werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1407
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06
Locatie: Boom , België

Re: werken: in stations

Bericht door msts.be » 11 mar 2019, 19:49

Ging men trouwens Ottignies niet helemaal verbouwen in het kader van het GEN ? Ik dacht dat er snelle wissels (90 km/u) tussen L139 en L161 gingen komen voor doorrijdende goederentreinen, en ook heel het rooster op de schop ging (mede voor het GEN en de nieuwe Desiro-werkplaats) ?
Afbeelding


profke
Berichten: 565
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: werken: in stations

Bericht door profke » 01 apr 2019, 16:32

Weet er iemand wat men in Antwerpen Berchem aan het doen is? Het lijkt erop dat men kabelgoten aan de daken gaat ophangen, maar de manier waarop de afwerking gebeurt is nogal vreemd. Het zou dus ook iets anders kunnen zijn

Zwoopaman
Berichten: 52
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: werken: in stations

Bericht door Zwoopaman » 01 apr 2019, 16:35

profke schreef:
01 apr 2019, 16:32
Weet er iemand wat men in Antwerpen Berchem aan het doen is? Het lijkt erop dat men kabelgoten aan de daken gaat ophangen, maar de manier waarop de afwerking gebeurt is nogal vreemd. Het zou dus ook iets anders kunnen zijn
Het zou voor de bekabeling van nieuwe verlichting zijn.

Jan-Mark
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: werken: in stations

Bericht door Jan-Mark » 01 apr 2019, 16:37

In Flémalle-Haute wordt perron 1 vernieuwd en verhoogd.

Gebruikersavatar
Glodenox
Berichten: 522
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door Glodenox » 02 apr 2019, 15:11

In Vilvoorde is men ondertussen nog altijd langzaam aan het verderwerken aan de nieuwe onderdoorgang. Men zit nu ter hoogte van perron 3 & 4. Men moet nog onder spoor 1 tot 3 en het perron van spoor 1 & 2 passeren.

Ik zie er wel zeer vaak activiteit, dus ik denk gewoon dat het de gebruikte bouwmethode is die ervoor zorgt dat het zo traag gaat.

Gerrieberrie
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: werken: in stations

Bericht door Gerrieberrie » 07 apr 2019, 04:04

In Brussel Zuid is de bewegwijzering op de perrons en in de gangen (deels) vervangen door een meer overzichtelijke vorm, identiek aan de stijl die gebruikt is in Brussel Noord. Ook de station-naamborden zijn allemaal vernieuwd.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6053
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje » 07 apr 2019, 14:48

Gerrieberrie schreef:
07 apr 2019, 04:04
In Brussel Zuid is de bewegwijzering op de perrons en in de gangen (deels) vervangen door een meer overzichtelijke vorm, identiek aan de stijl die gebruikt is in Brussel Noord. Ook de station-naamborden zijn allemaal vernieuwd.
En het ziet inderdaad best goed uit.
Bijlagen
WP_20190402_21_23_31_Pro.jpg

trein92
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: werken: in stations

Bericht door trein92 » 16 apr 2019, 15:53

Iemand die weet waarom de werken aan station Hasselt al twee maanden stil liggen?
Een eerste fase (toegang vernieuwen) zou normaal eind januari gedaan moeten zijn, maar dat is verre van het geval.

Aansluitend zouden ze aan de perrons beginnen, maar ook niets van te zien. Lijkt weer een werk van 10 jaar te worden (voor dan nog niet eens een deftige renovatie) :cry:

Hier een reportage van TV Limburg

https://www.tvl.be/nieuws/station-hasse ... -bij-74385

trein92
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: werken: in stations

Bericht door trein92 » 17 apr 2019, 15:21

trein92 schreef:
16 apr 2019, 15:53
Iemand die weet waarom de werken aan station Hasselt al twee maanden stil liggen?
Een eerste fase (toegang vernieuwen) zou normaal eind januari gedaan moeten zijn, maar dat is verre van het geval.

Aansluitend zouden ze aan de perrons beginnen, maar ook niets van te zien. Lijkt weer een werk van 10 jaar te worden (voor dan nog niet eens een deftige renovatie) :cry:

Hier een reportage van TV Limburg

https://www.tvl.be/nieuws/station-hasse ... -bij-74385
Hierbij een recentere reportage. Minister Bellot zegt dat de stalen overkapping nog niet klaar is. Weer een voorbeeld van waar het misloopt bij dit bedrijf.
https://www.tvl.be/nieuws/werken-aan-ac ... g-op-76707

Gerrieberrie
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: werken: in stations

Bericht door Gerrieberrie » 24 mei 2019, 00:45

Hallo,

Blijkbaar is de NMBS van plan het type nieuwe signalisatie gebruikt in Brussel Zuid en Noord door te trekken naar alle stations in België. Is dit geen onnodige (miljoenen) operatie? Of zal dit incrementeel gebeuren wanneer een station aan renovatie toe is?

Bron: https://bx1.be/news/sncb-nouvelle-signa ... lles-midi/

dentheo
Berichten: 7703
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo » 24 mei 2019, 14:53

groentje schreef:
07 apr 2019, 14:48
Gerrieberrie schreef:
07 apr 2019, 04:04
In Brussel Zuid is de bewegwijzering op de perrons en in de gangen (deels) vervangen door een meer overzichtelijke vorm, identiek aan de stijl die gebruikt is in Brussel Noord. Ook de station-naamborden zijn allemaal vernieuwd.
En het ziet inderdaad best goed uit.
Ik herinner mij alleen dat ik ooit de metro zocht en dat was best "moeilijk".
Kan het zijn dat ik eerst buiten moest, en dan pas metrologo vond ?
Boven de trap van het perron stond wel veel van SNCF enzo, dat lijkt nu weg ?
Theo
Groeten vanop de Heide

BlackEagle
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: werken: in stations

Bericht door BlackEagle » 24 mei 2019, 20:10

Gerrieberrie schreef:
24 mei 2019, 00:45
Hallo,

Blijkbaar is de NMBS van plan het type nieuwe signalisatie gebruikt in Brussel Zuid en Noord door te trekken naar alle stations in België. Is dit geen onnodige (miljoenen) operatie? Of zal dit incrementeel gebeuren wanneer een station aan renovatie toe is?

Bron: https://bx1.be/news/sncb-nouvelle-signa ... lles-midi/
In het filmpje wordt gezegd dat men het in de twintig grootste stations gaat uitrollen, en in elk station dat men gaat renoveren. In Chaudfontaine zou deze signalisatie ook al staan.

CursorX
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: in stations

Bericht door CursorX » 24 mei 2019, 21:57

BlackEagle schreef:
24 mei 2019, 20:10
Gerrieberrie schreef:
24 mei 2019, 00:45
Hallo,

Blijkbaar is de NMBS van plan het type nieuwe signalisatie gebruikt in Brussel Zuid en Noord door te trekken naar alle stations in België. Is dit geen onnodige (miljoenen) operatie? Of zal dit incrementeel gebeuren wanneer een station aan renovatie toe is?

Bron: https://bx1.be/news/sncb-nouvelle-signa ... lles-midi/
In het filmpje wordt gezegd dat men het in de twintig grootste stations gaat uitrollen, en in elk station dat men gaat renoveren. In Chaudfontaine zou deze signalisatie ook al staan.
Klopt, daar staat ze ook al.
In Oostende gedeeltelijk. Ik vind ze alvast een pak duidelijker dan de vorige signalisatie.

dentheo
Berichten: 7703
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo » 25 mei 2019, 10:33

Ik hoop echter dat men de plaats en de geboden informatie ook kritisch bekijkt.
Omdat het er nu "niet" hangt wil niet zeggen dat het niet nuttig is en omgekeerd.
En NIET uit het oogpunt van "pendelaars" die weten het wel.

Voor Antwerpen Centraal heb ik nog wel een paar tips dit nadat ik een Japanse familie hun bagage naar beneden zag slepen naar 23-24 over de vaste trap .
Waarom ? De wijzer (23-24) hing (hangt) aan de linkerzijde waar de roltrap naar boven komt en men alleen te voet naar beneden kan.
Duidelijk uitgeknobbeld op een tekentafel.
Theo
Groeten vanop de Heide

Ruben
Berichten: 299
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: werken: in stations

Bericht door Ruben » 27 mei 2019, 17:32

Er is inderdaad redelijk wat onnodige info weggehaald, zoals Thalyslogo's. Uiteindelijk is een perronnummer voor die treinen ook voldoende.

Toch twee opmerkingen:
- Voor uitgangen bestaat er een internationaal erkend pictogram. Dat werd tot nu toe gebruikt, maar is nu vervangen door een eigen ontwerp.
- De Brusselse metro heeft ook een algemeen gebruikt logo: een dikke witte M in een blauwe rechthoek met ronde hoeken. Hier werd gekozen voor een gewone witte M op de algemene groene achtergrond van het bord.
Voor dergelijke logo's vind ik dat men toch beter de algemeen bruikbare gebruikt in plaats van per se zelf origineel te willen zijn.

Plaats reactie