werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

ovspotter_be schreef: 06 mar 2023, 20:57 Juist omdat hier niets is om te "ontmoeten"
In Zwitserland zijn de stations meestal heel erg geïntegreerd in het straatbeeld, je stapt er vaak van het voetpad zo het perron op, en er zijn ook meer of betere diensten dan hier in België.
Op vakantie in Zwitserland ben ik meermaals richting het station gewandeld zonder dat ik een trein moest nemen gewoon omdat er zich in het station een supermarkt bevind.
Een kruidenier, een wassalon, een plaats waar je je afgedankte apparaten kan deponeren of een kopieercentrum, het zijn allemaal zaken die de buurt ten goede komen en het station beter zou integreren in het stedelijk weefsel. Het is iets wat de NMBS zelf zou moeten uitbaten anders dan voortdurend concessies uit te schrijven die alleen maar resulteren in de zoveelste broodjes- of koffiespeciaalzaak...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 07 mar 2023, 01:04 Een kruidenier, een wassalon, een plaats waar je je afgedankte apparaten kan deponeren of een kopieercentrum, het zijn allemaal zaken die de buurt ten goede komen en het station beter zou integreren in het stedelijk weefsel. Het is iets wat de NMBS zelf zou moeten uitbaten anders dan voortdurend concessies uit te schrijven die alleen maar resulteren in de zoveelste broodjes- of koffiespeciaalzaak...
Kopieercentra en wassalons zijn echt geen zaken die de overheid moet doen. Gewoon concessies veilen in aangename stations is de enige manier om zoiets te regelen hoor. Passagiers vervoeren is een rol voor de overheid, kleren wassen niet :wink:
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 07 mar 2023, 01:24 Kopieercentra en wassalons zijn echt geen zaken die de overheid moet doen.
De Nederlandse Spoorwegen baten daarentegen wel eigen stationsformules uit: Kiosk, de StationsHuiskamer, Julia's. Ze zijn franchisenemer van Albert Heijn To Go en vroeger zelfs HEMA en Rituals.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 07 mar 2023, 12:08
Shrek schreef: 07 mar 2023, 01:24 Kopieercentra en wassalons zijn echt geen zaken die de overheid moet doen.
De Nederlandse Spoorwegen baten daarentegen wel eigen stationsformules uit: Kiosk, de StationsHuiskamer, Julia's. Ze zijn franchisenemer van Albert Heijn To Go en vroeger zelfs HEMA en Rituals.
En is er enige indicatie dat dat dan beter is dan hoe het hier loopt?
Als je trouwens Belgische stations vergelijkt met Nederlandse stations met gelijkaardige reizigersaantallen vind ik niet dat wij moeten onderdoen. Uiteraard is er in Utrecht en Rotterdam veel meer aanbod, maar daar passeren zoveel meer reizigers dan in eender welk Belgisch station dat elk initiatief veel sneller rendabel is.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: werken: in stations

Bericht door Rww »

Tot een een jaar of 5 geleden keerde NS jaarlijks een dividend uit ter waarde 200 miljoen en eens in de 10 jaar een megadividend, laatste keer van 4 miljard.


Daarmee was het samen met schiphol het meest winstgevende staatsdeelneming.


Dat komt niet allemaal uit HRN maar voornamelijk van stationexploitatie en vastgoed posities.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek »

Rww schreef: 09 mar 2023, 17:27 Tot een een jaar of 5 geleden keerde NS jaarlijks een dividend uit ter waarde 200 miljoen en eens in de 10 jaar een megadividend, laatste keer van 4 miljard.


Daarmee was het samen met schiphol het meest winstgevende staatsdeelneming.


Dat komt niet allemaal uit HRN maar voornamelijk van stationexploitatie en vastgoed posities.
Dat kan allemaal wel zijn, maar dat wil helemaal niets zeggen over hoe je een station best uitrust. Ik weet dat ik het tot treurens toe moet herhalen, maar de enige reden dat de Nederlandse spoorwegen een veel beter aanbod hebben qua treinen en stations en bovendien per reiziger minder kosten is omdat de bevolkingsdichtheid er een pak groter is dan bij ons. Meer reizigers per trein, per lijn en per station. Dan is het gewoon veel gemakkelijker om winst te maken. Moest België dezelfde bevolkingsdichtheid hebben ging het hier mintens even goed als bij de noorderburen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

[ excuus om van het onderwerp af te dwalen ]:
Dat van het verschil in bevolkingsdichtheid leek me onwaarschijnlijk, maar blijkt te kloppen: en.wikipedia geeft 520 inwoners per vierkante kilometer voor Nederland, tegen 376 voor Belgie. Dat is zowat 38% meer! Maar als men eens naar "Vlaanderen" kijkt, dan ziet men 488 inwoners per vierkante kilometer, dat scheelt al een pak minder. Het is vooral Wallonie dat dunnetjes bevolkt is - wat een luxe!

Mij lijkt het dat Nederland vooral voordeel put uit zijn veel betere ruimtelijke ordening, er zit daar veel meer bevolking geconcentreerd in woonkernen die, niet toevallig natuurlijk, goed bediend worden door het openbaar vervoer. In Vlaanderen met zijn eindeloze lintbebouwing is dat een pak moeilijker. En de boerentram, die de lintbewoners perfect bediende, heeft men men groot entoesiasme afgeschaft in de gloriejaren van koning auto, pakweg 1960-1970.

Fazit: inderdaad, de vergelijking BE<->NL loopt scheef, zelfs VL<->NL valt niet te vergelijken. Helaas.

En voor wie zo graag de stations zag als miniatuurwinkelcentra: ga maar eens kijken in Temse, of in Weerde, of in Kortenberg. Die stations - en ze lijken mij redelijk typische voorbeelden - liggen aan de rand van de bebouwde kom, het potentieel is daar erg beperkt voor winkels. De taverne-restaurant in het oude station van Weerde is nog de minst ongelukkige oplossing, en lijkt ook best te werken.

Als er dan al eens een station echt in het centrum ligt, Puurs bv., dan zijn alle mogelijke diensten reeds netjes aanwezig: frituur, pizzeria, kopieercentrum annex gazettenwinkel, droogkuis, noem maar op; en er is ook niet echt plaats in het station om wat winkeltjes of kraampjes of loketten bij te maken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

Klassiekje schreef: 04 mar 2023, 10:10 De nationale perrons in Brussel-Zuid zijn pure armoede hoor.
Misschien als men binnenkort vanuit de ivoren/glazen toren aan de Fonsnylaan kan neerkijken op de staat ervan zal er iets bewegen.
Alhoewel.
Er is al veel protest rond die ivoren toren, en ik kan alleen maar beamen dat zo'n grote mastodont niet thuishoort in de Zuidwijk. Er is dringend participatie nodig vanuit de buurt. BRAL en andere organisaties gaan in beroep tegen de vergunning.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Daar ben ik het principieel mee oneens. Net in de buurt van een van de Brusselse hoofdstations lijkt mij een uitstekende plaats voor hoogbouw. Je kan discussiëren over de architectuur, een saaie glazen balk (bovenop het bestaande gebouw) kan ongetwijfeld beter, maar eerlijk, als het aan Bral en co ligt, dan werd er niets hoger dan 3 verdiepingen gebouwd, want Brussel is blijkbaar een dorp.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

[ gekruist met @groentje - niet voor het eerst lijken onze violen gelijk gestemd te zijn :) ]

Da's toch belachelijk? Hoger dan de Pensioentoren zal het ding wel niet worden zeker? Er is daar al volop hoogbouw, eentje meer of minder zal de zaak niet maken. Trouwens als woonbuurt is het daar volstrekt niet aantrekkelijk, en dat gaat niet echt veranderen op 1-2-3. Dus laat er daar maar een soort mini-Manhattan groeien, ik kan niet begrijpen wat daar verkeerd aan kan zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

We moeten ook niet de populariteit onderschatten van tijds- en plaatsonafhankelijk werken. Heeft NMBS zoveel kantoorruimte wel nodig? Kan ze haar bestaande patrimonium niet beter benutten? Verschillende overheidsdiensten en bedrijven als Proximus zetten in op werken dicht bij huis met satellietkantoren in de provinciesteden.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Kantoorruimte op zo'n toplocatie zal altijd gebruikers hebben. Is het niet het spoorbedrijf zelf dan kunnen ze nog altijd delen verhuren. Wel graag akkoord dat er een algemene tendens is naar decentralisatie van kantoorjobs, en sedert Corona is ook thuiswerken ingeburgerd, en zal dat wel blijven, in zekere mate - maar het is al langer geweten dat onze spoorbedrijven niet aan de spits van de vooruitgang lopen ;)

Trouwens, ze zullen hun rekening wel gemaakt hebben, zeker? Er zijn echt geen investeringsbudgetten op overschot, tenslotte, iedere euro zal wel een paar worden omgekeerd vooraleer de uitgave wordt goedgekeurd op de diverse niveaus.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 10 mar 2023, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 10 mar 2023, 16:33 Trouwens, ze zullen hun rekening wel gemaakt hebben, zeker?
Jasper-Eyers is een heel gekend ontwerpbureau, niet de minste. Maar of het altijd de juiste keuze is? Zie hier.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers »

Het gekozen architectenteam of -bureau heeft zich aan een lastenboek te houden: zoveel oppervlakte kantoren, zoveel winkelruimte, zoveel dit, zoveel dat. Het is die rekening die de opdrachtgever te maken heeft, en ik heb er nog steeds alle vertrouwen in dat ze wel weten wat ze berekend hebben.

Het artikel over het architectenbureau vertelt dat ze vooral goed zijn in het opbouwen en onderhouden van relaties, en daaraan hun grote succes te danken hebben; ik lees daar echter niets over mislukte projecten, of over het niet-nakomen van contractuele verplichtingen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: in stations

Bericht door 260689 »

Stations gelijk Brugge/Sint-Niklaas/ ..... Dat is voor mij goed. Moderne look en gelijkend. Voor grotere station mag het inderdaad wat meer zijn. Maar een uniforme look is denk wel het beste!
Plaats reactie