Pagina 36 van 68

Re: werken: in stations

Geplaatst: 27 mei 2019, 22:49
door Glodenox
Als je wilt kijken wat er internationaal gekend is kan je best naar luchthavens kijken en daar gebruikt men meestal tekst voor de uitgang omdat er te veel verschillen blijken te zijn. Sommige van die symbolen zijn internationaal gezien eigenlijk veel minder gekend dan we wel zouden denken. Je zou verwachten dat die zaken ondertussen al lang onderzocht en uitgeklaard zijn, maar het blijkt nog altijd een zeer variabel iets te zijn naarmate men meer nationaliteiten aanspreekt. Soms spreekt men reizigers uit bepaalde landen aan om te vragen welke symbolen zij het meest duidelijk vinden voor een bepaald doel en dan blijkt dat sommige symbolen iets anders betekenen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 03 jul 2019, 18:54
door Gerrieberrie
Het ziet er dan toch naar uit dat er een kwalitatieve oplossing komt voor het Gent-Sint-Pieters Light debacle. De overige niet-gerenoveerde perrons én sporen zullen volledig overkapt worden op een manier die aansluit bij de architecturale stijl van het reeds afgewerkte stationsdeel. Krijgen we een overkapping in de stijl van het station in Oostende? Misschien een grote platte overkapping, zoals architect Xaveer De Geyter dat reeds in 1999 visualiseerde in zijn visie voor de renovatie van het station?

LINK NAAR ARTIKEL: https://www.demorgen.be/nieuws/oplossin ... zYNsaGkmmE
Visie van architect Xaveer De Geyter uit 1999 over de toekomst van het station Gent-Sint-Pieters ( Copyright Xaveer De Geyter)
Visie van architect Xaveer De Geyter uit 1999 over de toekomst van het station Gent-Sint-Pieters ( Copyright Xaveer De Geyter)

Re: werken: in stations

Geplaatst: 04 jul 2019, 03:19
door Shrek
Dus het basisidee van de hele renovatie -een grote ruimte onder de sporen- wordt volledig verlaten en de huidige (te smalle) tunnel blijven de enige doorgangen onder sporen 1-8?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 04 jul 2019, 14:25
door Gerrieberrie
Shrek schreef: 04 jul 2019, 03:19 Dus het basisidee van de hele renovatie -een grote ruimte onder de sporen- wordt volledig verlaten en de huidige (te smalle) tunnel blijven de enige doorgangen onder sporen 1-8?
Nee, er wordt enkel een goedkopere en eenvoudigere overkapping geplaatst, die wél de sporen overkapt en architecturaal aansluit bij fase 1. Ik vermoed dat ze nog steeds zwevende spoorbakken voor sporen 1-8 zullen maken, zij het nog steeds met minder glazen vloeren dan sporen 9-12.

Het goede nieuws dat we hier waarschijnlijk uit moeten onthouden is het feit dat Gent-Sint-Pieters geen architecturaal gedrocht gaat worden zoals Brussel Zuid waar enkel de HST terminal afgewerkt is.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 04 jul 2019, 15:56
door Asterix
Volgens Het Nieuwsblad wordt er wel degelijk ook op de ondergrondse ruimte bespaard. Het gaat hier weer om staaltje typisch Belgisch amateurisme: oneindig slabakken om dan finaal een bric-à-brac-rommeltje af te leveren.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 04 jul 2019, 17:29
door Gerrieberrie
Asterix schreef: 04 jul 2019, 15:56 Volgens Het Nieuwsblad wordt er wel degelijk ook op de ondergrondse ruimte bespaard. Het gaat hier weer om staaltje typisch Belgisch amateurisme: oneindig slabakken om dan finaal een bric-à-brac-rommeltje af te leveren.
Dat waren de "Light-plannen" die in 2018 werden voorgesteld, en ik wist eigenlijk niet dat ze van plan waren te besparen op die zwevende spoorbakken. Schandalige situatie eigenlijk. Ik hoop dat ze dit herbekeken hebben met deze planwijziging, maar we zullen wel zien. De NMBS had namelijk beloofd niet te besparen op het concept van het "intermodale station" waarbij alle transportmiddelen naadloos op mekaar overgaan. Zonder die open ruimte kan men dat toch onmogelijk realiseren

Re: werken: in stations

Geplaatst: 03 okt 2019, 09:10
door Paul
In Willebroek zag ik vanmorgen op spoor 3 twee werktreinen van Infrabel staan, met daarop onder meer wissels op betonnen dwarsliggers gemonteerd. Iemand enig idee waarvoor dat is?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 12 okt 2019, 12:03
door Asterix
Station krijgt opknapbeurt

Het Leuvense station wordt momenteel onder handen genomen door de NMBS. Het glazen dak werd, na 5 jaar, voor het eerst gepoetst. Maar veel belangrijker: het probleem met de liften is opgelost. Door een constructiefout waren de liftdeuren te zwaar, waardoor de lift regelmatig defect was. De firma werd in gebreke gesteld en verstevigde de deuren, waardoor het probleem opgelost is. Tenslotte worden de 45-jaar oude roltrappen vervangen. De laatste jaren laten ze het heel vaak afweten, waardoor een vervanging zich opdrong.

Afbeelding
Bron

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Geplaatst: 03 feb 2020, 17:06
door ostbahnhof
Wissel is gelegd in Mechelen van het oude spoor 10 naar het nieuwe spoor 10. (denk toch dat het terug spoor 10 wordt en geen 12 en 11) Kant Nekkerspoel

Re: werken: materieel en alle kleine of grote aanpassingen.

Geplaatst: 03 feb 2020, 17:21
door Shrek
ostbahnhof schreef:Wissel is gelegd in Mechelen van het oude spoor 10 naar het nieuwe spoor 10. (denk toch dat het terug spoor 10 wordt en geen 12 en 11) Kant Nekkerspoel
Er komen wedegelijk 2 perrons bij hoor. Spoor 12 wordt het spoor voor alle treinen naar de luchthaven.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 06 feb 2020, 11:39
door Klassiekje
Weet er iemand wat er in Ciney staat te gebeuren? Men heeft op dit moment de oude bundelsporen alsook spoor 4 uitgebroken. Het ziet er naar uit dat het een volledige modernisering is van zowel sporen als bovenleiding als signalisatie. Maar komt er ook een nieuwe bundel? Wordt het volledige station vernieuwd of zelfs uitgebreid/verplaatst?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 06 feb 2020, 12:29
door trainlovertje
Klassiekje schreef: 06 feb 2020, 11:39 Weet er iemand wat er in Ciney staat te gebeuren? Men heeft op dit moment de oude bundelsporen alsook spoor 4 uitgebroken. Het ziet er naar uit dat het een volledige modernisering is van zowel sporen als bovenleiding als signalisatie. Maar komt er ook een nieuwe bundel? Wordt het volledige station vernieuwd of zelfs uitgebreid/verplaatst?
Hetzelfde als in Marbehan momenteel: alle sporen, bovenleidingen en perrons worden vernieuwd in functie van de modernisering van as 3. Zie https://infrabel.be/nl/project/modernis ... uxemburg-3 Wat er exact van de bundels gaat teruggebouwd worden, kan ik niet zeggen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 06 feb 2020, 14:08
door Jan-Mark
Op termijn zou op de plek van de uitgebroken faisceau een eigen PFT-station moeten verrijzen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 07 feb 2020, 11:16
door Klassiekje
trainlovertje schreef: 06 feb 2020, 12:29
Klassiekje schreef: 06 feb 2020, 11:39 Weet er iemand wat er in Ciney staat te gebeuren? Men heeft op dit moment de oude bundelsporen alsook spoor 4 uitgebroken. Het ziet er naar uit dat het een volledige modernisering is van zowel sporen als bovenleiding als signalisatie. Maar komt er ook een nieuwe bundel? Wordt het volledige station vernieuwd of zelfs uitgebreid/verplaatst?
Hetzelfde als in Marbehan momenteel: alle sporen, bovenleidingen en perrons worden vernieuwd in functie van de modernisering van as 3. Zie https://infrabel.be/nl/project/modernis ... uxemburg-3 Wat er exact van de bundels gaat teruggebouwd worden, kan ik niet zeggen.
Ik vermoedde dat het iets ingrijpender ging zijn met bv. een verplaatsing van de perrons. Maar aangezien er nergens echt plannen te vinden zijn.. . Een verlenging zal er sowieso wel komen veronderstel ik.

Dat er een aansluiting/station voor de CFB zou blijven bestaan/komen zou natuurlijk heel mooi zijn.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 09 feb 2020, 11:47
door TreinfanNL
Als ik het goed begrijp ziet het er dan nu zo uit: links is oud en rechts is nieuw.