werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Bibke »

overweg13 schreef: 13 mar 2020, 17:51 Ik weet niet goed waar dit te plaatsen, maar: al enkele dagen lees ik bij storingen dat het verkeer tussen Dinant en Gendron-Celles onderbroken is, als gevolg van een overstroming. Weet iemand hier meer over. Vooral de duur van de storing verbaast me.
Men is aan het werken aan een brug tussen Ansermme en Gendron-Celles. De lijn zou sowieso dit weekend gesloten zijn om de brugdelen te vervangen.
Door de hoge waterstand is er al een kraan, die in de Lesse stond, gekanteld. Deze had evengoed op de brug kunnen vallen. Er staat er nog één in de Lesse, vandaar de maatregelen dat men met bussen rijdt op dit traject.
De goederentreinen worden omgeleid.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door overweg13 »

Ik had al geprobeerd om me een idee te vormen van de lijn en ik vond niet zo meteen een punt waar Lesse en spoorlijn ongeveer op dezelfde hoogte liepen. Jouw uitleg verklaart de problemen, Bibke. Bedankt!
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door kika »

Hoe zit het eigenlijk met de huidige werven? Vorige week werd hier (Beieren) nog vlijtig geklust aan een bovenleiding waar al meer dan 5 jaar geen eleketrisch voertuig meer is gepasseerd, maar nu ligt het stil. Dringend, groot onderhoud loopt verder? Er kan nu veel meer met de dienstregeling gespeeld worden zonder mopperende reizigers :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

kika schreef: 28 mar 2020, 17:52 Hoe zit het eigenlijk met de huidige werven? Vorige week werd hier (Beieren) nog vlijtig geklust aan een bovenleiding waar al meer dan 5 jaar geen eleketrisch voertuig meer is gepasseerd, maar nu ligt het stil. Dringend, groot onderhoud loopt verder? Er kan nu veel meer met de dienstregeling gespeeld worden zonder mopperende reizigers :mrgreen:
In België zijn alle werven gecontroleerd beëindigd. Alles is dus vastgelegd, beveiligd, afgedekt,... maar er wordt niet meer verdergewerkt. Enkel onderhoud loopt gewoon door, er zijn immers nog steeds treinen die moeten rijden (bij de goederentreinen is er amper terugval).
De opportuniteit om grote werven op dit moment uit te voeren is maar schijn. Grote werven vragen maandenlange voorbereiding en planning, da kan je niet op 123 omgooien. Bovendien maakt de social-distancing regel dat er hoogst inefficiënt gewerkt moet worden. De meeste aannemers willen trouwens gewoon niet meer werken in deze omstandigheden omdat ze de veiligheid van het personeel niet kunnen garanderen.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FLV-FGSP »

Ondertussen schieten in Nederland de werkzaamheden in de Schipholtunnel goed op:
https://www.treinreiziger.nl/prorail-pa ... or-corona/
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FLV-FGSP »

Dit weekend is de nieuwe spoorbrug bij Kuringen ingevaren:
https://www.vlaamsewaterweg.be/spoorbrug-kuringen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 26 apr 2020, 21:20 Dit weekend is de nieuwe spoorbrug bij Kuringen ingevaren:
https://www.vlaamsewaterweg.be/spoorbrug-kuringen
In Lummen is het AWV al 5 jaar aan hun brug bezig, eens zien wie er het snelste werkt :mrgreen:
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik vind het heel goed dat Infrabel werken uitvoert op lijn 35 maar ik vind het veel minder goed dat de NMBS deze werken nergens op hun app vermeld heeft. Wat hielden deze werken in?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door thejay »

Afgelopen weekend is een groot deel van de keerwanden geplaatst voor het nieuwe perron in Zwijndrecht.
Voor wie het nog niet wist: het perron richting Antwerpen wordt verplaatst naar de andere kant van de overweg.

Of hoort dit toch beter thuis in "werken in stations" :wink:
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Tram44 »

Wordt het andere perron in Zwijndrecht dan ook in aansluiting daarop verhoogd? Hoge perrons zijn nuttig maar bij voorkeur dan bij alle sporen in een station, zodat wie daar nood aan heeft om in en uit te kunnen stappen zeker is dat hij of zij zowel bij aankomst als vertrek uit de voeten kan.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door thejay »

Tram44 schreef: 25 mei 2020, 20:43 Wordt het andere perron in Zwijndrecht dan ook in aansluiting daarop verhoogd? Hoge perrons zijn nuttig maar bij voorkeur dan bij alle sporen in een station, zodat wie daar nood aan heeft om in en uit te kunnen stappen zeker is dat hij of zij zowel bij aankomst als vertrek uit de voeten kan.
Volgens mijn info wordt het perron richting Sint-Niklaas inderdaad ook opnieuw aangelegd.
Lijkt me een behoorlijke uitdaging om dit in een (verlengd?) weekend voor elkaar te krijgen.
Tijdelijk verkorte perronlengte gebruiken is immers nogal moeilijk met direct de overweg achter je.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desperado »

Sorry for English.
Tijdens de weekends van 20-21 en 27-28 juni gaat Infrabel verder met de vernieuwing van de infrastructuur. Door deze werken wordt het treinverkeer aangepast tussen Mechelen en Brussel-Noord.
Deze treinen worden omgeleid en stoppen hierdoor niet in Vilvoorde.
Does anyone know which route these trains will use?
Thank you.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Klassiekje »

De koninklijke halte wordt blijkbaar opgeknapt.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Klassiekje »

desperado schreef: 13 jun 2020, 22:18 Sorry for English.
Tijdens de weekends van 20-21 en 27-28 juni gaat Infrabel verder met de vernieuwing van de infrastructuur. Door deze werken wordt het treinverkeer aangepast tussen Mechelen en Brussel-Noord.
Deze treinen worden omgeleid en stoppen hierdoor niet in Vilvoorde.
Does anyone know which route these trains will use?
Thank you.
They will use line 25N between Schaarbeek and Mechelen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Klassiekje schreef: 13 jun 2020, 22:30 De koninklijke halte wordt blijkbaar opgeknapt.
Ik heb ook al gezien dat ze daar aan het werken zijn. Iemand meer info?
Plaats reactie