werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Ook kan de druk op de metro zich dan wat beter verdelen tov nu.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Steven schreef:Ook kan de druk op de metro zich dan wat beter verdelen tov nu.
Daar heb ik toch m'n twijfels bij, want de metro is op het stuk centrum (De Brouckère / Centraal Station) <=> Europese wijk en verder (tot en met Montgomery) oververzadigd tijdens de spits in beide richtingen.

Er zal misschien een fractie minder volk zijn van Centraal naar Schuman, al lijkt dat ietwat utopisch, want slechts een klein deel van alle treinreizigers zal plots een rechtstreekse en snelle verbinding met Schuman krijgen.

Ik voorspel echter een grote toename van de ritten Schuman => Centraal met de metro. Wellicht zullen velen die (een van) hun rechtstreekse verbindingen met de NZV verliezen alsnog tot Schuman gaan en daar de metro opduiken, want dat gaat eigenlijk even snel (je vermijdt immers de drukke stations Noord en Zuid). Ik doe het zelf vaak ook. Alleen kan er echt geen volk meer bij op die metro. Sta eens in de ochtendspits tegen pakweg 8.30 u aan het metroperron richting Centraal in Schuman, je zult snel zien wat ik bedoel.

Een positief effect kan er volgens mij wel zijn op de ringlijnen 2 en 6 tussen het Zuidstation en Kunst-Wet in het bijzonder. Daar is het nu ook enorm druk, vooral van mensen die ergens in de omgeving van Louiza-Naamsepoort-Troon werken en nu in het Zuidstation uitstappen. Zij zullen naar station Luxemburg kunnen gaan en van daar te voet verder - het ligt immers vrij dicht in de buurt.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Glodenox »

Een beter gespreid aanbod van treinen over het centrum van Brussel kan volgens mij moeilijk negatief uitpakken. Of het de NZV merkelijk zal ontlasten betwijfel ik, maar alle beetjes helpen.
pietmol

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door pietmol »

Glodenox schreef:Een beter gespreid aanbod van treinen over het centrum van Brussel kan volgens mij moeilijk negatief uitpakken. Of het de NZV merkelijk zal ontlasten betwijfel ik, maar alle beetjes helpen.

het grootste nut van deze tunnel is een snelle verbinding tussen de Europese wijk en de luchthaven van Zaventem, maar had men dit niet goedkoper kunnen realiseren door in Schaarbeek lijn 162 via een korte tunnel aan te sluiten op lijn 25N?.

voor de modale burger/pendelaar had men beter een extra tunnel tussen Brussel Noord en Brussel Zuid geboord...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Een extra tunnel tussen noord en zuid zit nog steeds in een onderzoekfase. Verwacht daar de komende tien jaar niet echt een mirakel.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

@Steven: Maak daar maar de eerste 20 tot 30 jaar van...
@Steve: ik herinner me een anekdote van een aantal jaar terug, toen een P-trein van lijn 60 plots naar Schuman werd afgeleid. Ondanks dat er een P-trein vlak voor zit, die wél nog naar de NZV ging, kwam er een storm van protest. Een jaar later werd de beslissing dan ook teruggedraaid. Je raadt nooit wat er gebeurde :mrgreen:
Kortom, natuurlijk moet de NZV blijvend bediend worden, maar er is echt wel een publiek voor meer en betere verbindingen met de Europese wijk. En ik ben wél overtuigd dat dergelijke verbindingen de druk kunnen verlagen in pakweg Brussel-Centraal, of op zijn minst de groei mee kunnen opvangen.
De Europese wijk is een grote werkgelegenheidspool die veel reizigers aantrekt. En een aanzienlijk deel neemt daar nu de metro voor vanaf Centraal, gewoon omdat dat de meest voor de hand liggende reisweg is. De Schuman-Josaphattunnel maakt verkeer naar de Europese wijk nu (makkelijker) mogelijk. In principe kan je ook weg via Schaarbeek, maar met de nieuwe tunnel bedien je ook het gebied rond de NAVO.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rdv »

Ik ben dringend op zoek naar info over de gewijzigde dienstregeling op 15, 16, 22 en 23 februari voor L50 en L50A. Ik wil graag de eerste Thalys nemen in Brussel, maar RailTime en de routeplanner geven aan dat de dienstregeling gewijzigd wordt door werken en linken door naar werfaffiches die nog niet bestaan. Volgens het Twitter-account worden de affiches pas 10 dagen voor de werken online geplaatst, maar dat is veel te laat om mijn reis te kunnen plannen en betaalbare tickets te kunnen krijgen.

Ik hoop dat hier iemand een tipje van de sluier kan lichten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

RailTime spreekt over werkzaamheden op lijn 50A tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid. Je kunt er dus donder op zeggen dat alles via Jette en Brussel-West omgeleid wordt. Zo is het elke keer al gegaan tot nu toe.

Voor de Thalys verder geen invloed. Zelfs die paar Thalyssen van/naar Oostende hebben tot nu toe meestal dezelfde omleiding gevolgd (en waren aldus uitzonderlijk te bewonderen op lijn 50).

Nog volgens het gebruikelijke scenario: de IC-A en IC-E lopen 5 à 10 minuten vertraging op door de omweg, de IR-i wordt meestal beperkt tot Denderleeuw, de IC-L bedient enkel Brussel-Noord en doet daar rechtsomkeert (Dendermonde - L60 - Noord - L50 - Denderleeuw). De L's van lijn 50 en lijn 60 rijden van Jette rechtstreeks naar Brussel-Zuid via lijn 28.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rdv »

Steve schreef:RailTime spreekt over werkzaamheden op lijn 50A tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid. Je kunt er dus donder op zeggen dat alles via Jette en Brussel-West omgeleid wordt. Zo is het elke keer al gegaan tot nu toe.

Voor de Thalys verder geen invloed. Zelfs die paar Thalyssen van/naar Oostende hebben tot nu toe meestal dezelfde omleiding gevolgd (en waren aldus uitzonderlijk te bewonderen op lijn 50).

Nog volgens het gebruikelijke scenario: de IC-A en IC-E lopen 5 à 10 minuten vertraging op door de omweg, de IR-i wordt meestal beperkt tot Denderleeuw, de IC-L bedient enkel Brussel-Noord en doet daar rechtsomkeert (Dendermonde - L60 - Noord - L50 - Denderleeuw). De L's van lijn 50 en lijn 60 rijden van Jette rechtstreeks naar Brussel-Zuid via lijn 28.
Dat is wat ik al gevreesd had. Aansluiting met Thalys wordt te krap.

Het antwoord van het Twitter-team dat men de affiches maar 10 dagen op voorhand kan bekend maken omdat men wacht op last-minute aanpassingen is hier toch niet echt geldig als men steeds dezelfde regeling toepast. Ik vermoed dat de personeelsplanning toch ook meer dan 10 dagen op voorhand wordt opgemaakt. Ik begrijp echt niet dat men deze info maar 10 dagen op voorhand verspreid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

de personeelsplanning (voor wat betreft de bestuurders) brengt men een drietal dagen voordien binnen. Daarmee wil ik zeggen dat dan op de depots de aangepaste dienstfiches beschikbaar zijn. De eigenlijke planning werkt men dus uit in de dagen voordien.
wimkalmthout
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2011, 20:27
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door wimkalmthout »

Bordensteker schreef:De sporen over de meest oostelijke van de nieuwe bruggen over Albertkanaal en IJzerlaan te Antwerpen en de bovenleiding boven het nieuwe baangedeelte in de L 27A tussen Antwerpen Luchtbal en Dam krijgen al aardig vorm.
Ik heb alleen nog niet gezien of er ook al seinen ingeplant zijn.

Iemand zicht o de termijn voor het terug aansluiten zoals het "vroeger" was dwz voor de vervanging van de brug en dus zonder die bocht tussen luchtbal en de bruggen
BVG1988
Berichten: 572
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door BVG1988 »

Ik denk dat regeling van de werken op lijn 50A in februari en begin maart anders zal gaan dan vorige keren. Ik denk dat de IC A en IC E het normale traject volgen, maar dat de IC L en IR i worden omgeleid via spoorlijn 50 (via Jette). De IR i zal dan ook rijden via spoorlijn 28 vermoed ik.
Ik heb gezocht op de site van de NMBS en op Railtime en krijg dezelfde resultaten.
Ik vermoed dat ze zullen werkzaamheden dan uitvoeren aan de buitensporen op spoorlijn 50A.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rdv »

Steven schreef:de personeelsplanning (voor wat betreft de bestuurders) brengt men een drietal dagen voordien binnen. Daarmee wil ik zeggen dat dan op de depots de aangepaste dienstfiches beschikbaar zijn. De eigenlijke planning werkt men dus uit in de dagen voordien.
Ook als er bijkomende diensten moeten worden ingezet? Roept men dan 3 dagen op voorhand nog extra personeel op?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22528
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

rdv schreef:
Steven schreef:de personeelsplanning (voor wat betreft de bestuurders) brengt men een drietal dagen voordien binnen. Daarmee wil ik zeggen dat dan op de depots de aangepaste dienstfiches beschikbaar zijn. De eigenlijke planning werkt men dus uit in de dagen voordien.
Ook als er bijkomende diensten moeten worden ingezet? Roept men dan 3 dagen op voorhand nog extra personeel op?
Neen hiervoor gebruikt men een deel personeel dat zo al maar op korte termijn zijn planning kent.
Deels een vlottend kader (is een deel bestuurders die nooit vaste diensten/weken hebben) of van de bestuurders die buiten reeks zijn (andere bestuurders volgen een vaste reeks diensten, maar hebben om de x tijd een korte periode buiten reeks. Dient om zieken, opleidingen, vakanties, extra diensten, vrije dagen en .... op te vangen. De NMBS voldoet dus niet aan de regel dat je een week vooraf uw diensten moet kennen, de regel die wel van toepassing is in de privé sector.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rdv »

Steve schreef:RailTime spreekt over werkzaamheden op lijn 50A tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid. Je kunt er dus donder op zeggen dat alles via Jette en Brussel-West omgeleid wordt. Zo is het elke keer al gegaan tot nu toe.

Voor de Thalys verder geen invloed. Zelfs die paar Thalyssen van/naar Oostende hebben tot nu toe meestal dezelfde omleiding gevolgd (en waren aldus uitzonderlijk te bewonderen op lijn 50).

Nog volgens het gebruikelijke scenario: de IC-A en IC-E lopen 5 à 10 minuten vertraging op door de omweg, de IR-i wordt meestal beperkt tot Denderleeuw, de IC-L bedient enkel Brussel-Noord en doet daar rechtsomkeert (Dendermonde - L60 - Noord - L50 - Denderleeuw). De L's van lijn 50 en lijn 60 rijden van Jette rechtstreeks naar Brussel-Zuid via lijn 28.
De reisplanner en RailTime zijn aangepast en bevestigen Steve's vermoeden. Jammer dat de reisplanner wel naar de verkeerde affiches verwijst (deze van de aangepaste regeling voor de laatste treinen op 8/9 en 15/16 feb).

Het zou ook handig zijn mocht men bij een opvraging van een reis op een datum waarop een werf gepland is, en waarvoor de details nog niet beschikbaar zijn, er gewoon een waarschuwing worden gegeven en gesuggereerd zou worden om later de reis te checken. Nu gebeurt dat niet, noteer je je uren en plan je de rest verder en sta je daar. Ik geloof dat DB werkt met zo een waarschuwing en suggestie.
Plaats reactie