werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: werken: in stations

Bericht door ovspotter_be »

Antwerpen-Zuid krijgt een make-over, zie het volgende HLN-artikel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Dat is al een ouder artikel. Ze vermelden tegen 2023?? Is er dus al iets te zien van die werken is de vraag die in mij opkomt.
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Wout912 »

ovspotter_be schreef: 26 sep 2023, 21:24 Antwerpen-Zuid krijgt een make-over, zie het volgende HLN-artikel.
Alvast bedankt. Ik was dit artikel (uit 2020) ook al tegengekomen, dan zullen het dus deze werken zijn die nu zijn gestart.
Ik had wel gedacht dat de start van zo'n grootschalige renovatie met meer toeters en bellen zou worden aangekondigd. Op zijn minst met een actuele webpagina over de werkzaamheden, bijvoorbeeld. Nogmaals, het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik vind zoiets niet terug bij NMBS/Infrabel/Stad Antwerpen.
In ieder geval is het al positief dat de renovatie van deze onderkomen stopplaats nu eindelijk begonnen is.
Steven schreef: 26 sep 2023, 21:45 Dat is al een ouder artikel. Ze vermelden tegen 2023?? Is er dus al iets te zien van die werken is de vraag die in mij opkomt.

De werken zijn zeer recent (vermoedelijk dit weekend) opgestart. Zie mijn post op de vorige pagina van dit topic ;)
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Wout912 »

Wout912 schreef: 26 sep 2023, 22:51
ovspotter_be schreef: 26 sep 2023, 21:24 Antwerpen-Zuid krijgt een make-over, zie het volgende HLN-artikel.
Alvast bedankt. Ik was dit artikel (uit 2020) ook al tegengekomen, dan zullen het dus deze werken zijn die nu zijn gestart.
Ik had wel gedacht dat de start van zo'n grootschalige renovatie met meer toeters en bellen zou worden aangekondigd. Op zijn minst met een actuele webpagina over de werkzaamheden, bijvoorbeeld. Nogmaals, het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik vind zoiets niet terug bij NMBS/Infrabel/Stad Antwerpen.
In ieder geval is het al positief dat de renovatie van deze onderkomen stopplaats nu eindelijk begonnen is.
Steven schreef: 26 sep 2023, 21:45 Dat is al een ouder artikel. Ze vermelden tegen 2023?? Is er dus al iets te zien van die werken is de vraag die in mij opkomt.

De werken zijn zeer recent (vermoedelijk dit weekend) opgestart. Zie mijn post op de vorige pagina van dit topic ;)
Nog ter aanvulling: deze webpagina gaat over de hinder voor het verkeer ter hoogte van de stopplaats. Het geeft alvast een idee van de fasering van de werken: https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/wer ... uidstation .
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje »

Wout912 schreef: 26 sep 2023, 22:51 Ik had wel gedacht dat de start van zo'n grootschalige renovatie met meer toeters en bellen zou worden aangekondigd. Op zijn minst met een actuele webpagina over de werkzaamheden, bijvoorbeeld. Nogmaals, het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik vind zoiets niet terug bij NMBS/Infrabel/Stad Antwerpen.
In ieder geval is het al positief dat de renovatie van deze onderkomen stopplaats nu eindelijk begonnen is.
Tijdens de volle covid-lockdown in 2020 is dat in de media verschenen (maar mensen waren enkel bezig met covid...), herinner ik me. Ook de NMBS heeft daar een persbericht over gepubliceerd destijds: https://press.nmbs.be/nmbs-en-stad-antw ... erpen-zuid
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Wout912 »

trainlovertje schreef: 26 sep 2023, 23:40
Wout912 schreef: 26 sep 2023, 22:51 Ik had wel gedacht dat de start van zo'n grootschalige renovatie met meer toeters en bellen zou worden aangekondigd. Op zijn minst met een actuele webpagina over de werkzaamheden, bijvoorbeeld. Nogmaals, het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik vind zoiets niet terug bij NMBS/Infrabel/Stad Antwerpen.
In ieder geval is het al positief dat de renovatie van deze onderkomen stopplaats nu eindelijk begonnen is.
Tijdens de volle covid-lockdown in 2020 is dat in de media verschenen (maar mensen waren enkel bezig met covid...), herinner ik me. Ook de NMBS heeft daar een persbericht over gepubliceerd destijds: https://press.nmbs.be/nmbs-en-stad-antw ... erpen-zuid
Bedankt, dit persbericht was ik nog niet tegengekomen. Het dateert inderdaad ook uit 2020, vanuit dezelfde periode als het hierboven besproken HLN-artikel. Ook hier wordt qua termijn enkel gesproken over 'de periode 2022-2023'. Iets actueler rondom de huidige timing van de werken en de hinder voor de reizigers (lees: tijdelijk aangepaste looproute met ijzeren trap om de perrons te bereiken) lijkt niet meteen terug te vinden.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp »

Wout912 schreef: 26 sep 2023, 20:59 Aan de stopplaats Antwerpen-Zuid zijn zo te zien ingrijpende werkzaamheden begonnen. Aan de westkant van de stopplaats ('kant Kennedytunnel') is een gedeelte van de perrons afgesloten. Het overgebleven deel van de perrons is nu te bereiken via een tijdelijke voetgangers- (en fietsers?)brug, die parallel met de huidige brug werd aangelegd zo'n honderd meter verder richting Antwerpen-Berchem. Via een ijzeren trap kunnen de reizigers de perrons betreden.
Door de werkzaamheden is de bruikbare lengte van de perrons uiteraard afgenomen. In alle stations op de lijn is een speciale omroep te horen dat reizigers voor Antwerpen-Zuid telkens in de eerste vier rijtuigen van de trein moeten instappen.

Het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik kan online niet direct terugvinden welke werken men er precies aan het uitvoeren is. Zouden er eindelijk werkende roltrappen naar de perrons komen? Of zelfs liften?

Is er toevallig iemand die meer informatie heeft over deze werkzaamheden, en over de duurtijd ervan? Als ik kijk naar de tijdelijke brug die werd aangelegd, lijkt het me niet iets dat van vandaag op morgen klaar zal zijn.
https://www.degroteverbinding.be/nl/pro ... -zuid/over
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: werken: in stations

Bericht door Daviddb »

De werkzaamheden voor de vernieuwing van Antwerpen-Zuid werden eveneens (met timing) vermeld in de aankodiging van het vervoersplan 2023-2026.
Terug te vinden via volgende link op de website van NMBS:
https://www.belgiantrain.be/-/media/cor ... 282D94865E
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 23 sep 2023, 15:46 De bedoeling daarvan is (of was?) een van de triestigste hoofdstukken uit het grote blunderboek der grensoverschrijdende verbindingen, wat mij betreft: een trein komend uit Maastricht en Eijsden zou daar uitwijken zonder reizigers. Anders gezegd zorgt de Drielandentrein (op een dag...) voor de doorgaande verbinding naar Luik, wordt een van de treinen die nu beperkt zijn tot Maastricht Randwyck doorgetrokken tot Eijsden om daar ook een halfuurdienst te kunnen bieden, alleen is er geen infrastructuur om daar te keren en wordt er dus doorgereden tot Visé, waar wel de nodige infrastructuur aanwezig is. Van enige wil om ook reizigers mee te nemen tot Visé (laat staan aan te sluiten op de Belgische S-trein die daar z'n eindpunt zou krijgen) is kennelijk geen sprake [...]
Arriva wil graag 2x per uur naar Luik en zo lang dat niet kan dan tenminste tot Eijsden. Inderdaad met kopmaken in Visé. Arriva kreeg echter van de NMBS te horen dat daar geen ruimte voor was dus komt er voorlopig ook geen halfuurdienst tot Eijsden. De NMBS plande tegelijkertijd wel een extra S-trein naar Visé, die overigens amper ergens op aansluit. Ik krijg de indruk dat de samenwerking daar niet helemaal lekker loopt, en de reiziger daardoor nog lang op aangekondigde verbeteringen mag wachten.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: in stations

Bericht door 260689 »

In station Diest zijn ze aan het werken aan perron 1. Hierdoor is de perronlengte met de helft ingekort.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: in stations

Bericht door Lukas »

Hoi,

260689,

Dan ben ik blij te horen dat de vernieuwing van de perrons in Diest begonnen is. Eind dit jaar starten er ook werken in Wezemaal waarbij er een tunnel en brug worden gebouwd.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: in stations

Bericht door 260689 »

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: in stations

Bericht door overweg13 »

Weet iemand eigenlijk wat er gebeurd is in Brussel-Zuid? Blijkbaar zijn er zware problemen met afschaffing van de S15xx tussen Edingen en Schaarbeek, en de halvering van het aantal IC's tussen Brussel en Antwerpen tot gevolg. De problemen zouden pas opgelost zijn op 17.10!
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: in stations

Bericht door FLV-FGSP »

Iets met instortingsgevaar ter hoogte van Brussel-Zuid
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: in stations

Bericht door Klassiekje »

Vallende brokstukken van het oude Fonsnygebouw waardoor spoor 20 & 21 niet beschikbaar zijn uit veiligheidsredenen.
Plaats reactie