werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Y Tivoli
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Y Tivoli »

Echte S-waardige S4 en toekomstige S10 (L28-Schaarbeek) verbindingen -beiden verbindingen met veel toegevoegde waarden-
zullen er pas echt kunnen komen dankzij ongelijksvloerse verbinding aan de Zennebrug als ik zo van jullie allen hier hoor.

Is het mogelijk om bv. L28 in te dalen in het stuk voor de koninginnenlaan? Want dat lijkt me allemaal geen makkelijke klus.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 04 okt 2020, 09:06 Dat is niet wat ik gezegd heb, ik nuanceer gewoon de stelling dat reizigers frequentie verkiezen boven stiptheid.
Die stelling is namelijk veel te kort door de bocht.
Het is wel waar het in de realiteit altijd op neer komt hoor.
"We willen een nieuwe trein inleggen " "Het past eigenlijk niet" "Er is nog een klein gaatje, doe het toch maar"
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Y Tivoli schreef: 04 okt 2020, 16:44 Echte S-waardige S4 en toekomstige S10 (L28-Schaarbeek) verbindingen -beiden verbindingen met veel toegevoegde waarden-
zullen er pas echt kunnen komen dankzij ongelijksvloerse verbinding aan de Zennebrug als ik zo van jullie allen hier hoor.

Is het mogelijk om bv. L28 in te dalen in het stuk voor de koninginnenlaan? Want dat lijkt me allemaal geen makkelijke klus.
Ik denk dat ze er wel eerder zullen komen, maar dan inderdaad met een maximale belasting van de infra. Er zijn zo nog spoorlijnen die 100% vol zitten en daar loopt het meestal wel vrij goed.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 04 okt 2020, 07:52 Voorziet men reizigerstreinen via die nieuwe tunnel ("L26B") naar L28? Zoniet zie ik niet zoveel probleem: als alle verkeer hetzij aankomt hetzij vertrekt via L50 dan is die lijn bepalend voor de hele capaciteit.
Zo eenvoudig is het niet, het is niet de lijncapaciteit die hier bepalend is, maar wel de verschillende snijdende reiswegen.
jan_olieslagers schreef: 04 okt 2020, 07:52 Wel dringend gewenst dat L161/1 volledig dubbelsporig wordt, ik vind het vreemd dat men dat nu wel voorbereidt maar niet gelijk uitvoert - een kwestie van budget wellicht. Zolang dat niet gebeurt zal het lastig zijn om de frekwentie van de S4 op te voeren, en daar lijkt mij wel een markt voor te bestaan.
Het klopt dat die dubbelsporige tunnel daarvoor nodig is. Maar aan die planning is toch niets vreemd aan? De werken aan de westkant zijn voorzien voor dit jaar, de oostkant volgt over enkele jaren. Die planning is inderdaad om budgettaire redenen zo voorzien, maar zo gebeurt het overal, geen enkel groot project gebeurt in één fase.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Zo eenvoudig is het niet, het is niet de lijncapaciteit die hier bepalend is, maar wel de verschillende snijdende reiswegen.
Ja, dat gaf ik toch al aan? Als er geen snijdende dienst was dan zou enkel de capaciteit van L50 spelen. Nu maakt men er een loterij van, de minste storing van die vernieuwde S10 kan de hele lijn 50 overhoop zetten. En zo'n S10 naar Vilvoorde zal afhankelijk zijn van wat er gebeurt op de zeer drukke L25-26-27 dus dat gaat vaak genoeg mis gaan. Om die reden lijkt me dat idee van de S10 naar Vilvoorde misschien wel mooi, maar niet aanvaardbaar met de huidige infrastructuur, inbegrepen de huidige werkzaamheden. Enkel met een ongelijkgrondse kruising kan dat aanvaardbaar gerealiseerd worden, maar dat wordt inderdaad erg duur en de baten zijn dan ook weer niet zo enorm. Voor mij: plan af te voeren.
"We willen een nieuwe trein inleggen " "Het past eigenlijk niet" "Er is nog een klein gaatje, doe het toch maar"
Ja, zo'n scenario kan ik me levendig voorstellen, maar bijt Infrabel wel voldoende van zich af? Post maar eens op twitter "NMBS voert nieuwe treindienst in ofschoon bedrijfszekerheid/stiptheid niet kan gegarandeerd worden". In de "body" van het bericht dan verwijzen naar de politica/politicus die er dit mordicus wilde doorduwen. Effect gegarandeerd, lijkt me!
de oostkant volgt over enkele jaren
hm hm. "enkele jaren"? Dat klinkt al te vaag. Skepsis! Is er een vastgelegde planning, en bijhorend budget?

Overigens: welke zijn de VERSCHILLENDE snijdende reiswegen? Zijn er nog meer "briljante" ideetjes om van L26B naar L28 te gaan, naast het wijzigen van de S10? Met reizigerstreinen, bedoel ik dan. Die route kan inderdaad nuttig zijn om dienst- en goederentreinen van lijn 0 weg te houden, maar is dat nu zo belangrijk, buiten de spitsuren? En in de spitsuren wordt het hier dus net zo'n flessenhals als lijn nul, blijkbaar, misschien nog minder beheersbaar wegens het bidirectionele karakter van mogelijke verstoringen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 04 okt 2020, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Als de S10 van Schaarbeek naar Vilvoorde gaat valt dat best mee hoor, vanuit schaarbeek zou het dan de enige vaste trein via lijn 27 naar Vilvoorde zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 04 okt 2020, 17:32 Overigens: welke zijn de VERSCHILLENDE snijdende reiswegen? Zijn er nog meer "briljante" ideetjes om van L26B naar L28 te gaan, naast het wijzigen van de S10? Met reizigerstreinen, bedoel ik dan. Die route kan inderdaad nuttig zijn om dienst- en goederentreinen van lijn 0 weg te houden, maar is dat nu zo belangrijk, buiten de spitsuren? En in de spitsuren wordt het hier dus net zo'n flessenhals als lijn nul, blijkbaar, misschien nog minder beheersbaar wegens het bidirectionele karakter van mogelijke verstoringen.
Brussel-Noord <=> Jette kruist met de Schaarbeek <=> Brussel-West én ook met Schuman <=> Jette, bovendien moet het een beetje verderop ook nog passen met de Brussel-West <=> Jette en heb je aan Jette zelf ook nog gelijkvloerse splitsing tussen L50 en L60. Alles rijdt dus door mekaar en beïnvloed elkaar.
de oostkant volgt over enkele jaren
hm hm. "enkele jaren"? Dat klinkt al te vaag. Skepsis! Is er een vastgelegde planning, en bijhorend budget?
Klopt, dat is vaag. Het feit dat er nu een nieuwe regering is zal de planningen waarschijnlijk ook nog wijzigen. Net zoals alle voorgaande regeringen zal die haar stempel wil drukken op de investeringen, dus wordt alles weer door mekaar gehaald.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Brussel-Noord <=> Jette kruist met de Schaarbeek <=> Brussel-West én ook met Schuman <=> Jette, bovendien moet het een beetje verderop ook nog passen met de Brussel-West <=> Jette en heb je aan Jette zelf ook nog gelijkvloerse splitsing tussen L50 en L60. Alles rijdt dus door mekaar en beïnvloed elkaar.
Behalve Schaarbeek-Brussel_West zit dat allemaal op L50, toch? En ja, die lijn kan maar aan wat ze aankan.
Of doel je op het ontbreken van fly-overs, bv. van L50 naar L28? Dat is inderdaad een verdere beperking, maar die speelt nu toch ook al?
Klopt, dat is vaag.
Helaas kreeg ik gelijk ;) Er is geen vastgelegde planning en er is geen vastgelegd budget. En er is reeds van diverse kanten gesteld dat de nieuwe regering in haar intentieverklaring nieuwe normen zet voor het begrip "vaagheid" :( Eén lichtpuntje is toch het streven van deze nieuwe regering om anders te doen dan de voorgaande(n) ... nu nog zien wat ze daarvan bakken, ze hebben alleszins kansen genoeg.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Y Tivoli
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Y Tivoli »

Het zou interessant zijn om te weten of er überhaubt iets van reservatiestrook is voorzien voor een potentiëel nieuwe verbinding met (deels) ongelijksvloerse kruisingen in deze regio. Zeker als men het geheel nog wil omzoomen met fietsautostrates en groen.

Men spreekt hier over tunnels als (ultra)lange termijnsoplossing van dit probleem. Is er geen veel eenvoudiger en goedkoper alternatief door L50 vanaf Y Zennebrug via fly-over (welliswaar met kleinere bochtstraal) over het complex L161/1 met L26/B te brengen? (zie foto, rode lijnen).
De locatie op de foto is een van de weinige locatie's waar je nog ongegeneerd fly-overs kan bouwen zonder 1000'en buurtbewoners op je dak te hebben. Als extraatjes heb je enkel nog een ministuk derde en vierde spoor nodig ter hoogte van de koninklijke halte en de tweede zennebrug (waarvan de bruggenhoofden in het kanaal nog bestaan) om de drukste lijn (L50) volledig te ontkoppelen van verbindingen vanaf L28 naar om het even waar. Er is zelf ruimte voor een nieuw station op die nieuwe brug over het kanaal aan tramhalte Mabru. :)
Niet perfect voor de S4, maar het geeft ook de mogelijkheid om een deftige westelijke ringspoor te creëeren parallel met de NZ met gelijke cadanering: L27 of L36/L161 naar L96 of L50A aan de Zuidkant... Dit voor zowel S als IC-treinen.
Bijlagen
Afbeelding1.png
Laatst gewijzigd door Y Tivoli op 04 okt 2020, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door thejay »

Update van de werken in Zwijndrecht.

Dit weekend is men o.a. bezig met de wanden van het nieuwe perron richting Sint-Niklaas. Het tijdelijke perron is in dienst sinds 21/09.

En dan nog een ander feitje in verband met deze werken:
De S53 trein rijdt tot Melsele. Wie dacht dat deze trein daar een half uur blijft staan, die heeft het mis!
Ik constateerde gisteren dat deze trein verder rijdt over lijn 10 tot de bundel Kallo, daar kopmaakt en weer terugkeert. Reizigerstreinen op lijn 10 dus! Althans... leeg materieel om exact te zijn ;-)

Dat riep om een paar foto's... https://imgbox.com/g/rUgiLNCrtF
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 04 okt 2020, 18:24 Brussel-Noord <=> Jette kruist met de Schaarbeek <=> Brussel-West én ook met Schuman <=> Jette, bovendien moet het een beetje verderop ook nog passen met de Brussel-West <=> Jette en heb je aan Jette zelf ook nog gelijkvloerse splitsing tussen L50 en L60. Alles rijdt dus door mekaar en beïnvloed elkaar.
Brussel-West <=> Jette zou wegvallen als de S10 naar Schaarbeek en Vilvoorde omgeleid wordt, wat verder geen afbreuk doet het verhaal. Zou bovendien ook gecompenseerd worden door een frequentieverdubbeling op de S3 (L50) dus netto komt er nog verkeer bij aan Zennebrug.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Y Tivoli schreef: 04 okt 2020, 18:39 Het zou interessant zijn om te weten of er überhaubt iets van reservatiestrook is voorzien op een potentiëel nieuwe verbinding met (deels) ongelijksvloerse kruisingen in deze regio. Zeker als men het geheel nog wil omzoomen met fietsautostrates en groen.

Men spreekt hier over tunnels als (ultra)lange termijnsoplossing van dit probleem. Is er geen veel eenvoudiger en goedkoper alternatief door L50 vanaf Y Zennebrug via fly-over (welliswaar met kleinere bochtstraal) over het complex L161/1 met L26/B te brengen? (zie foto, rode lijnen).
De locatie op de foto is een van de weinige locatie's waar je nog ongegeneerd fly-overs kan bouwen zonder 1000'en buurtbewoners op je dak te hebben. Als extraatjes heb je enkel nog een ministuk derde en vierde spoor nodig ter hoogte van de koninklijke halte en de tweede zennebrug (waarvan de bruggenhoofden in het kanaal nog bestaan) om de drukste lijn (L50) volledig te ontkoppelen van verbindingen vanaf L28 naar om het even waar (L28 naar NZV lijkt met niet echt nuttig). Er is zelf ruimte voor een nieuw station op die nieuwe brug over het kanaal aan tramhalte Mabru. :)
Niet perfect voor de S4, maar het geeft ook de mogelijkheid om een deftige westelijke ringspoor te creëeren parallel met de NZ met gelijke cadanering: L27 of L36/L161 naar L96 of L50A aan de Zuidkant... Dit voor zowel S als IC-treinen.
Dit schema zou een beetje helpen, maar je behoudt nog versnijdingen voor de verbindingen Schuman <=> Jette. Je wint dus maar een klein beetje capaciteit, als je er veel geld tegenaan gaat gooien kan je het beter ineens goed doen.
Y Tivoli
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jul 2020, 11:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Y Tivoli »

Shrek schreef: 04 okt 2020, 19:24 Dit schema zou een beetje helpen, maar je behoudt nog versnijdingen voor de verbindingen Schuman <=> Jette. Je wint dus maar een klein beetje capaciteit, als je er veel geld tegenaan gaat gooien kan je het beter ineens goed doen.
Hoe mooi die S4 verbinding Schuman <=> Jette ook is, gezien ook aan de kant Verboekhoven nog moet versneden worden met L161 en drukke L161/2 denk ik niet dat er ooit een hoge frequentie op deze verbinding haalbaar zal zijn.
Ik heb een correctie gedaan op mijn schema die het nog net iets duurder zal uitvallen, maar wel zonder versnijding Schuman <=> Jette met L50 (enkel op de nieuw gemaakte L28 komt dan één versnijding). Niet zoveel geld voor een ontdubbeling van sporen in hartje brussel als je het mij vraagt, gezien het bijna allemaal op eigen terrein kan gebouwd worden terwijl de huidige drukke L50 lijn tijdens werken grotendeels operationeel kan blijven.

De extra gecreëerde verbinding 'L26B'-tunnel <=> L28 zou daarentegen de eerste echte openig zijn naar een hoog frequent gebruik van L28 (ook voor goederen, diensten, als noodoplossing voor problemen in de NZ en P treinen in gelijke cadans met NZV).
Bijlagen
Afbeelding2.png
Laatst gewijzigd door Y Tivoli op 04 okt 2020, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wout912
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Wout912 »

thejay schreef: 04 okt 2020, 18:41 En dan nog een ander feitje in verband met deze werken:
De S53 trein rijdt tot Melsele. Wie dacht dat deze trein daar een half uur blijft staan, die heeft het mis!
Ik constateerde gisteren dat deze trein verder rijdt over lijn 10 tot de bundel Kallo, daar kopmaakt en weer terugkeert. Reizigerstreinen op lijn 10 dus! Althans... leeg materieel om exact te zijn ;-)

Dat riep om een paar foto's... https://imgbox.com/g/rUgiLNCrtF
Ook tijdens de voorbije weekends en enkele weekends dat er werd gewerkt in het voorjaar werden de S53-treinen trouwens al afgeleid naar de spoorbundel in Kallo. (zie: https://www.flickr.com/photos/woutverel ... 6254765852)

Er zal eveneens tijdens de komende herfstvakantie worden gewerkt te Zwijndrecht. Hierdoor zal het treinverkeer tussen Melsele en Antwerpen-Zuid gedurende negen dagen op rij volledig onderbroken zijn! De routeplanner van NMBS is al aangepast.
Opvallend is trouwens dat de IC-treinen Poperinge/Lille-Flandres - Antwerpen-Centraal (die vanaf Sint-Niklaas worden omgeleid via Puurs en Boom) tijdens de week extra haltes hebben in Temse, Bornem, Puurs, Boom en (net zoals tijdens de weekends) Antwerpen-Zuid.
De IC-trein Oostende - Antwerpen-Centraal zal op weekdagen tussen Gent en Antwerpen worden omgeleid via Mechelen. Tijdens de week maakt deze trein tussen Mechelen en Antwerpen gebruik van het rijpad van de IC-trein 33XX. Bijgevolg zullen de IC-treinen Oostende - Antwerpen-Centraal ook stoppen in Mechelen, Mechelen-Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God.
Bezoek ook mijn fotopagina op Flickr: https://www.flickr.com/photos/woutverelst/
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Wout912 schreef: 04 okt 2020, 20:02 Er zal eveneens tijdens de komende herfstvakantie worden gewerkt te Zwijndrecht. Hierdoor zal het treinverkeer tussen Melsele en Antwerpen-Zuid gedurende negen dagen op rij volledig onderbroken zijn! De routeplanner van NMBS is al aangepast.
Opvallend is trouwens dat de IC-treinen Poperinge/Lille-Flandres - Antwerpen-Centraal (die vanaf Sint-Niklaas worden omgeleid via Puurs en Boom) tijdens de week extra haltes hebben in Temse, Bornem, Puurs, Boom en (net zoals tijdens de weekends) Antwerpen-Zuid.
De IC-trein Oostende - Antwerpen-Centraal zal op weekdagen tussen Gent en Antwerpen worden omgeleid via Mechelen. Tijdens de week maakt deze trein tussen Mechelen en Antwerpen gebruik van het rijpad van de IC-trein 33XX. Bijgevolg zullen de IC-treinen Oostende - Antwerpen-Centraal ook stoppen in Mechelen, Mechelen-Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God.
Wel, dat betekent geen enkele IC van Vilvoorde naar Antwerpen, zie ik. Het gaat overigens om de serie 31xx en niet om de 33xx, want de serie 33xx rijdt gewoon zoals anders, met vaste stop in Schaarbeek. Houd dat maar stil, want als het stadsbestuur van Vilvoorde dit moest horen... De serie 31xxx rijdt gewoon niet, ook niet tussen Brussel en Mechelen.
Merk trouwens op dat door deze omleidingen beide treinen van Antwerpen naar Gent en vice versa op exact dezelfde minuut vertrekken/aankomen in Antwerpen-Centraal.
Plaats reactie