Pagina 77 van 101

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 12 aug 2021, 10:42
door joverwimp
Van 30 augustus tot minstens 10 december geen treinen tussen Moeskroen en Doornik. De houten dwarsliggers moeten vervangen worden.
Het duurt wel erg lang...
Vroeger werden lijnen voor die werken toch niet gesloten?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 12 aug 2021, 11:52
door Shrek
joverwimp schreef: 12 aug 2021, 10:42 Van 30 augustus tot minstens 10 december geen treinen tussen Moeskroen en Doornik. De houten dwarsliggers moeten vervangen worden.
Het duurt wel erg lang...
Vroeger werden lijnen voor die werken toch niet gesloten?
Bovenleiding en seininrichting gaan ook grote werken uitvoeren in die periode.
Het klopt dat er vroeger vaker met dienst op enkelspoor gewerkt werd, maar deze methode met TLO (totale lijnonderbreking) is een stuk goedkoper.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 12 aug 2021, 11:55
door jpvdveer
Hier wat meer uitleg - het gaat om veel meer dan alleen de houten dwarsliggers. Ik vind het geen slechte aanpak om alles in één klap te doen - wordt in Duitsland al jaren zo toegepast. Merk op dat het budget voor de werkzaamheden 30 miljoen euro bedraagt - een fors bedrag.

https://infrabel.be/nl/werken-75A-94
In het kader van deze werf gaan we concreet onder andere:

meer dan 76 km rails vernieuwen
meer dan 40.000 houten dwarsliggers (de dragers waarop de rails bevestigd zijn) vervangen door betonnen dwarsliggers
9 wissels vernieuwen en op die plaatsen de positie van de bovenleidingen aanpassen
het tracé van de sporen in de stations van Moeskroen en Doornik aanpassen
de spoorbedding en het steenpuin waarop de sporen in het station van Herzeeuw rusten, saneren
drie overwegen vernieuwen (in Herzeeuw, Néchin en Templeuve)
de overweg in de rue de Froyennes in Froyennes afschaffen
de andere overwegen tussen Moeskroen en Froyennes grondig onderhouden
de bovenleidingen (de draden die de treinen van stroom voorzien) grondig onderhouden en bepaalde portieken waarop de bovenleidingsdraden bevestigd zijn vervangen
de perrons van het oude station van Templeuve demonteren
de perrons in Herzeeuw en Froyennes verhogen en verlengen, ze samen met de NMBS van nieuwe onthaalinfrastructuur voorzien, inrichtingen plaatsen om ongeoorloofd oversteken van de sporen aan te pakken, en de bovenleiding aanpassen
de seininrichting tussen Moeskroen en Froyennes volledig moderniseren (vernieuwing van de veiligheidsuitrusting van 10 overwegen, plaatsing van 12 technische keten en 28 seinen, plaatsing van seininrichting in het station van Herzeeuw ...)
bruggen en doorgangen onder de sporen onderhouden ...

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 12 aug 2021, 13:55
door rdv
Het is wellicht goedkoper, het is zeker veiliger, maar klantvriendelijk is het niet. Wellicht verlies je klanten: mensen zullen omwille van die werken overstappen op de auto, en komen niet altijd meer terug.
Anderzijds: het alternatief is wellicht vele maanden/jaren met beperkte dienstregeling en verlengde reistijd - ook dat is niet klantvriendelijk.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 aug 2021, 14:48
door MarcVD
Het is ook nu verboden - door DVIS - zware werken om een spoor te doen terwijl de tweede spoor in dienst blijft... dus geen andere oplossing dan de hele lijn sluiten.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 aug 2021, 16:13
door LML
Heeft z'n voor- en nadelen:
+ is dat er ongestoord en veilig kan doorgewerkt worden...
- is dat de reiziger weer de dupe is: geen treinen, neem maar de vervangbus (als die op z'n minst voorzien wordt). Langer onderweg...

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 aug 2021, 16:32
door overweg13
Ik kijk er ook met gemengde gevoelens naar, maar als een van de oudste deelnemers aan dit forum zie ik er ook wel de voordelen van in. Als ik terugga tot de jaren 1970 (en nog een pak later), toen we voornamelijk tijdens de weekends moesten stappen, kon je week na week van de ene verrassing in de andere terechtkomen. Dat was de tijd dat er wel een spoor vrij blijf, maar doordat er bijna nooit aanpassingen waren aan de dienstregelingen, liep dat stelselmatig fout. Bij het begin van de dag was er nog niet veel aan de hand - meestal - maar ik hoef er geen tekeningetje bij te maken, hoe het later op de dag verliep. Door het verkeer op enkelspoor liep er altijd minstens één trein (laten we hem trein B noemen - trein A degene zijnde die wel op tijd kon rijden) vertraging op. Uiteraard was die niet altijd opgelost bij de terugrit, wat betekende dat trein B, nu dus trein A al voor de werken met vertraging reed. Dan zijn er 2 mogelijkheden: trein A krijgt voorrang - ondanks zijn vertraging - waardoor trein B nu de ingeschatte vertraging plus die van trein A overneemt. Of trein A moet voorrang geven en zo heb je dus al meteen 2 treinen met vertraging. En zo lopen de vertragingen stelselmatig op.
Wat het allemaal nog vele keren erger maakte, was het totale gebrek aan informatie. Zelfs als je vertrekstation rechtstreeks betrokken was bij de werken, kon je dat nooit vooraf te weten komen. Er werd wel veel vaker op aansluiting gewacht dan tegenwoordig, maar je verbinding dreigde toch frequent in het water te vallen. Voeg daar nog aan toe dat het aantal treinen veel lager lag en dat internationale treinen sowieso voorrang kregen.
Je gaat me niet horen beweren dat het prettig is als je trein gedurende weken niet rijdt, maar je kunt je tenminste op het ergste voorbereiden. Dat was een halve eeuw geleden onmogelijk.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 24 aug 2021, 21:40
door Lukas
Hoi,

De komende 2 weekends zijn er spoorwerken tussen Leuven en Aarschot. Weet er iemand welke werken er uitgevoerd worden?

Lukas

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 25 aug 2021, 18:21
door Shrek
Lukas schreef: 24 aug 2021, 21:40 Hoi,

De komende 2 weekends zijn er spoorwerken tussen Leuven en Aarschot. Weet er iemand welke werken er uitgevoerd worden?

Lukas
De seininrichting tussen Leuven en Aarschot wordt volledig vernieuwd (type Simis-W). Omdat er 's nachts goederentreinen passeren moeten die werken wel in het weekend gebeuren.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 25 aug 2021, 20:35
door jan_olieslagers
Omdat er 's nachts goederentreinen passeren moeten die werken wel in het weekend gebeuren.
Omdat er in het weekeinde goederentreinen passeren moeten de werken wel 's nachts gebeuren :lol: ?
Zou het niet eerder zijn omdat men in het weekeinde een langer werkvenster kan reserveren dan tijdens de nachten van werkdagen?
Want als men - ik zeg nu maar iets - kan beginnen na de laatste reizigerstrein om middernacht of zo, en moet stoppen tegen dat de eerste terug gaat komen om een uur of zes, dan blijft er met uitpakken en opruimen en inpakken nog maar bitter weinig effectieve werktijd over.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 25 aug 2021, 21:26
door Lukas
Hoi,

Shrek,

Wat betekent Simis W?

Lukas

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 25 aug 2021, 21:29
door Shrek
Lukas schreef: 25 aug 2021, 21:26 Hoi,

Shrek,

Wat betekent Simis W?

Lukas
Dat is de nieuwe seininrichtingstechnologie die Infrabel bij Siemens koopt. Het zichtbaarste verschil zijn de seinen met langere zonnekappen.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 26 aug 2021, 22:36
door giuseppe
Met de enorme voetblokken ;)
En er staan enkel voetpadkasten in de buurt van seinen ipv de grote keten.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 07 sep 2021, 17:22
door joverwimp
Sinds een week is de lijn 161 tussen Brussel en Namen weer berijdbaar, maar vertragingen zijn niet abnormaal.
Net voorbij Mont-Saint-Guibert had het spoor grote schade geleden door de hevige regenval van half juli.
Richting Brussel is het spoor nog steeds buiten gebruik: de talud is weggespoeld en er gaapt een afgrond. De talud wordt verstevigd met stenen.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 okt 2021, 19:26
door CursorX
Tijdens de herfstvakantie van 30 oktober tot en met 7 november rijden er door werken geen treinen tussen Brugge en Oostende. De NMBS legt wel vervangbussen in. Dat is te lezen op de reisplanner van de NMBS. TreinTramBus, de vereniging die zich inzet voor gebruikers van het openbaar vervoer, reageert misnoegd en ook Oostends burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) is ontevreden.

TreinTramBus bekritiseert de NMBS en Infrabel, omdat beide organisaties geen uitgebreide informatiecampagne opgezet hebben. “Veel reizigers plannen een vakantie aan de kust tijdens de herfstvakantie,” zegt Peter Thoelen, woordvoerder van TreinTramBus. “Het is toch belangrijk dat zij nu al weten dat de treinen uit Antwerpen en Kortrijk dan niet naar Oostende, maar naar Blankenberge zullen rijden en dat de IC-trein Eupen – Brussel – Oostende niet verder rijdt dan Brugge.”

TreinTramBus vraagt aan de NMBS om een regeling te treffen, zodat reizigers met een geldig treinticket naar of vanuit Oostende dit ook kunnen gebruiken op de tram tot Blankenberge. “Oostende is op vakantiedagen een druk bezocht station. We vrezen dat de vervangbussen tussen Brugge en Oostende niet zullen volstaan om de bereikbaarheid van de middenkust vanuit het binnenland te garanderen. De kusttram vormt dan een mooi alternatief”, aldus Thoelen.

De Lijn geeft aan dat er nog geen communicatie is geweest met de NMBS. “Er werden dus nog geen afspraken getroffen om het probleem op te vangen”, zegt een woordvoerder van De Lijn. Zowel bij de NMBS en Infrabel krijgen we te horen dat ze pas volgende week kunnen of willen reageren op deze heikele kwestie.

Tommelein: “Spijtig”
Ook burgemeester Bart Tommelein van Oostende is niet gelukkig. “Ik heb geen zicht op het dringend karakter of de noodzakelijkheid van de werken”, reageert hij. “Maar mij lijkt dit toch geen gelukkige aanpak te zijn qua timing. Het is dus opnieuw Oostende die de laatste in de rij staat. Bussen lossen dit maar gedeeltelijk op en doen mensen afhaken. Ik vind dit spijtig.”
Bron: https://kw.be/nieuws/verkeer-en-mobilit ... in-de-rij/

Mijn haat voor "mijn burgemeester" Tommelein wordt toch elke dag wat groter.