werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Cipallieter

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Cipallieter »

Ik merk dat er vanaf 12/11 in het weekend blijkbaar geen rechtstreekse trein meer zou zijn tussen Lier en Leuven.
Er rijden vanaf die datum ook treinen tussen Lier en Antwerpen waarvan het nummer begint met 'EXT'.

Zijn er werken gepland?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Paul »

Op de werfaffiches voor lijn 59 dit weekend (http://witb.businesscatalyst.com/assets/nl-01001.pdf) staat dat de treinen Poperinge - Antwerpen vv. tussen Sint-Niklaas en Zwijndrecht doorrijden als stoptrein, zoals alle weekends wanneer er in de Kennedytunnel gewerkt wordt.
Maar volgens de planner van de NMBS rijden er geen treinen, maar vervangingsbussen tussen Sint-Niklaas en Berchem.
Wat is er aan de hand? En waarom heeft men dan de werfaffiche voor dit weekend niet aangepast?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Matthias »

Cipallieter schreef:Ik merk dat er vanaf 12/11 in het weekend blijkbaar geen rechtstreekse trein meer zou zijn tussen Lier en Leuven.
Er rijden vanaf die datum ook treinen tussen Lier en Antwerpen waarvan het nummer begint met 'EXT'.

Zijn er werken gepland?
Daar lijkt het alleszins op, volgens de reisplanner rijden er geen treinen vanuit Antwerpen verder dan Lier, en dit voor minstens drie weekends. Daarbij vielen mij enkele dingen op:
* Er rijden pendeltreinen tussen Antwerpen & Lier, 3 per uur per richting, alle drie ook met stops in Boechout & Mortsel.
* De IC treinen Antwerpen-Luik-Guillemins stoppen niet in Lier en worden omgeleid via Mechelen & Haacht en zo naar Aarschot.
* De P-trein Essen-Heverlee rijdt van Antwerpen door naar Leuven, zonder stop. Reistijd: 30 minuten. (Bij vroegere werken keerde deze trein in Lier om via Kontich, Mechelen en Haacht of de luchthaven naar Leuven te rijden, zodat er op zijn minst 1 trein was van Lier naar Leuven).
* De P-trein Hamont-Heverlee rijdt van Mol via Leopoldsburg & Hasselt naar Leuven, zonder stop. Reistijd Mol-Leuven: 1 uur.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ronny »

Cipallieter schreef:Ik merk dat er vanaf 12/11 in het weekend blijkbaar geen rechtstreekse trein meer zou zijn tussen Lier en Leuven.
Er rijden vanaf die datum ook treinen tussen Lier en Antwerpen waarvan het nummer begint met 'EXT'.

Zijn er werken gepland?
Aangezien er reeds een paar nieuwe bovenleidingspalen geplaatst zijn langs de zuidelijke kant van het station van Lier zullen er hier nieuwe wissels geplaatst worden.
sunreezer

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door sunreezer »

De twee middelste sporen van Lijn 50A, gaan deze rechtstreeks aangesloten worden op het ringspoor?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

sunreezer schreef:De twee middelste sporen van Lijn 50A, gaan deze rechtstreeks aangesloten worden op het ringspoor?
Niet rechstreeks, ze gaan immers naar FBMZ. Maar er komt wel een wisselverbinding tussen L50A en L28, dus een trein Gent - Brussel-West kan wel.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Men is bezig met het aanleggen van die vertakking ter hoogte van klein eiland, er zijn nog een hoop werken nodig voor deze klaar zal zijn.
sunreezer

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door sunreezer »

Shrek schreef:
sunreezer schreef:De twee middelste sporen van Lijn 50A, gaan deze rechtstreeks aangesloten worden op het ringspoor?
Niet rechstreeks, ze gaan immers naar FBMZ. Maar er komt wel een wisselverbinding tussen L50A en L28, dus een trein Gent - Brussel-West kan wel.
Ik dacht dat dit zou aangegrepen kunnen worden om treinen met reizigers die bijvoorbeeld rechtstreeks van Gent naar Leuven (of verder) moeten niet meer die de NZ-verbinding te moeten sturen zodanig.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

sunreezer schreef:
Shrek schreef:
sunreezer schreef:De twee middelste sporen van Lijn 50A, gaan deze rechtstreeks aangesloten worden op het ringspoor?
Niet rechstreeks, ze gaan immers naar FBMZ. Maar er komt wel een wisselverbinding tussen L50A en L28, dus een trein Gent - Brussel-West kan wel.
Ik dacht dat dit zou aangegrepen kunnen worden om treinen met reizigers die bijvoorbeeld rechtstreeks van Gent naar Leuven (of verder) moeten niet meer die de NZ-verbinding te moeten sturen zodanig.
Zo'n trein zal mogelijk worden, maar volgens mij ga je daar geen volk op krijgen. Ik geloof meer in een S-trein vanuit Denderleeuw via Anderlecht naar Brussel - West.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Voor extra S treinen langs Brussels west zal dat zeker een mooie optie zijn, ook voor treinen die van L96 komen kan het.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

sunreezer schreef:
Shrek schreef:
sunreezer schreef:De twee middelste sporen van Lijn 50A, gaan deze rechtstreeks aangesloten worden op het ringspoor?
Niet rechstreeks, ze gaan immers naar FBMZ. Maar er komt wel een wisselverbinding tussen L50A en L28, dus een trein Gent - Brussel-West kan wel.
Ik dacht dat dit zou aangegrepen kunnen worden om treinen met reizigers die bijvoorbeeld rechtstreeks van Gent naar Leuven (of verder) moeten niet meer die de NZ-verbinding te moeten sturen zodanig.
Als je niet in Brussel stopt, dan ga je beter langs Mechelen want dat is korter in afstand. Nu alleen nog een echte IC langs die route. In principe kan dat in dezelfde tijd als via Brussel.

Groetjes,
Rian
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Sinds vorig weekend( 12 november) zijn er in de weekends inderdaad werken in het station van Lier; Ik ben gisteren eens gaan kijken en de inrit aan de kant van Aarschot en Herentals was volledig onderbroken.

De reizigers moeten vanuit Antwerpen Centraal een pendeltrein naar Lier nemen en van daaruit een bus naar Herentals of naar Heist op den Berg. Vanuit deze stations kunnen de reizigers hun reis per trein verder zetten naar respectievelijk Hamont en Turnhout en ook naar Leuven.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Matthias »

Klopt volledig. Wat mij opviel was dat de pendeldiensten tussen Lier & Antwerpen-Centraal allemaal voorzien werden door 1 MW41. Los van het feit dat dit niet altijd voldoende is, betekent dit dan dat een deel van het traject Lier-Antwerpen zonder stroom gezet was en daardoor de MW41 nodig was?

Overigens was vandaag het perron van spoor 2 & 3 ook afgesloten in Lier, ik hoopte voor eindelijk de perrons op te hogen, maar dat bleek klaarblijkelijk toch ijdele hoop te zijn :).
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Beesty »

Dit weekend en komend weekend is L50A tussen Brugge en Gent buiten dienst ..
Iemand die weet wat ze gaan uitspoken? :wink:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Stijn91 »

Gaan er eigenlijk wisselmogelijkheden zijn op L50A tussen Brussel en Denderleeuw om van de middelste sporen naar de buitenste sporen te gaan en omgekeerd zodat treinen niet moeten blijven stilstaan achter een trein die in panne is gevallen of zou moeten terugkeren naar Brussel-Zuid?


In het weekend van Carnaval Aalst (25&26 februari) werken aan de spoorstaven en dwarsliggers tussen Geraardsbergen en Denderleeuw wetende dat dat weekend 2 Desiro's makkelijk vol zouden zitten, ik weet niet wie die planning doet van die werken maar het is een heel ongelukkige keuze.
Plaats reactie