momenteel:

https://www.flickr.com/photos/97551602@ ... en-public/
https://www.flickr.com/photos/97551602@ ... en-public/
https://www.flickr.com/photos/97551602@ ... en-public/
https://www.flickr.com/photos/97551602@ ... en-public/
https://www.flickr.com/photos/97551602@ ... en-public/
https://www.flickr.com/photos/97551602@ ... en-public/
https://www.flickr.com/photos/97551602@ ... en-public/
https://www.flickr.com/photos/97551602@ ... en-public/
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

In het station van Ottignies zijn er op dit moment werken bezig aan de sporen. Hopelijk kan er na afloop terug de refertesnelheid van 130 km/h gereden worden. De borden staan toch al klaar. Zou de stiptheid op de lijn 161 zeker ten goede komen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: in stations

Bericht door overweg13 »

Inderdaad, onze IC naar Brussel kwam gisteren aan op spoor 1 omdat 2 en 3 buiten dienst waren. Binnen- en buitenrijden op dat spoor kosten zeker 3 à 4 extra minuten rijtijd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

overweg13 schreef: 28 feb 2019, 17:18 Inderdaad, onze IC naar Brussel kwam gisteren aan op spoor 1 omdat 2 en 3 buiten dienst waren. Binnen- en buitenrijden op dat spoor kosten zeker 3 à 4 extra minuten rijtijd.
Zeker omdat daar kant Brussel nog een wissel ligt van maar liefst 20 km/h.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 28 feb 2019, 16:31 In het station van Ottignies zijn er op dit moment werken bezig aan de sporen. Hopelijk kan er na afloop terug de refertesnelheid van 130 km/h gereden worden. De borden staan toch al klaar. Zou de stiptheid op de lijn 161 zeker ten goede komen.
Oei dan heb ik slecht nieuws, Ottignies is nog zeker 5 jaar lang een werf met de nodige vertragingen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: in stations

Bericht door overweg13 »

Klassiekje schreef: 28 feb 2019, 19:18
overweg13 schreef: 28 feb 2019, 17:18 Inderdaad, onze IC naar Brussel kwam gisteren aan op spoor 1 omdat 2 en 3 buiten dienst waren. Binnen- en buitenrijden op dat spoor kosten zeker 3 à 4 extra minuten rijtijd.
Zeker omdat daar kant Brussel nog een wissel ligt van maar liefst 20 km/h.
Ja, dat zijn die fossielen die men destijds in een bocht aanbracht - de passerende trein werd dan onderworpen aan tegenstrijdige krachten, zodat de snelheid laag moest blijven. Als het je een troost kan zijn: het aantal van die wissels is de laatste decennia toch wel drastisch gezakt..
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie