werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Mechanik schreef:
Steve schreef:Als klap op de vuurpijl zijn bijna alle treinen 20xx (Zuid - Noord - Jette - Aalst) ook nog eens afgeschaft, ook al is er geen enkel probleem op dat parcours.
dat komt omdat er nu een technische koppeling met de treinen naar Dendermonde is, alle treinen komende van Aalst naar Brussel-Zuid rijden door tot Dendermonde ....
Dat weet ik uiteraard, en het kan perfect verklaren dat er links of rechts een trein wordt afgeschaft tijdens het begin van de storing... maar het ging veel verder dan dat: ik schat dat de helft tot 3/4e van de treinen 20xx afgeschaft was, en dit voor de hele duur van de storing op L60 (van midden in de ochtendspits tot het begin van de avondspits). Je gaat me niet vertellen dat alle betrokken treinen en TB's/TBG's geblokkeerd waren ergens tussen Jette en Dendermonde, en dat er bovendien niets van reservematerieel en -personeel beschikbaar was in Brussel-Zuid, Schaarbeek, Aalst of Denderleeuw. Ik heb de indruk dat men nogal voor een gemakkelijkheidsoplossing gekozen heeft.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door BVG1988 »

Desirotje schreef:In de nachten van 12 tot en met 31 januari zal er gewerkt worden op L50A tussen Gent-Sint-Pieters (FGSP) en Brussel-Zuid (FBMZ)

en op 17 en 18 januari overdag zal worden gewerkt op L50A tussen Denderleeuw (FDD) en Gent-Sint-Pieters (FGSP)

Iemand die weet wat er juist zal gebeuren?
Ze zijn bezig met vernieuwswerken van de bovenleiding. De boveleidingpalen zijn al geplaatst aan het spoor richting Brussel. Een groot deel is al een tiental jaar geleden vernieuwd en nu is met bezig met de rest. Als als je met de trein passeert aan het knooppunt van St-Katherina-Lombeek kun je zien dat daar al de dragers van de bovenleiding al zijn bevestigd. Hier staan enkel nog alleen de palen.
Ik dacht dat de werken waren gepland in de weekends en 's nachts tot in eind april.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Desirotje »

Volgend weekend (17+18 januari) wordt er gewerkt tussen Gent-Sint-Pieters en Denderleeuw.

Weet iemand waar deze werken dan precies zullen gebeuren?
Ik zou graag eens willen kijken.

Een paar maanden geleden waren er op 50A eens werken in Sint-Katherina-Lombeek en daar zag ik dan blauwe HLD55's, Mijn favoriete loc's!
Vorige vrijdag is er een werktrein met 55 gepasseerd in Liedekerke richting Denderleeuw.

Vandaag (12/01) stonden in Sint-Katherina-Lombeek ter hoogte van het containerpark ballastwagens zonder loc op het spoor van L50A dat nog in aanbouw is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ostbahnhof »

Zag daarnet dat spoor 8 in Mechelen buiten dienst is. Hopelijk niet hetzelfde probleem als enkele maanden terug aan spoor10.
Iemand met nieuws?
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Tram44 »

Er stonden nadarhekken bij een stukje verzakt perron, dus ik vrees dat er inderdaad een nieuwe verzakking is.

Stefan
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door profke »

Tram44 schreef:Er stonden nadarhekken bij een stukje verzakt perron, dus ik vrees dat er inderdaad een nieuwe verzakking is.

Stefan
http://www.gva.be/cnt/dmf20150122_01488 ... n-centraal

Correct.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

:D :D Ik vind de uitleg over "grondwater" wel knap, dat is toch het verhoogde gedeelte van Mechelen, hoe hoog zit men daar boven het grondniveau meter of 6-7 ? :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

"Of er een verband is met de werken is nog niet duidelijk". Uiteraard is dat verband er. Door de gigantische betonnen muur die ze vlak langs perron 10 gebouwd hebben kan het water in de grond niet meer weg en ontstaat er een groot moeras onder de sporen 7-8-9-10. Het is niet de eerste verzakking en het zal ook niet de laatste zijn.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ToMiKoN »

De spoorwegbrug aan de splitsing van lijn 51/51A in Brugge is sinds maandag in gebruik.
http://r.hln.be/9heN?s=t

Het traject zou nu 1,5 minuut sneller kunnen afgelegd worden. Wel erg jammer van die 25 miljoen als je weet dat er met het nieuwe vervoersplan net 2 minuten bij het traject Brugge-Blankenberge is gekomen. Nu duurt het 14 ipv 12 minuten. In de jaren 90 kon het zelfs in 10 minuten...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Bibke »

Werken aan spoorlijn tussen Hamont en Neerpelt

HAMONT-ACHEL - Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, voert momenteel onderhoudswerken uit op de spoorlijn 19 tussen de stations van Neerpelt en Hamont. Deze werken zullen de veiligheid en het comfort van het treinverkeer ten goede komen en de geluidshinder voor de omwonenden doen afnemen.


Infrabel doet al het mogelijke om nachtwerken te beperken. Omdat ze de sporen slechts beperkt buiten dienst kunnen stellen en omdat de veiligheid op elk moment verzekerd moet blijven, zijn deze jammer genoeg niet altijd uit te sluiten. Daarom zal er gewerkt worden tijdens de weeknachten van donderdag 12 tot en met donderdag 19 februari.

Deze werken kunnen geluidshinder met zich meebrengen voor de omwonenden. In geval van vragen kunt u contact opnemen met de cel Info Buurtbewoners op het groene nummer 0800 55 000 (elke dag van 7 tot 22 uur) of per e-mail via info.projecten@infrabel.be.


Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/blgva_01523815?_s ... 969&adh_i=
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door BVG1988 »

Deze ochtend de bovenleidingtrein aan het werk gezien. Ze waren de bovenleidng aan het bevestigen op het buitenspoor richting kust tussen Anderlecht en Sint-Anna-Pede.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door profke »

op facebook zag ik deze foto's passeren...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding ook eens iets anders op die spoorwegen..
Wat ik me spontaan afvroeg: gaan die overwegen dicht door "detectie" van die tractor? of is er een manuele actie gebeurt?
trainlovertje
Berichten: 2342
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

profke schreef:Wat ik me spontaan afvroeg: gaan die overwegen dicht door "detectie" van die tractor? of is er een manuele actie gebeurt?
Volgens mij is het zo dat als de spoorstroomkringen worden verbroken binnen een paar meter afstand van de overweg, dat de overweg dan automatisch sluit. Natuurlijk zijn er op afstand dan ook nog sensoren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Het kan dat een overweg bij zo een voertuig normaal werkt maar zeker ben je nooit omdat er relatief weinig massa contact met de spoorstaven maakt. Er zal dus altijd naar een bijkomend veiligheidsmechanisme worden teruggegrepen. Al naargelang de voorhanden zijnde technologie ter plaatse en het soort overweg kunnen dit zijn:

- de overweg afsluiten voor het wegverkeer met verkeersborden
- de overweg laten sluiten door een overwegwachter, vanuit de keet, wanneer de tractor in aantocht is
- de overweg laten sluiten door de begeleider van de tractor, met een sleutel, ook via de overwegkeet
- de overweg nog eens bijkomend vanop het seinhuis het commando geven om te sluiten, ter aanvulling van specifieke procedures
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Locomotief 5175 »

Volgend weekend 25-26 April is er geen treinverkeer op de lijn 66 tussen Kortrijk en Lichtervelde.
Welke werken gaat er gebeuren ?
spoor vernieuwen of seinen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie