werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Bibke »

Catenist schreef:Het Laatste Nieuws doet weer "vuurke stook" voor deze werken. Ze koppen het artikel met "500 miljoen voor 2 minuten tijdwinst". Moet je daar weer kijken hoe er een hoop debielen op reageren, ze kunnen amper foutloos nederlands schrijven. Maar de media zijn ook deugnieten hoor, eigenlijk zouden zo'n artikelen van de nodige repliek moeten worden voorzien door de nmbs of infrabel. Niet op jullie koppen laten zitten jongens :-)
Ik denk dat dat beter gebeurt door een burger die goed op de hoogte is van het onderwerp. Dat geeft meer effect dan wanneer NMBS of Infrabel zouden reageren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Catenist schreef:Het Laatste Nieuws doet weer "vuurke stook" voor deze werken. Ze koppen het artikel met "500 miljoen voor 2 minuten tijdwinst". Moet je daar weer kijken hoe er een hoop debielen op reageren, ze kunnen amper foutloos nederlands schrijven. Maar de media zijn ook deugnieten hoor, eigenlijk zouden zo'n artikelen van de nodige repliek moeten worden voorzien door de nmbs of infrabel. Niet op jullie koppen laten zitten jongens :-)
Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat mensen die echt op de hoogte willen zijn eerder hier mee lezen dan door de bagger van HLN gaan.
Op dat soort rommelsites kan je toch geen deftige discussie voeren, dan kan je beter wegblijven denk ik. Mensen die wel een inhoudelijke disussie willen voeren zijn altijd welkom om zich op dit forum aan te melden en hier mee te babbelen :wink:
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Tram44 »

Het Laagste Nieuws doet zijn naam inderdaad weer alle eer aan. Op die manier kan je elk project in de vernieling schrijven.

Overigens ben ik wel eens benieuwd of en wanneer de reistijd op de lijnen 50 en 50a inderdaad 2' korter zullen worden.

Hoe ver staat men overigens met het langetermijnproject om lijn 50a te upgraden naar V200?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Catenist schreef:Het Laatste Nieuws doet weer "vuurke stook" voor deze werken. Ze koppen het artikel met "500 miljoen voor 2 minuten tijdwinst". Moet je daar weer kijken hoe er een hoop debielen op reageren, ze kunnen amper foutloos nederlands schrijven. Maar de media zijn ook deugnieten hoor, eigenlijk zouden zo'n artikelen van de nodige repliek moeten worden voorzien door de nmbs of infrabel. Niet op jullie koppen laten zitten jongens :-)
Laat ons over dat foutloos Nederlands hier en ginder maar stilletjes zwijgen.... :roll:

De toon werd trouwens eerder al door Jo Cornu gezet bij zijn kritiek op de spoorwerken aan de bypass in Mechelen. Men is blijkbaar al eens van mening dat er enorme budgetten worden geïnvesteerd in projecten waar de reiziger relatief weinig aan heeft. Dergelijke kritiek lijkt mij niet geheel onterecht wanneer je ziet dat de reistijd ondanks al die werken langer blijft worden. Alleen is zoiets zeggen voor sommige infrastructuurpausen bij de overheid als vloeken in de kerk.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

Infrabel heeft het ook wat gezocht door slechts een deel van het verhaal te vertellen. Overal las ik dat de nieuwe sporen in dienst komen, maar slechts intern las ik dat terzelfdertijd de oude buiten dienst gaan. Een belangrijke mijlpaal, daar niet van, maar het lijkt alsof we daar bijna klaar zijn, en met het S-net kunnen beginnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
De toon werd trouwens eerder al door Jo Cornu gezet bij zijn kritiek op de spoorwerken aan de bypass in Mechelen. Men is blijkbaar al eens van mening dat er enorme budgetten worden geïnvesteerd in projecten waar de reiziger relatief weinig aan heeft. Dergelijke kritiek lijkt mij niet geheel onterecht wanneer je ziet dat de reistijd ondanks al die werken langer blijft worden. Alleen is zoiets zeggen voor sommige infrastructuurpausen bij de overheid als vloeken in de kerk.
De kritiek van Cornu is wel onterecht, evenals de kritiek hier natuurlijk. Zowel in Mechelen als op L50C is de snelheid helemaal niet de reden om zware werken uit te voeren. Dat de snelheid op beide plaatsen verhoogd kan worden tot 160 km/h is natuurlijk mooi meegenomen, maar de reden om aan de werken te beginnen was de capaciteit.
Op Brussel-Denderleeuw zijn er 4 sporen nodig omdat de huidige 2 volzitten. Die investering is wel 500M€ waard.
In Mechelen idem: door de gelijkvloerse kruising abeelstraat is de capaciteit enorm beperkt, om die weg te werken zijn al die nieuwe viaducten nodig, niet voor de snelheidswinst.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

Tja, dan moet je natuurlijk ook niet focussen op die snelheidswinst in je eigen communicatie.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Eimai »

Maar Mechelen heeft wel enkel zin als ze de nodige flyovers gaan bouwen tussen Nekkerspoel en Sint-Katelijne-Waver. De plannen zijn er zeker, maar ik zie de eerste spade in de grond daar ook nog niet bepaald voor de volgende jaren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Tja, dan moet je natuurlijk ook niet focussen op die snelheidswinst in je eigen communicatie.
Volledig mee eens :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Daarenboven: wat is nu eigenlijk de meerwaarde (van de euforische communicatie van Infrabel)? Volgende week gaat L50A voor minstens enkele jaren buiten dienst. Dus hoezo capaciteitsuitbreiding?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:Daarenboven: wat is nu eigenlijk de meerwaarde (van de euforische communicatie van Infrabel)? Volgende week gaat L50A voor minstens enkele jaren buiten dienst. Dus hoezo capaciteitsuitbreiding?
Het is een belangrijke mijlpaal in de uitbreidingswerken. Dat wordt natuurlijk met beide handen aangegrepen om de spoorwegen nog eens positief in het nieuws te laten komen.
Het is inderdaad allemaal wat opgeblazen, maar wanneer zou je anders een nieuwsbericht de wereld insturen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:Maar Mechelen heeft wel enkel zin als ze de nodige flyovers gaan bouwen tussen Nekkerspoel en Sint-Katelijne-Waver. De plannen zijn er zeker, maar ik zie de eerste spade in de grond daar ook nog niet bepaald voor de volgende jaren.
Klopt, maar de enige manier om grote wijzigingen aan belangrijke infrastructuur aan te brengen is door ver vooruit te kijken. Als er vandaag niet volop gebouwd zou worden in Mechelen kan je in 2025 de capaciteit niet verhogen. In Leuven zijn ze ook 10 jaar bezig geweest voor ze de vruchten konden plukken, maar achteraf is het wel de moeite waard gebleken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Het is inderdaad allemaal wat opgeblazen, maar wanneer zou je anders een nieuwsbericht de wereld insturen?
Wanneer er daadwerkelijk 4 sporen beschikbaar zijn.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

Dat duurt dan nog 2 jaar, of zo. De spoorwegen kunnen nu wel wat goed nieuws gebruiken. En dat de buitenste sporen in dienst komen, ís goed nieuws, en een grote mijlpaal. Alleen niet zo groot als ze het wilden verkopen, en dat dreigt nu als een boemerang terug te komen. Daarom ben ik voorstander van eerlijke communicatie.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rdv »

groentje schreef: Daarom ben ik voorstander van eerlijke communicatie.
En daar wringt vaak het schoentje. Op de radio, website, app, twitter en wat dan ook verkondigen dat er vertragingen tot 10 minuten zijn, terwijl de minimum vertraging op dat moment 10' is, het gemiddelde 20' en er uitschieters zijn tot 45' (door gecumuleerde vertraging), dat wekt grote wrevel op bij de reizigers.

Je kan je idd afvragen wat de nieuwswaarde is van zo een openstelling. Voor ons enthousiasten en Infrabel is dat een belangrijke mijlpaal, maar de gemiddelde reiziger merkt er niets van. Zelfs niet dat zij/hij op de buitensporen rijdt i.p.v. op de binnensporen.
Plaats reactie