Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 03 mei 2014, 08:19
Laatste oude spoorbrug vd lijn Antwerpen-Essen tegen de vlakte
In Antwerpen gaat een eeuweling met pensioen. Tijdens het verlengde weekend van vrijdag 2 mei tot dinsdag 6 mei zal infrastructuurbeheerder Infrabel de laatste oude spoorbrug van de lijn Antwerpen – Essen afbreken, nadat ze meer dan een eeuw trouw dienst heeft geleverd. In totaal vernieuwde of verving Infrabel in de zone Antwerpen-Noord maar liefst zes oude spoorbruggen. Deze brug sluit het rijtje. De moderne spoorinfrastructuur komt ten goede aan een vlotte doorstroming van het treinverkeer.
Omwille van de veiligheid zullen de IJzerlaan en de Slachthuislaan in Antwerpen tijdens de werken afgesloten zijn.
Technisch hoogstandje en gefaseerde planning
De spoorbrug afbreken is niet zo eenvoudig. De brug ligt immers op een strategische plaats aan de IJzerlaan, één van de belangrijkste toegangswegen tot de stad Antwerpen en een druk bewoond gebied in de stad.
Net als de oude brug over het Albertkanaal die tijdens het paasweekend weggehaald werd, ligt ook deze tussen 2 nieuwe boogbruggen – waarvan een op de spoorlijn 25 (Antwerpen – Brussel) en een op de spoorlijn 27A (Antwerpse haven – Mortsel).
Het oudje is bovendien 55 meter lang en weegt het 450 ton, wat min of meer overeenkomt met het gewicht van 300 auto’s.
Na de montage van twee kranen en het plaatsen van de nodige ondersteuningen vrijdagavond, zal Infrabel de spoorbrug ter plaatse in stukken zagen.
Het schroot zal met behulp van kranen op een vrachtwagen getild worden en afgevoerd worden naar het Albertkanaal. Hier zullen de verschillende stukken verder verkleind worden alvorens ze weggevoerd worden via het water.
Daarna gebeurt de afbraak van de landhoofden van de spoorbrug. Arbeiders en ingenieurs werken de klok rond, want op dinsdagochtend 6 mei moet de ochtendspits zowel voor het wegverkeer als het treinverkeer opnieuw normaal kunnen verlopen.
De montage van de nieuwe spoorbrug boven de IJzerlaan is gepland vanaf augustus 2014.
Infrabel verwacht dat er vanaf de lente van 2015 treinen zullen kunnen rijden over de nieuwe brug.
[ ... ]
Win-win voor alle partijen
De werken aan de spoorbrug over de IJzerlaan zijn een deelproject van het Masterplan van de Vlaamse regering om het file- en milieuvriendelijke goederentransport over het water en het spoor te stimuleren.
In dezelfde context werden de spoorbruggen over het Albertkanaal al verhoogd tot een vrije doorvaarhoogte van 9,10 meter.
De vernieuwing van de spoorbruggen over de IJzerlaan werd bewust ingepast in de werken aan de Albertkanaalbruggen, en wel om 2 redenen: door de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal moest het spoorpeil over langere afstand aangepast worden; en bovendien was de brug over de IJzerlaan toch aan vernieuwing toe.
De nieuwe en moderne spoorinfrastructuur komt uiteraard ook ten goede aan een veilig en stipt treinverkeer. Infrabel slaat hiermee niet twee, maar wel drie vliegen in één klap.
[ ... ]
(Volledige tekst, incl. maatregelen voor het wegverkeer, achter de link in de titel)
In Antwerpen gaat een eeuweling met pensioen. Tijdens het verlengde weekend van vrijdag 2 mei tot dinsdag 6 mei zal infrastructuurbeheerder Infrabel de laatste oude spoorbrug van de lijn Antwerpen – Essen afbreken, nadat ze meer dan een eeuw trouw dienst heeft geleverd. In totaal vernieuwde of verving Infrabel in de zone Antwerpen-Noord maar liefst zes oude spoorbruggen. Deze brug sluit het rijtje. De moderne spoorinfrastructuur komt ten goede aan een vlotte doorstroming van het treinverkeer.
Omwille van de veiligheid zullen de IJzerlaan en de Slachthuislaan in Antwerpen tijdens de werken afgesloten zijn.
Technisch hoogstandje en gefaseerde planning
De spoorbrug afbreken is niet zo eenvoudig. De brug ligt immers op een strategische plaats aan de IJzerlaan, één van de belangrijkste toegangswegen tot de stad Antwerpen en een druk bewoond gebied in de stad.
Net als de oude brug over het Albertkanaal die tijdens het paasweekend weggehaald werd, ligt ook deze tussen 2 nieuwe boogbruggen – waarvan een op de spoorlijn 25 (Antwerpen – Brussel) en een op de spoorlijn 27A (Antwerpse haven – Mortsel).
Het oudje is bovendien 55 meter lang en weegt het 450 ton, wat min of meer overeenkomt met het gewicht van 300 auto’s.
Na de montage van twee kranen en het plaatsen van de nodige ondersteuningen vrijdagavond, zal Infrabel de spoorbrug ter plaatse in stukken zagen.
Het schroot zal met behulp van kranen op een vrachtwagen getild worden en afgevoerd worden naar het Albertkanaal. Hier zullen de verschillende stukken verder verkleind worden alvorens ze weggevoerd worden via het water.
Daarna gebeurt de afbraak van de landhoofden van de spoorbrug. Arbeiders en ingenieurs werken de klok rond, want op dinsdagochtend 6 mei moet de ochtendspits zowel voor het wegverkeer als het treinverkeer opnieuw normaal kunnen verlopen.
De montage van de nieuwe spoorbrug boven de IJzerlaan is gepland vanaf augustus 2014.
Infrabel verwacht dat er vanaf de lente van 2015 treinen zullen kunnen rijden over de nieuwe brug.
[ ... ]
Win-win voor alle partijen
De werken aan de spoorbrug over de IJzerlaan zijn een deelproject van het Masterplan van de Vlaamse regering om het file- en milieuvriendelijke goederentransport over het water en het spoor te stimuleren.
In dezelfde context werden de spoorbruggen over het Albertkanaal al verhoogd tot een vrije doorvaarhoogte van 9,10 meter.
De vernieuwing van de spoorbruggen over de IJzerlaan werd bewust ingepast in de werken aan de Albertkanaalbruggen, en wel om 2 redenen: door de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal moest het spoorpeil over langere afstand aangepast worden; en bovendien was de brug over de IJzerlaan toch aan vernieuwing toe.
De nieuwe en moderne spoorinfrastructuur komt uiteraard ook ten goede aan een veilig en stipt treinverkeer. Infrabel slaat hiermee niet twee, maar wel drie vliegen in één klap.
[ ... ]
(Volledige tekst, incl. maatregelen voor het wegverkeer, achter de link in de titel)