Pagina 78 van 101

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 okt 2021, 19:36
door jan_olieslagers
Wat kan die burgemeester daar nu aan doen? Het spoorbedrijf heeft hem toch maar voor een voldongen feit geplaatst? Niet dat ik wel voor hem supporter hoor, dat nu ook weer niet ;)

Wel zien we hier bevestigd dat voor NMBS/Infrabel de pendelaar (naar Brussel) nog steeds de eerste prioriteit is - mogelijks terecht. Volgens dat criterium heeft men het minst ongelukkige moment uitgekozen. En zelfs voor de recreanten en voor de kusthoreca denk ik niet dat de kerstvakantie minder ongelukkig was geweest.

Met enig geluk zullen de werken misschien vroeger klaar zijn, en kan er op die laatste zondag toch nog naar 't zeetje gespoord worden.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 okt 2021, 19:49
door CursorX
jan_olieslagers schreef: ↑03 okt 2021, 19:36 Wat kan die burgemeester daar nu aan doen? Het spoorbedrijf heeft hem toch maar voor een voldongen feit geplaatst? Niet dat ik wel voor hem supporter hoor, dat nu ook weer niet ;)

Wel zien we hier bevestigd dat voor NMBS/Infrabel de pendelaar (naar Brussel) nog steeds de eerste prioriteit is - mogelijks terecht. Volgens dat criterium heeft men het minst ongelukkige moment uitgekozen. En zelfs voor de recreanten en voor de kusthoreca denk ik niet dat de kerstvakantie minder ongelukkig was geweest.

Met enig geluk zullen de werken misschien vroeger klaar zijn, en kan er op die laatste zondag toch nog naar 't zeetje gespoord worden.
M'n punt is dat Tommelein eerst zaagde dat er te veel treinen naar de kust waren. NMBS zegt ok minder treinen. Dan was hij aan 't zagen dat er te veel volk op die minder treinen zat. Nu zegt NMBS aha hele vakantie geen treinen, is 't weer niet goed... 😅

Er is gewoon inderdaad het minst ongelukkige moment gekozen. Ik kan uit eerste hand getuigen dat de pendeltreinen naar Brussel vanuit Oostende de afgelopen weken alweer heel druk zijn, dus men probeert die mensen wat te ontzien, wat voor mij echt logisch is.

En hoogdringendheid, Tjah, je kunt geen omelet maken zonder een ei te breken he.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 okt 2021, 13:55
door Klassiekje
Vandaag gepasseerd, de ruwbouw voor de halte Liège-Vivegnis ligt er al (L34).

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 okt 2021, 13:59
door Steve
Je bedoelt echt recent opgeleverd en niet een of ander historisch overblijfsel? Dat moet dan toch nogal discreet gebeurd zijn.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 okt 2021, 14:03
door Klassiekje
[quote=Steve post_id=261104 time=1634644782 user_id=1116]
Je bedoelt echt recent opgeleverd en niet een of ander historisch overblijfsel? Dat moet dan toch nogal discreet gebeurd zijn.
[/quote]

Ja, een volledig nieuw (eiland)perron. Wanneer het er juist gelegd is weet ik niet, vermoedelijk tijdens de onderbreking deze zomervakantie?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 okt 2021, 15:53
door joverwimp
Steve schreef: ↑19 okt 2021, 13:59 Je bedoelt echt recent opgeleverd en niet een of ander historisch overblijfsel? Dat moet dan toch nogal discreet gebeurd zijn.
Omstreeks 1958 was daar nog een halte. Daar ben ik per ongeluk uitgestapt.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 okt 2021, 16:53
door overweg13
Volgens La Dernière Heure zijn er plannen om een fietspad aan te leggen tussen Vielsalm en Grand-Halleux op de ruimte die vrijgekomen is door het verwijderen van het tweede spoor.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 okt 2021, 17:22
door joverwimp
overweg13 schreef: ↑19 okt 2021, 16:53 Volgens La Dernière Heure zijn er plannen om een fietspad aan te leggen tussen Vielsalm en Grand-Halleux op de ruimte die vrijgekomen is door het verwijderen van het tweede spoor.
Dat zou perfect passen in het RAVeL-netwerk (https://ravel.wallonie.be/nl/home/carte ... ctive.html), beter nog tot Trois-Ponts.
Maar is dat technisch mogelijk ? Bij het verwijderen van een tweede spoor wordt het overblijvende in de bochten soms rechtgetrokken.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 20 okt 2021, 12:55
door Paul
joverwimp schreef: ↑19 okt 2021, 15:53
Steve schreef: ↑19 okt 2021, 13:59 Je bedoelt echt recent opgeleverd en niet een of ander historisch overblijfsel? Dat moet dan toch nogal discreet gebeurd zijn.
Omstreeks 1958 was daar nog een halte. Daar ben ik per ongeluk uitgestapt.
De stopplaats Liège-Vivegnis is in dienst gebleven tot in 1984.
Vroeger was het een relatief groot station met zelfs een kleine stelplaats voor (stoom)locomotieven.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 23 okt 2021, 18:19
door FrederikD
Het perron is te zien op volgende foto: https://twitter.com/raphschmitz/status/ ... 4534466560.

Raar genoeg is er verder geen info over deze constructie te vinden, behalve een vermelding in het jaarverslag 2018 van Infrabel:
Veiligheid is en blijft de absolute prioriteit van Infrabel. Daarom werden de 35 seinen op de lijn 125A uitgerust met het TBL 1+-systeem. Infrabel is bovendien verheugd dat het kan samenwerken met NMBS om het treinaanbod in de regio Luik kan verbeteren. In een tweede fase, vanaf 2021, wordt het REL immers verder uitgebreid met de aanleg van meerdere pendelparkings en de heropening van andere oude stations, zoals Liège-Vivegnis, Coronmeuse en Cheratte.

https://infrabel.be/sites/default/files ... ag2018.pdf, p. 15
Indien dit effectief gerealiseerd wordt, des te beter! Maar deze heropeningen worden nergens in de media vermeld, noch in het vervoersplan 20-23 van de NMBS... Bizar.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 24 okt 2021, 00:05
door TimJ36
Langs waar zullen de reizigers het perron kunnen verlaten? De passerelle wat verderop is geen optie, want deze staat niet in verbinding met het eilandperron.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 31 okt 2021, 23:32
door Lukas
Hoi,

Ik heb op de applicatie van de NMBS gezien dat er deze herfstvakantie op een heel pak spoorlijnen gaat gewerkt worden. Reizigers die naar Luxemburg willen zullen sowieso een vervangbus moeten nemen want er word gewerkt op lijn 42 en 162.

Lukas

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 01 nov 2021, 11:34
door Locomotief 5175
Ook op lijn 50a tussen Brugge en Oostende hele week lang gewerkt aan de vernieuwing bovenleidig.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 03 nov 2021, 19:12
door Tram44
Vorig en volgend weekend is er helemaal geen klassiek treinverkeer in en rond Halle. Weet er iemand welke werken daar uitgevoerd worden?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 06 nov 2021, 11:59
door Tram44
Heb intussen in de pers gevonden wat er in Halle aan de hand is: de bouw van de zuidbrug over de sporen richting Bergen en Doornik maakt klassiek verkeer in die richtingen onmogelijk. De HST's rijden daar in een tunnel en ondervinden dus geen hinder. In 2023 moet hier voor het wegverkeer een nieuwe verbinding over het kanaal openen.