Pagina 51 van 100

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 00:05
door AlexNL
rvdborgt schreef: 17 sep 2018, 22:56 Vooraan stond de trein stil vlak voor het sein, dat echter groen was. Moet je daar dan ook voor stoppen?
Misschien is dat om te voorkomen dat het sein wordt herroepen door de treindienstleider, maar dat de machinist dat niet (kan) zien en dan gaat rijden? Als het TBL1+-baken aan de voet van het sein ligt kan dat dan ook niks meer uitrichten.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 01:39
door groentje
je mag geen sein herroepen zonder zekerheid dat de trein niet zal verderrijden, en als de trein voor dat sein staat, dus met toestemming van de bestuurder. Als hij er al voorbij staat, is dat dus njet.
Ik weet niet of dat de beste oplossing is, dat perron is duidelijk te kort, maar toch.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 11:03
door Steven
Een machinist moet een trein zodanig stoppen dat hij het sein kan zien, tenzij dit te ver van het perrron verwijderd is. De machinist moet de trein zodanig stoppen dat hij de laatste avg duidelijk kan zien. In Ottignies zijn beide regels van tel. Als je de trein voorbij dat groene sein plaatst is de avg niet meer bruikbaar want het sein is alweer rood.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 18:30
door groentje
Dan moet het perron verlengd worden, of moet er meer aandacht gaan naar de lengte van de trein. Sowieso is dit geen gezonde situatie.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 18:33
door Shrek
groentje schreef: 18 sep 2018, 18:30 Dan moet het perron verlengd worden, of moet er meer aandacht gaan naar de lengte van de trein. Sowieso is dit geen gezonde situatie.
Of men moet omroepen dat de laatste rijtuigen niet toegankelijk zijn voor reizigers naar Ottignies. Er zijn genoeg gevallen waar dat gebeurt.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 18:34
door groentje
Klopt, maar het zou me niet eens verbazen dat er voor de zeer tijdelijke situatie door de werken niet eens deftig naar gekeken is of dat nodig was. En dat is toch wel een probleem.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 19:47
door kika
Een jaar of 20 geleden kwam het ook (on)regelmatig voor dat een trein in Beveren(-Waas) niet volledig aan het perron kon komen, dat werd netjes omgeroepen. Maar, de deuren konden wel open, ook van het laatste rijtuig. Bij welk(e) materieel(combinatie) kan je eventueel als TB beperken dat alle deuren open kunnen? Ik heb de indruk dat reizigers niet (meer?) goed met dat soort fratsen om kunnen gaan, maar er nog wel nieuwe haltes komen waar er minder dan 5 meter speling is om de trein te stoppen.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 19:56
door jan_olieslagers
Bij welk(e) materieel(combinatie) kan je eventueel als TB beperken dat alle deuren open kunnen?
Bij mijn weten kan dat wel op de Desiro, althans als alles werkt zoals voorzien, maar zeker niet op de duikbrillen. Mijn pendeltreintje had ooit in Halle drie stellen duikbril gekregen in plaats van de normale twee, en de arme treinbegeleider holde zich de benen van onder het lijf om de reizigers uit de laatste twee rijtuigen weg te houden.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 20:38
door Steve
Als het om volledig stel gaat, kan dat dan niet gewoon afgezonderd worden?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 20:59
door jan_olieslagers
Als mijn treinbegeleider dat had gekund met die duikbril dan had hij het ongetwijfeld gedaan. Zou ik zo denken.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 22:20
door Steven
Ook op een break en op de vierledige kan men een volledig motorstel ontoegankelijk maken. Of de sprinters deze schakelaar ook gekregen hebben weet ik niet.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 23:10
door Steve
Of het stel volledig buiten dienst zetten en als gesleepte rijtuigen laten meerijden, zoals je wel eens bij getrokken treinen ziet... mag dat eigenlijk bij motorstellen?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 23:16
door Glodenox
Op de Desiro kan het in elk geval zeker, zowel langs binnen als langs buiten. Ik heb het zelf al eens mogen ervaren omdat ik niet kon uitstappen vanuit de laatste 3 rijtuigen... die nochtans perfect aan het perron stil stonden. Enkele kwade berichten en weken later werd ingezien dat het perron fysiek toch langer was dan wat in het systeem stond en sindsdien worden die laatste rijtuigen niet meer onnodig afgesloten in Weerde.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 18 sep 2018, 23:20
door jan_olieslagers
Hah! Daar heb ik me ook dikwijls genoeg aan ge-ergerd (Weerde was ook mijn station, toen). En treinbegeleid(st)ers die heel vriendelijk en beleefd verwittigden dat men niet kon uitstappen helemaal achteraan. "Hoezo? Jawel, toch, mevrouw, dat doe ik toch keer op keer?" Maar het doet deugd om te vernemen dat "men" bereid is om bij te leren. Maar dat de deuren ooit werden afgesloten dat kan ik me niet herinneren.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 19 sep 2018, 10:55
door kika
Steven schreef: 18 sep 2018, 22:20 Ook op een break en op de vierledige kan men een volledig motorstel ontoegankelijk maken. Of de sprinters deze schakelaar ook gekregen hebben weet ik niet.
Bedankt voor de aanvullingen. Mijn ietwat mistige geheugen, dacht dat het onder andere MS96 was.