werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Wout912 »

Nu maandag, 28 augustus, gaat er in Melsele een nieuwe fase in van het project om alle overwegen op de lijn 59 te vervangen. De brede overweg in de Beekmolenstraat (aan de stopplaats) zal vanaf dan enkel nog toegankelijk zijn voor zachte weggebruikers en voor landbouwvoertuigen doormiddel van enkele infrastructurele ingrepen. Deze overweg blijft hier zo nog minstens drie jaar liggen, pas in 2026 zal worden gestart om deze overweg te vervangen door een fietstunnel.
Al het andere gemotoriseerde verkeer dat normaal de Beekmolenstraat gebruikt, moet vanaf maandag omrijden langs de overweg in de Appelstraat en langs een speciaal aangelegde langsweg naast het spoor terug in de Beekmolenstraat kunnen komen. 'Op termijn' zal er een spoorwegbrug worden geplaatst en zal ook de overweg van de Appelstraat verdwijnen.
Tot zolang die spoorwegbrug niet geplaatst is, zal de Appelstraat echter ongeziene verkeersvolumes (inclusief vrachtwagens naar landbouwbedrijven) moeten verwerken, terwijl deze op veel plaatsen (inclusief op het overwegje) niet breed genoeg is om met twee auto's elkaar te passeren. Tot overmaat van ramp ligt het kruispunt met de nieuwe langsweg slechts enkele meters voorbij de overweg, met daartussen nog eens de fietssnelweg F4.
Deze foto, genomen vanop de fietssnelweg in de richting van Beveren, illustreert de nieuwe situatie. De weg die linksonder uitkomt, betreft de nieuwe lansgsweg naast het spoor.

20230823_104916-min (4).jpg

Zowel wanneer voertuigen de langsweg inrijden als uitrijden, zie ik mogelijke conflictsituaties.
Wanneer iemand vanuit de Appelstraat de langsweg links wil inrijden, zal deze stilstaan op de fietssnelweg. Achterliggers zullen op de sporen staan. En als het donker is zou men weleens per ongeluk op de fietssnelweg of zelfs op het spoor kunnen terechtkomen.
Een automobilist die vanuit de langsweg komt en rechts de Appelstraat wilt indraaien, zal tegelijk:
- links moeten kijken naar aankomend verkeer in de Appelstraat, waarop het zicht sterk wordt belemmerd door een huis
- rechts moeten kijken naar aankomend verkeer én naar de toestand van de overweg (open/dicht)
- rechtsvoor en -achter zich moeten kijken naar (brom-)fietsers op de fietssnelweg.

Ik hoop oprecht dat ik het fout heb, maar ik zie het hier de komende maanden (en zeker nu met de start van het nieuwe schooljaar) wel eens grondig fout gaan. En Infrabel zal de enige verantwoordelijke zijn, want naar bekommernissen van plaatselijke bewoners hebben zij blijkbaar toch geen oren.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Klassiekje »

Alweer een sterk staaltje van Belgische wegenbouw.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Infrabel zal de enige verantwoordelijke zijn
NMBM ligt de eventuele verantwoordelijkheid bij diegene die een bouwvergunning afgeleverd heeft. (gemeente?)

Eender wie, Infrabel inclusief, mag alles aanvragen wat men maar kan bedenken - en er wordt inderdaad heel wat onzin beacht! - maar er is een regulerende overheid voor iets.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Wout912 »

jan_olieslagers schreef: 26 aug 2023, 17:48
Infrabel zal de enige verantwoordelijke zijn
NMBM ligt de eventuele verantwoordelijkheid bij diegene die een bouwvergunning afgeleverd heeft. (gemeente?)

Eender wie, Infrabel inclusief, mag alles aanvragen wat men maar kan bedenken - en er wordt inderdaad heel wat onzin beacht! - maar er is een regulerende overheid voor iets.
Ja, dat klopt inderdaad. De gemeente had voor de huidige plannen nooit toelating mogen geven.

Ik zou het zelf logischer vinden mocht men eerst de spoorwegbrug bouwen en aansluiten op de Appelstraat, en pas daarna de overweg in de Beekmolenstraat sluiten. Die gaat daar nu toch nog jarenlang liggen voor alleen zachte weggebruikers en landbouwvoertuigen. Ik snap niet wat het verschil is tussen zo'n overweg en een overweg waar alle verkeer over mag. De enige soort van gevaarlijke situaties die ik er al heb gezien, wordt veroorzaakt door reizigers die te voet snel de gesloten overweg overlopen om hun trein te halen. Zoiets zal nog altijd kunnen gebeuren.

Volgens de bewonersbrief van Infrabel dient dit plan uiteindelijk om "de veiligheid op en naast de spoorwegen, alsook de stiptheid van de treinen en dienstregeling sterk te verhogen". Maar voordat de bouw van die brug en fietstunnel nu effectief van start gaat, wordt alle verkeer nog jarenlang over dat bijzonder smal overwegje in de Appelstraat gestuurd.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Ik snap niet wat het verschil is tussen zo'n overweg en een overweg waar alle verkeer over mag.
Het verschil zal er wel mee te maken dat het gemeentebestuur minstens gedeeltelijk uit Tsjeven bestaat, en die hebben nogal wat agrarici onder hun kiespubliek.

Het zal wel veranderen als er eens eentje zijn kipbak laat omhoog staan en de bovenleiding aan frennen rijdt - wat vroeg of laat te gebeuren staat, misschien is het zelfs al gebeurd, daar of in de buurt.

*Tsjeven: verzamelnaam voor de opeenvolgende namen KVP, CVP, CD&V, en wat nog al niet
* agrarici: werden vroeger "boeren" genoemd - om volledig te zijn moeten we ook de loonwerkers daarbij klasseren
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door railtravelmanager »

hallo,

verschillende weekends september en oktober IC Nederland en thalys stoppen niet te Antwerpen-Centraal

enig idee waar de werken zijn ?

De IC 92.. reeks gebruikt perron 4 richting Nederland vanaf Antwerpen-Berchem zij nemen het ringspoor lijn 12 denk ik, worden de Thalystreinen ook zo omgeleid want mogen of kunnen niet in de tunnel ..

Erwin
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Wout912 »

Wout912 schreef: 26 aug 2023, 16:25 Nu maandag, 28 augustus, gaat er in Melsele een nieuwe fase in van het project om alle overwegen op de lijn 59 te vervangen. De brede overweg in de Beekmolenstraat (aan de stopplaats) zal vanaf dan enkel nog toegankelijk zijn voor zachte weggebruikers en voor landbouwvoertuigen doormiddel van enkele infrastructurele ingrepen. Deze overweg blijft hier zo nog minstens drie jaar liggen, pas in 2026 zal worden gestart om deze overweg te vervangen door een fietstunnel.
Tot zolang die spoorwegbrug niet geplaatst is, zal de Appelstraat echter ongeziene verkeersvolumes (inclusief vrachtwagens naar landbouwbedrijven) moeten verwerken, terwijl deze op veel plaatsen (inclusief op het overwegje) niet breed genoeg is om met twee auto's elkaar te passeren. Tot overmaat van ramp ligt het kruispunt met de nieuwe langsweg slechts enkele meters voorbij de overweg, met daartussen nog eens de fietssnelweg F4.

Ik hoop oprecht dat ik het fout heb, maar ik zie het hier de komende maanden (en zeker nu met de start van het nieuwe schooljaar) wel eens grondig fout gaan.
Nog even een update hieromtrent. Gisterenochtend is de overweg van de Beekmolenstraat in Melsele dus effectief afgesloten. Men is daar nu bezig met het plaatsen van twee tractorsluizen (een aan beide kanten van de overweg). Fietsers en voetgangers kunnen tussen de betonblokken passeren om de overweg nog te gebruiken. Met dat slalommen tussen die blokken is het echter wel opletten geblazen dat je de overwegsignalisatie niet uit het oog verliest.

Zoals voorspeld zijn er in de Appelstraat heel wat problemen. De straat en overweg zijn echt te smal voor twee tegenliggende voertuigen, waardoor men op elkaar wacht ter hoogte van het nieuwe kruispunt met de aangelegde langsweg. Dit zorgt daar steeds voor opstoppingen in beide richtingen, waardoor voertuigen op de overweg stil komen te staan. Gisteren heb ik de situatie nog geen kwartier staan bekijken, en heb ik al een automobilist gezien die in allerijl achteruit terug de overweg moest afrijden toen de overwegbellen begonnen te rinkelen.
Vandaag (dag 2!) was het al een trapje erger: Er werd een van de slagbomen zo goed als afgereden. Infrabel is ter plaatse moeten komen en het treinverkeer heeft meer dan een uur lang zware hinder ondervonden met vertragingen tot een half uur in beide richtingen.
Het is triestig om dit over een in 2023 nieuw aangelegde situatie te moeten schrijven, maar het is daar echt wachten tot er een zwaar ongeval gebeurt. En vrijdag begint dan bovendien nog het nieuwe schooljaar...

Ik heb mijn bezorgdheid al op verschillende manieren aan Infrabel kenbaar proberen te maken, maar men doet daar uiteraard niets mee. Zouden er echt eerst weer slachtoffers moeten vallen?
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Natuurlijk gebeurt er niets voor dat er slachtoffers vallen. Welkom in Belgie!

En dat men de sporen niet oprijdt zonder zeker te zien dat men er ook terug af kan, dat staat in de wet en het is ook voordehandliggend. Wie dat uit zichzelf niet kan of wil inzien die zal het moeten ondervinden, hetzij door een boete hetzij door een aanrijding.

Het zal ook wel een beetje zijn dat sommige mensen moeten wennen aan de nieuwe situatie, veel mensen zijn gewoontebeestjes.

En ja, natuurlijk is het niet slim om veel verkeer door een dusdanig smalle straat te sturen, misschien heeft het ook te maken met een algemene politiek om het autogebruik te ontmoedigen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door railtravelmanager »

hallo,

verschillende weekends september en oktober IC Nederland en thalys stoppen niet te Antwerpen-Centraal

enig idee waar de werken zijn ?

Zijn de werken in de spoortunnel Antwerpen waardoor Thalys, Eurostar er niet door mogen ? of werken op lijn 12 vanaf Noorderdokken ?

De IC 92.. reeks gebruikt perron 4 richting Nederland vanaf Antwerpen-Berchem zij nemen het ringspoor lijn 12 denk ik, worden de Thalystreinen ook zo omgeleid want mogen of kunnen niet in de tunnel ..

Erwin
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

railtravelmanager schreef: 20 sep 2023, 15:06 hallo,

verschillende weekends september en oktober IC Nederland en thalys stoppen niet te Antwerpen-Centraal

enig idee waar de werken zijn ?

Zijn de werken in de spoortunnel Antwerpen waardoor Thalys, Eurostar er niet door mogen ? of werken op lijn 12 vanaf Noorderdokken ?

De IC 92.. reeks gebruikt perron 4 richting Nederland vanaf Antwerpen-Berchem zij nemen het ringspoor lijn 12 denk ik, worden de Thalystreinen ook zo omgeleid want mogen of kunnen niet in de tunnel ..

Erwin
Aangezien de trein inderdaad de tunnel niet aandoet, moeten er in principe spoorwerken zijn op L25 tussen Y Noord Berchem en Y Liersesteenweg (als ik het goed met de juiste benamingen). Daarenboven is het gehele traject Antwerpen-Centraal - Roosendaal komend weekend verbust, dus ook daar zullen er werken zijn (of is deze lijn enkel verbust door gebrek aan capaciteit op het ringspoor? Dan zou ik eerder een pendel Kapellen - Roosendaal verwachten).
De Thalys doet Brussel - Rotterdam non-stop, zonder vervangende stop in Berchem dus.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Er zijn werken om de detectie- en blussystemen van de tunnel te upgraden. Tegelijk worden er ook wissels aangepast en riolering uitgekuist. Geen treinen daardoor op -2 en -1 in Antwerpen-Centraal.
Op lijn 12 worden dan weer bovenleidingswerken uitgevoerd en rails vernieuwd. Via het ringspoor naar HSL4 is dus de enige mogelijkheid voor passagierstreinen die overblijft.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dantjebram72 »

Is er nog een rede waarom spoorlijn 50A tussen Brussel en Gent nog een redelijk groot stuk Vmax 140 is ipv 160 zoals de rest van de lijn?

Bovenleiding, dwarsliggers en seininrichting lijkt mij allemaal in orde.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desirootje »

dantjebram72 schreef: 24 sep 2023, 16:24 Is er nog een rede waarom spoorlijn 50A tussen Brussel en Gent nog een redelijk groot stuk Vmax 140 is ipv 160 zoals de rest van de lijn?

Bovenleiding, dwarsliggers en seininrichting lijkt mij allemaal in orde.
Ik heb gehoord (op dit forum) dat dit vanuit het oogpunt van capaciteit is, mede de klassiekjes en MW die de P treinen Gent-Denderleeuw-Geraardsbergen vertegenwoordigen maar ook voor de enkele goederentreinen tussen Gent en Denderleeuw die niet via L50 gaan. Allen kunnen geen 160 km/h aan.
Kevin
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Kevin »

desirootje schreef: 24 sep 2023, 22:49
dantjebram72 schreef: 24 sep 2023, 16:24 Is er nog een rede waarom spoorlijn 50A tussen Brussel en Gent nog een redelijk groot stuk Vmax 140 is ipv 160 zoals de rest van de lijn?

Bovenleiding, dwarsliggers en seininrichting lijkt mij allemaal in orde.
Ik heb gehoord (op dit forum) dat dit vanuit het oogpunt van capaciteit is, mede de klassiekjes en MW die de P treinen Gent-Denderleeuw-Geraardsbergen vertegenwoordigen maar ook voor de enkele goederentreinen tussen Gent en Denderleeuw die niet via L50 gaan. Allen kunnen geen 160 km/h aan.
Er zijn op dat stuk ondanks de uitgevoerde moderniseringswerken nog steeds regelmatig verzakkingen in het spoor door de zeer slechte ondergrond. Goederentreinen mogen ondertussen wel al een tijdje terug 100 rijden ipv 80 vroeger.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door thejay »

Afgelopen weekend is het restant van de aansluiting L59 en L10 - Y. Zwijndrecht Fort verwijderd.
De sporen zijn nu (definitief?) niet meer berijdbaar.
Plaats reactie