werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desperado »

Steve schreef: 22 aug 2017, 21:40 Met mijn S8 heb ik vorige vrijdag in ieder geval precies dezelfde route genomen, dus dat lijkt hem inderdaad te zijn (veel alternatieven zullen er ook wel niet zijn).

De route in de andere richting snap ik wel niet helemaal, heb je iets meer toelichting? Ik zie dat er in de richting Schuman-Noord een paar minuten minder rittijd toegekend zijn voor de S8, maar dat kan ook met gunstigere kruisingen te maken hebben.
Sorry for answering in English.

From Schuman to Nord the main difference was that we took a line which was to the South-East side of the old shed but from Nord to Schuman we took a route that was to the North-West side of the old shed. Sometimes there was one disused track between us and line 36. Sometimes we were next to line 36. Does that help?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Richting Schuman is het via de hoge sporen in Schaarbeek Reizigers naar lijn 27D en zo via de bundels naar de lijn 26, omgekeerd - richting de Noord - is via het zuidelijke gedeelte naar lijn 27F en kom je ter hoogte van spoor 13 in Schaarbeek uit. Dat is vlak naast spoor A van de lijn 36.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

Dag allemaal,

Er is al een paar maanden een behoorlijke "oneffenheid" (verzakking?) op lijn 36N tussen Leuven en Herent, bij de oprit van de brug over de vaart. Die werd langzaam steeds ernstiger (maar de toegestane snelheid bleef ongewijzigd) en een paar maanden geleden was er toen plotseling een grondverzakking, aldus de storingsinfo van de NMBS, die dringend verholpen moest worden. Een paar dagen later was dat blijkbaar gebeurd, al kon je nog steeds die "oneffenheid" voelen, alleen iets minder erg.
Een week of 2 geleden verscheen er plotseling een snelheidsbeperking van 120 km/h (i.p.v. 160) voor de brug over de vaart. En afgelopen weekend is de toestand blijkbaar weer zodanig verslechterd dat er een sneheidsbeperking van 40 km/h is ingesteld, nu alleen voor de oprit van de brug kant Leuven.

Is dit punt zo problematisch dat het na maanden nog steeds niet goed is opgelost? Het binnenrijden van Leuven wordt hierdoor natuurlijk ook niet bepaald sneller...

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 04 sep 2017, 19:24 Dag allemaal,

Er is al een paar maanden een behoorlijke "oneffenheid" (verzakking?) op lijn 36N tussen Leuven en Herent, bij de oprit van de brug over de vaart. Die werd langzaam steeds ernstiger (maar de toegestane snelheid bleef ongewijzigd) en een paar maanden geleden was er toen plotseling een grondverzakking, aldus de storingsinfo van de NMBS, die dringend verholpen moest worden. Een paar dagen later was dat blijkbaar gebeurd, al kon je nog steeds die "oneffenheid" voelen, alleen iets minder erg.
Een week of 2 geleden verscheen er plotseling een snelheidsbeperking van 120 km/h (i.p.v. 160) voor de brug over de vaart. En afgelopen weekend is de toestand blijkbaar weer zodanig verslechterd dat er een sneheidsbeperking van 40 km/h is ingesteld, nu alleen voor de oprit van de brug kant Leuven.

Is dit punt zo problematisch dat het na maanden nog steeds niet goed is opgelost? Het binnenrijden van Leuven wordt hierdoor natuurlijk ook niet bepaald sneller...

Groetjes,
Rian
Een instabiele berm is één van de lastigste dingen die er zijn. Je kan in feite enkel bovenaan materiaal (ballast) bijvoegen, maar als er onderin de berm iets verzakt is dat slechts een doekje voor het bloeden. Een echt goede oplossing is er helaas niet.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 04 sep 2017, 19:49
rvdborgt schreef: 04 sep 2017, 19:24Er is al een paar maanden een behoorlijke "oneffenheid" (verzakking?) op lijn 36N tussen Leuven en Herent, bij de oprit van de brug over de vaart. Die werd langzaam steeds ernstiger (maar de toegestane snelheid bleef ongewijzigd) en een paar maanden geleden was er toen plotseling een grondverzakking, aldus de storingsinfo van de NMBS, die dringend verholpen moest worden. Een paar dagen later was dat blijkbaar gebeurd, al kon je nog steeds die "oneffenheid" voelen, alleen iets minder erg.
Een week of 2 geleden verscheen er plotseling een snelheidsbeperking van 120 km/h (i.p.v. 160) voor de brug over de vaart. En afgelopen weekend is de toestand blijkbaar weer zodanig verslechterd dat er een snelheidsbeperking van 40 km/h is ingesteld, nu alleen voor de oprit van de brug kant Leuven.
Een instabiele berm is één van de lastigste dingen die er zijn. Je kan in feite enkel bovenaan materiaal (ballast) bijvoegen, maar als er onderin de berm iets verzakt is dat slechts een doekje voor het bloeden. Een echt goede oplossing is er helaas niet.
Een paar ervaringen rijker: komende uit Brussel lijken de seinen (of de ETCS?) zeer restrictief te zijn. Treinen beginnen al in Veltem fors te remmen, om dan Herent met ca. 40 km/h te bereiken en dan verder naar Leuven te slenteren. Terwijl ter hoogte van Herent eigenlijk pas de eerste aankondiging van de snelheidsbeperking staat.
Er wordt dus veel vertraging geproduceerd en op aansluitingen in Leuven kun je niet bepaald rekenen; niettemin vindt NMBS het niet nodig om daar iets over te zeggen in de storingsmeldingen.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 04 sep 2017, 19:49
rvdborgt schreef: 04 sep 2017, 19:24Er is al een paar maanden een behoorlijke "oneffenheid" (verzakking?) op lijn 36N tussen Leuven en Herent, bij de oprit van de brug over de vaart. Die werd langzaam steeds ernstiger (maar de toegestane snelheid bleef ongewijzigd) en een paar maanden geleden was er toen plotseling een grondverzakking, aldus de storingsinfo van de NMBS, die dringend verholpen moest worden. Een paar dagen later was dat blijkbaar gebeurd, al kon je nog steeds die "oneffenheid" voelen, alleen iets minder erg.
Een week of 2 geleden verscheen er plotseling een snelheidsbeperking van 120 km/h (i.p.v. 160) voor de brug over de vaart. En afgelopen weekend is de toestand blijkbaar weer zodanig verslechterd dat er een sneheidsbeperking van 40 km/h is ingesteld, nu alleen voor de oprit van de brug kant Leuven.

Is dit punt zo problematisch dat het na maanden nog steeds niet goed is opgelost? Het binnenrijden van Leuven wordt hierdoor natuurlijk ook niet bepaald sneller...
Een instabiele berm is één van de lastigste dingen die er zijn. Je kan in feite enkel bovenaan materiaal (ballast) bijvoegen, maar als er onderin de berm iets verzakt is dat slechts een doekje voor het bloeden. Een echt goede oplossing is er helaas niet.
Afgelopen weekend is er blijkbaar weer wat aan gewerkt want de snelheidsbeperking is nu weer 120 km/h geworden.

Op lijn 50a is er overigens sinds vorige week ook een snelheidsbeperking, net ten westen van Y Welle, over een lengte van ca. 2 km. Richting Gent 80 km/h, richting Brussel 60 km/h. Ik zie eigenlijk niks gebeuren daar. Heeft iemand enig idee wat ze daar aan het doen zijn?

Groetjes,
Rian
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

rvdborgt schreef: 12 sep 2017, 23:36Op lijn 50a is er overigens sinds vorige week ook een snelheidsbeperking, net ten westen van Y Welle, over een lengte van ca. 2 km. Richting Gent 80 km/h, richting Brussel 60 km/h. Ik zie eigenlijk niks gebeuren daar. Heeft iemand enig idee wat ze daar aan het doen zijn?
Sanering spoor richting Brussel en vernieuwen van dwarsliggers spoor richting Gent, logischerwijze tijdens de verkeersvrije periode. Zou tot het weekend duren.
sunreezer

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door sunreezer »

Ik heb een vraagje over een werklocomotief die ik al enkele keren bezig gezien heb op Lijn 50A waar ze momenteel de twee middelste sporen aan het vernieuwen zijn. Het is een gele locomotief waar ongeveer halverwege een reeks metalen staven uitkomen die zich tussen de betonnen dwarsliggers lijken te planten en nadien teruggetrokken worden. Waarvoor dient dit?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Bordensteker »

Het is een zelfrijdende machine welke het spoor enkele centimeters kan oplichten om vervolgens met zogenaamde pikkels het nu even onbelaste stukje ballastbed van steenslag (breuksteen) onder de dwarsliggers te als het ware op te schudden en te verdichten (onderstoppen) waardoor het spoor overal gelijkmatig ondersteund wordt en weer in een strakke lijn komt te liggen. Deze pikkels worden door een hydraulisch systeem op een hoge frequentie tot trillen gebracht, waardoor de losse ballast deeltjes als het ware in elkaar vallen en daardoor een stevige ondergrond vormen voor de dwarsliggers.
(Vrij naar https://nl.wikipedia.org/wiki/Stopmachine ).
Ik vergelijk het effect met het vullen van een voorraadpot met suiker. De suikerkorrels komen eerst losjes op elkaar te liggen, en als je daarna tegen de zijkant van de voorraadpot klopt, bewegen de korrels onderling zodat ze optimaal in elkaar passen. Het niveau bovenaan zie je dan wat inzakken.
Als je filmpjes zoekt met de woorden rail tamping krijg je meteen een reeks filmpjes te zien.

Mijn interpretatie daarbij is dat het ballastbed verend de passerende treinen draagt, waarbij de op elkaar rustende punten en hoeken van de stenen bij elke passage iets afslijten. Dat afslijten heeft een geringe inzakking van het ballastbed tot gevolg, en na verloop van tijd moet het ballastbed opnieuw opgeschud worden, eventueel nadat er eerst een laagje nieuwe stenen gestort zijn.

Door zelf spoorman geworden te zijn heb ik tot mijn niet geringe verbazing gemerkt dat gáán (wandelen) door de steenslag naar uw locomotief bij vochtig vriezend weer ineens heel anders aanvoelt. Het is dan net alsof je op beton wandelt (beton met een raar puntig oppervlak, maar het voelt alsof je op beton staat). Op dat moment besef je dat de bovenste laag van het ballastbed nu kennelijk één keiharde plaat vormt, en dus ook dat het bij niet-vriezend weer dus steeds onmerkbaar licht inveert zelfs onder de druk van een lopende mens. Nou ja, een mens mét een rugtas van 10 kilo én een clippertas van nog eens 10 kilo in de hand: ik had altijd alles bij de hand, niet alleen de op zich al zeer zware papieren HLT (de volledige voorschriften, die men tegenwoordig op een nog steeds ook vrij zware draagbare computer met zich mee moet zeulen).
Het lijkt ook een beetje op het verschil tussen lopen op de stevige laag zand bij de waterlijn vergeleken met het vermoeiende zachte mulle zand van het strand hogerop.
sunreezer

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door sunreezer »

Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Locomotief 5175 »

Lijn 66, Dit weekend geen trein tussen Kortrijk naar Roeselare, Waaraan word er gewerkt ???? vanaf Roeselare rijd er trein naar Brugge of Oostende.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

Ik dacht aan de Leiebruggen bij Kortrijk.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Locomotief 5175 »

groentje schreef: 14 okt 2017, 18:34 Ik dacht aan de Leiebruggen bij Kortrijk.
ER word gewerkt aan de station Ingelmunster, word betonnen koker onder de sporen geschoven, zodat kleine overweg kant kanaal afgeschaft is. Volgens WTV nieuws.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Patrick »

Wat mij nog het meeste stoort, is dat de NMBS er niet in slaagde om tijdig op haar pagina over de werfinfo de aanstaande (21/22 oktober :!: ) volledige sluiting van L69 (Kortrijk - Poperinge) aan te kondigen.
Ik schreef hier al 2 berichtjes over naar de Facebookpagina maar het antwoord was telkens: "Geduld, wellicht zijn de affiches nog niet klaar."
Terwijl de reisplanner al weken voordien over de informatie beschikte...

Vanmiddag staat die info er wonderbaarlijk op. Maar het is weer op z'n NMBS :evil: ...
L 59: Werken aan het spoor tussen Antwerpen-Berchem en Zwijndrecht. 21.10.17, 01:37 - 22.10.17, 23:59 Kortrijk - Poperinge.
Tijdens het weekend van 21 en 22 octobre werken wij aan het spoor tussen Kortrijk en Poperinge.
L59 :lol:
octobre :lol:
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

De komende 3 weekends (4-5,11-12 en 18-19 november) zijn er werken gepland tussen Lier en Antwerpen. Hierdoor is er geen treinverkeer mogelijk tussen deze steden. Weet er iemand wat men gaat doen?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Plaats reactie