werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

pietje schreef:
dentheo schreef:Is die export een beetje gelukt ?
Weet ik niet, maar ik had al iets horen vliegen over Rusland:
http://www.express.be/sectors/nl/logist ... 138503.htm
Ook in Roemenië, Hongarije en Spanje heeft tuc-rail al enkele grote projecten gehad. Een deel van de lijn Perpignan-Figueras hebben zij mee ontworpen :)
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Dus als "studiebureau" ttz consultant, niet als projectuitvoerder ?
Theo
Groeten vanop de Heide
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door profke »

http://www.gva.be/antwerpen/nijlen/nijl ... d-toe.aspx
....
De volledige overweg wordt vervangen door een Harmelen-overweg. Dit betekent dat er tot een meter diep gegraven wordt en dat vervolgens betonnen elementen in de grond worden aangebracht zodat de overweg voor minimaal dertig jaar in orde blijft en het zorgt ook voor een betere stabiliteit van de sporen. De werken nemen zoveel tijd in beslag omdat er eerst voorbereidende werken plaatsvinden en daarna volgt de plaatsing en de afwerking. Tijdens die laatste fase, voorzien voor de eerste weekends van maart, zijn er bijkomende verkeersmaatregelen. In die weekends is er ook geen treinverkeer.
....
Wat is dit?
is dit iets nieuws?
of is er een andere reden waarom ze dit 30 jaar geleden nog niet deden?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Spooroverwegen zijn in een spoorweg steeds "harde" punten, je kan ze in de trein "voelen".
De elasticiteit is steeds kleiner dan van het ballastbed.
De trein stijgt dus altijd iets, na de overweg "valt" hij altijd iets naar beneden.
Hierdoor ontstaat er na enkele duizenden assen een "put" in de baan na de overweg (in de rijrichting) .
Verschijnsel zie je ook bij overbruggingen enz. met te weinig ballastbed erop.

Waarschijnlijk wil men hier de overweg aanpassen met prefab elementen die op maat gemaakt worden voor elke overweg.
Deze zijn stijf in het midden, maar worden naar de einden toe dunner en daarom soepeler.
Door deze buiging rijdt de trein als het ware "naar boven" tegen de overweg en wordt na de overweg weer zachtjes in het ballastbed gezet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Hogersluys »

Shrek schreef:
Hogersluys schreef: Dat ze zo hun bestaan proberen te rechtvaardigen is natuurlijk logisch. Maar in de praktijk is het natuurlijk de bedoeling om werknemers aan te kunnen werven die niet statutair zijn (en die naar eigen goeddunken weer te kunnen ontslaan). Dat de vakbonden deze gang van zaken goedkeuren kan ik moeilijk begrijpen.
Op basis van tijdelijke contracten werken is in de engineering heel normaal. Sterker nog, een groot deel van de ingenieurs werkt via uitzendkantoren.
Het zou ontzettend stom zijn om projectingenieurs statutair aan te nemen. Ik denk trouwens dat ze daar zelf niet mee akkoord zouden zijn :roll:
En wat heeft de vakbond daarmee te maken ? Ingenieurs hebben het doorgaans niet zo op d vakbonden hoor...
TUC Rail bestaat niet enkel uit ingenieurs hé.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Hogersluys »

profke schreef:http://www.gva.be/antwerpen/nijlen/nijl ... d-toe.aspx
....
De volledige overweg wordt vervangen door een Harmelen-overweg. Dit betekent dat er tot een meter diep gegraven wordt en dat vervolgens betonnen elementen in de grond worden aangebracht zodat de overweg voor minimaal dertig jaar in orde blijft en het zorgt ook voor een betere stabiliteit van de sporen. De werken nemen zoveel tijd in beslag omdat er eerst voorbereidende werken plaatsvinden en daarna volgt de plaatsing en de afwerking. Tijdens die laatste fase, voorzien voor de eerste weekends van maart, zijn er bijkomende verkeersmaatregelen. In die weekends is er ook geen treinverkeer.
....
Wat is dit?
is dit iets nieuws?
of is er een andere reden waarom ze dit 30 jaar geleden nog niet deden?
Vroeger bestond een overweg uit een houten dwarsbalk (waar de auto's dus overrijden). Dit heet in Infrabelkringen "type Gent". Het nadeel van dit type is dat het hout mettertijd begint te rotten en vergaan. Het is dus vrij onderhoudsgevoelig. Daarom heeft men sinds kort twee nieuwe types bedacht. Het eerste type is de betonoverweg (de Harmelen-overweg waar in het krantenartikel sprake van is). Maar er is ook nog de rubberen variant (Strail).

Foto Harmelen-overweg: Afbeelding Foto Strail-overweg: Afbeelding
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Hogersluys schreef: Daarom heeft men sinds kort twee nieuwe types bedacht.
Nou nou, op elke spoorwegbeurs liggen er wel voorbeelden, is overal een probleem.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Hogersluys »

^^Met "men" bedoelde ik niet Infrabel, want deze types zijn inderdaad geen Belgische uitvindingen.

Naar ik begrepen heb hanteert men een bepaalde verdeelsleutel. Infrabel mag dus niet enkel betonnen of enkel STRAIL-overwegen plaatsen. Geen idee waarom trouwens. Vermoedelijk iets met aanbestedingen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Het zijn twee verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem, ballast die veert tov weg die hard is.

Bij de Harmelen oplossing met beton probeert men het met doorbuigend beton op de uiteinden, bij de Strail oplossing probeert men de overweg minder hard te maken voor het wegverkeer, met de rubberen stukken.

Komt die Strail niet uit Slowakije of Tjechie ? Ik meen dat ik vorige week de fabriek voorbij gereden ben.
Het patent is, denk ik, Engels.
Theo
Groeten vanop de Heide
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Hogersluys »

^Maar wat is het meest duurzaam? Ik gok op de Harmelen oplossing. Beton lijkt mij langer mee te gaan dan rubber.


PS: Strail komt uit Duitsland.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Stef »

Hogersluys schreef:^Maar wat is het meest duurzaam? Ik gok op de Harmelen oplossing. Beton lijkt mij langer mee te gaan dan rubber.


PS: Strail komt uit Duitsland.
Je hebt nu ook al rubberen oplossingen voor bv. dakbekleding en die hebben een garantie van 40 jaar hebben! Of die 40 jaar ook geldt voor een spooroverweg, dat weet ik uiteraard niet. In ieder geval zullen die rubberen oplossing wel gemakkelijker te vervangen zijn dan de betonnen versie.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ralph
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2011, 18:48
Locatie: Roosendaal (NL)
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Ralph »

Foto Harmelen-overweg: Afbeelding
Hoi,
Even een correctie, Bovenstaande eerder geplaatste foto is GEEN zogenaamde "Hamelen-overweg". Dit zijn losse overwegplaten, die op de (betonnen) dwarsliggers geplaatst worden.
Een Hamelen-overweg zijn grote betonnen bakken/ platen die dwemate zwaar zijn dat ze met een grote hijskraan (geen spoorkraantje) gelegd moeten worden, en die met behulp van hydraulische krikken waterpas gesteld worden en dan met spuitbeton gefixeerd worden. De spoorstaven worden dan in prefab uitsparingen in de betonnen platen gelegd en vastgezet.

Hieronder een link naar foto's van een museumorganisatie die in een nieuw aan te leggen noordsingel in het Nederlandse Haaksbergen een "Hamelen-overweg" ingehesen hebben. Het hele bouwproces is er op foto te zien.
http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2959

Tussen het systeem met de overwegplaten en de "hamelen-overweg" heb je nog de raildraagplaat. Dat zijn kleine(-re) eveneens betonnen platen waar ook de spoorstaven in vastgezet worden (dus zonder dwarsliggers), maar die wel met een spoorkraan ingehesen kunnen worden. Die moeten ook op een stabiele ondergrond geplaatst worden, maar daar kan een mooi afgevlakt zandbed met split voor gebruikt worden. Deze platen wegen een 4,4 ton per stuk ongeveer.

Gezien de sterkte van een Hamelen-overwegconstructie, zal die duurzamer en langer meegaan dan rubber met de verkeersintensiteit en de erbij horende belastingen e.d. dan rubber. Rubber op een dak krijgt geen verkeer erover gedenderd, dus een vergelijking met een dak is een beetje appels met peren vergelijken....
Een Hamelen-overweg wordt toegepast op plaatsen waar veel en zwaar intensief verkeer over een (geplande) weg passeert. Idem geld ook voor de raildraagplaat. Voor minder intensief bereden wegen worden de overwegplaten toegepast. Het budget van het project of degene die betaalt zal ook wel zwaar meewegen in de te hanteren overwegsysteem.

Ralph.
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door bobke »

Weet iemand wat men doet tussen Brugge en Knokke, omdat er dit weekend geen treinen reden? Er reden gelede bussen in de plaats.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door poyaud »

bobke schreef:Weet iemand wat men doet tussen Brugge en Knokke, omdat er dit weekend geen treinen reden? Er reden gelede bussen in de plaats.
Spoorwerken aan de brug van Dudzele. Zondagmiddag is men ook begonnen met het aanpassen van de bovenleiding (aansluiting bocht Ter Doest)
Afbeelding
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Nicholas »

LML schreef:
profke schreef:nog niet lang genoeg , want na bouwel moet kessel nog gebeuren.. die panelen liggen daar ondertussen ook al 2 jaar klaar...
Om maar te zwijgen hoelang ze in Nijlen bezig geweest zijn... 1 jaar, of zelfs 1,5 jaar voor ocharme 2 perrons? Dat was (bij manier van spreken) aan een ritme van 1 perronboord en 10 klinkers per week...
Is er iemand op de hoogte hoe ver het staat met de werken in Bouwel en wanneer deze werken in Kessel van start gaan?

Alvast bedankt
Plaats reactie