werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door joverwimp »

Infrabel is vorig weekend gestart met de afbraak van het dak van de Clovistunnel. Die verbindt Brussel-Noord met Brussel-Luxemburg.
Gedurende vier opeenvolgende weekends zullen de klok rond twintig tot dertig mensen aan het werk zijn. Tijdens die weekends zullen er ook geen treinen rijden tussen de stations Brussel-Luxemburg en Brussel-Noord.
Filmpje: https://player.cdn01.rambla.be/?account ... mestamp%5D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Om nog even op de tunnel voor L28 terug te komen: wat beweegt daar precies? Ik ben er deze ochtend nog gepasseerd op enige afstand (L50) maar zag niet meteen iets anders dan de voorbije weken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Om nog even op de tunnel voor L28 terug te komen: wat beweegt daar precies? Ik ben er deze ochtend nog gepasseerd op enige afstand (L50) maar zag niet meteen iets anders dan de voorbije weken.
Grondwerken om de bedding voor te bereiden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steve »

Bedankt. Nog een idee voor deze?
Steve schreef: 17 nov 2019, 17:07 Lijn 50 die aan zuidelijke kant (links op het plan) onder een van beide sporen van lijn 36N duikt: gaat dat uit van de uitbreiding van het spoorviaduct langs de Vooruitgangstraat (waar 10-15 jaar geleden veel om te doen was maar sindsdien niets meer) of zou het op een nog andere manier gedaan worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 18 nov 2019, 19:43 Bedankt. Nog een idee voor deze?
Steve schreef: 17 nov 2019, 17:07 Lijn 50 die aan zuidelijke kant (links op het plan) onder een van beide sporen van lijn 36N duikt: gaat dat uit van de uitbreiding van het spoorviaduct langs de Vooruitgangstraat (waar 10-15 jaar geleden veel om te doen was maar sindsdien niets meer) of zou het op een nog andere manier gedaan worden?
Er wordt nog altijd uitgegaan van dat viaduct, maar de financiering is er nog niet voor voorzien...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 17 nov 2019, 07:04
Asterix schreef:
Steve schreef: 17 nov 2019, 05:10 Vervangt/versterkt die dan de huidige verbinding (de eigenlijke L28) waarvan het buitenste spoor al geruime tijd buiten dienst is om redenen die me niet helemaal duidelijk zijn? Ik kan me voorstellen dat dat enkelspoor geen pretje was voor de vele treinen die daar de voorbije weken over omgeleid zijn.
Die buitendienststelling was een platte besparing omdat het spoor aan vernieuwing toe was.
Of net een heel doordachte besparing omdat het spoor toch weg moest?
Het is maar hoe je het bekijkt. Je kan alles op één spoor brengen met enkel hier en daar nog een kruising. Dan bespaar je nog méér. De vraag is of het in stand houden van dat stuk financieel zo onverantwoord zou zijn geweest voor die enkele jaren dat het sinds de buitendienststelling nog had kunnen worden gebruikt.

Om op de vraag van Steve te antwoorden, alles ten westen van de lijn 25N moet weg, dus ook de bundel C waarover jij het hebt. Goederenverkeer tussen Vilvoorde en Laken zal aan de Y. Haren-Noord aftakken naar een nieuw spoor dat zal aansluiten op de lijn 26 in Schaarbeek-Vorming en vervolgens achter de werkplaatsen van de NMBS richting Schaarbeek-Reizigers zal lopen. Achter die werkplaatsen (Bundel V) is er een nieuwe, veel kleinere bundel in aanbouw. Die is goed zichtbaar vanop de lijn 36N.

Wat ik mij afvraag, is wat ze met de bediening van de Voorhaven gaan doen en de overweg op de Vilvoordselaan. Ik kan mij inbeelden dat die flink in de weg ligt.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FLV-FGSP »

In het laatste weekend van januari en het eerste van februari zijn er werkzaamheden aan lijn 25. De Beneluxtrein krijgt dan een originele omleiding: Brussel NZV - Airport - bocht van Leuven - Aarschot - A'pen-Berchem en verder.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

FLV-FGSP schreef: 11 dec 2019, 13:21 In het laatste weekend van januari en het eerste van februari zijn er werkzaamheden aan lijn 25. De Beneluxtrein krijgt dan een originele omleiding: Brussel NZV - Airport - bocht van Leuven - Aarschot - A'pen-Berchem en verder.
Zit overigens al in de planners. Non-stop tussen Brussels Airport en Berchem.

Groetjes,
Rian
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Gaan deze werken door op 25-26 januari en 1-2 februari?

Dat is wel interessant nieuws voor de fans van lijn 35. Zo krijgt deze lijn ook eens internationale reizigerstreinen op bezoek. Ik ga proberen om in Wezemaal een paar foto`s te maken.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Morgen is het zover: de Benelux rijdt dan vanaf Antwerpen-Berchem via Aarschot en de bocht van Leuven non-stop naar Brussels Airport. Nog aan toevoegen dat de trein is beperkt tot Brussel-Noord, daar heeft hij 18 minuten keertijd.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

huh, dus geen stop meer in Mechelen? Lastig! Hoe lang gaat dat grapke duren? Hierboven lees ik dat het slechts over twee weekends zou gaan, dat is dan nog wel te overleven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 24 jan 2020, 20:01 huh, dus geen stop meer in Mechelen? Lastig! Hoe lang gaat dat grapke duren? Hierboven lees ik dat het slechts over twee weekends zou gaan, dat is dan nog wel te overleven.
Berchem vertrek om x:25
Luchthaven aankomst om x+1:10
Luchthaven vertrek om x+1:13
Noord aankomst om x+1:21

Omgekeerde richting is exact hetzelfde (volgens 00/30 symmetrie), behalve dat aankomst in Berchem is om x:36 ipv 35.
De IC Hasselt - Antwerpen rijdt trouwens niet tussen de luchthaven en Antwerpen, dit alles inderdaad voor 2 weekends.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Davy »

De eerste 3 weekends van April is er een bijzondere omleiding: dan gaat de Oostende Eupen tussen Luik en Welkenraedt via Visé en de Montzenroute.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

Davy schreef: 03 feb 2020, 21:06 De eerste 3 weekends van April is er een bijzondere omleiding: dan gaat de Oostende Eupen tussen Luik en Welkenraedt via Visé en de Montzenroute.
Op de werkdagen tussen die weekends ook. En ook van 27 juni t/m 30 augustus.

Groetjes,
Rian
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desperado »

rvdborgt schreef: 03 feb 2020, 21:29
Davy schreef: 03 feb 2020, 21:06 De eerste 3 weekends van April is er een bijzondere omleiding: dan gaat de Oostende Eupen tussen Luik en Welkenraedt via Visé en de Montzenroute.
Op de werkdagen tussen die weekends ook. En ook van 27 juni t/m 30 augustus.

Groetjes,
Rian
Sorry for using English.
What about ICE and Thalys? Welkenraedt? Aachen-West?
Plaats reactie