Pagina 62 van 69

Re: werken: in stations

Geplaatst: 30 apr 2023, 12:09
door TimJ36
Stadsbestuur Waregem boos omdat werken station worden uitgesteld: "Slag in gezicht van mensen met beperking"

"In samenspraak met de federale overheid maken wij keuzes tussen verschillende projecten, in functie van de financiële middelen die werden voorzien", reageert woordvoerder Bart Crols kort en duidelijk.

Het Q-project in Kortrijk krijgt voorrang op de stationsontwikkeling in Waregem. Hoe krijg je dit uitgelegd?

Nieuw station van Kortrijk blijft op protest stuiten

"De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie (VVIA) hoopt het oude gebouw van de sloophamer te redden en zal daarvoor nog meer mensen sensibiliseren."

Hier kan ik mij nog het meest in vinden, helaas is deze optie nooit onderzocht.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 05 mei 2023, 16:43
door Dieselfreak
Dewi schreef: 28 apr 2023, 17:27 Voorstelling van de plannen met afbeeldingen voor het nieuwe station van Kortrijk. Zoals reeds gekend, het plan is om het huidige stationsgebouw te slopen. Het wordt niet beschermd.

https://www.kortrijk.be/stationsproject ... komst-bouw

Het zou moeten af zijn tegen 2034. De werken aan de perrons zelf beginnen vanaf 2026, beginnende met 8 en 7.
Die afbeeldingen doen me denken aan... Tja, waar hebben we dat nog gezien? Erg praktisch is het niet: in de winter is het een koude, winderige boel. Verder: zal er in het nieuwe station van Kortrijk iets van horeca of winkels zijn? Momenteel is er een Panos en een krantenwinkeltje. In Luik is er geen gebrek aan horeca, winkels, enz., maar dat is een groter station dan dat van Kortrijk.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 07 mei 2023, 01:28
door TimJ36
Dieselfreak schreef: 05 mei 2023, 16:43 Die afbeeldingen doen me denken aan... Tja, waar hebben we dat nog gezien? Erg praktisch is het niet: in de winter is het een koude, winderige boel. Verder: zal er in het nieuwe station van Kortrijk iets van horeca of winkels zijn? Momenteel is er een Panos en een krantenwinkeltje. In Luik is er geen gebrek aan horeca, winkels, enz., maar dat is een groter station dan dat van Kortrijk.
Ja, waar is de tijd dat de B-Holding nog het beheer en ontwikkeling van stations voorzag. Er was toch een heel andere (positieve) visie op het gebied van stationsontwikkeling. Ondertussen moest de 'Pegasus', het gezellige stationsbuffet, plaats ruimen voor uitbreiding van Panos, wegens "niet meer passend in nieuw stationsconcept NMBS".

De tijdsgeest is echter veranderd in vergelijking met een tiental jaar geleden. Ondertussen is er bijna geen draagvlak meer om het oude stationsgebouw neer te halen, maar wel voor een hernieuwd en gerenoveerd stationsgebouw voorzien van alle faciliteiten en gemakken met verhoogde perrons en een toegankelijke onderdoorgang of passerelle.

Dat de NMBS en Stad Kortrijk het nieuwe project koste wat kost wil doorvoeren zonder architectuurwedstrijd uit te schrijven, bouwmeester te raadplegen of participatieproces op te starten is stuitend. Er wordt niet eens de moeite genomen om te luisteren naar de mensen die ijveren voor behoud.

De conceptfoto's lijken trouwens erg op het station van Mechelen: hetzelfde soort dakafwerking: inclusief een luifel met van die troebele plastieken 'luchtkussens'.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 10 mei 2023, 16:09
door TimJ36
Treinstation Dendermonde krijgt hogere perrons en voetgangerspasserel met liften en roltrap: “Het station wordt integraal toegankelijk”

Wat in Dendermonde wél kan, en in Kortrijk blijkbaar niet: verhoogde perrons en een nieuwe passerelle mét behoud van het stationsgebouw.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 10 mei 2023, 17:06
door groentje
Terwijl ik het liever net omgekeerd had gezien, maar alla.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 21 mei 2023, 23:14
door FLV-FGSP
TimJ36 schreef: 07 mei 2023, 01:28
Dat de NMBS en Stad Kortrijk het nieuwe project koste wat kost wil doorvoeren zonder architectuurwedstrijd uit te schrijven, bouwmeester te raadplegen of participatieproces op te starten is stuitend. Er wordt niet eens de moeite genomen om te luisteren naar de mensen die ijveren voor behoud.
Zie ook https://www.architectura.be/nl/nieuws/s ... ip-canfyn/

Re: werken: in stations

Geplaatst: 26 mei 2023, 08:48
door TB_worden
FLV-FGSP schreef: 21 mei 2023, 23:14
TimJ36 schreef: 07 mei 2023, 01:28
Dat de NMBS en Stad Kortrijk het nieuwe project koste wat kost wil doorvoeren zonder architectuurwedstrijd uit te schrijven, bouwmeester te raadplegen of participatieproces op te starten is stuitend. Er wordt niet eens de moeite genomen om te luisteren naar de mensen die ijveren voor behoud.
Zie ook https://www.architectura.be/nl/nieuws/s ... ip-canfyn/
100% gelijk, deze man. Als ik kijk naar de renovatieronde hier in Limburg, kan je ook zeer knappe resultaten halen door binnen het bestaande volume en concept te werken. Jammer genoeg trekt de NMBS dit niet verder in al haar renovaties.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 26 mei 2023, 10:53
door jan_olieslagers
N.a.v. de recente werken in Guillemins, een bericht van een gezinnetje van vijf die op fietstocht waren in Oost-Belgie tot en met de Vennbahn
... in Angleur bij Luik. Wegens werken in Guillemins waren alle treinen dat weekend omgeleid naar daar. Heel gezellig om dan met 5 fietsen op die perronnetjes tussen de internationale treinen, luchthavenreizigers en toeristen te zitten 🙂.
Pluim voor het spoorwegpersoneel trouwens dat er samen met de lokale politie en securail, goed voorbereid alles aan deed om iedereen preventief aan te spreken en te informeren. Ze hadden voor elke trein zelfs bordjes geprint die ze druk zwaaiend in de lucht staken bij gebrek aan infoschermen in Angleur.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 11 jun 2023, 13:03
door joverwimp
In Namen is het busplatform op de tweede verdieping klaar. Verschillende liften werken (nog) niet.
Namur gare platform TEC en trap - kopie.JPG

Re: werken: in stations

Geplaatst: 11 jun 2023, 13:34
door TimJ36
joverwimp schreef: 11 jun 2023, 13:03 In Namen is het busplatform op de tweede verdieping klaar. Verschillende liften werken (nog) niet.

Namur gare platform TEC en trap - kopie.JPG
Een knap staaltje architectuur, met oog voor detail en het gebruik van hoogwaardige bouwmaterialen. Zo moeten we de stations van de toekomst ontwikkelen, dit is échte visie over hoe stations eruit moeten zien.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 11 jun 2023, 13:43
door Paul
TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 13:34
joverwimp schreef: 11 jun 2023, 13:03 In Namen is het busplatform op de tweede verdieping klaar. Verschillende liften werken (nog) niet.

Namur gare platform TEC en trap - kopie.JPG
Een knap staaltje architectuur, met oog voor detail en het gebruik van hoogwaardige bouwmaterialen. Zo moeten we de stations van de toekomst ontwikkelen, dit is échte visie over hoe stations eruit moeten zien.
Ben je in Namen al eens op de perrons geweest? Je bevindt je dan in een zeer onaangename, donkere krocht. Ik vind dat station eerlijk gezegd een miskleun.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 11 jun 2023, 13:48
door trainlovertje
Paul schreef: 11 jun 2023, 13:43
TimJ36 schreef: 11 jun 2023, 13:34
joverwimp schreef: 11 jun 2023, 13:03 In Namen is het busplatform op de tweede verdieping klaar. Verschillende liften werken (nog) niet.

Namur gare platform TEC en trap - kopie.JPG
Een knap staaltje architectuur, met oog voor detail en het gebruik van hoogwaardige bouwmaterialen. Zo moeten we de stations van de toekomst ontwikkelen, dit is échte visie over hoe stations eruit moeten zien.
Ben je in Namen al eens op de perrons geweest? Je bevindt je dan in een zeer onaangename, donkere krocht. Ik vind dat station eerlijk gezegd een miskleun.
Ik snap wat je bedoelt, maar qua ruimtelijke ordening is het wel heel gemakkelijk, snel en overzichtelijk: alle lagen van het station boven elkaar stapelen: busstation boven 'stationsgebouw', 'stationsgebouw' boven perrons. In Utrecht zie je iets gelijkaardigs, alleen stoppen de bussen en trams daar langs de treinsporen en niet erboven.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 11 jun 2023, 13:51
door Steven
Het station van Namur heeft maar 2 problemen op de perrons, geen uniforme betegeling op de perrons (super verwarrend voor blinde mensen aldaar) en de verlichting is niet aangepast. Door de wanden in andere kleuren te doen en de verlichting aan te passen zou je daar al enorm veel oplossen. Uniforme betegeling in een niet te donkere kleur met duidelijk geleide tegels voor blinden is dan nr 2 om er aan te pakken. De hall boven vind ik wel ok. Het busstation heb ik er nog niet kunnen ontdekken.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 11 jun 2023, 20:03
door groentje
Dat en de lage perrons, verder kan ik Namen ook nog wel hebben. Je staat er tenminste droog, er is zitgelegenheid, korte loopafstanden... Dan vergeef ik de wat Spartaanse inrichting gemakkelijk.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 11 jun 2023, 20:14
door jan_olieslagers
Steven schreef: 11 jun 2023, 13:51 Het station van Namur heeft maar 2 problemen op de perrons, geen uniforme betegeling op de perrons (super verwarrend voor blinde mensen aldaar) en de verlichting is niet aangepast. Door de wanden in andere kleuren te doen en de verlichting aan te passen zou je daar al enorm veel oplossen. Uniforme betegeling in een niet te donkere kleur met duidelijk geleide tegels voor blinden is dan nr 2 om er aan te pakken. De hall boven vind ik wel ok. Het busstation heb ik er nog niet kunnen ontdekken.
Heel knap van u, @Steven, om aan de blinden te denken, ik zou daar niet direct hebben bij stilgestaan maar het is een belangrijk punt (toen ik nog in de buurt van FBMZ werkte heb ik meer dan eens mensen begeleid naar een of andere dienst voor blinden en slechtzienden daar in de buurt. Behandel ze vooral niet als kinderen, en schroom niet om een arm te geven. Altijd weer fijn om een goede daad te verrichten). En eigenlijk was het toch ook weer niet zo moeilijk geweest om daarop te letten? Trouwens, zijn er geen richtlijnen of voorschriften terzake?