werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door rvdborgt »

Lukas schreef: 29 nov 2023, 21:14 Dit weekend zijn er werken op lijn 35 tussen Leuven en Aarschot. Hoe worden de treinen van de IC 26xx omgeleid?
Die rijden niet tussen Leuven en Hasselt.
Ik vermoed wel dat je het antwoord sneller had gevonden door op de NMBS-website te kijken i.p.v. naar dat forum te gaan...
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 29 nov 2023, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door 260689 »

Lukas schreef: 29 nov 2023, 21:14 Hoi,

Dit weekend zijn er werken op lijn 35 tussen Leuven en Aarschot. Hoe worden de treinen van de IC 26xx omgeleid?

Lukas
Deze zijn beperkt tot Leuven en is afgeschaft tussen Leuven en Hasselt.

De 29xx reeks Antwerpen - Hasselt - Luik rijden voor Aarschot de bocht in richting L35 richting Diest en zal bijgevolg Aarschot niet aan doen.
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door stijn »

Lukas schreef: 29 nov 2023, 21:14 Hoi,

Dit weekend zijn er werken op lijn 35 tussen Leuven en Aarschot. Hoe worden de treinen van de IC 26xx omgeleid?

Lukas
Weet er iemand wat ze juist van plan zijn?
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Er zijn dit weekend werken in Wezemaal voor de aanleg van nieuwe perrons en een tunnel.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door stijn »

Lukas schreef: 30 nov 2023, 23:14 Hoi,

Er zijn dit weekend werken in Wezemaal voor de aanleg van nieuwe perrons en een tunnel.

Lukas
Dank je!

Alleen verklaart dat nog niet waarom de IC trein Antwerpen Hasselt Aarschot ook overslaat...
In Aarschot moet er dus ook iets gaande zijn denk ik...

Stijn
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door 260689 »

stijn schreef: 01 dec 2023, 07:53
Lukas schreef: 30 nov 2023, 23:14 Hoi,

Er zijn dit weekend werken in Wezemaal voor de aanleg van nieuwe perrons en een tunnel.

Lukas
Dank je!

Alleen verklaart dat nog niet waarom de IC trein Antwerpen Hasselt Aarschot ook overslaat...
In Aarschot moet er dus ook iets gaande zijn denk ik...

Stijn
E26XX Antwerpen - Hasselt is beperkt tot Leuven!

Dat de E29XX Aarschot overslaat blijkt mij ook een raadsel.

De E28xx Antwerpen - Leuven is dit weekend Antwerpen - Hasselt in zijn volledigheid als stoptrein.

Vanuit Leuven zijn er 2 vervangbussen naar Begijnendijk.
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ronny »

stijn schreef: 01 dec 2023, 07:53 Alleen verklaart dat nog niet waarom de IC trein Antwerpen Hasselt Aarschot ook overslaat...
In Aarschot moet er dus ook iets gaande zijn denk ik...
Stijn
Langs lijn 16 ter hoogte van de ring van Aarschot liggen langs beide kanten op de grond een aantal nieuwe palen voor de bovenleiding. Ik veronderstel dat er nog wat kabels moeten bijkomen.
Opmerkelijk is dat dit weekend Begijnendijk een IC station wordt met 2 treinen per uur en per richting.
Richting Hasselt : rijtijd 36 minuten voor de IC met een stop in Diest en 38 minuten voor de stoptrein met 5 tussenstops
Richting Antwerpen : rijtijd 32 minuten voor de IC en 44 voor de stoptrein
Knipex
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Knipex »

Door een ongeval is lijn 21 verspert in Velm.
https://www.hln.be/sint-truiden/treinve ... ~ac71367f/

Ook lijn 35 dicht door werken. Tss Hasselt en Leuven is het omrijden via Berchem
stijn
Berichten: 305
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door stijn »

ronny schreef: 01 dec 2023, 13:41
Langs lijn 16 ter hoogte van de ring van Aarschot liggen langs beide kanten op de grond een aantal nieuwe palen voor de bovenleiding. Ik veronderstel dat er nog wat kabels moeten bijkomen.
Opmerkelijk is dat dit weekend Begijnendijk een IC station wordt met 2 treinen per uur en per richting.
Richting Hasselt : rijtijd 36 minuten voor de IC met een stop in Diest en 38 minuten voor de stoptrein met 5 tussenstops
Richting Antwerpen : rijtijd 32 minuten voor de IC en 44 voor de stoptrein
[/quote]
FYI Er waren ook werken aan de rails tussen Station Aarschot en Y Aarschot Zuid
Knipex
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Knipex »

dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door dentheo »

Alleen voor die enkele kilometers bovenleiding ? Waar men vorig jaar ook al aan gewerkt heeft ? Moeilijk te geloven...
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

Zoals ik lees op vrtnws.be zouden er ook rails vervangen worden, hier en daar, o.a. aan overwegen. En nog zo teen en tander... Infrabel blinkt dan misschien niet uit door commercieel bewustzijn, maar dat ze inkomen verliezen als ze geen treinen laten rijden dat moeten ze toch min of meer inzien, zou ik denken. Misschien moeten ze aan NMBS zelfs een bijdrage betalen in de kosten van de vervangbussen, dat zou eigenlijk maar logisch zijn. Maar ik weet niet wat er in het contract staat, terzake.
Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/26 ... rpen-door/
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door groentje »

Voornaamste reden is dat Infrabel L.12 zo min mogelijk wil sluiten tijdens de week omdat deze lijn erg belangrijk is voor het goederenvervoer,ook 's nachts. Alleen al daarvoor zou een doortrekking van L.11 naar Woensdrecht zo'n verlichting betekenen, alle nadelen van een weeksluiting ten spijt, je krijgt een pak meer werk verzet in 1 week dan in 3 weekends...
Kevin
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Kevin »

groentje schreef: 26 jan 2024, 20:30 Voornaamste reden is dat Infrabel L.12 zo min mogelijk wil sluiten tijdens de week omdat deze lijn erg belangrijk is voor het goederenvervoer,ook 's nachts. Alleen al daarvoor zou een doortrekking van L.11 naar Woensdrecht zo'n verlichting betekenen, alle nadelen van een weeksluiting ten spijt, je krijgt een pak meer werk verzet in 1 week dan in 3 weekends...
Infrabel wil eigenlijk lijnen langdurig sluiten voor renovatie. Dat is veel efficiënter en goedkoper. Het zijn vooral de SO's die dat tegengaan.
Goederenvervoer kan trouwens veel makkelijker rondrijden dan de reizigerstreinen. Gezien dergelijke sluitingen 2-3 jaar vooraf gekend zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

een doortrekking van L.11 naar Woensdrecht
Dat lijkt niet zo'n enorme moeilijkheid, het spoor kan netjes blijven de snelweg volgen - in NL heet die A4, dacht ik. Weinig onteigeningen nodig, en het is in dunbevolkt gebied.

Maar is dit een min of meer concreet plan, of enkel een schone wensdroom?

En ook: iets zegt me dat in Brussel het entoesisme net iets minder is, als het om investeringen in Vlaanderen gaat...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie