werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 06 mar 2023, 15:44 Bemerk ook dat ik niet vroeg om de wensen van het plaatselijk bestuur, wel om hun engagement oftewel verantwoordelijkheid. Wat erop neerkomt dat zij de keuzes maken - buiten het spoortechnische, uiteraard - en er ook de rekening voor betalen.
De rekening zal teruggekaatst worden in de vorm van een gebruiksvergoeding die door de NMBS betaald moeten worden aan de gemeenten. Ik vrees dat dit meer zal kosten dan dat het spoorbedrijf de stations zelf uitbaat.

Bovendien, er was toch iets als de NMBS Holding die zich met de stationsuitbating bezighield? Zij hebben van de stations ware ontmoetingsplekken gemaakt, concepten als Blue-bike uitgewerkt... Dit was een bloeiperiode voor de stations.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 06 mar 2023, 14:26
TimJ36 schreef: 06 mar 2023, 14:04 De discussie over Liège-Guillemins is al lang achterhaald, dat station heeft zich dubbel en dik terugverdiend. Kijk maar welke impuls de stationsomgeving er op dit moment krijgt, er wordt volop gebouwd en gerenoveerd, het toerisme stijgt, er is met andere woorden een heel nieuwe dynamiek. Zonder het Calatrava-station was dat nooit gebeurd.
Met andere woorden: het spoorbedrijf heeft geld uitgegeven, en de opbrengst is voor de stad.
Brussel betaalt, Luik profiteert (om het maar even in slogantaal te schetsen).
En dan maar klagen dat die spoorwegen zoveel geld kosten, ja.

Dit bevestigt mijn pleidooi voor het overnemen van stations door de plaatselijke overheden.
Ik denk ook dat dit de belangrijkste conclusie is: Laat lokale overheden stations bouwen (verbouwen/renoveren/...) en ineens ook de uitbating verzorgen.
Zeker weten dat de bouw en uitbating veel doelmatiger gaat gebeuren.

Maar het zal niet gebeuren, want de steden die nog niet aan de beurt geweest zijn, gaan zich anders benadeeld voelen
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

De rekening zal teruggekaatst worden in de vorm van een gebruiksvergoeding die door de NMBS betaald moeten worden aan de gemeenten. Ik vrees dat dit meer zal kosten dan dat het spoorbedrijf de stations zelf uitbaat.
Dat van die gebruiksvergoeding snap ik niet. "Mevrouw/meneer de burgemeester, daar is uw station, het is voortaan van u, doe ermee wat u lief is. Op uw eigen kosten, uiteraard". Daarmee is het spoorbedrijf verlost van een pak zorgen en een pak kosten. Normaliter zou men daarmee ook een pak personeel moeten kunnen uitsparen, maar dat is een apart verhaal, zie ook het draadje "Privatisering".

En de meeste plaatselijke overheden hebben ook wel in zekere mate als alternatief OCMW gediend, en hebben dus best enkele werkende handen beschikbaar om op de perrons de vuilbakken leeg te maken, en de bloemen te planten en te gieten - wat inderdaad een schone meerwaarde zou bieden.
Bovendien, er was toch iets als de NMBS Holding die zich met de stationsuitbating bezighield?
Wat betreft NMBS Holding die aan stationsuitbating zou doen: voorzover ik begrijp is dat thans een heel verwarde situatie, sommige stations zouden van NMBS zijn, andere van Infrabel. Wie ze dan beheert/uitbaat is nog een tweede, daar heb ik al helemaal geen zicht op.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 06 mar 2023, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door pietje »

TimJ36 schreef: 06 mar 2023, 16:33
jan_olieslagers schreef: 06 mar 2023, 15:44 Bemerk ook dat ik niet vroeg om de wensen van het plaatselijk bestuur, wel om hun engagement oftewel verantwoordelijkheid. Wat erop neerkomt dat zij de keuzes maken - buiten het spoortechnische, uiteraard - en er ook de rekening voor betalen.
De rekening zal teruggekaatst worden in de vorm van een gebruiksvergoeding die door de NMBS betaald moeten worden aan de gemeenten. Ik vrees dat dit meer zal kosten dan dat het spoorbedrijf de stations zelf uitbaat.
Dat begrijp ik niet: het is toch niet zo omdat de stationsinfrastructuur (niet de sporen zelf dus) niet meer eigendom is van de NMBS, dat deze laatste moet gaan betalen om een trein te laten stoppen?

De Lijn moet toch ook niet betalen om een bus te laten stoppen aan een bushalte?
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: werken: in stations

Bericht door Reuel »

pietje schreef: 06 mar 2023, 16:45 De Lijn moet toch ook niet betalen om een bus te laten stoppen aan een bushalte?
Neen, maar een gemeente of stad betaalt wél voor een eventueel schuilhuisje (soms deels gesubsideerd, en vaak betaald met reclame), en leegt bijvoorbeeld wel de vuilbakken en zorgt dat de fietsenstalling die er bij hoort af en toe eens opgekuist wordt. Bij de spoorwegen zou dit dit evengoed moeten kunnen?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Er is natuurlijk ook de logische reactie vanwege die plaatselijke overheden:

Burgemeester: "okee, spoorbedrijf, wij nemen het station over, akkoord. Dat kost ons natuurlijk wel een pak centen, daar moet wel iets tegenover staan. Garandeert u ons (voor de komende x jaar) minstens een stop per uur op de dienst A-M-Z, zeven dagen per week, en ook nog minstens 1 P-trein van en naar Brussel op werkdagen?"
Infrabel: "Ho, maar daar hebben wij nix mee te maken, praat u eens met NMBS"
NMBS: "wij kunnen maar laten rijden wat we kunnen laten rijden, we kunnen niets garanderen, zeker niet op de middel- of lange termijn".

En (alweer) we dronken een glas, en we p___n een plas, en alles bleef zoals het was...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

De manier waarop de -geprivatiseerde- Japanse spoorwegmaatschappijen geld verdienen, maar ook bij het begin van de spoorwegen, in het VK of de VS, is/was net als projectontwikkelaar. Zij bouwden de spoorlijnen, maar zorgden ook de nieuwe voorsteden, en zelfs steden in het geval van de VS, daarmee verdienden ze hun investering terug, en met de bouw kwamen ook nieuwe potentiële reizigers die voor een permanente inkomensstroom zorgden.
Zover zou ik niet durven gaan, maar een groot station met winkelruimte brengt vaak net geld op. Dat was trouwens de achterliggende reden om de stations bij NMBS onder te brengen, als extra inkomensstroom.
En een mooi station is ook voor de spoorwegen een uithangbord, niet enkel voor de stad. Het zorgt niet enkel voor extra bezoekers aan de stad, maar bezoekers die ervoor kiezen om met de trein te komen. In sommige gevallen, zoals Antwerpen-Centraal of Liège-Guillemins, zelfs speciaal voor de stations komen. Ook de spoorwegen hebben er dus belang bij om hun publieke ruimte te verzorgen.
Ik kan niet ontkennen dat ik met enige afgunst kijk naar Nederland, waar menig station een knap station heeft gekregen, de laatste jaren, denk aan Rotterdam, maar ook Arnhem, Breda, Utrecht C... Je kan nooit de situatie helemaal vergelijken, maar de trend in België lijkt, na een paar decennia van spektakelarchitectuur die misschien een klein beetje overdreven was, totaal de andere richting uit te gaan, waarbij het vooral toch niet teveel geld mag kosten. Voor kleinere stations snap ik dat nog een beetje, maar voor de belangrijkere knooppuntstation...
Bij grote stationsprojecten, zoals Mechelen in Beweging, Project Gent-Sint-Pieters, etc, maken de stadsbesturen trouwens integraal deel uit van het project, en zijn zij het die vaak die de stationsomgeving financieren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Bij grote stationsprojecten, zoals Mechelen in Beweging, Project Gent-Sint-Pieters, etc, maken de stadsbesturen trouwens integraal deel uit van het project, en zijn zij het die vaak die de stationsomgeving financieren.
Dat is niet alleen bij de "grote" projecten, he: bv. ook bij de (relatief bescheiden, maar wel behoorlijk geslaagde) renovatie van de stationsomgeving van Haacht, een jaar of twee geleden, was er heel wat meer inbreng vanwege de gemeente dan vanwege "het spoor"...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

terechte opmerking, maar die grote projecten hebben natuurlijk een website die net iets makkelijker op te zoeken is.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: in stations

Bericht door desirootje »

Even ter zake, weet er iemand wat het idee is in Schellebelle? Men heeft daar 1 perron verhoogd (perron 1) terwijl perron 2-3 nog hetzelfde is als ervoor. De tunnel die men daar gebouwd heeft, heeft zelfs trappen naar boven en dan weer naar beneden, alsof ze bedoelt zijn voor een hoger perron dat er nog niet van gekomen is. Ik neem aan dat dit deels te maken heeft met hoe smal het perron is, maar kan iemand me zeggen of er plannen voor zijn en voor wanneer?
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: in stations

Bericht door TB_worden »

TimJ36 schreef: 06 mar 2023, 16:33
jan_olieslagers schreef: 06 mar 2023, 15:44 Bemerk ook dat ik niet vroeg om de wensen van het plaatselijk bestuur, wel om hun engagement oftewel verantwoordelijkheid. Wat erop neerkomt dat zij de keuzes maken - buiten het spoortechnische, uiteraard - en er ook de rekening voor betalen.
De rekening zal teruggekaatst worden in de vorm van een gebruiksvergoeding die door de NMBS betaald moeten worden aan de gemeenten. Ik vrees dat dit meer zal kosten dan dat het spoorbedrijf de stations zelf uitbaat.

Bovendien, er was toch iets als de NMBS Holding die zich met de stationsuitbating bezighield? Zij hebben van de stations ware ontmoetingsplekken gemaakt, concepten als Blue-bike uitgewerkt... Dit was een bloeiperiode voor de stations.
Ware ontmoetingsplaatsen voor de marginale onderlaag dan toch... De reizigers spoeden zich doorgaan zo snel mogelijk weg van het station.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: werken: in stations

Bericht door ovspotter_be »

Juist omdat hier niets is om te "ontmoeten"
In Zwitserland zijn de stations meestal heel erg geïntegreerd in het straatbeeld, je stapt er vaak van het voetpad zo het perron op, en er zijn ook meer of betere diensten dan hier in België.
Op vakantie in Zwitserland ben ik meermaals richting het station gewandeld zonder dat ik een trein moest nemen gewoon omdat er zich in het station een supermarkt bevind.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: in stations

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik vind dat men in Haacht ook de perrons had moeten verhogen. Volgens het plaatselijke dorpsmagazine van mijn thuisgemeente gaat men dit najaar eindelijk beginnen aan de vernieuwing van het station van Wezemaal...

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Lukas schreef: 06 mar 2023, 21:35 Hoi,

Ik vind dat men in Haacht ook de perrons had moeten verhogen. Volgens het plaatselijke dorpsmagazine van mijn thuisgemeente gaat men dit najaar eindelijk beginnen aan de vernieuwing van het station van Wezemaal...

Lukas
Inderdaad, na de tunnel aan de drielindenstraat en de nieuwe seininrichting op L35 krijgt Rotselaar ook nog nieuwe perrons en een tunnel aan de Langestraat. Zo'n verwennerij krijgen ze op weinig andere plaatsen in het land :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

:) inderdaad - in Haacht wacht men al jaren en jaren op de brug over het spoor. Maar ik meen me te herinneren dat Infrabel daarvoor de plannen EN de centen heeft gereedliggen, dat men alleen maar wacht op de Vlaamse Overheid, in casu AWV. Die blijkbaar heel andere prioriteiten heeft.

De perrons hebben daar weinig mee te maken, maar ik kan me toch wel voorstellen dat men liever afwacht tot men het ineens allemaal kan aanpakken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie