Pagina 98 van 101

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 27 jan 2024, 00:04
door groentje
@Kevin: goederenvervoer kan inderdaad makkelijker rondrijden... als er alternatieve routes zijn. Die zijn er niet écht richting Rotterdam, de HSL is nu eenmaal verboden gebied.
@Jan: er gingen stemmen voor op, maar niks erg concreet, vrees ik. Ze hebben in Bergen-op-,Zoom schrik dat ze alle Antwerpse goederentreinen door hun standje gaan zien denderen. Het plan was dan om die schrik te doen afnemen dooraan te sluiten richting Vlissingen, maar daarna bleef het stil. Dus ja, ik zie het niet snel gebeuren, hoewel het zo verleidelijk dichtbij is...

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 27 jan 2024, 11:09
door dentheo
jan_olieslagers schreef: 26 jan 2024, 19:22 Zoals ik lees op vrtnws.be zouden er ook rails vervangen worden, hier en daar, o.a. aan overwegen. En nog zo teen en tander...
Blijkbaar vindt men het zelf ook erg lang, dus sleept men er nog een paar dingen van vorig jaar bij.
Anderzijds de rest van de bovenleiding op lijn 12 is net zo oud... hoe komt dat die ene stuk vervangen moet worden incl viaduct verhoging ?
Of zakt dat viaduct langzaam en kan de bovenleiding er niet meer onderdoor ? Is volgens mij allemaal even oud 1958. expojaar ?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 13 feb 2024, 14:26
door Reuel
Heeft er iemand een idee of het derde spoor van L50A tussen Oostkamp en Aalter in dienst is genomen, na de werken van afgelopen weekend?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 13 feb 2024, 15:40
door 260689
Blijkbaar zou in Aalter de wissel met spoor 1 naar hoofdspoor en terug allemaal verwijderd zijn.

Het stuk staat op den EBP van Infrabel maar staat nog steeds in beveiliging voor werken.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 13 feb 2024, 17:45
door Kevin
Reuel schreef: 13 feb 2024, 14:26 Heeft er iemand een idee of het derde spoor van L50A tussen Oostkamp en Aalter in dienst is genomen, na de werken van afgelopen weekend?
Het was de bedoeling maar is na de testritten van zondag, maar blijkbaar om ongekende reden voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 15 feb 2024, 08:49
door Knipex
260689 schreef: 13 feb 2024, 15:40 Blijkbaar zou in Aalter de wissel met spoor 1 naar hoofdspoor en terug allemaal verwijderd zijn.
Sinds 2/09/2023, enkele fotos gepost op skyscrapercity.com

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 13 mar 2024, 14:10
door trainlovertje
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/13 ... gesnelhei/

Interessant... Dit zal tien jaar lang jaarlijks gebeuren voor circa twee weken. Eurostars naar Londen worden omgeleid via klassieke lijn tussen Ghislenghien en Lille, Eurostars naar Parijs tussen Halle en Antoing.

Ik meen me te herinneren dat enkel Belgische Eurostarbestuurders (die naar Londen rijden) een omleiding binnen België via de klassieke lijn mochten volgen. Klopt dat? Zo ja, worden andere bestuurders dan bijgeschoold?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 13 mar 2024, 15:38
door 260689
trainlovertje schreef: 13 mar 2024, 14:10 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/13 ... gesnelhei/

Interessant... Dit zal tien jaar lang jaarlijks gebeuren voor circa twee weken. Eurostars naar Londen worden omgeleid via klassieke lijn tussen Ghislenghien en Lille, Eurostars naar Parijs tussen Halle en Antoing.

Ik meen me te herinneren dat enkel Belgische Eurostarbestuurders (die naar Londen rijden) een omleiding binnen België via de klassieke lijn mochten volgen. Klopt dat? Zo ja, worden andere bestuurders dan bijgeschoold?
Uit betrouwbare bron binnen Eurostar ga elke machinist van Eurostar de omleidingsroute moeten leren. Buiten de NS machinisten die voor Eurostar rijden want die rijden niet verder dan Brussel.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 13 mar 2024, 16:44
door dovaere
Kevin schreef: 13 feb 2024, 17:45
Reuel schreef: 13 feb 2024, 14:26 Heeft er iemand een idee of het derde spoor van L50A tussen Oostkamp en Aalter in dienst is genomen, na de werken van afgelopen weekend?
Het was de bedoeling maar is na de testritten van zondag, maar blijkbaar om ongekende reden voor onbepaalde tijd uitgesteld.
De werken rond Aalter gaan verder:
behalve heel wat nachten werken, rijdt de komende drie weekends geen enkele trein op het spoor tussen Gent en Brugge: ter vervanging van de stations tussenin enkel bussen, twee uurlijkse IC-treinen keren in Gent en de drie andere IC-treinen rijden om langs Lichtervelde:
Daarnaast werkt Infrabel doorlopend (24u / 24) van zaterdagochtend om 1.00 u tot maandagochtend om 4.30 u:
16 tot en met 18 maart 2024: werken aan de wissels aan het station van Aalter-centrum
23 tot en met 25 maart 2024: spoorwerken in Aalter-centrum van Oostergem tot de Fatimastraat
30 maart tot en met 1 april: werken tussen Bellem en Aalter-centrum
https://www.aalter.be/werken-aan-het-spoornet
Meer info op:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/works-brugge-gent

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 13 mar 2024, 16:49
door ovspotter_be
Tussen 2 april en 9 juni wordt er gewerkt tussen Brussel-Zuid en Halle, hierdoor rijdt er tussen 22 april en 10 mei er slechts één S2-trein per uur tussen Schaarbeek en 's-Gravenbrakel en rijden de IC-treinen Turnhout - Binche en Liège - Quiévrain niet tussen Brussel-Zuid en Halle.
https://www.belgiantrain.be/nl/news/works-blc-hal-bxl

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 15 mar 2024, 20:45
door Knipex
Reuel schreef: 13 feb 2024, 14:26 Heeft er iemand een idee of het derde spoor van L50A tussen Oostkamp en Aalter in dienst is genomen ?
Zal dan wel deze maand gebeuren met al die werken in Aalter.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 mar 2024, 20:29
door LS Models
Knipex schreef: 15 mar 2024, 20:45
Reuel schreef: 13 feb 2024, 14:26 Heeft er iemand een idee of het derde spoor van L50A tussen Oostkamp en Aalter in dienst is genomen ?
Zal dan wel deze maand gebeuren met al die werken in Aalter.
Deze moest normaal gezien al op 19/2/24 in dienst genomen zijn. Voor een onbekende reden is dit nog niet gebeurd.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 30 mar 2024, 09:59
door ovspotter_be
Weet er iemand of er tussen 29 april en 7 juni nog ergens wordt gewerkt op lijn 26?
De 2e S5-trein tussen Mechelen en Edingen is voor deze periode uit de routeplanner verdwenen, wel rijdt er een tweede trein tussen Edingen en Brussel-Luxemburg die daar wordt doorgekoppeld aan de ingekorte S9 naar Landen ipv de S7.
Die 2e trein rijdt wel niet in een mooi halfuurspatroon met de S5 maar in een 15/45 frequentie.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 09 apr 2024, 21:52
door ov_wijzer
Kevin schreef: 29 sep 2023, 18:37
Eimai schreef: 29 sep 2023, 12:28
Tim schreef: 28 sep 2023, 18:08 Hopelijk pakt men dan ook eens de wissel aan Y Melsele aan want het is nu al bijna 4 jaar dienst op enkelspoor tussen Kallo en Melsele met de nodige vertragingen tot gevolg...
Aan Y.Melsele is toch niks mis dacht ik, zat het probleem niet bij de vertakking Y.Kattestraat van lijn 10 en 10/1 aan die kruising daar? Door buiten dienst zetten van dat tweede spoor richting Zwijndrecht zou die kruising ook weg kunnen en het tweede spoor tussen Melsele en Kallo misschien terug gebruikt worden
Het is de kruising van Y-Melsele op L59 dat defect is helaas...
Het gaat na jaren dan toch eindelijk gebeuren, vanaf 21 April zouden beide sporen vanaf Kallo tot aan Y.Melsele weer in dienst moeten komen.....

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 10 apr 2024, 17:44
door ostbahnhof
Momenteel is de aansluiting er nog niet met L59, daarstraks nog langsgereden.
Er liggen ook nog geen wissels of kruisingen in L59.
In de berm liggen wel heel wat spoorstukken klaar.
Ik schat dat er op 20 en 21 april zal gewerkt worden, op die data rijden de Poperinge treinen via Boom en Temse.