werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Ik betwijfel dat het in Leuven enkel om andere klinkers gaat, de overkappingen zijn nog altijd lek, om maar iets te zeggen, en er zijn nog zaken die niet af zijn, zoals de brug met de liften.
Precies. Het laatste stukje van de oude overkapping is nog maar een paar maanden geleden verdwenen (bij het seinhuis). Op de plaats van spoor C staan nog altijd een paar containers en boven de trappen naar de tunnel op spoor 1 (kant Brussel) staan npog steeds "tijdelijke" afdakken.
Een jaar of 10 geleden is op een aantal perrons de verharding vervangen en ik vermoed dat nu de rest nog wordt aangepakt.
Misschien is het station dan eindelijk af, bijna 20 jaar na de start van de werkzaamheden...

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Ik betwijfel dat het in Leuven enkel om andere klinkers gaat, de overkappingen zijn nog altijd lek, om maar iets te zeggen, en er zijn nog zaken die niet af zijn, zoals de brug met de liften.
Die brug wordt afgewerkt door stad Leuven, men is bezig aan een fietsrotonde die erop gaat aansluiten, vlak naast het huidige seinhuis.
Afbeelding
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Wat is er aan de gang in Vilvoorde? De 6 perronsporen zijn intact maar al de rest is opgebroken, met tijdelijke stootblokken. Het lijkt wel of er een bijkomende onderdoorgang wordt gemaakt?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Is bij mijn weten inderdaad het geval.

Artikel HLN
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox »

Inderdaad. Men is in Vilvoorde een nieuwe onderdoorgang aan het bouwen die iets breder gaat zijn dan de huidige onderdoorgang en mooi uitkomt op het 'busstation' dat er recent werd aangelegd. Eenmaal deze onderdoorgang af is zal men de bestaande onderdoorgang verbeteren en ook de perrons eindelijk vernieuwen.

Op SkyScraperCity wordt deze werf opgevolgd in deze topic.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: werken: in stations

Bericht door profke »

http://www.gva.be/cnt/blcva_02842403/ge ... on-in-lier
Lier - De NMBS schuift een nieuw stationsgebouw in Lier op de lange baan. Het huidige gebouw wordt namelijk gerenoveerd. Er komen ook liften om comfortabeler de perrons te bereiken.

De NMBS maakte haar plannen voor het treinstation in Lier gisteren bekend aan schepen van Mobiliteit Bert Wollants (N-VA). “Nog dit gaat de NMBS haar fietsenstalling overkappen en de autoparking met 101 plaatsen uitbreiden. Die extra parkeerplaatsen komen voor een deel op het Leopoldplein zelf, maar vooral tussen de parking Tramweglei en de sporen.”

“Op langere termijn, namelijk voor 2020, wil de NMBS het bouwvallige stationsgebouw renoveren en de perrons ophogen. De oude hangar links van het stationsgebouw maakt plaats voor een nieuwe onderdoorgang naar de verschillende perrons. Je zult dan elk perron met een lift kunnen bereiken. Het treinstation van Lier wordt dus eindelijk rolstoelvriendelijk.”

Waar de NMBS met geen woord over rept, zijn haar eerdere plannen om in Lier een volledig nieuw station te bouwen. Dat er een nieuwe, brede doorgang onder de sporen zou komen, kondigde de NMBS al in 2008 aan. "Of er op die plaats een nieuw stationsgebouw komt, staat nog niet vast: we zouden ook met ticketautomaten kunnen werken. Het huidige stationsgebouw krijgt eventueel een nieuwe bestemming, maar hierbij rekenen we op de inbreng van het stadsbestuur", zei woordvoerder Paul Van Aelst toen in uw krant.

Negen jaar later wordt over een eventueel nieuw stationsgebouw dus niet meer gesproken, over een andere functie voor het huidige stationsgebouw evenmin.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

In Vilvoorde gaat het wel vooruit: het eerste stuk van de nieuwe tunnel is klaar, althans de ruwbouw. Vanochtend had ik wat tijd te doden in Vilvoorde, doordat mijn S5 gecanceld was. Ik heb enkele zinnen gewisseld met een vriendelijke man met witte helm die kennelijk bij de werken betrokken is, hij vertelde me dat het gemakkelijke deel gedaan was... Nu moeten ze nog de sporen kruisen en dat zal blijkbaar gebeuren "met open sleuf" dus de sporen moeten onderbroken worden. De man sprak van sneldrogend beton waardoor de onderbreking slechts 36 uur zou moeten duren; maar hij vertelde ook dat diverse mogelijkheden nog bekeken en besproken worden. En het zou de bedoeling zijn om de luifel van spoor 1+2 te restaureren, goed nieuws vind ik dat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

En het gaat stevig vooruit in Vilvoorde, alsof men voor de zomervakantie nog een ferme tussensprint heeft ingezet. Wat er al gebouwd is van de nieuwe toegangstunnel is nu helemaal overdekt en het eerste van de oostelijke rangeersporen is daaroverheen al terug verbonden. Daarentegen is "spoor 6" onderbroken, er ligt een flinke kluit aarde+steenslag over, in het kader van de werken aan het perron van 5+6 - die zijn dan ook al aardig ingekort, voor de reizigers.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: werken: in stations

Bericht door apestaart »

In het stationsgebouw van Oostende is de wachtzaal al enig tijd bijna klaar en ook terug toegankelijk voor de reizigers maar er zijn echter nog geen zitbanken aanwezig.
Ook de toegangsdeuren zijn vervangen door automatische schuifdeuren.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: werken: in stations

Bericht door apestaart »

Het nieuwe station van Blankenberge is zo goed als klaar, ze is alleen nog niet in gebruik, ik hoop dan ook dat het niet zo lang zal duren. :D
Cipallieter

Re: werken: in stations

Bericht door Cipallieter »

Ik heb de indruk dat men in Lier begonnen is met het verwijderen van de niet-geëlektrificeerde zijsporen.
Cipallieter

Re: werken: in stations

Bericht door Cipallieter »

Ik moet mijn vorige bericht corrigeren en aanvullen.
De niet-geëlektrificeerde zijsporen in het station van Lier werden niet verwijderd maar vervangen.
Er werd ook een nieuwe wissel geplaatst ter vervanging van het exemplaar dat enkele jaren geleden verwijderd werd nadat het beschadigd was geraakt bij de ontsporing van een werktrein.
Blijkbaar zijn de werken in het station nog niet afgelopen want er werden ook 3 palen voor de bovenleiding geplaatst.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Men gaat in Lier sporen overdragen aan I-AM (dienst onderhoud van Infrabel) zodat ze meer werktreinen kunnen stationeren. Lier is zo met Vilvoorde één van de weinig stations met wijksporen die ontsnappen aan de massale opbraak van sporen.
Cipallieter

Re: werken: in stations

Bericht door Cipallieter »

Asterix schreef:Men gaat in Lier sporen overdragen aan I-AM (dienst onderhoud van Infrabel) zodat ze meer werktreinen kunnen stationeren. Lier is zo met Vilvoorde één van de weinig stations met wijksporen die ontsnappen aan de massale opbraak van sporen.
Ik dacht dat die LCI-antenne op termijn naar Muizen zou worden overgeheveld.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix »

Dat zal nog niet voor direct zijn. Volgens de meest recente plannen die ik ken, zou het LCI naar Aarschot gaan maar pas als blok 6 daar weg is. Muizen zou de uitvalsbasis worden voor Tuc Rail. Zij moeten volgend jaar weg uit Schaarbeek. Misschien zijn de plannen ondertussen alweer veranderd.
Plaats reactie