werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
2000_3000
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 sep 2019, 20:18

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door 2000_3000 »

Door werken worden alle treinen ontvangen in Kortemark op perron 2. Bemerk ook het bloementafereel op de perrons... :)
Bijlagen
9F0FB45E-42E2-4D0F-8A3B-EEBE6243E17D.jpeg
A558B530-7EDC-4396-AEC0-BA3365871E19.jpeg
30BCDA00-C2C0-436C-8B9C-67592957EE04.jpeg
jpvdveer
Berichten: 272
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jpvdveer »

Zoals een paar pagina's eerder aangekondigd hier nog een overzicht van de stand van zaken op L161 tussen Genval en Ottignies (het eerdere bericht beschreef de situatie tussen Watermaal en Genval).

Ottignies

Nadat er begin dit jaar begroeiing werd gerooid aan de zuidwestkant van het station is ergens rond april fase 1 van de civiele werken hier van start gegaan (Ottignies is de enige plaats op het te verdubbelen deel van L161 waar de civiele werken nog niet zijn uitgevoerd). Een informatiebord suggereert dat deze eerste fase tot september 2023 gaat duren. In een iets eerder stadium werd al een nieuwe voetgangersbrug gebouwd en is de tunnel onder de sporen naar een nieuwe uitgang aan de westzijde verlengd. Sinds april zijn er omvangrijke grondwerken uitgevoerd om ruimte maken voor de aan te leggen nieuwe sporen. Ook zijn alle vroegere sporen aan de westzijde van het station opgebroken. Ik neem aan dat hier een extra perron gebouwd zal worden.

IMG_1675.JPG
IMG_1671.JPG
IMG_1670.JPG

Profondsart

Nadat de vroegere halte Profondsart enkele jaren geleden enkele honderden meters naar het noorden is verplaatst, met twee tijdelijke perrons, is hier sindsdien weinig veranderd. De oude halte is nog aanwezig.

IMG_1678.JPG
IMG_20200215_131003-min.jpg
IMG_20200215_130933.jpg

(onderstaande foto gemaakt tussen Profondsart en Rixensart)

IMG_1682.JPG

Rixensart

Ook deze halte is enkele jaren geleden iets naar het noorden opgeschoven. Ook hier is er sindsdien weinig veranderd en is de oude halte nog aanwezig. Opmerkelijk genoeg is ook het loket in het nu nogal afgelegen stationsgebouw (ten opzichte van het station) nog gewoon open - ik kan me niet voorstellen dat dit nog veel gebruikt wordt.

IMG_1686.JPG
IMG_1688.JPG
IMG_1687.JPG
Knipex
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Knipex »

Waarom word er niet verder gewerkt aan het station Tienen ? Het station is een spook station geworden midden in een bouwruinen.

Ze waren afgelopen maand gestart met het plaatsen van nieuwe bovenleidings palen tussen Vertrijk en Landen.
Ze kunnen beter eerst de aangevangen werken in Tienen afwerken
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Knipex schreef: 12 okt 2020, 19:55 Waarom word er niet verder gewerkt aan het station Tienen ? Het station is een spook station geworden midden in een bouwruinen.

Ze waren afgelopen maand gestart met het plaatsen van nieuwe bovenleidings palen tussen Vertrijk en Landen.
Ze kunnen beter eerst de aangevangen werken in Tienen afwerken
Dat is een heel ander vernieuwingsprogramma, het één heeft niets met het ander te maken.
De bovenleidingen moeten elke 70 jaar vernieuwd worden, anders komt de veiligheid in het gedrang. Stationsvernieuwingen daarentegen zijn afhankelijk van wat de politiek belangrijk vindt.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Knipex schreef: 12 okt 2020, 19:55 Waarom word er niet verder gewerkt aan het station Tienen ? Het station is een spook station geworden midden in een bouwruinen.

Ze waren afgelopen maand gestart met het plaatsen van nieuwe bovenleidings palen tussen Vertrijk en Landen.
Ze kunnen beter eerst de aangevangen werken in Tienen afwerken
Ik erger me er ook dood aan; het gaat trager dan in Mons... De meest recente info vind je achteraan in volgend document dat vorige week gepubliceerd werd i.v.m. het nieuwe vervoersplan:
https://www.belgiantrain.be/-/media/cor ... 4D70FCEEE4
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Shrek,

Ik heb vanavond gezien dat er kabelwerken bezig zijn langs lijn 35. Ook heb ik gezien dat er fundamenten gemaakt zijn voor nieuwe signalisatiecabines. Is dit voor ETCS?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Lukas schreef:Hoi,

Shrek,

Ik heb vanavond gezien dat er kabelwerken bezig zijn langs lijn 35. Ook heb ik gezien dat er fundamenten gemaakt zijn voor nieuwe signalisatiecabines. Is dit voor ETCS?

Lukas
Dat is voor de Simis seininrichting die op zijn beurt een nodige voorwaarde voor ETCS2 is.
Knipex
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Knipex »

Op lijn 21C worden de spoorbruggen over het albertkanaal vernieuwd en verhoogd.
Daarvoor zou de spoorlijn gedurende 8 maanden onderbroken worden.
Afbeelding De huidige brug bestaat uit drie delen met een totale overspanning van 175 meter. De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie herbouwd en bestaat uit twee delen van elk ca. 90 meter.

Verder links:
HLN
Nieuwsblad
Onroerend erfgoed: Vooronderzoek Genk Spoorbrug, in de PDF is veel informatie.

Op Wikipedia stond verder: "Tijdens deze periode zou ook de volledige spoorlijn gemoderniseerd en vernieuwd worden. Het gaat hierbij om een investering van net geen 24 miljoen euro." , maar dit heb ik nergens kunnen verificeren. Dit gaat waarschijnlijk om de signalisatie omdat de lijn nog met vereenvoudigde signalisatie is uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Er zijn ook plannen om die lijn te elektrificeren, misschien zit die kost er ook al bij.
260689
Berichten: 3319
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 30 okt 2020, 12:20 Er zijn ook plannen om die lijn te elektrificeren, misschien zit die kost er ook al bij.
Dat zou al een hele ontlasting in Hasselt zijn!
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door BlackEagle »

Komt er ook een spoorverdubbeling?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »


BlackEagle schreef:Komt er ook een spoorverdubbeling?
Neen, dat is daar niet echt nodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

die spoorbrug verhogen voor het kanaal is mooi maar ik zie op google maps dat aan beide kanten van het kanaal nabij de landhoofden van de spoorbrug er ook nog andere wegen over het spoor gaan, dan zal men deze toch ook moeten aanpassen denk ik?
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-10-31 om 11.23.18.png
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

"Aanpassen" is in dit geval een eufemisme voor "alles platgooien en een nieuwe brug bouwen". Die nieuwe brug zal een grotere overspanning hebben dus hoogstwaarschijnlijk zullen de wegen er mee onderdoor kunnen.
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 30 okt 2020, 12:20 Er zijn ook plannen om die lijn te elektrificeren, misschien zit die kost er ook al bij.
Raar dat dat al niet veel eerder gebeurd is... Langs Hasselt is toch een flinke omweg voor treinen uit Genk-Noord.
Plaats reactie