Pagina 53 van 69

Re: werken: in stations

Geplaatst: 12 mar 2022, 12:45
door trainlovertje
Ter hoogte van station Schaarbeek is lijn 36N voor een stuk opgebroken op de graafwerken voor de nieuwe voetgangerstunnel uit te voeren. 't Zag er allemaal vrij spectaculair uit vanuit de trein. Verderop dezelfde lijn richting Brussel-Noord werden eveneens een aantal wissels vervangen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 15 mar 2022, 21:30
door Lukas
Hoi,

Vandaag werd op [url]www.robtv.be[url] gemeld dat het station in Tienen eindelijk gerestaureerd gaat worden. Ook perron 2 en 3 gaat eindelijk gemoderniseerd worden.

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat het daar zo lang duurt. Het station van Aalter was op 1,5 jaar gemoderniseerd...Dit station was in een betere staat dan Tienen...

Lukas

Re: werken: in stations

Geplaatst: 15 mar 2022, 21:44
door Shrek
Lukas schreef: 15 mar 2022, 21:30 Hoi,

Vandaag werd op [url]www.robtv.be[url] gemeld dat het station in Tienen eindelijk gerestaureerd gaat worden. Ook perron 2 en 3 gaat eindelijk gemoderniseerd worden.

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat het daar zo lang duurt. Het station van Aalter was op 1,5 jaar gemoderniseerd...Dit station was in een betere staat dan Tienen...

Lukas
Aalter zat in het project 4sporen Gent-Brugge, waarvoor er budget voorzien is, dat kon dus sneller gaan.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 15 mar 2022, 21:52
door rvdborgt
Lukas schreef: 15 mar 2022, 21:30 Vandaag werd op [url]www.robtv.be[url] gemeld dat het station in Tienen eindelijk gerestaureerd gaat worden. Ook perron 2 en 3 gaat eindelijk gemoderniseerd worden.

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat het daar zo lang duurt. Het station van Aalter was op 1,5 jaar gemoderniseerd...Dit station was in een betere staat dan Tienen...
Is in Tienen niet alles misgegaan wat ook maar mis kon gaan? Ik meen dat er o.a. verschillende aanbestedingen overgedaan moesten worden omdat de aannemer failliet ging.
Niettemin duurt het al wel heel lang, volgens mij al minstens 15 jaar.

Groetjes,
Rian

Re: werken: in stations

Geplaatst: 15 mar 2022, 22:02
door Klassiekje
Het toppunt in Tienen is dat alle treinen richting Leuven over een compleet nutteloze wissel van 40 moeten gaan :roll:

Re: werken: in stations

Geplaatst: 15 mar 2022, 22:32
door trainlovertje
rvdborgt schreef: 15 mar 2022, 21:52
Lukas schreef: 15 mar 2022, 21:30 Vandaag werd op [url]www.robtv.be[url] gemeld dat het station in Tienen eindelijk gerestaureerd gaat worden. Ook perron 2 en 3 gaat eindelijk gemoderniseerd worden.

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat het daar zo lang duurt. Het station van Aalter was op 1,5 jaar gemoderniseerd...Dit station was in een betere staat dan Tienen...
Is in Tienen niet alles misgegaan wat ook maar mis kon gaan? Ik meen dat er o.a. verschillende aanbestedingen overgedaan moesten worden omdat de aannemer failliet ging.
Niettemin duurt het al wel heel lang, volgens mij al minstens 15 jaar.

Groetjes,
Rian
2012 of 2013 is men met de eerste kleine karweitjes begonnen, dacht ik. Eind 2013 heeft men spoor 2 uitgebroken, dat was de eerste grote zichtbare verandering

Re: werken: in stations

Geplaatst: 15 mar 2022, 22:34
door trainlovertje
Klassiekje schreef: 15 mar 2022, 22:02 Het toppunt in Tienen is dat alle treinen richting Leuven over een compleet nutteloze wissel van 40 moeten gaan :roll:
Inderdaad, aan kant Landen heeft men die sporen niet rechtgetrokken, terwijl men dat wel gedaan heeft aan kant Leuven. Zal wel met een vergunning te maken hebben gehad gok ik, maar anderzijds toch absurd dat dat niet onder dezelfde vergunning valt, nee?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 30 mar 2022, 23:16
door TB_worden
Is de aankomende megawerf eigenlijk de reden waarom de renovatiewerken in Hasselt op zo'n laag pitje staan? Er is de voorbije weken omzeggens niks gebeurd.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 apr 2022, 11:24
door Freken
ANALOGE KLOKKEN - GPRS

Westerstrand haalde vorig jaar een contract binnen bij de Belgische Spoorwegen voor het leveren van zo'n 2500 nieuwe perronklokken. Over een periode van 4 jaar zullen naast alle grote treinstations als deze van Brussel, Leuven, Luik, Brugge, Gent, Antwerpen e.a. ook de kleine en meest afgelegen stations elk 2 klokken krijgen, opgesteld aan beide zijden van het perron.

De primeur voor de installatie van de eerste 2 klokken was weggelegd voor het station van Wevelgem!

Via een speciaal ontwikkelde GPRS modem met e-sim technologie hebben de klokken verbinding met het internet. Zo wordt de tijd gesynchroniseerd met de tijdservers van de Belgische Spoorwegen. Deze communicatie wordt ook gebruikt om foutmeldingen online door te sturen naar het beheerplatform. Problemen zoals het ontbreken van de voedingsspanning, interne LED verlichting, positie van de wijzers, het openen van de klok,... worden zo automatisch doorgestuurd.

Dankzij deze ontwikkeling garanderen we dat alle klokken de correcte tijd weergeven en indien er problemen opduiken deze automatisch aan technisch personeel gesignaleerd worden.
https://www.westerstrand.be/nl/realisat ... n-wevelgem

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 apr 2022, 23:11
door desirootje
Freken schreef: 08 apr 2022, 11:24
ANALOGE KLOKKEN - GPRS

Westerstrand haalde vorig jaar een contract binnen bij de Belgische Spoorwegen voor het leveren van zo'n 2500 nieuwe perronklokken. Over een periode van 4 jaar zullen naast alle grote treinstations als deze van Brussel, Leuven, Luik, Brugge, Gent, Antwerpen e.a. ook de kleine en meest afgelegen stations elk 2 klokken krijgen, opgesteld aan beide zijden van het perron.

De primeur voor de installatie van de eerste 2 klokken was weggelegd voor het station van Wevelgem!

Via een speciaal ontwikkelde GPRS modem met e-sim technologie hebben de klokken verbinding met het internet. Zo wordt de tijd gesynchroniseerd met de tijdservers van de Belgische Spoorwegen. Deze communicatie wordt ook gebruikt om foutmeldingen online door te sturen naar het beheerplatform. Problemen zoals het ontbreken van de voedingsspanning, interne LED verlichting, positie van de wijzers, het openen van de klok,... worden zo automatisch doorgestuurd.

Dankzij deze ontwikkeling garanderen we dat alle klokken de correcte tijd weergeven en indien er problemen opduiken deze automatisch aan technisch personeel gesignaleerd worden.
https://www.westerstrand.be/nl/realisat ... n-wevelgem
Handig, maar wat ook zou kunnen helpen is een digitale klok op de lcd schermen aan of op de perrons, zodat ik weet of ik moet sprinten op die trappen of niet, dat die trein om 13.48 vertrekt zegt mij niets als ik niet weet hoe laat het is.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 10 apr 2022, 00:29
door Dwarsligger
Freken schreef: 08 apr 2022, 11:24
ANALOGE KLOKKEN - GPRS

Westerstrand haalde vorig jaar een contract binnen bij de Belgische Spoorwegen voor het leveren van zo'n 2500 nieuwe perronklokken. Over een periode van 4 jaar zullen naast alle grote treinstations als deze van Brussel, Leuven, Luik, Brugge, Gent, Antwerpen e.a. ook de kleine en meest afgelegen stations elk 2 klokken krijgen, opgesteld aan beide zijden van het perron.

De primeur voor de installatie van de eerste 2 klokken was weggelegd voor het station van Wevelgem!

Via een speciaal ontwikkelde GPRS modem met e-sim technologie hebben de klokken verbinding met het internet. Zo wordt de tijd gesynchroniseerd met de tijdservers van de Belgische Spoorwegen. Deze communicatie wordt ook gebruikt om foutmeldingen online door te sturen naar het beheerplatform. Problemen zoals het ontbreken van de voedingsspanning, interne LED verlichting, positie van de wijzers, het openen van de klok,... worden zo automatisch doorgestuurd.

Dankzij deze ontwikkeling garanderen we dat alle klokken de correcte tijd weergeven en indien er problemen opduiken deze automatisch aan technisch personeel gesignaleerd worden.
Dat verklaart alleszins de metalen palen met een tros kabels aan de bovenzijde, die sinds een dik halfjaar op de perrons langs onder andere de lijn Mechelen-Antwerpen staan. Iemand had de vraag al eens gesteld op Twitter, de NMBS hield toen vol dat het om nieuwe verlichtingspalen ging.

Bizar dat Westerstrand spreekt van een primeur voor Wevelgem, want ik zou zweren dat er al zo'n nieuwe klokken geïnstalleerd zijn in Sint-Agatha-Berchem. Het is omdat ik de metalen paal (mét klok) daar herkende, dat bij mij het vermoeden rees dat de mysterieuze palen rondom Mechelen wel eens voor perronklokken zouden kunnen dienen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 20 apr 2022, 12:29
door eagleheart
Kent er iemand een contact voor de oude klokken? Ik zou er graag eentje in mijn huis kunnen hangen^^.

Merci

Re: werken: in stations

Geplaatst: 20 apr 2022, 14:00
door jan_olieslagers
Voor een Belgische kan ik u niet helpen, maar voor een Nederlandse kunt ge eens horen op het forum circuitsonline.net, daar zijn ze een regelmatig gespreksonderwerp dus daar is wellicht wel iets te vinden.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 28 apr 2022, 19:28
door TB_worden
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/26 ... -park-met/

Mooie plannen, hopelijk krijgen ze grotendeels uitvoering.

Ik weet niet of de nood aan extra gebouwen zo groot is in Hasselt, en Spartacus wordt in dit verhaal moeilijk.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 30 mei 2022, 09:05
door FLV-FGSP
Blijkbaar is het nieuwe perron in Eupen nu in gebruik:
https://ostbelgiendirekt.be/sprachliche ... ung-320775